Gå til innhold

"Søppelsekk Loppe"


Lasse18

Anbefalte innlegg

Her er en enkel loppe som har ett veldig pent ryggskjold syns jeg, søppelsekk!

gir en rygg som skinner sånn passe, men ikke for mye og ikke for lite.

 

flua er enkel å binde, og man kan egentlig kombinere litt og bruke nesten hvilken som helst dubbing..

 

krok: mustad sin caddis krok er brukt her, men det går ann og bruke hvilken som helst "kurvet" krok.

tråd: brun, man bruker samme farge på tråden som dubbingen

ryggskjold: en liten strimmel av en søppelsekk

ribbing: tynn kobbertråd

dubbing: hvilken som helst. Her er det brukt en som er litt tykk, glinser litt og er oliven/ grønn.

 

følg beskrivelsen og bildene.. :)

 

1. bind inn bindetråden...

2. fest inn kobbertråd

3. klipp til en søppelsekk bit. klipp den spiss på enden slik at den blir lettere å binde inn og ikke krøller seg. så binder du det fast.

4. velg dubbing og dubb frem til kork øyet, ikke du dubb stramt og legg mye dubbing på tråden. Førdi du skal lage "bein". Børst deretter flua godt. stryk beina nedover.

5. så legger du rygg skjoldet over ryggen og binder det fast, ikke dra for mye i det, da vill plasten bli hvit og stygg.

6. Så ribber du med kobbertråden, ikke ribb for stramt og pass på at du ikke binder inn beina.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søppelpose.. Hvorfor ikke  ???:) Lurer på hva vi betaler per meter med thin skin o.l.. Tror noen fluebindemateriellprodusenter (langt ord) gnir seg kraftig i hendene  8)

Takk for påminnelsen og sist men ikke minst; pen loppe! Tror jeg må binde meg noen av de i helga  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha ;)

 

 

husk at det går an og bruke andre poser også... man kan finne mange andre farger der.

Men husk da og ikke strekke eller dra veldig i matrialet, da vill det bli hvite strekkmerker.

Lakk fikser det  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på mine lopper brukte jeg vanlig brødpose først, men det ble litt tynt, så gikk jeg over til litt bedre kvalitet og brukte LYNLÅS poser....funker meget bra.

 

på den måten kan jeg bruke dubbingen til å fremheve forskjellige farger på loppa.

 

også er den effektiv og så utrolig enkel å binde...

 

 

hvilke kroker bruker dere til lopper?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lasse, er dette en tangloppe eller en ferskvannsreke....om det siste....hvor i landet skal du bruke den???

 

 

det er hovedsakelig en tangloppe jeg har bundet her, MEN! det går an og binde den i mindre størrelser og bruke disse loppene i ferskvann..En killer sier de fleste..

 

 

man kan jo bruke denne i alle vann, elver og hav i hele verden, der disse små dyrene lever.... ser ikke noen begrensning egentlig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på mine lopper brukte jeg vanlig brødpose først, men det ble litt tynt, så gikk jeg over til litt bedre kvalitet og brukte LYNLÅS poser....funker meget bra.

 

på den måten kan jeg bruke dubbingen til å fremheve forskjellige farger på loppa.

 

også er den effektiv og så utrolig enkel å binde...

 

 

hvilke kroker bruker dere til lopper?

 

 

 

bruker mustad sine shrimp kroker C47S D, C53S long curved nymph og til slutt C49S caddis curved... dette syns jeg  er perfekte kroker..

bruker disse krokene og noen av streamer krokene til mustad, ferskvannskrokene til mustad kan du bare drite i...

post-2700-13949860336504_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha ;)

 

 

husk at det går an og bruke andre poser også... man kan finne mange andre farger der.

Men husk da og ikke strekke eller dra veldig i matrialet, da vill det bli hvite strekkmerker.

Lakk fikser det  ;D

 

 

husk at flua.. eller skjoldet da, er egentlig veldig "mykt"...da sprekker jo lakken og detter av.... viss ikke du har en sånn spesiell lakk da :D som er myk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk!

 

den så veldig ok ut de krokene der...

 

litt mindre den jeg har....du har jo loppene/Tsj.nymfene fra meg du...

 

som du sikkert ser å er det bittelitt for lite krokgap på dem, men at du får huket fisken der er det nok liten tvil på...

 

faren med disse er at fisken KAN blir put & take fordi de er litt små og kan slukes av offeret...

 

det er derfor jeg er litt skeptisk til små kroker...men andre bruker jo str. 24 og det har jo gått greit så tror ikke det vil bli noe stort problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe sånn, fluene så deilige ut og er garantert killer på sjørøya også, men tror dere at ryggskjoldet er nødvendig? :) Jeg har brukt rygskjold og jeg har lagd de uten, vet ikke jeg........

 

 

vet ikke om det har noe og si jeg, men jeg syns flua ser merkbart bedre ut ;)

binder lopper med, uten, med smeltelim, epoxy ++++ en masse annet... her er det egntlig bare og være kreativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten ryggskjoldet så ser de litt kjedeligere ut, det er dessuten kos å lage fluene. På en måte tilfredsstillende å brette den der iten over dubbinga og så ribbe den.....

 

Fluebinding er kanskje det mest beroligende jeg vet om, med musikk på i bakgrunnen :)

 

Du lager flotte fluer, søppelsekken ga et fint og matt skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvilken krokstørrelse er vanligst å bruke på tanglopper? Det er nok forskjellig fra dag til dag, men hvis dere skulle sagt en størrelse jeg skulle bind loppene mine med, hvilken størrelse ville dere da rådet meg til å bruke?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken krokstørrelse er vanligst å bruke på tanglopper? Det er nok forskjellig fra dag til dag, men hvis dere skulle sagt en størrelse jeg skulle bind loppene mine med, hvilken størrelse ville dere da rådet meg til å bruke?

:)

 

 

jeg bruker vaneligvis 8, men når jeg binder noen store bruker jeg 6.. binder også i mange flere størrelser og fasonger ;)

toggi har fikk noen lopper av meg i de størrelsene ++ noen til... du kan jo lese de siste fiske raportene fra han ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...