Gå til innhold

Trening med DT liner


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal ut å trene nå siden skuldra er helt fin igjen ;)

 

Varmer opp med et standard WF, så går jeg over på DT.

Idag vil jeg legge opp intervaller, holde en viss mengde i lufta i så lang tid.

 

Skal først prøve med 2 min i lufta og se hvor vondt det er for hådnledd ;)

Så jobber jeg meg frem både på meter og evt tid.

 

Når jeg går mot maks av det jeg klarer å holde i lufta så går jeg ned til 10 blindkast og masse pauser.

 

Deretter avslutter jeg med presisjon, det blir jo nesten ren restutisjon trening. Men pres er gull verdt å bli bedre på.-så får jeg se hvordan venstre skulder er i morgen da. Er spent!!

 

Hmm... jeg kan se visse fordeler ved den type trening, men, det er nok også noen ulemper! :) Man lærer som kjent etter mengde med repetisjon---> korrekt repetisjon vel og merke. Står man med et dt snøre i 2 min blir man veldig sliten i både armer og håndledd. Spørsmålet blir; hvor lenge klarer man å kaste riktig teknisk under en sånn 2 min intervall? Jeg tror at hvis målet er å trene håndledd, så trur jeg faktisk man burde benytte andre metoder. Teknikk er fin-motorikk, og dette klarer man ikke å presse frem med ekstremtrening, det er detaljtrening som gjelder. Men, minker du intervallene til 1 minutt, så tror jeg treningen blir mye sundere, ettersom man da kan kaste teknisk riktig gjennom hele intervallet...

bare mine tanker rundt det du gjør toggi.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hallo

 

Jeg er enig med deg Kim, hadde en knalløkt idag med masse pauser og korte intensive repper ;)

Merker vesentlig fremgang allerede. Og det er utrolig gøy!!

 

Micke`s treningstips er gull verdt, anbefales for de som vil ta skrittet litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er viktig å ha riktig treningsdose ved hver økt!!

Målet er ikke å holde mest mulig snøre lengs mulig..

Men at dette er en genial måte å trene opp styrken/hurtighet/timing

i håndleddet på er ikke tvil Kim!!

Teknikken kommer av seg selv.. Desto mer snøre du har

ute jo mer "riktig" må du jo kaste  :rolleyes:

Hvis du ikke kaster riktig blir du sliten og må justere noe..

Å holde 25m Dt snøre i lufta krever sin man,men

når du klarer det Gjør du noe riktig..

Torgeir har jobbet hardt med dette, og resultatene lar ikke vente på seg..

Med denne måten å trene på ser du fort forbedring.

 

Det er ikke snakk om å bare øke lengde, men det handler om å kunne

kaste langt nok med kontroll og uten pes.

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er viktig å ha riktig treningsdose ved hver økt!!

Målet er ikke å holde mest mulig snøre lengs mulig..

Men at dette er en genial måte å trene opp styrken/hurtighet/timing

i håndleddet på er ikke tvil Kim!!

Teknikken kommer av seg selv.. Desto mer snøre du har

ute jo mer "riktig" må du jo kaste  :rolleyes:

Hvis du ikke kaster riktig blir du sliten og må justere noe..

Å holde 25m Dt snøre i lufta krever sin man,men

når du klarer det Gjør du noe riktig..

Torgeir har jobbet hardt med dette, og resultatene lar ikke vente på seg..

Med denne måten å trene på ser du fort forbedring.

 

Det er ikke snakk om å bare øke lengde, men det handler om å kunne

kaste langt nok med kontroll og uten pes.

 

Tight lines  Micke

 

Sier ikke noe på det micke... men, det finnes ikke mange som kaster teknisk perfekt etter 2 min med dt i lufta! :) At det er fin håndleddstrening er det liten tvil om, det svir! Men, jeg tror man vil bli bedre ved litt kortere intervaller... klarer man ikke å holde dt lina i lufta, nei, da klarer man ikke det, så da blir det jo ikke noe trening;) Å hode ei dt line i lufta er utvilsomt go trening for å mestre lange kast og ha mye line i lufta, men, det blir jo litt masete etter 2 min! det er det eneste jeg mener.... kortere intervall-->kvalitet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er jeg enig i....kim....kasting har en kort utførelsestid....det blir som om en 100 meterløper skal spurte 5000 m....fytti for en tid det ville blitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knalløkt idag.

 

Korte reps slik som dere beskriver. Jobbet meg oppover, tok lange pauser.

Merker stor fremgang, for å klare å holde mest mulig rett linje bruker jeg kroppen som stabilisator.

Det vil si at jeg kaster mest mulig rett over hode. For å holde slike mengder er fart "keyword", flater ut baksleng som om jeg kaster i medvind og har en høy framsleng. Denne metoden funker utrolig bra til å holde mengder. Men det er ikke gjort i en fei, dessuten gir håndleddet den lille ekstra snerten som i mine øyne er alfa og omega. Det er kritisk viktig at håndleddet blir sveipet over senest mulig i kastet.

 

Bare noen tanker fra meg, skuldra har blitt vant til laaaange bevegelser og kroppen ser ut til å venne seg til uvant muskelbruk.

 

Hele økta varte maks 30 min og jeg hadde flere pauser. Utrolig gøy å merke at man gjør mer og mer riktig-rettere og rettere linje.

 

Edit: endret på høy framsleng, lav baksleng(som i medvind)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knalløkt idag.

 

Korte reps slik som dere beskriver. Jobbet meg oppover, tok lange pauser.

Merker stor fremgang, for å klare å holde mest mulig rett linje bruker jeg kroppen som stabilisator.

Det vil si at jeg kaster mest mulig rett over hode. For å holde slike mengder er fart "keyword", flater ut baksleng som om jeg kaster i medvind og har en høy framsleng. Denne metoden funker utrolig bra til å holde mengder. Men det er ikke gjort i en fei, dessuten gir håndleddet den lille ekstra snerten som i mine øyne er alfa og omega. Det er kritisk viktig at håndleddet blir sveipet over senest mulig i kastet.

 

Bare noen tanker fra meg, skuldra har blitt vant til laaaange bevegelser og kroppen ser ut til å venne seg til uvant muskelbruk.

 

Hele økta varte maks 30 min og jeg hadde flere pauser. Utrolig gøy å merke at man gjør mer og mer riktig-rettere og rettere linje.

 

Edit: endret på høy framsleng, lav baksleng(som i medvind)

 

Kan du forklare hva en DT-line er?

 

"Det er kritisk viktig at håndleddet blir sveipet over senest mulig i kastet"

Ps: vipper du håndleddet på samme måte i bakslengen som fremover?

 

Hilsen NOOBEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En DT er en line med lik tykkelse nesten hele veien. Det kalles "level". På et WF så har man klumpen på de ytterste meterne av snøret. Her har man tykkelse over hele linja minus små mindre taperinger på hver side. Det bidrar til at man kan holde veldig mye snøre i lufta. Og det er en fin måte å trene rett linje på. Men vitkig å starte med mindre utenfor stangtuppen også øke gradvis hvis det er målet.

 

Føler jeg bruker mest håndledd i baksleng, det blir mer naturlig. Det er slik jeg føler det, men bruker endel håndledd på slutten av framslengen også.

 

Bruker en arbeidsvei A-B (A til B) så brekker jeg over helt på slutten. Det gjør at snøre setter ekstra fart. Dette bidrar til at man kan holde enda litt mer snøre og jeg føler jeg kjenner bunndelen på stanga spenner seg opp ytterligere.

 

Husk at dette er kun mine erfaringer og meninger, det er nok flere veier til suksess enn kun dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

For noen år tilbake da T5 kom til butikkene tok jeg helt av. Kjøpte alle snørene som var godkjente i cupen og trente som en gal. Variasjonene var å gå over til T38(Castingstang) og hele seansen endte med betennelse i 7 måneder, faktisk hele sesongen var preget av vond arm. Fisket var også til tider smertefult. T38 og DT6 var også veldig tungt, men det gikk en stund og krefter måtte faktisk til for å få litt over 20 meter ut i bakslengen.

 

Har aldri prøvd DT med T5, kan hende DT3 blir riktig?

 

Har faktisk ødelagt en del av den vanlige fluekastingen pga treningene og de lengdene man er så sykt opptatt av. Treffer man bra i bakslengen med ca 23-24 meter og et rolig behersket fremkast går det virkelig så det suser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Nå begynner det virkelig å bli på tide at vi får se et ekte 25-i-lufta-kast på en filmsnutt her. Med femmerstanga.

Ikke for å egle opp noen, men det hadde rett og slett vært morro å se. Garantert noe å lære av det for en kortkaster som meg også, som avskyr kast over 25 meter - på vannet. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det virkelig å bli på tide at vi får se et ekte 25-i-lufta-kast på en filmsnutt her. Med femmerstanga.

Ikke for å egle opp noen, men det hadde rett og slett vært morro å se. Garantert noe å lære av det for en kortkaster som meg også, som avskyr kast over 25 meter - på vannet. ;)

 

 

 

Kan sikkert få til noen ok snutter jeg hvis noen vil filme, kan prøve å fikse det. ;)

Ok, jeg trener endel lengde. Men det er ikke hovedpoenget med slik trening for meg.

Det er å beherske snørekontroll TIL ENHVER TID og situasjon. Tror mange har inntrykk av lengst mulig kast.

Det er en av flere faktorer for slik trening.

 

For meg er det viktig å lære seg teknikk, mer en rå kraft. Og jeg merker jeg skjønner LITT mer av dette for hver gang.

Det mest morsomme med denne treninga er å "fiskekaste" etter noen økter. Det meste blir en fryd, selv kjip baksleng og grusom vind.- Det er hovedpoenget med min trening. Fremgang på alt innen det vakre kastet.

 

Trente endel på vannkast i snøen idag også med DT. Her har jeg veldig mye å hente, sist fisketur sto jeg med Rio Aqulaux og vannkastet som aldri før i fiskesituasjon. Det var GLEDE på høyt nivå.

 

For meg har slik trening vært gull for "fiskekast".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake da T5 kom til butikkene tok jeg helt av. Kjøpte alle snørene som var godkjente i cupen og trente som en gal. Variasjonene var å gå over til T38(Castingstang) og hele seansen endte med betennelse i 7 måneder, faktisk hele sesongen var preget av vond arm. Fisket var også til tider smertefult. T38 og DT6 var også veldig tungt, men det gikk en stund og krefter måtte faktisk til for å få litt over 20 meter ut i bakslengen.

 

Har aldri prøvd DT med T5, kan hende DT3 blir riktig?

 

Har faktisk ødelagt en del av den vanlige fluekastingen pga treningene og de lengdene man er så sykt opptatt av. Treffer man bra i bakslengen med ca 23-24 meter og et rolig behersket fremkast går det virkelig så det suser.

 

 

 

Har kastet endel med Dt til T5 jeg Robert..

Det går å holde MYE line i lufta..

Noen av de lengste kastene har jeg hatt

med Dan-tackel Dt #5 (shakespare 2 sortering)

Dt3 vill nok føles lett ut tror jeg..

 

Nå begynner det virkelig å bli på tide at vi får se et ekte 25-i-lufta-kast på en filmsnutt her. Med femmerstanga.

Ikke for å egle opp noen, men det hadde rett og slett vært morro å se. Garantert noe å lære av det for en kortkaster som meg også, som avskyr kast over 25 meter - på vannet. ;)

 

Det er et begrep som må rettes på her..Når folk sier de

holdt 25m i lufta.. hva mener de da?

Tror de fleste mener at man holder trekk hånden på 25m merke..

25m utenfor toppringen er det ikke så mange som klarer :rolleyes:

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer da du micke! :) hmm...hadde vært kult om spey ble en øvelse i 5'er cupen også... Det er jo et fiskekast:)

 

Bare fantasien som setter grenser. Vet at det er diskutert en rekke andre typer kast. Viktig dog kanskje at en ikke legger terskelen altfor høyt, da denne cup'en jo skal være åpen for kastere på alle nivåer.

 

25 meter fra overhode direkte inn i luftbåren kurve 140 grader positiv med silkepresentasjon i dommerns kaffekopp.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer da du micke! :) hmm...hadde vært kult om spey ble en øvelse i 5'er cupen også... Det er jo et fiskekast:)

 

Bare fantasien som setter grenser. Vet at det er diskutert en rekke andre typer kast. Viktig dog kanskje at en ikke legger terskelen altfor høyt, da denne cup'en jo skal være åpen for kastere på alle nivåer.

 

25 meter fra overhode direkte inn i luftbåren kurve 140 grader positiv med silkepresentasjon i dommerns kaffekopp.

 

Jan.

 

hmmm... kanskje jeg skal prøve å legge ned noen timer film på et sånt kast...:) Hadde vært kult, men, trur nok jeg trenger noen forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer da du micke! :) hmm...hadde vært kult om spey ble en øvelse i 5'er cupen også... Det er jo et fiskekast:)

 

Bare fantasien som setter grenser. Vet at det er diskutert en rekke andre typer kast. Viktig dog kanskje at en ikke legger terskelen altfor høyt, da denne cup'en jo skal være åpen for kastere på alle nivåer.

 

25 meter fra overhode direkte inn i luftbåren kurve 140 grader positiv med silkepresentasjon i dommerns kaffekopp.

 

Jan.

 

hmmm... kanskje jeg skal prøve å legge ned noen timer film på et sånt kast...:) Hadde vært kult, men, trur nok jeg trenger noen forsøk...

 

Helt OT, men blir det ikke noe kastetrening i vinter Kim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde senebetendelse i begge armene for noen år siden i forbindelse med trening og fikk ett kjempe bra tips fra min fysioterapeut..  finn en meget myk gummiball (appelsin størrelse) og klem lett på denne i noen minutter, ikke slik at du kjenner du tar i men bare nok til å bevege musklaturen i armene forsiktig..  dette fører til økt blodsirkulasjon i stive muskler og dermed henter du deg inn igjen mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde senebetendelse i begge armene for noen år siden i forbindelse med trening og fikk ett kjempe bra tips fra min fysioterapeut..  finn en meget myk gummiball (appelsin størrelse) og klem lett på denne i noen minutter, ikke slik at du kjenner du tar i men bare nok til å bevege musklaturen i armene forsiktig..  dette fører til økt blodsirkulasjon i stive muskler og dermed henter du deg inn igjen mye raskere.

 

Den kommentaren din her Baetis Rhodani kan være gull verd for meg. Det skal jeg prøve.

 

Takkar  :) :) :) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde senebetendelse i begge armene for noen år siden i forbindelse med trening og fikk ett kjempe bra tips fra min fysioterapeut..  finn en meget myk gummiball (appelsin størrelse) og klem lett på denne i noen minutter, ikke slik at du kjenner du tar i men bare nok til å bevege musklaturen i armene forsiktig..  dette fører til økt blodsirkulasjon i stive muskler og dermed henter du deg inn igjen mye raskere.

 

Jeg hadde problemer i mange år med håndleddene etter en del uvøren styrketrening med tunge vekter. Problemet ble bare større utover i hver sesong jo mer jeg kastet (både casting og fiske/kasting med mykere fiskestenger). Jeg ble tipset om å prøve en Power Ball, ettersom en del fluefiskere på den konkurrerende-siden-vi-ikke-nevner-ved-navn  ;D hadde god erfaring med denne. Det er ikke sikkert at det hjelper alle like godt som meg. Jeg opplevde etter å ha trent med Power Ball'en 2-3 ganger om dagen i et par måneder, at den skaden/problemet jeg hadde hatt i over 10 år ble borte. Siden har jeg ikke hatt problemer med håndleddene, og tar fram Power Ball'en en gang i blandt.

 

En annen ting er at den er mye morsommere en en døv liten gummiball - et ikke ueffent argument for oss kronisk dingsboms-fikserte menn!  ;D

 

http://www.powerballs.com/norway/hvordandetvirker.php

 

Den selges i flere norske nettbutikker og enkelte kite/surfe butikker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

da spør jeg meg (ironisk).....det må være noe hakkende feil i samfunnet idag.....det å slite på seg senebetenelse o.l må da være helt unødvendig......hadde det enda vært under samfunsnyttig arbeid ville jeg ikke sagt noe...... ;D ;D ;D ;D ;D, jeg ser dalskapen...håper andre også gjør det, dersom ikkeer det jeg som er gal......måk snø, hugg ved, grav grøfter og opparbeid muskelkraft via nyttig arbeid....

 

som denne      http://andebu.info/tema/bygdebok/historier_om_sarpregede.htm  trur ikke han hadde hatt noen problem med å håndtre ei carbonstikke på 100 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da spør jeg meg (ironisk).....det må være noe hakkende feil i samfunnet idag.....det å slite på seg senebetenelse o.l må da være helt unødvendig......hadde det enda vært under samfunsnyttig arbeid ville jeg ikke sagt noe...... ;D ;D ;D ;D ;D, jeg ser dalskapen...håper andre også gjør det, dersom ikkeer det jeg som er gal......måk snø, hugg ved, grav grøfter og opparbeid muskelkraft via nyttig arbeid....

 

som denne      http://andebu.info/tema/bygdebok/historier_om_sarpregede.htm   trur ikke han hadde hatt noen problem med å håndtre ei carbonstikke på 100 gram

 

Ser poenget.......  ;D

 

Hadde det bare vært p.g.a. kasting med carbonpinner på under 100 gram, så hadde det vært småstusselig. For min del kom problemene (heldigvis  ;)  ;D ;D ) p.g.a. at jeg lempet rundt på over 100 kg og ikke fordi jeg viftet med 100 gram i luften!

 

Det er nok uansett et faktum at mange av oss, med alskens motoriserte hjelpemidler og ofte lite fysisk krevende arbeide, er betydelig mindre fysisk robuste enn befolkningen var for 100 år siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer i mange år med håndleddene etter en del uvøren styrketrening med tunge vekter. Problemet ble bare større utover i hver sesong jo mer jeg kastet (både casting og fiske/kasting med mykere fiskestenger). Jeg ble tipset om å prøve en Power Ball, ettersom en del fluefiskere på den konkurrerende-siden-vi-ikke-nevner-ved-navn  ;D hadde god erfaring med denne. Det er ikke sikkert at det hjelper alle like godt som meg. Jeg opplevde etter å ha trent med Power Ball'en 2-3 ganger om dagen i et par måneder, at den skaden/problemet jeg hadde hatt i over 10 år ble borte. Siden har jeg ikke hatt problemer med håndleddene, og tar fram Power Ball'en en gang i blandt.

 

En annen ting er at den er mye morsommere en en døv liten gummiball - et ikke ueffent argument for oss kronisk dingsboms-fikserte menn!  ;D

 

Ønsket meg, og fikk, Powerball i julegave - delvis på grunn av kommentarene på (u)nevnte side - og merker allerede veldig positive resultater! Et substitutt for god gammeldags vedkløyving, saging, barking, stauring, grøfting, potetopptaking, etc. er det nok ikke, men absolutt et godt supplement, og for min egen del er det avgjørende at den gir meg tilgang til en billig og effektiv treningsmetode utenom feriene, når jeg sitter her på studenthybelen min uten verken øks, spett eller grev... Genialt å kunne spinne den opp mens man for eksempel sitter å ser en (fiske)film eller leser tråder på ffs :) Innbiller meg også at det myke bevegelsesmønsteret med Powerball kanskje kan ha en positiv ringvirkning på akselerasjonen i fluekastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da spør jeg meg (ironisk).....det må være noe hakkende feil i samfunnet idag.....det å slite på seg senebetenelse o.l må da være helt unødvendig......hadde det enda vært under samfunsnyttig arbeid ville jeg ikke sagt noe...... ;D ;D ;D ;D ;D, jeg ser dalskapen...håper andre også gjør det, dersom ikkeer det jeg som er gal......måk snø, hugg ved, grav grøfter og opparbeid muskelkraft via nyttig arbeid....

 

som denne      http://andebu.info/tema/bygdebok/historier_om_sarpregede.htm   trur ikke han hadde hatt noen problem med å håndtre ei carbonstikke på 100 gram

 

Kombinasjon av ukyndig kasting i motvind og daglig yrke som muse opratør Staffan  ;D ;D. Vi får gjort mye med datamaskiner i dag vi ikke fikk gjort for 100 år siden  :) :)

 

Historiene om Store-Kristian er likevel verd å lese. Vi hadde noen i Telemark også. Store Gut og Sterke Nils. De var godlynte de også.

 

Takker for gode tips Tom!!

 

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...