Gå til innhold

Trening med DT liner


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har trent kasting en stund, og kommet et stykke videre.

Trente såpass mye etter jeg fikk tips av Micke for et par år siden, det resulterte i en stor fremgang for meg.

Problemet da var at jeg ble litt for "fornøyd".

Så ble det mer fiske enn trening, jeg sto på stedet hvil selv med meget bra snittlengder og annet "svada" som var alt annet enn forventet. Det var gøy!

 

Lengde er ikke pri 1, men rett linje og evnen til å holde mer og mer snøre i lufta.

Etter jeg ble såpass mye bedre så takler jeg mange ulike fiske settinger så mye bedre.

 

Men nå er jeg for alvor igang igjen, og jeg trener nå aktivt 4-5 ganger i uka. Opptil en time pr gang.

Kan fort bli mer.

 

Her var dagens økt: Evo 2 klasse 5 med tactical trout. Trene på å nesten holde heile skiten i lufta samt trene presisjon og presisjon.

 

Etter en halvtime var det over på DT 6 på en troutstix 9,3 fot 6er. Da var jeg god og varm, først holde ca 20 meter i lufta. Etter 5 minutter ble håndledd og skuldre varmet skikkelig opp. Svetten begynte å sile. Det tok ikke lang tid før jeg fikk rett linje, måtte jobbe litt med dobbelt trekk og håndledd i baksleng.

Så 5 minutter pause, deretter hele DT snøre. 10 slenger og "dødssliten" ;D

 

Utrolig gøy og nerdete, helt enig ja.

 

MEN når jeg gikk tilbake til tactical lina så hadde jeg noen kast jeg bare hadde drømt om før kast med DT.

 

Etter økta kjente jeg nesten smerter i håndledd og i venstre overarm.

 

Jeg kan legge inn litt info titt og stadig om hvordan jeg setter opp treninga og hvilken forbedringer det gir. Målet er å stabilt kaste ok i 5er cup. Men det kuleste vil bli å takle lengre pres kast til sommern i marka som jeg drømte litt om i fjor når fisken vaket konsekvent på 25 meter pluss.

 

Når jeg kasta best med DT i lufta så hadde jeg mega lange trekk og lang arbeidsvei.

Jeg har veldig mange forbedrings potensialer, jeg merker dette er veien å gå hvis man skal gå inn for å bli bedre.

 

Jeg tror ikke bare en som er litt mer enn interessert i kasting har nytte av dette, men også alle som vil bli LITT bedre til å håndtere fiske settinger og generelt vil bli bedre.

 

Jeg kommer med mer, har en micke som stadig inspirerer meg på et vis.

Jeg ser han kaster mye, og har aldri sett makan til en så bra kaster før.

Ta med håndkle og prøv ut trening med DT er mitt tips, bare ta mye pauser og vær forsiktig med sene betennelser etc. Å holde et DT i lufta er ekstremt krevende i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk for det gutter :) Blir inspirert av hyggelige tilbakemeldinger, og NÅ HAR JEG BESTEMT MEG for å satse knallhardt på seriøs trening.

 

Herlig toggi.. kanskje du kan gi litt konkurranse..... ;) haha.. kødda, er kult at du legger ned så mye trening i det her! Du kommer nok til å komme med masse nyttig info etterhvert som du oppdager ting... :) keep it up! Snart blir det ikke "micke the man".. "toggi the dog" - er mer passende.. (for dere som har sett filmen Danny the dog)... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig kommentar Kim, synes du er en meget dyktig kaster jeg. :)

 

Meninga med tråden er ikke bare at jeg skal komme med masse info, hvis andre trener mye så del det gjerne med andre her inne. Dette er ment som en inspirasjon og ikke minst at noen metoder fungerer meget bra for å raskere utvikle seg.

 

Det må ofres MYE trening, og det er jeg villig til.

 

Med den fremgangen jeg hadde for et par år siden så ser jeg på det som en stor mulighet til å bli en mye mer stabilt god kaster samt at jeg får trent opp for eksempel muskulatur i håndledd, timing og kjapphet for å komme videre. jeg trener på litt ekstreme ting, men håper alle som trener litt vil dele litt info her.

 

Jeg er veldig lærevillig!! ;)

 

Jeg har faktisk ganske vondt i håndledd enda så det er tydelig at jeg gjorde noen dumt eller fornuftig idag ;D Jeg har virkelig tro på trening med DT gitt. Men ikke til enhver tid. Da tror jeg skader kan ligge faretruende nær. Men jeg tar sjansen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall med mye trening Toggi!

 

Bare husk at overbelastning er noe skikkelig dritt. Skal du trene mye kan det være lurt å legge opp treninga slik at du får variasjon.

Vanlig styrketrening er sikkert ikke dumt som et alternativ til bare kasting.

 

Finnes det ikke en fysioterapeut her inne som kan komme noen tips ?

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Jan

 

Nå trener jeg vekter og er ganske ivrig på det samt fisker 5 dager i uka.

Har til nå ikke merket stor slitasje/skader.

 

Bare kjenner at jeg trente noe fornuftig idag, føler ingen trussel mot håndledd enda.

Men stivhet i musklatur i venstre overarm var ny for meg, så mulig jeg har trent opp muskler som aldri har vært i "sving" før ;)

 

Har en kompis her inne ved nick fiskern35, skal ta en tlf med han i morgen ;) (han er fysioterapeut)

 

Ellers er alt av tips og farer ved dette veldig velkommen. Det er vel iveren til å trene for mye i starten jeg ser som min største trussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du er en godt trent herremann  :D

 

Jeg har spilt håndball i 25 år så grunntreningen ligger bra an her også. ( er ikke bra trent så det er sagt )

 

Jeg og min bror satt opp bittesmå blinker vi når vi trente presisjon. Vi varierte fra 10m til nesten 30.

Så prøvde vi å kaste med hinder i bakslengen. Har gitt mye gor erfaring.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haukaas er inne på et vesentlig poeng her, Torgeir.

 

Å trene riktig (og gjerne også litt variert) er viktigere enn å trene "mye".

 

Jeg sitter faktisk her akkurat nå for tiden og studerer en undersøkelse vedrørende belastningsskader i fluekasting. Jeg skal bruke noe av denne informasjonen i et eget foredrag. Bemerkelsesverdig hvordan selv garvede kastere sliter med smerter i både skuldre, albuer og håndledd.

 

Disse belastningene kan så absolutt unngås under vanlige fiskekast. Risikoen kan også reduseres for mer konkurransetypekasting, men det er ikke så lett i den forbindelse, der vi jo i større eller mindre grad tvinges til å ta det mere ut.

 

Så, legg inn litt variasjon under samme treningsøkt, så avlaster legemsdelene og musklene hverandre litt. Legg inn hvile.

 

En annet aspekt er dette med hvor allsidig en er. En kaster med større bredde, altså en som varierer mellom litt ulike teknikker under sitt fiske, viser seg å ha større toleranse mot belastningsskader generelt over enn en som er lite variert. Jeg tror nok at en variert kaster opparbeider seg det vi kaller "kastestyrke" på en noen bedre måte. Han eller henne bygger opp, i stedet for å stadig bryte ned.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare stå på Toggi  ;D

 

De gangene jeg sendte Sven Kalmar PM ang. kastetips, var svaret ofte DT-snøre. Han var også av den oppfattning av trening med DT snører var veldig utviklende i forhold til å holde mer snøre i lufta. Det har gitt meg resultater, men jeg frykter all treningen med DT snører har ført til at jeg ikke lenger skyter like bra med WF snører  :-\

 

Derfor skal jeg legge om kastingen/treningen litt i år. Det blir mer kasting med WF snører med litt kortere klumper, håper det vil hjelpe meg til å skyte mer snøre. Tror jeg har lagt meg til en DT uvane med å ha litt for lang arbeidsvei i forhold til hva WF snører trives med mht å skyte snøre. Vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du er en godt trent herremann  :D

 

Jeg har spilt håndball i 25 år så grunntreningen ligger bra an her også. ( er ikke bra trent så det er sagt )

 

Jeg og min bror satt opp bittesmå blinker vi når vi trente presisjon. Vi varierte fra 10m til nesten 30.

Så prøvde vi å kaste med hinder i bakslengen. Har gitt mye gor erfaring.

 

Jan

 

spilte du på molde?

kanskje vi har møttes på banen engang...:)

 

jeg er superkeepern som sto imål på Vikhammer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

 

Jeg skal variere mye, skal hvile når jeg kjenner kroppen har fått nok.

Et bra tegn er jo at jeg aldri har blitt skadet når jeg har hatt fiskedager på 7 dager og snitt på timer

ca 8. Det vil jo si at jeg tror kroppen allerede er litt "herdet" og vant til mengder av kast hver dag.

 

Men vet det er ekstremt, og vil kanskje trene litt med den orange xxd lina innimellom som en avveksling.

VARIASJON er nok nøkkelordet her også.

 

Men basisen er å bli mest mulig venn med DT lina.

 

Og jeg lover å stå på ja :P Her skal det trenes meget seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Grunnen til at jeg kommit dit jeg er, er hard trening med Dt..

Jeg var endel sammen med Sven kalmar en periode...

Dette var det som ga meg en helt ny dimensjon i fluekasting...

Hans tips for å styrke håndledd og få "fart" på snøret,

var iherdig trening med Dt snører... Så jeg fulgte hans råd..

Begynte med Dt5 og #7 stang.. når dette ble for lett,

gikk jeg opp en Dt klasse..

Sven sa hold 20-25m dt i lufta et par tre minutter

for så å hvile noen minuter..

Jeg har sett Sven stå med DT8 og 10`#10 stang

og det var ekstremt å se på...

 

Alle tror dette er for å kaste lenger... Delvis ja, men det handler om å

kontrollere snøret!! Ved å styrke håndleddet vil du få mindre slitasje

på arm og skulder siden håndledsoverslaget er det som gir ekstra fart

på snøret...

 

Vinteren 2001-2002 trente jeg to timer om dagen med kun DT!!

Jeg har til dags dato ikke hatt noe senebetennelse eller slikt skit!!

 

Jeg har vært sliten til tider, men da er det bare å ta en pause på noen dager så går det greit..

Flere ganger har jeg vilt meg i form før en konkuranse :rolleyes:

 

Morro å se at du følger rådene til Sven igjenom meg Torgeir ;D

Stå på.. Det kan bli kjedelig til tider, men da er det bare å ringe ;)

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke et DT snøre ganske mye tyngre enn et vanlig WF snøre? slik jeg har lært(har fortsatt mange år å trene på) kastingen er at jo tyngre belastning  på stangtuppen jo mer bøyer den seg, og lengre arbeidsvei må legges til. lengre arbeidsvei er vanskelig for nybegynnere/litt viderekomne(plasserer meg selv i denne kategorien). hvorfor er egentlig den DT-treningen så bra? treningen håndleddet får? vasnekligere å få fart på snøret? fortell litt nå  :D

 

hvordan er forholdet mellom å holde 20 meter DT utenfor stangtoppen, kontra WF torgeir? for øyeblikket kaster jeg bare med klumpen ute. mye overheng er dritvanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Det er mye mer slitsomt å holde DT gitt, den har jo en lik level nesten hele veien.

Man kan altså ikke gjøre store feil før alt kollapser, man får utrolig nytte av å lære seg rett linje.

 

Jeg begynner ofte med mindre DT ute og kaster meg oppover etter jeg blir varmere.

 

Ved vanlig WF så føler jeg det er lettere å hente inn evt feil eller komme tilbake i mer rett linje, det er ikke tilfelle med DT samt at det gir mye mer trening av håndledd og andre muskler. Man forstår meninga med laaange trekk og lang arbeidsvei.

 

Men det finnes jo ekstreme WF også da, som den orange xxd lina. Den har jo klump på hele 21 meter.

 

Pleier ikke å svette som en gris når jeg trener med WF, men det er jaggu tilfellet med mye DT i lufta ;D

 

Takk for svar Micke, her har man nok et av de beste alternativer til å trene på litt ekstreme ting som også sannsynligvis gir best effekt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Det er mye mer slitsomt å holde DT gitt, den har jo en lik level nesten hele veien.

Man kan altså ikke gjøre store feil før alt kollapser, man får utrolig nytte av å lære seg rett linje.

 

Jeg begynner ofte med mindre DT ute og kaster meg oppover etter jeg blir varmere.

 

Ved vanlig WF så føler jeg det er lettere å hente inn evt feil eller komme tilbake i mer rett linje, det er ikke tilfelle med DT samt at det gir mye mer trening av håndledd og andre muskler. Man forstår meninga med laaange trekk og lang arbeidsvei.

 

Men det finnes jo ekstreme WF også da, som den orange xxd lina. Den har jo klump på hele 21 meter.

 

Pleier ikke å svette som en gris når jeg trener med WF, men det er jaggu tilfellet med mye DT i lufta ;D

 

Takk for svar Micke, her har man nok et av de beste alternativer til å trene på litt ekstreme ting som også sannsynligvis gir best effekt. ;)

 

Hei

 

aha.. kjenner til den med å hente inn feil! nå ser jeg genialiten av trening med DT snøre. hadde et tier snøre, men det ble kappet i stykker til klump. det var synd  :P men kanskje det er litt ekstremt å starte treningen med 10ern uansett...:P si fra når du avanserer i klassene, så kjøper jeg 6er snøret ditt glatt ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å stabilt kaste ok i 5er cup.

 

Hei Toggi

 

Morsomt å se at du er så ivrig på kasting. Det beste treningstipset jeg kan gi deg hvis du har tenkt å kaste ok i 5er cup er å delta nå. Du er på et så høyt nivå at det er minst like viktig med konkurransetrening som annen trening. Det er veldig mange gode treningskastere som faller igjennom under konkurranse. For disse er det konkurransetrening som gjelder. Jeg deltok i min første 5er cup i Tønsberg forrige helg og syntes det var kjempegøy. Håper å se deg som deltaker snart.

 

Ellers kan jeg bare bekrefte at det er utrolig morsomt og inspirerende å trene med hel DT. Svært tilfredsstillende å få til gode bukter med mye snøre ute. Man blir hardt straffet for vridninger så dette er en fin måte å trene på for å unngå dette.

 

Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skal prøve å få med meg mars måned og 5er cuper ;)

Trene bra frem til det.

 

Målet for treningen er fremgang og rett linje, rett linje og rett linje.

Og snørekontroll. Det får man med å utvikle seg på å trene med mye snøre ute samt triks kaste litt

Alt gir snørekontroll.

 

Det blir som å bo med en fotball i senga som jeg gjorde som liten. Fikk da en meget god teknikk, og det ble min store styrke som fotballspiller. Dette vil jeg også gjøre med kastingen.

 

Skulle deltatt jeg, men helsa slo seg vrang nok engang :rolleyes: Det er kjipern, men jeg gir ikke opp. Skal konkurrere mest mulig når jeg er "på nett". Takk for tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Jan

 

Nå trener jeg vekter og er ganske ivrig på det samt fisker 5 dager i uka.

Har til nå ikke merket stor slitasje/skader.

 

Bare kjenner at jeg trente noe fornuftig idag, føler ingen trussel mot håndledd enda.

Men stivhet i musklatur i venstre overarm var ny for meg, så mulig jeg har trent opp muskler som aldri har vært i "sving" før ;)

 

Har en kompis her inne ved nick fiskern35, skal ta en tlf med han i morgen ;) (han er fysioterapeut)

 

Ellers er alt av tips og farer ved dette veldig velkommen. Det er vel iveren til å trene for mye i starten jeg ser som min største trussel.

Tenker at personer som trener jevn og trutt, samt fluefiskere som har fysisk hardt arbeid, kan være bedre utrustet til å takle mengdetrening uten å få belstningskader enn de som ikke er i så mye fysisk aktivitet. Uansett er det nok svært lurt å ta pauser så fort en merker tegn til ulming i kastearmen. Er på "service" to ganger i uka hos fysiterapeut ( ikke på grunn av for mye fluekasting), skal spørre han på torsdag om råd vedrørende fluekasting / belastningskader.

Forøvrig vil jeg bare bekrefte det som blir sagt her om Sven K og Mikael B om at de er eminente kastere - slik jeg opplever kastninga deres er det roen, kontrollen og blikket opp på stangtuppen samt kontrollen over snørebuktene som fasinerer meg! Legger ved et par bilder ( regne paparazzi-fotografen ;-)  )

 

Terje C

post-2389-13949861075051_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk spm av Toggi om jeg kunne skrive noen ord her vedrørende belastningsskader ved fluekasting. Jeg har ennå ikke hatt noen pasienter med dette, men bevegelsen ved fluekast likner en del på det å slå med hammer og å male med kost. Har hatt plenty av pasienter med nakke-, skulder-, og underarmssmerter pga denne type belastning. En fellesnevner er at man brått utsetter seg for stor belastning/arbeidsmengde uten noen som helst grunntrening. Selv om det da kan gjøre vondt flere dager etter hverandre, så ignorerer man denne smerten. I noen tilfeller pådrar man seg da tennisalbue, skulderproblemer (supraspinatussyndrom), leddsmerter osv. Viktige faktorer for å unngå slike skader er:

-Grunntrening (spes. med henblikk på at leddbrusk, ligamenter, muskelsenefester får bygd seg opp og tilpasset belastningen. Dette tar lenger tid enn å bygge opp muskulaturen.

 

-Oppvarming (en oppvarmet skulder medvirker til bedre koordinasjon, bedre/friere bevegelighet, og bedre kraft)

-Uttøyning (etter oppvarming og etter endt økt)

-Lytte til smertene. Smerter er kroppens signal på av vev brytes ned/ødelegges.

 

En gang snakket jeg med en fluefisker som ikke hadde fått kasta på 2 år pga tennisalbue. Veldig kjedelig.

Så det er all grunn til å være litt forsiktig, og ikke bare "pøse på" med kasting i starten.

 

Hadde vært interessant å lese artikkelen du snakket om JanM. Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye fiskern35 ;)

 

Gull verdt dette!

Jeg fikk en smell i trekkarmen, grunnen var vel lengre trekk enn vanlig og større belastning.

Nå har jeg heller kose kasta litt med klump på fisketurer og kun trent med WF.

 

Skulderen er helt gull igjen nå, så knallhard trening med DT ska opptrappes igjen.

Vil legge inn litt rapporter her om åssen jeg trener og om evt slitasje slik at andre kanskje kan lære av mine egne feil ;D

 

Jeg tror etter noen uker med trening nå at kroppen min har blitt mer "vant" til DT trening.

Blir spennende å se, har hvertfall allerede nå merket fremgang på kasting når jeg fisker.

Mest i forhold til håndledd og overslag. Merker man får raskere resulateter av å trene etter dette opplegget enn ellers med WF. Man blir nesten sjokkert, men det er knakende gøy!

Blir bare enda mer gira til å stå på da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skal ut å trene nå siden skuldra er helt fin igjen ;)

 

Varmer opp med et standard WF, så går jeg over på DT.

Idag vil jeg legge opp intervaller, holde en viss mengde i lufta i så lang tid.

 

Skal først prøve med 2 min i lufta og se hvor vondt det er for hådnledd ;)

Så jobber jeg meg frem både på meter og evt tid.

 

Når jeg går mot maks av det jeg klarer å holde i lufta så går jeg ned til 10 blindkast og masse pauser.

 

Deretter avslutter jeg med presisjon, det blir jo nesten ren restutisjon trening. Men pres er gull verdt å bli bedre på.-så får jeg se hvordan venstre skulder er i morgen da. Er spent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...