Gå til innhold

"Dubbing Reke"


Lasse18

Anbefalte innlegg

Her er en reke jeg bare har funnet på en gang jeg satt å tullet med noe dubbing.

man kan binde reke i mange forskjellige farger etter hvor man tenker å fiske, og reka

funker den.

Bind den i grønn, oliven og brun oliven, gjerne i rosa og orange også ;)

 

Krok: her er brukt mustad C53S i størrlse 10, lag den gjerne også litt større

Tråd: etter fargen på dubbingen. her er det brukt svart

Hale: oliven ice dub... man kan bruke hva som helst er, men dubbingen må være "grov"

kropp: super fine tørrflue dubbing.... på kroppen burde man bruke en "fin" eller "finere" dubbing

ryggskjold. epoxy, men man kan bruke nesten hva som helst også har som i søppelsekk loppa

 

 

1. bind inn bindetråden

2. bind inn en hale, da river du ut noen lange fibre ut fra dubbing ballen og former de til en hale, halen skal være litt lengre enn selve kroppen med ikke veldig mye.

3. lag øyne, dette er en liten reke så her bruker jeg mono i 0,30 -0-35 etter at du har smeltet monoen på enden slik at du får en klump der, putt der etter klumpen ned i svart lakk. bind øynene inn.

4. dubb med en fin dubbing frem til krokøyet, det er lurt og dubbe tykkt slik at det blir lettere og lage bein etterpå med en børste.

5. avslutt og lett epoxy ryggskjoldet på, viss du har brukt en søppelsekk bite, er det en fordel at du også har en ribbing med kobbertråd, bindetråd eller tinsel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor har du brukt tørrfluedubbing?

Det er vel ikke så mye mer "liv" i tørrfluedubbing, i forhold til andre typer?

 

jeg ville ikke ha så mye liv heller.... bare ha en tynn kropp med få bein...

 

jeg ha også en erfaring med at viss det er for mye bein eller for tette bein, vill flua snu seg i vannet og gå  feil vei eller sideveis..

 

det har ikke så mye og si på den flua her om det hadde vært flere bein, men jeg likte reka sånn bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det dere kan prøve for å holde flua på rett kjøl er å ha blytråd på undersiden av skaftet, sette på en eller annen form for tunge øyne på undersiden av kroken eller hvis reken skal være ufortynget bruke en krok med stort gap. har selv opplevd at kroker med stort gap svømmer rettere enn kroker med vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

3. lag øyne, dette er en liten reke så her bruker jeg mono i 0,30 -0-35 etter at du har smeltet monoen på enden slik at du får en klump der, putt der etter klumpen ned i svart lakk. bind øynene inn.

 

Den sorte lakken på øynene flasser veldig fort av under fiske. For å øke holdbarheten på lakken dypper jeg alltid de sorte øynene i epoxy som siste finish før jeg monterer øynene på reka. Dette gir 2 effekter: øynene blir større og mer holdbare. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. lag øyne, dette er en liten reke så her bruker jeg mono i 0,30 -0-35 etter at du har smeltet monoen på enden slik at du får en klump der, putt der etter klumpen ned i svart lakk. bind øynene inn.

 

Den sorte lakken på øynene flasser veldig fort av under fiske. For å øke holdbarheten på lakken dypper jeg alltid de sorte øynene i epoxy som siste finish før jeg monterer øynene på reka. Dette gir 2 effekter: øynene blir større og mer holdbare. ;)

 

 

så sant, så sant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...