Gå til innhold
  • 0

Selvlagde fortommer


Gjest Sjur

Spørsmål

Jeg binder fortommene mine selv. Ferdige fortommer er ofte svært tykke i buttdelen og de fås stort sett bare i 9 og 12 fot. Dessuten vet man ikke hvordan de er tapert. Noen av de jeg har prøvd er ok, mens andre ikke er det. Etter å ha lest ”Drag-Free Drift” av Joseph A. Kissane, begynte jeg å knytte egne fortommer. Til denne boken følger det også med en cd-rom som inneholder LeaderCalc, et regneark der du kan komponere egne fortommer. Tror også man kan laste ned en versjon fra GFF. I regnearket er det og muligheter for å skrive ut merkelapper til fortommen du har laget for å putte den i f.eks en lynlåspose.

 

Nå nylig laget jeg en myggfortom til et DT2 silkesnøre. Utfordringen her er at snøret er svært tynt og mykt. 0,55 Maxima er m.a.o ikke et alternativ! Stanga jeg bruker er 5 ½ fot så lengden på fortommen kan ikke være for lang. Jeg endte opp med en modifisert George Harvey fortom. Jeg har brukt Orvis Superstrong i buttdelen og Stroft til spiss.

 

Etter prøvekasting synes jeg fortommen fungerte utmerket! Den vender fint over og legger seg i s-kurver akkurat slik jeg ønsker!

 

Er det andre som knytter sine egne fortommer og har lyst å dele sine erfaringer?

 

post-0-13949860748714_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

mener du da å tapere selv "all the way"? og hvor mange tykkelser bruker du?

 

Ja, Vangen, jeg lager hele fortommen. Antall tykkelser varierer etter lengde, snøreklasse og spiss. Den siste jeg laget brukte jeg 8 tykkelser fra 0,33 til 0,13.

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

mener du da å tapere selv "all the way"? og hvor mange tykkelser bruker du?

 

Ja, Vangen, jeg lager hele fortommen. Antall tykkelse varierer etter lengde, snøreklasse og spiss. Den siste jeg laget brukte jeg 8 tykkelser fra 0,33 til 0,13.

 

Mvh Sjur

 

Hallo Sjur!

 

Du taperer ved å knyte mellom hver tykkelse eller..... (lurer på om det var det Vangen mente)? Fin etikettt du har laget, ser nesten ut som om du har laget pakkene for salg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fortommer er et stadig tilbakevendende tema.

I årenes løp har jeg forsøkt ferdigtaperte, knyttede, flettede, tvunnet/tapert, og Staffans tvunnede fortommer.

Min erfaring er at det enkle er det beste. De siste årene har jeg brukt Staffans prinsipp som basis, og det fungerer fint. Selvknyttede fortommer gir også gode muligheter til å eksperimentere med stivhet i monofilametsnørene.

Dette med diameter på snørespissen kontra buttdelen på fortommen er spesielt interessant ndg silkesnører. Min erfaring er at knyttede fortommer fungerer best sammen med silke fordi man da kan bruke en litt tynn og stiv mono i buttdelen.

 

Jeg må også innrømme at jeg i forhold til silke er litt opptatt av det estetiske. Tullete selvsagt, men slik er det. Derfor har jeg brukt en del taperte/tvunnede fortommer sammen med silke. Til slike bruker jeg Unithread 6/0 i passende farge. her er et par linker til "furled leaders":

http://globalflyfisher.com/fishbetter/henk/index.html

http://www.canerod.com/rodmakers/tips/furled/furled.html

Det fine med dette konseptet er at man kan variere oppbyggingen av fortommen, og eksperimentere seg frem til en tapering som fungerer. Fortommene er litt myke, og jeg pleier å behandle dem med linolje/vakuum (se artikkelen om renovering av silkesnører). Dette gjør fortommen litt mer spenstig.

Fortommen kan fettes dersom man vil ha ekstra gode flyteegenskaper.

Noen er skeptiske til slike fortommer fordi de ikke er transparente. Min erfaring er at det har liten betydning. Spissen man knyter på er jo uansett transparent.

Jeg er heller ikke så "puristisk" at jeg bare fisker oppstrøms ;)

Som sagt, det er først om fremst det estetiske som opptar meg når jeg velger slike fortommer. Litt jobb å lage, men det fungerer. I tillegg matcher det tweed dressen ;D

 

Edit:

Sorry, så ikke at denne tråden var flyttet til "Nybegynner".

Spissdiameter på silkesnører og "furled leaders" er ikke noe man skal bekymre seg så veldig mye om de første sesongene som fluefisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vidar: Nyttig info! Jeg kommer til å prøve en "furled" en dag!

 

Ronny: Jeg knytter en perfection loop i buttdelen. Denne er fin fordi den er i plan med resten av fortommen. En kirurgløkke bøyer løkken i en annen retning enn fortommen. Til resten av fortommen benytter jeg blodknute med unntak av de tynneste diametrene. Der bruker jeg kirurgknuten. Når jeg knytter blodknuten går jeg fire runder med den tykkeste senen og fem med den tynneste. Dette er nok mer tvangstankerelatert enn logisk.

 

NB! Jeg forstår ikke hvorfor denne tråden ble flyttet til nybegynner!

 

Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

mener du da å tapere selv "all the way"? og hvor mange tykkelser bruker du?

 

Ja, Vangen, jeg lager hele fortommen. Antall tykkelser varierer etter lengde, snøreklasse og spiss. Den siste jeg laget brukte jeg 8 tykkelser fra 0,33 til 0,13.

 

Mvh Sjur

0,33 til butt ??? Det synes jeg var veldig tynt :-\ Jeg har adri prøvt silkesnøre men til plastsnører er dette for tynt mener nå jeg.

Er blitt så lat med årene at nå kjøper jeg de stort sett ferdige :rolleyes:

Varvias har noe riktig fine noen. Vogg var og bra, de har dessverre forsvunnet fra markedet :'(

Når jeg laget de selv begynte jeg med 0,55 og sluttet på 0,20 så knyta jeg på spissen etter situasjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vidar: Nyttig info! Jeg kommer til å prøve en "furled" en dag!

 

Ronny: Jeg knytter en perfection loop i buttdelen. Denne er fin fordi den er i plan med resten av fortommen. En kirurgløkke bøyer løkken i en annen retning enn fortommen. Til resten av fortommen benytter jeg blodknute med unntak av de tynneste diametrene. Der bruker jeg kirurgknuten. Når jeg knytter blodknuten går jeg fire runder med den tykkeste senen og fem med den tynneste. Dette er nok mer tvangstankerelatert enn logisk.

 

NB! Jeg forstår ikke hvorfor denne tråden ble flyttet til nybegynner!

 

Sjur

 

Du er en NERD Sjur og det liker jeg  ;):D

 

Da er jeg jaggu nysgjerrig på hvordan du får overgangene til å bli 31cm, 28 cm osv..osv... Har du bestemt ett eksakt cm-mål på forhånd? Eller bare sånn ca. og måler så etterpå??? En blodknute drar seg sammen noen cm da man strammer den opp... Hvis du da skal ha en del på 31 cm, starter du da første løkka på 32,4 cm??  Har du ett svar på dette også, kommer jeg til å le meg ihjel...

 

Ikke missforstå nå! Jeg blir både inspirert og imponert over alle disse løsningene dine. Både da det gjelder egne fortommer (med egenprodusert etikett), linetørkere, "silkeline-innkjørere" osv..osv..  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vidar: Nyttig info! Jeg kommer til å prøve en "furled" en dag!

 

Ronny: Jeg knytter en perfection loop i buttdelen. Denne er fin fordi den er i plan med resten av fortommen. En kirurgløkke bøyer løkken i en annen retning enn fortommen. Til resten av fortommen benytter jeg blodknute med unntak av de tynneste diametrene. Der bruker jeg kirurgknuten. Når jeg knytter blodknuten går jeg fire runder med den tykkeste senen og fem med den tynneste. Dette er nok mer tvangstankerelatert enn logisk.

 

NB! Jeg forstår ikke hvorfor denne tråden ble flyttet til nybegynner!

 

Sjur

 

Du er en NERD Sjur og det liker jeg  ;):D

 

Da er jeg jaggu nysgjerrig på hvordan du får overgangene til å bli 31cm, 28 cm osv..osv... Har du bestemt ett eksakt cm-mål på forhånd? Eller bare sånn ca. og måler så etterpå??? En blodknute drar seg sammen noen cm da man strammer den opp... Hvis du da skal ha en del på 31 cm, starter du da første løkka på 32,4 cm??  Har du ett svar på dette også, kommer jeg til å le meg ihjel...

 

Ikke missforstå nå! Jeg blir både inspirert og imponert over alle disse løsningene dine. Både da det gjelder egne fortommer (med egenprodusert etikett), linetørkere, "silkeline-innkjørere" osv..osv..  :D

 

He he!

For det første. Når jeg knytter fortommer har jeg tapet et målbånd på bordet. Det aktuelle segmentet legges ned på dette og markeres med en sort sprittusj den aktuelle lengden segmentet skal ha. Segmentet kuttes ca. 5 cm lenger enn merket. Med litt erfaring (6-8 timer) klarer du å binde og dra til blodknuten slik at dette merket havner mitt i skjøten. 8)

Det er også viktig å fette de to endene slik at det ikke går varmgang i knuten.

 

For det andre. Hvis du bommer med en centimeter må du selvfølgelig starte helt på nytt igjen med første segment slik at egenskapene til fortommen blir slik det var tiltenkt. Not! ;D

 

Må bare si at etiketten til fortommene er det Steven B Schveitzer, mannen bak LeaderCalc, som har designet.

 

Hilsen nybegynner Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv er jeg vandt med å tapere to eller tre ganger etter ferdigfortommen. Gikk over til kirurgknuten i fjord fra blodknuten, og synes denne er utrolig mye enklere, spesielt ute i "felten" når du er gira.

 

noen spesiell grunn til at du bruker blodknuten på de tykkere delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker blodknuten fordi den gir et penere og mindre klumpete resultat enn kirurgknuten. Men på de tynneste diametrene synes jeg det er litt knotete å få den til. Derfor bruker jeg kirurgknuten ytterst. Den er, som Vangen påpeker, også mye lettere å gjøre i elva når det regner, er kaldt og mørkt og du har fått storfiskskjelven.

 

Jeg bruker ikke lynlim på knutene. Hvis fortommen ryker, er det nesten alltid i flueknuten.

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hej Sjur

 

Jeg har også i mange år lavet fortommen selv. Bruger også LeaderCalc som udgangspunkt, men prøver er ikke så nøjeregnende med længderne eller tykkelserne. F.eks når der står 18cm...så kommer det til at være ca. 18-20cm i stdet for.

 

Det har jeg ikke kunne se gjorde den store forskel.

 

Bruger også blodknuder, men til den tynde del, der bruger jeg Double Uni knuden, som jeg finder let og stærk at bruge.

 

Jeg er ikke så glad for de fortommer, hvor der skal bruges mange taperinger= laves mange knuder - det ødelægger lidt af funktionen, synes jeg.

Fortommen kommer til at lave for meget larm/striber på overfladen af vandet.

 

Som line bruger jeg Maxima og Stroft til fortommerne - og de har været ok, synes jeg.

 

Og jeg synes ikke, at jeg fanger færre fisk eller mister flere fisk, end hvis jeg fisker med indkøbte fortommer.

 

Mvh

Torben

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Torben!

 

Du har helt rett, det betyr selvfølgelig ingenting om man bommer med en centimeter eller fem. Det jeg liker med å binde mine egne fortommer er at jeg kan lage ulike fortommer med ulike taperinger som passer til ulike fiskesituasjoner. Når jeg fisker mygg tidlig på våren ønsker jeg en lang fortom som gjerne er 0,10 i spiss og som legger seg i s-kurver på vannet. Når jeg er i småelver med mye busker og korte kast vil jeg ha en kortere fortom, men kanskje med samme type tapering som myggfortommen. Av og til trenger man kanskje en fortom med litt mer aggressiv tapering for å lettere kunne legge en stor caddis i blankvannet bak en stein. Mulighetene er mange, det er bare å prøve seg fram.

 

Jeg synes fortom er et undervurdert emne innen fluefiske. Snører diskuteres opp og i mente, mens fortommen er bare noe vi knytter på i ørska. Det blir som hjemmelaget og posesuppe! ;)

 

Mvh Sjur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Torben!

 

Du har helt rett, det betyr selvfølgelig ingenting om man bommer med en centimeter eller fem. Det jeg liker med å binde mine egne fortommer er at jeg kan lage ulike fortommer med ulike taperinger som passer til ulike fiskesituasjoner. Når jeg fisker mygg tidlig på våren ønsker jeg en lang fortom som gjerne er 0,10 i spiss og som legger seg i s-kurver på vannet. Når jeg er i småelver med mye busker og korte kast vil jeg ha en kortere fortom, men kanskje med samme type tapering som myggfortommen. Av og til trenger man kanskje en fortom med litt mer aggressiv tapering for å lettere kunne legge en stor caddis i blankvannet bak en stein. Mulighetene er mange, det er bare å prøve seg fram.

 

Jeg synes fortom er et undervurdert emne innen fluefiske. Snører diskuteres opp og i mente, mens fortommen er bare noe vi knytter på i ørska. Det blir som hjemmelaget og posesuppe! ;)

 

Mvh Sjur   

 

Her er jeg helt enig, Sjur. Jeg knøt mine egne fortommer i mange år. Men så skjedde 3 ting: Jeg ble lat  :D, jeg fisket mer og mer uten tapering i det hele tatt, jeg fikk tilgang på billige ferdigtaperte fortommer. Så nå tar jeg dessverre den videste veien når det gjelder fortommer. Og det funker helt greit det og, med et par modifikasjoner.

Men det er uhyre interessant og ikke minst morsomt å lære seg hvordan de forskjellige taperingene påvirker kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir utrolig imponert over pedimerter!

Det er utrolig hva en fortom gjør med kastet. De som ikke har testet dette burde det.

Jeg gjør det veldig enkelt. og det fungerer fint for meg: 60% tykk/ bunndel, 40% tapering, og en meter med tippet/ spiss. Eller noe...

Prøver å gjøre dette så enkelt som mulig, så det går med ca. 5-6 forskjellige tykkelser.

På sjøørreten brukes 3 til 4 forskjellige dimensjoner. 0,63- 0,25mm.

Har fått knytinga og lengder i fingrene, så det ser ikke særlig proft ut når en favn rives av rullen her og så en liten dert der ;D

Anbefaler nylon "snægger" til stort sett alt vanlig ørretfiske med vanlige flueliner.

 

Latskapen har også her seiret, og jeg bruker stort sett RIO sine 12" ferdigtaperte Powerflex "snægger" pr i dag. huff.

Har utrolig sansen for Ingrid Espelid, fordi hun innrømmer at hun jukser hele tiden.

Den eneste personen jeg vet om, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selvfølgelig  :)

 

Bodde 7 år i NZ og der er det en del steder som egner seg godt for dobbel nymferigg i såkalt "Truck and Trailer" stil. En utapert fortom i 3x eller 4x gjør at nymfene kommer ned til fisken fortere.

Av og til gadd jeg ikke bytte rigg når jeg kom til en vakende fisk, så jeg bandt tørrflua rett i denne fortommen. Gikk etterhvert overraskende bra faktisk  ;D8).

 

Edit: Hvor ble det av spørsmålet ditt Ruffen??  ???:o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selvfølgelig  :)

 

Bodde 7 år i NZ og der er det en del steder som egner seg godt for dobbel nymferigg i såkalt "Truck and Trailer" stil. En utapert fortom i 3x eller 4x gjør at nymfene kommer ned til fisken fortere.

Av og til gadd jeg ikke bytte rigg når jeg kom til en vakende fisk, så jeg bandt tørrflua rett i denne fortommen. Gikk etterhvert overraskende bra faktisk  ;D8).

 

Edit: Hvor ble det av spørsmålet ditt Ruffen??  ???:o

 

 

hehe Jeg tenkte å skrive det på nytt, det så rotete ut :rolleyes:

Altså rett og slett for å få den ned fortere. Hadde du lang avstand mellom fluene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...