Gå til innhold

Trening med DT liner


Toggi

Anbefalte innlegg

Det klarer da du micke! :) hmm...hadde vært kult om spey ble en øvelse i 5'er cupen også... Det er jo et fiskekast:)

 

Bare fantasien som setter grenser. Vet at det er diskutert en rekke andre typer kast. Viktig dog kanskje at en ikke legger terskelen altfor høyt, da denne cup'en jo skal være åpen for kastere på alle nivåer.

 

25 meter fra overhode direkte inn i luftbåren kurve 140 grader positiv med silkepresentasjon i dommerns kaffekopp.

 

Jan.

 

hmmm... kanskje jeg skal prøve å legge ned noen timer film på et sånt kast...:) Hadde vært kult, men, trur nok jeg trenger noen forsøk...

 

Helt OT, men blir det ikke noe kastetrening i vinter Kim?

 

Har "litt" annet å stri med for tiden, så jeg har lagt det litt på hylla kan du si.. men, jeg jobber med å få til noe for neste sesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hallo

 

Hadde et treningskast utendørs med Carron Jetstream på 34,4 meter idag i klasse 5, min mor var vitne.

Det er tydelig at DT gir gevinster. Jeg traff godt, hadde et solid overheng.

 

Gøy med fremgang!!

 

Aldri kasta så langt med det før ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Hadde et treningskast utendørs med Carron Jetstream på 34,4 meter idag i klasse 5, min mor var vitne.

Det er tydelig at DT gir gevinster. Jeg traff godt, hadde et solid overheng.

 

Gøy med fremgang!!

 

Aldri kasta så langt med det før ;D

 

såpass.. regner med å se navnet ditt høyt opp på 5er cupen i år? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Trener stabilt for tiden, idag trente jeg en time pluss.

Har null vondt lengre etter mye DT. For meg var det bare å venne seg til noe nytt.

 

Jeg trener med endel DT ute, har mange pauser.....

 

I pausene bytter jeg til Carron Jetstream-Det morsomme er at hver gang jeg bruker WF etter DT så kaster jeg stabilt mye bedre og rettere selv med 20 meter i lufta.

Har kommet til stadiet hvor trening er gøy, så dette kan bli en spennende fremtid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst er trening gøy, i hvertfall når du ser resultater. Tyder på at du gjør noe riktig det her, når du trener.

 

Mvh. Jan.

 

 

Hei Jan!

 

Der har du et poeng, gunnen til at det begynner å bli gøy er jo at jeg stadig får a-ha opplevelsler.

Ting som oppstår når man trener mer enn normalt. Man merker en generell fremgang som er formidabel.

Innimellom går det litt trått, men i den senere tid spesielt etter aktivt DT trening så merker jeg en stabilitet

jeg aldri har opplevd før. Og jeg poengterer, jeg tviler på at jeg hadde hatt det inntrykket kun ved "gamle" treningsmetoder. Det vil si da jeg sto med WF snører. Jeg vil jo si at orange xxd skiller seg noe ut, den kan man dra utrolig nytte av. Men for meg er DT veien til fremgang, skal bi spennende å se hvor mye bedre jeg kan bli på sikt. Til nå har jeg blitt litt sjokkert over hvor fort jeg har hatt fremgang. Så her skal det trenes aktivt, ca 3-5 ganger i uka. Lenge leve galskapen ;D

 

Lurer på hvor mange ganger jeg har fått spørsmålet:"får du noe fisk"? Av fremmede som tror jeg er "tokig"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst er trening gøy, i hvertfall når du ser resultater. Tyder på at du gjør noe riktig det her, når du trener.

 

Mvh. Jan.

 

 

Lurer på hvor mange ganger jeg har fått spørsmålet:"får du noe fisk"? Av fremmede som tror jeg er "tokig"

 

 

 

Hehe, ja. Stod selv på en parkeringsplass her i begynnelsen av uka, og får de samme kommentarene. Men en kar utmerket seg, da han fortalte sin lille sønn at jeg trente på "Casting". Vel, helt korrekt var det vel ikke, men det klinget litt bedre i ørene mine.

 

For denne typen kasting er jeg av den bestemte oppfatning at en god porsjon disiplin, og ikke minst temperament og bestemthet kommer godt med. En bør bare ikke bruke de to siste egenskapene spesielt her på feil måte, menes at de må justeres litt i forhold til hva en kaster med... Forskjellen på en dyktig og en middels kaster ligger i hodet, og hvordan du evner å forplante hodet ditt ut i stangemnet  :)

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Trener systematisk og bevisst nå.

Idag hadde jeg en kastedag jeg aldri har opplevd før.

 

Jeg har aldri kastet så bra før som jeg gjør i skrivende stund. (til å være meg).

 

Første gang jeg har holdt et DT på 27 meter i lufta og følt jeg har kontroll mens jeg blindkaster.

Og ikke minst, kontrollen man har når man kaster med WF deretter.

 

Jeg har nådd noen få mål, det heter "babyskritt". Og jeg kan garantere at jeg ikke hadde kommet meg såpass mye hvis ikke det var for DT og Micke B.

 

Her skal det trenes videre, uten snev av tanken på at jeg tror jeg har blitt så innmari god.

 

Brukte vision 3 zone og Carron til WF trening, nok en kombo som jeg synes var knallbra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

He he stå på Torgeir.. Vill ikke ha noe av æren til at du gjør

fremskritt... Som alltid så er det opp til en selv hva man

gjør med tips og råd...

Jeg for min del kaster nå hver dag.. Venter til ungene

lagt seg og kona har fått litt sellskap...SÅÅÅÅ

smyger jeg meg opp til lyset i krysset rett opp i veien

å står der å kaster å prøver nye klumper

å gleder meg til våren og klekkende kryp  ;D

 

LENGE LEVE GALSKAPEN

 

Tight lines  Micke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ny økt idag, trente med dan tackel clear lina. Kan holde mengder i lufta med den.

Forandring på trening er sunt tror jeg, trente på kurvekast og ikke minst skyte line i siste baksleng.

 

Det kan jo også gjøres tidligere i kastet og det er en genial metode å forhindre unødvendige blindkast.

Dette gir det lille ekstra, og man får en voldsom linehastighet. Tar litt tid til å venne seg til dette, men anbefales!!

 

Kurver har jeg trent lite på, men fikk det til å sitte ganske kjapt. Skal trene mer på det.

Jeg blir mer og mer glad i å trene og glemmer tiden og kommer for seint på jobb hver gang ;D

 

Brukte ei vision 3 zone stang, fin stang å trene med. I klasse 5.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Morsomt å lese om utviklingen din Toggi. Kastelengdene dine begynner å bli meget bra.

 

Jeg har også trent litt med DT i vinter, men jeg har hatt motsatt utvikling etter jeg begynte med det. Vet ikke hva som er årsaken, men har aldri kastet så kort som nå.

 

Hva menes med å holde en hel DT i lufta? Må hele lina være utenfor stangringene eller er det nok at man holder i skjøten mellom lina og baklina?

 

Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med å holde en hel DT i lufta? Må hele lina være utenfor stangringene eller er det nok at man holder i skjøten mellom lina og baklina?

 

Kristoffer

 

Hei Kristoffer!

 

Pussig at du skrev dette akkurat samtidig med at jeg startet en tråd om dette et annet sted!  ;)

 

Jeg synes det er mest logisk at hele DT'en må være utenfor toppringen. Vi snakker jo tross at om fluekasting, og det blir jo litt corny å si at man har 4 meter snøre i luften mens ingenting er utenfor toppringen.  ;D Slik kan det jo faktisk være om man definerer det fra trekkhånden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Morsomt å lese om utviklingen din Toggi. Kastelengdene dine begynner å bli meget bra.

 

Jeg har også trent litt med DT i vinter, men jeg har hatt motsatt utvikling etter jeg begynte med det. Vet ikke hva som er årsaken, men har aldri kastet så kort som nå.

 

Hva menes med å holde en hel DT i lufta? Må hele lina være utenfor stangringene eller er det nok at man holder i skjøten mellom lina og baklina?

 

Kristoffer

 

Hei

 

Holder i skjøten jeg!! Og det er mer enn nok å jobbe med. Har målt DT snøre til over 27 meter. Svetten siler og jeg får mer enn nok trening med å holde mindre mengder enn det også.

 

Det er ikke meninga å måtte holde hele ute, hold det du behersker til enhver tid. Jobbe seg oppover, det heter babyskritt og det handler om å ha en realitstisk forståelse av hva man behersker og ikke gjør.

 

Jeg har kommet meg utrolig mye ja, jeg trente ca 4 ganger i uka i over en måned. Nå er jeg nede i 2 fordi jeg fisker mye, men du verden hvor mye man får igjen for dette.

 

Carron lina mi holdt forbausende lenge, igår tok den kvelden. Jeg smilte bredt, det betydde jo at jeg har trent massse også med denne.

 

Varier treninga di, det handfler ikke kun om å holde mest i lufta. Det handler om snørekontroll og utvikling på et plan man føler er realistisk. Også ser jeg på andre, jeg har masse videoer av Micke og ser på dem jevnlig i saaaakte film på windows media player. Synd jeg har så trøbbel med helsa hvis ikke hadde jeg deltatt på 5er cup. Jeg sliter dessverre mye med mageproblemer hver eneste morgen hvis ikke hadde jeg stilt.

 

MEN, det morsomme er når jeg fisker. I natt f.eks følte jeg en kontroll jeg aldri har hatt før. I vind og i mørket, før fikk jeg alltid knuter og drit. De ser jeg aldri til mer. Jeg kaster endel meter på natta når jeg fisker. Når jeg føler jeg må dra på litt. Det forplanter seg å trene seriøst til alt av fiskesituasjoner. For 3 mnd kunne jeg ikke et snev av vannkast. Nå vannkaster jeg og får fisk. Trent opp med DT og en god læremester i Micke.

Hadde aldri kommer litt videre uten hans tips!! Takk :)

 

Jeg føler ordet KONTROLL betyr så mye. Øv med kontroll, det er da du får fremgang.

Når jeg står og holder i knuten så føler jeg ikke 100% kontroll. Det er ekstremt, det handler om å trene opp kjapphet og muskler i håndledd. Målet er ikke å holde snøret i lufta, målet er SNØREKONTROLL OG UTVIKLING. Dt er kun en metode for å nå mine mål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del kaster nå hver dag.. Venter til ungene

lagt seg og kona har fått litt sellskap...

 

hehe... den kan missforstås litt, om man vil..... :D :D

 

He he Frekkaser!!!

Torgeir har nok mere film på meg en det jeg har selv..

Han sniker seg innpå og tyvfilmerHe he neida..

Hvis du gidder Torgeir, så er det bare å legge ut det du vill.

Kult hvis det kan hjelpe noen..

Har tenkt lenge på å lage noe instruksfilm, men det er ju blitt

noe som allemannsen gjør så jeg vet ikke.. Time vill showe!!

Ps.. kona er min og bare min grrrrrrrrr!! ;D

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det skal jeg prøve å få til, må bare bruke Anders M som "mellommann". Han kan mye mer om dette enn meg gitt!!

 

Jeg tror maaange vil ha mye igjen for å studere Micke i slow motion. Først studere så prøve å repetere.

Jammen ikke lett, men man har mye igjen for å studere så gode kastere Som Micke gitt.

 

Vil prøve å sende over det jeg har etter en prat med Anders så legger han det sikkert ut her.

Skal prøve å få filmet treninga med DT også så andre kan få litt innblikk i dette. En felles dag gutter med filming hadde vært flott. Det er bare å blir enige via PM.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

 

Holder i skjøten jeg!! Og det er mer enn nok å jobbe med. Har målt DT snøre til over 27 meter. Svetten siler og jeg får mer enn nok trening med å holde mindre mengder enn det også.

 

Det er ikke meninga å måtte holde hele ute, hold det du behersker til enhver tid.

 

Varier treninga di, det handfler ikke kun om å holde mest i lufta. Det handler om snørekontroll og utvikling på et plan man føler er realistisk. Også ser jeg på andre, jeg har masse videoer av Micke og ser på dem jevnlig i saaaakte film på windows media player. Synd jeg har så trøbbel med helsa hvis ikke hadde jeg deltatt på 5er cup. Jeg sliter dessverre mye med mageproblemer hver eneste morgen hvis ikke hadde jeg stilt.

 

 

Hei

 

Spørsmålet var mer ment som hva det betyr å holde en hel DT i lufta, ikke hvor mye man skal holde i lufta når man trener. Det er flere som hevder at de holder en hel DT i lufta, men jeg har aldri fått klarhet i hvordan de definerer det. Jeg holder også i skjøten. Har litt for stor knute til å slippe ut mer, er ikke god nok til å ha hele utenfor toppringen.

 

Pass på helsa di. Jeg har selv vært syk i mange år. Er heldigvis mye bedre nå. Lykke til videre!

 

Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...