Gå til innhold
  • 0

Selvlagde fortommer


Gjest Sjur

Spørsmål

Jeg binder fortommene mine selv. Ferdige fortommer er ofte svært tykke i buttdelen og de fås stort sett bare i 9 og 12 fot. Dessuten vet man ikke hvordan de er tapert. Noen av de jeg har prøvd er ok, mens andre ikke er det. Etter å ha lest ”Drag-Free Drift” av Joseph A. Kissane, begynte jeg å knytte egne fortommer. Til denne boken følger det også med en cd-rom som inneholder LeaderCalc, et regneark der du kan komponere egne fortommer. Tror også man kan laste ned en versjon fra GFF. I regnearket er det og muligheter for å skrive ut merkelapper til fortommen du har laget for å putte den i f.eks en lynlåspose.

 

Nå nylig laget jeg en myggfortom til et DT2 silkesnøre. Utfordringen her er at snøret er svært tynt og mykt. 0,55 Maxima er m.a.o ikke et alternativ! Stanga jeg bruker er 5 ½ fot så lengden på fortommen kan ikke være for lang. Jeg endte opp med en modifisert George Harvey fortom. Jeg har brukt Orvis Superstrong i buttdelen og Stroft til spiss.

 

Etter prøvekasting synes jeg fortommen fungerte utmerket! Den vender fint over og legger seg i s-kurver akkurat slik jeg ønsker!

 

Er det andre som knytter sine egne fortommer og har lyst å dele sine erfaringer?

 

post-0-13949860748714_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Jeg vet at vi kommer til å tvinne fortommer på Renatreffen, lage mange varianter, fra de lette til de tyngre som har vært med på biggame i karibia, hvor man finner idag her og der guider som lager disse til sine kunder......med stort hell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Staffan sin måte å lage fortoms-bunndel er like enkel som den er genial  ;)

Jeg bruker som utg.pkt 2 favner med Stroft, 0.35 mm til #5/6 og 0.28 til #4.

På noen av disse dytter jeg innpå en Micro-ring og passer på at disse havner i tuppen.

Jeg har en gammel og velbrukt borr av merket "Svart & Lekker" som har såpass lavt turtall at jeg må telle til 25 får sena har fått nok.

 

På bunndelen med diameter 2 x 0.35mm, knyter jeg vanligvis på 50cm med 0.35mm, så 30cm med .025mm og til slutt 120cm med 0.16mm.

 

På bunndelen med diameter 2 x 0.28mm, knyter jeg vanligvis på 50cm med 0.28mm, så 30cm med .020mm og til slutt 100cm med 0.14mm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lagde meg en egen tapert for noen år tilbake, ved og bruke LeaderCalc (97 utgaven).

Det ble en drøss med knuter (lagde meg en tf fortom, husker ikke oppsettet helt), men det så ikke ut når den lå på vannspeilet med alle disse knutene. Skjønner ikke at man kan lage til en egentapert fortom, og samtidig unngå sporene på vannoverflaten, hvor du f. eks har svak elvestrøm?

 

Jeg føyer meg inn i rekken når det gjelder Staffans fortommer. Har brukt disse et par år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tar opp denne tråden igjen.

Har et par spørsmål om selvlagde fortommer, drev med dette for nesten 20 år siden og hadde da noen spoler brun Maxima som ble brukt:

- Hvilke materialer bruker dere til ørretfortom; nylon eller flurocarbon?

- Har noen konkrete tips til hvilke merker som er verdt å satse på til butt-del og tapering?

- Tar gjerne i mot oppskrifter som ikke for kompliserte til en tørrfluefortom på ca. 9 fot uten spiss og en nymfe/streamerfortom på ca. 9 fot uten spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...