Gå til innhold

8'6" #4 5-delt?


Morten Helgaland

Anbefalte innlegg

Jeg leter litt lettere fortvilet etter en 8'6" firer stang som er femdelt.

 

Den skal primært brukes etter ørret i elv/bekk med både flytende og synkende fluer - dog alltid med et flytesnøre. Trangt er det ofte også der jeg skal bruke den.

 

Alt jeg klarer å finne er en Winston LT og Hardy angel Smuggler. Flotte stenger begge deler - men jeg får ikke prøvd dem her i nærområdet og de er litt for dyre til å kjøpe usett og uprøvd.

 

Er også ikke flink nok til å kaste til å klare å håndtere en svært myk stang - men jeg skal alltids klare å lære meg det om jeg må...

 

Vil ha femdelt da den er lettere å transportere, men orker ikke å dille med å sette sammen mellom 6 og 9 deler som jeg ser det finnes flere av...

 

Ser primært etter klasse 4 da jeg tror en treer blir for følsomt for mine kasteegenskaper.

 

Vet noen om noen andre stenger enn de 2 jeg nevner - som er til salgs i dag? (Blue Line er utgått, det samme er Redington Wayfarer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Tremon

 

Amerikanske Elkhorn har 8'6" #4 som er firedelt. Velkastende medium-fast stang.

7'6" femdelt og 8'6" syvdelt. Sidstnevnte kaster som en tre- og firedelt.

Fine stenger til fornuftige priser.

 

Vet at ingen af dem er just precis hvad du søger men overvej dom.

 

Send PM, hvis du er interesseret.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du egentlig spør etter en #4, men skulle du ombestemme deg og heller gå for en #5 er  Albright A-5 en mulighet. Litt rimeligere alternativ vil jeg tro.

 

Hvis dette er helt uaktuelt beklager jeg "forsøpling" av din tråd..  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for tips folkens - men jeg er nokså bestemt på å ha en 8'6" i lavere vektklasse.

 

Ser at Elkhorn har en 8'6" #3 i 5 deler - har du prøvd den Bo?

 

Ser også ut som om Thomas & Thomas har en passende stang for meg, men igjen i Høy prisklasse og den ser ikke ut til å være til salgs lengre. (Vector Suitcase).

 

Ganske plagsomt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser også ut som om Thomas & Thomas har en passende stang for meg, men igjen i Høy prisklasse og den ser ikke ut til å være til salgs lengre. (Vector Suitcase).

Synd du ikke var litt tidligere ute, for jeg husker disse T&T Vector Suitcase gikk på salg for en rimelig penge i div amerikanske nettbutikker.

Tror det er 2-3 år siden . . . Var for sent ute selv også  :-\

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må man forvente å gi for en Sage sp 389-5 eller 489-5 sånn ca?

Vanskelig å komme over disse i norge, selv om det dukker opp ei og annen på bruktforum.

Du finner noen på e-bay, men forvent å betale over 300 USD.

Knallgode stenger . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg var den lykkelige eier av en Hardy Smugler....lykkelig helt til jeg 4 timers gange fant ut at jeg hadde glemt den ene delen....kjøp 4 delt drsom man har den minste tendens til å være litt rørete, ja som å ikke alltid finne bilnøklene, huske hvor telefonen ligger eller rett og slett sette vekkeklokka på uten å måtte opp om morgenen,,,,,da....aldri mangedelt stang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

kan skaffe Sage sp 389-5 og 489-5

 

dette er fine "sekk" stenger til en hyggelig penge.

 

Hei Andrè, gamle ørn :D

Har du SP 489 - 5 på lager og hva skal du eventuellt ha for den?

Grunnen til at jeg spør er at en kompis av meg har sikla på stanga mi en stund så derfor vil jeg gjerne vite :)

 

Kommer denne med to inntakte tupper?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan skaffe Sage sp 389-5 og 489-5

 

dette er fine "sekk" stenger til en hyggelig penge.

 

Hei Andrè, gamle ørn :D

Har du SP 489 - 5 på lager og hva skal du eventuellt ha for den?

Grunnen til at jeg spør er at en kompis av meg har sikla på stanga mi en stund så derfor vil jeg gjerne vite :)

 

Kommer denne med to inntakte tupper?

 

Terje!

 

for deg så kan vel det meste ordnes!

 

skal sjekke hva som er.

 

ringer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det høres jo forlokkende ut, men er det ikke mye dilling med å få sammen 7 deler og få alle ringene på linje? Jeg synes det er nok mas med 5 deler.

 

Jeg pleier også å like å ha stanga kun i trekket når jeg går i fjellet - men her følger det ikke med trekk, kun oppdelt tube. Hvordan oppleves det i praksis? (Ja, jeg vet jeg burde drasse med meg tuben i sekken, men volumet må vike for andre ting...)

 

MEN, den er jo virkelig transportabel da og det er et poeng for meg her. Kommer til å fiske en del i tsjekkiske elver i sommer og trenger noe som er lett å ta med seg rundt i en begrenset bagasje. (Blir litt mye i kofferten når en skal pakke for barnedåp, friluftsliv, vadere og fisketur samt "vanlige" klær)

 

Dessuten er det lett å få kjent på den Orvis'en da XXL fører den :-)

 

Hmm, tenke tenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det høres jo forlokkende ut, men er det ikke mye dilling med å få sammen 7 deler og få alle ringene på linje? Jeg synes det er nok mas med 5 deler.

 

Jeg pleier også å like å ha stanga kun i trekket når jeg går i fjellet - men her følger det ikke med trekk, kun oppdelt tube. Hvordan oppleves det i praksis? (Ja, jeg vet jeg burde drasse med meg tuben i sekken, men volumet må vike for andre ting...)

 

MEN, den er jo virkelig transportabel da og det er et poeng for meg her. Kommer til å fiske en del i tsjekkiske elver i sommer og trenger noe som er lett å ta med seg rundt i en begrenset bagasje. (Blir litt mye i kofferten når en skal pakke for barnedåp, friluftsliv, vadere og fisketur samt "vanlige" klær)

 

Dessuten er det lett å få kjent på den Orvis'en da XXL fører den :-)

 

Hmm, tenke tenke

 

Null problem, hver enkelt del har en liten hvit dot i hver ende, slik at de skal stå rett ovenfor hverandre. Så det å sette sammen 7 deler, går lett som en plett. Tuben blir så liten og søt, + at den lett forsvinner i sekken, sidelommen e.l.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...