Gå til innhold

Småfiskimitasjon i Trøndelag


Innful

Anbefalte innlegg

Hei!

Bor på Fosen i Sør- Trøndelag, og tenkte å intensivere sjøørretfisket i vinter/ vår. Har planer om å binde opp Runars Deciever som fiskeimitasjon, men har noen spørsmål til de lærde; er det småsild eller brisling som er den viktigste småfisken for sjøørreten i mitt distrikt? Noen har sagt at man bør bruke oliven i ryggen på fluene hvis det brisling man vil imitere, men blå/ svart er mer aktuelt hvis man vil imitere småsild. Dette er sikkert en detalj fisken kanskje ikke er så opplyst om, men jeg synes det hadde vært artig å få noen synspunkter på det. Noen som bruker flua med hell etter sjøørret, og hvilke farger synes dere fisker best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om bruk av rekeimitasjoner. Hvilke mønstre bruker dere? Hvis dere har linker til mønstre og evt bindebeskrivelser hadde det vært knall. Hvis wb er en forkortelse for wolly bugger, må jeg innrømme at en oliven marabou woolly bugger har vært vært godflua mi etter sjøørreten i sjøen også, i hvert fall ut i april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oslofjorden nå går det bare i fiskeimitasjoner, fiskeimitasjoner og atter fiskeimitasjoner ala brisling, iallefall etter de store sjøørreten som jakter på mengder av brisling inne i fjorden nå. Fluer som brukes mye er jiggy, clouser og RD + andre fiskeimitasjoner.

Nå vet jeg ikke hvordan det er mer brisling hos deg, men etter de store er det mitt 1. valg, på plasser som er relativt dype der brisling blir jaget opp av stimer med SØ fra 1-3kg +  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Woolly Bugger ja :D

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=news_manager&pages_id=21

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=news_manager&pages_id=11

 

Slike reker i orange, tan/brun har jeg best erfaring med..

 

Hva med rosa reker da?`Noen erfaringer der? BAndt 4 stk på lørdag. blandet litt pearl brite inn. Ser jo meget delikat ut  ;D,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre seint en aldri :-\ ???. Det er den flua jeg bruker 99% av tiden, på nyåret kommer som regel mye blanke reker (krill) med rosa innvoller inn på grunnene, som sø mesker seg i. Disse rekene finnes fra 1cm-5cm.

KAn også bruke jultræet med 2/3 kvitt garn eller dubb, og 1/3  rosa /rød under mylar slangen.

Bruker svart hode/bindetråd som blir øynene, hvit tråd på kroppen.

 

Less is more ;) eller nåkkå sånt.

post-295-13949860499892_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

reker reker og atter reker, har ikke fått en fisk på en ren sildeimitasjon. det næremeste jeg kom er en zonker :)

 

 

Noen som har prøvd Pattegrisen i Trøndelag da?

 

Det er jo en litt pimpa wolly bugger.

 

ser egentlig ikke vitsen med pattegrisen. dyr  materiell, tar en stund å binde og de enkle rekene mine med dubbing fanger fisk de og...

og som ome sier ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...