Gå til innhold

Et av høydepunktene i 2008-sesongen


Frode

Anbefalte innlegg

Sitter og mimrer litt tilbake til høydepunkter fra fiskesommeren og fikk lyst til å legge ut denne fiskehistorien.

 

Det er dag to på Kola, nærmere bestemt Mystic Litza. Vi er inne siste uka i august og forventningene til klekkinger er litt begrenset så sent på sesongen. Håpet lever selvfølgelig alltid i en fluefiskersjel om å få oppleve både vår- og døgnflueklekkinger. Dagen før landet vi bra med fisk og jeg har allerede satt ny rekord på tørrflue på 2,1kg på SC, så livet er fint det.

 

Likevel kommer denne dagen til å bringe et av høydepunktene på turen. Jan og jeg tar gummibåten over elva og vandrer nedover mot innoset i vannet. Der har vi ikke prøvd enda og Flemming landet en tokilos der nede i går. Været er brukbart men det blåser mye akkurat nå, men sola titter fram innimellom. Vel nede ved vannet skjer det veldig lite og vi blir sittende inni bjørkeskogen å drikke kaffe og fotografere reinsdyra på motsatt bredd. Ved innoset blir vi oppmerksomme på at steinene er fulle av nyklekte døgnfluer, usikker på art, i str.16-18. Vak ser vi imidlertid ikke.

 

Vi tar beina fatt oppover igjen til området der vi har landet flest fisk dagen før. I det vi kommer opp løyer vinden og Jan kaster seg nesten ut i elva i det han ser det første rullevaket. Det kommer seilende en mengde av de små døgnfluene vi har sett lenger ned. Han river snøret av snella, tar seg ikke tid til å bytte til døgnflue men serverer en liten Godards Caddis foran steinen der fisken viste seg. Resultatet: Rullevak, kroking, utras på motsatt side av steinen, men utrolig nok, fortommen holder. Ikke før Jan har landet sin ørret rullevaker det en fisk mindre enn ti meter rett utenfor meg. Jeg tar ingen sjanser, skifter til en parachut og setter på ny og litt tynnere fortom.

 

Den store utfordringen min i øyeblikket, i tillegg til å roe ned et galopperende hjerte, er at bjørkeskogen henger utover steinen jeg står på og spesialkast er definitivt ikke min sterke side. Likevel klarer jeg det som sjelden går bra og hvert fall ikke når det er alvor, nemlig å rullekaste de ti meterne, parachuten lander riktig på vannet og på rett sted. Flua flyter to meter før den forsvinner i noe som mest ser ut som et vak fra en 50-grammersørret. Det som er under er definitivt ingen 50-grammer, men derimot en 1500-grammer. Etter en fin fight lander den trygt i håven. Langt fra de største jeg tok i løpet av uka, men utrolig digg å fiske etter vakende ørret under døgnflueklekking. Jeg hadde så små forhåpninger til døgnflueklekkinger før jeg dro at jeg var høy flere timer etter å ha opplevd dette.

 

Jan, konkurransefisker som han er, var umiddelbart i gang med å kaste på en ny fisk som rullevaket. Jeg ba han vente så jeg fikk filmet, men jeg klarte å rote så mye at fisken fikk et par irriterende ender seilende i hodet. Dermed så ikke Jan mer til den fisken. Klekkinga var over like fort som den startet, men vi gliste fra øre til øre. Livet var enda litt finere på Kola og kokken hadde lunsjen klar……   

 

Vi var heldige. I løpet av uka opplevde vi flere døgnflueklekkinger og også en brukbar vårflueklekking. Dermed fikk vi kaste på vakende ørret mange ganger.

 

Kola - det er ørrethimmelen det!

;D ;D ;D

 

Frode

post-2340-13949860394204_thumb.jpg

post-2340-13949860394827_thumb.jpg

post-2340-13949860395347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fantastisk dag . . . .  ;D Et minne som sitter for livet .

 

Syns du skal legge ut fomle bildet også  ;D

 

 

Jan

 

Det var en fantastisk dag, men det var jo i grunn alle dagene.

 

Jeg tar utfordringen, her kommer en real serie fomle bilder.

 

Tittelen må vel bli: Det er ikke alltid like lett å posere med fisk ;D

 

Frode

post-2340-13949860396306_thumb.jpg

post-2340-13949860396557_thumb.jpg

post-2340-13949860396806_thumb.jpg

post-2340-13949860397048_thumb.jpg

post-2340-13949860397407_thumb.jpg

post-2340-13949860397757_thumb.jpg

post-2340-13949860398004_thumb.jpg

post-2340-13949860398265_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...