Gå til innhold

digital speilrefleks


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en god stund vært hyppen på et skikkelig kamera, og da kanskje et vanlig speilrefleks. Tenker mer og mer på å gå for digitalt, men det er jo fortsatt litt stiv pris. ser nå at canon kommer med oppgradering av 300d og da vil kanskje prisene falle litt på 300d.

 

Huff, dette ble litt rotete...

Mitt spørsmål er: er digitale kameraer verdt prisen, burde man vente til prisene blir presset ned, eller kun gå for et vanlig speilrefleks??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig (uten å være overlegen) spør deg først hva, hvor etc. du skal bruke kameraet til. Da er det mye enklere å gi råd på slike ting

 

- andre ting å ta hensyn til er din erfaring med avanserte lysinnstillinger, forskjellige typer film etc. eller ønsker du et hel automatisk kamera som tar greie hverdags bilder.

 

tenk og spør på nytt laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valget er Digital speilrefleks eller vanlig speilrefleks ville jeg uten tvil valgt digitalt. Ja, jeg mener de er verdt prisen....og jeg tror nok 300D vil falle litt i pris etter at 350D kommer i mars.

 

Vi har hatt 300D i ca et år nå og er veldig godt fornøyd med muligheten e et slikt kamera gir, sitter faktisk i dag og vurderer å kjøpe 20D...kan kjøpes fra USA for ca. 7-7500,- inkl frakt og mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjøpt inn kamera utstyr i dag, så hadde jeg ikke kjøpt filmbasert det er helt sikkert. Det er alt for mange gode grunner til digitalt. Det eneste jeg personlig synes er litt negativt er at jeg ikke kan bruke alle de gamle linsene mine. Og jeg har hele spekteret fra belg/makro linser, 28mm-600mm og dette koster penger å bytte ut i tillegg får jeg bare småpenger igjen for nikon f4 om dagen. Men utstyret fungerer jo enda, men ser jo at det blir verre og verre å få publisert ting hurtig nok. Og det er problematisk og få tak i brukbar film hos den lokale fotobutikken.

Gå for digitalt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det begrensinger på skriveren f.eks i forhold til dagens billigste dig. speilrefleks?

 

Har Canon i865

 

Hvor mye plass tar et bilde fra et slikt kamera (mb)? sikkert avhengig av kvalitet men sånn gjennomsnittelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du det varierer mye ThomasH. Fra en normal kvalitet, normal jpg kvalitet med 1 mbyte til et raw bilde på 8-10 mbyte på et 5mpix kamera. Det er kamera som tar bildene og derfor setter begrensningene i forhold til skrivere, men har du et 6,5 mpix speilrefleks så klarer du fint å få god kvalitet i a4 størrelse, kanskje a3 tilogmed. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

regner med du snakker om utskrift, så er det vel iallefall noe jeg bør kunne, er jo min daglige arbeidsoppgave.

 

For 2 årsiden tok jeg en test angående dette. Tok beste kvalitet på ett olympus kamera 4-5 mp kamera, forstørret bilde forholdsvis mye og skrev ut ett bilde 1*1,5 meter og det var ikke snakk om kornete bilde eller noe spesielt dårlig kvalitet. Greit skriveren der er vel ikke noe gud og hverman har i stua for den er jo forholdsvis stor.

 

Mitt 3,2 MP kamera skriver man helt greit ut på a4 med meget god kvalitet uten noe større problemer. Da snakker jeg ikke TIFF men jpeg kvalitet. Man skal rimelig nærme for å se defekter i bildet. Dette er heller ikke skrevet ut på noen fotoskriver, bare en forholdsvis billig ink skriver.

 

Er så mye annet enn bildekvaliteten som skal til for å få ett godt bilde på papir desverre :) men ett 6,5 mp kamera skriver du helt greit ut i a3 uten noe problem med kvaliteten.

 

Jeg trur det kommer til å skje en pris reduksjon på speilrefleks snart, trur nok når Canon kommer ut med den oppgraderte plasten sin så kommer nok nikon frem med noe nyere, olympus har jo ett rimelig godt kamera, samme med pentax, det blir bare mer og mer slike kameraer og det kommer til å gå utover prisen noe som er positivt for oss forbrukere selvom ett speilrefleks er tungvingt å ha med seg ut på fisketur, 3 linser og huset så snakker vi vel snart 2 kg :)

 

jeg er ganske heldig med den jobben jeg har, har mulighet for å leike en god del med nikon sine kameraer og de DYRE kompakt kameraene tar ikke mye dårligere bilder enn speilrefleks i samme pris klasse. Greit mer støy på disse kompakt kameraene men ved normale forhold så er det skremmende bra kvalitet og jeg ser ikke forskjell på kvaliteten på feks nikon 8800 og d70 ved vanlig fotografering.

 

Trur det viktigste med ett systemkamera i den klassen er vel bare å ta høyde for hva du vil fortsette å bruke. Ikke kjøp deg en nikon om du i fremtiden vil ha canon feks. Er vel stort sett der man bør ta valget, det finnes ikke dårlige kameraer over 3000 kroner bare dårlig fotografer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som pri1 blir i fremtiden å ta gode nærbilder av insekter så trenger jeg et skikkelig kamera, men som du bemerket Hermansen, "det finnes ikke dårlige kameraer over 3000 kroner bare dårlig fotografer". jeg er ingen god fotograf, vil nok sette meg godt inn i emnet før valg av selve merket på kameraet. Ettersom jeg har skjønt fra tidligere tråder og andre steder så er dette ett veldiskutert tema.

 

Jeg har et Canon Ixus 430, som nenvt ovenfor er jeg ingen god fotograf, men at det skal være SÅ vanskelig å få til gode nærbilder av insekter... er det :smt067 fotografen eller kameraet???

 

Det som tiltrekker meg mest med digitalt, er treningen i å ta bilder som økonomisk sett bare blir begrenset av tomt batteri (og de er sannsynligvis oppladbare), og man kan bare slette underveis de man ikke liker.

 

Finnes det annbebefalinger på eventuell litteratur (bøker, inernett...) fra noen her i forumet om en enkel innledning i fotografering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt ikke verd prisen å kjøpe digital speilrefleks. Har selv holdt på med fotografering i mange år både i konkuranser og utstillinger før det ble digitalt.

 

Grunnen er helt enkel

 

Du får gode kameraen med fast objektiv og god blender åpning på 2,8 for 5-7000. Objektiv på 28 - 200 og det er sjeldent du har bruk for mer enn 200 og mindre enn 28.

 

Har du bruk for mer enn 200 så finnes digital zoom. Det er dårligere kavlitet men ikke dårliger enn det har råd til med et objektiv. Et orginal objeltiv med blenderåpning over 4,5 ved zomm på over 200 er svindyrt. Men andre ord du kan kun ta bilder midt på dagen i bra sollys.

 

Har selv en Minolta Diamge 7i som rekker godt + en pocket Olympus 300 når jeg er å fisker. Kan med min Minolta kjøre ut A3 utskrifter med fotokvalitet.

 

Før med min Canon film kamera hadde jeg en hel ryggsekk med ekstra utstyr som jeg behøvde til. Når er alt dette innebygd i kameaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Ta gode nærbilder er ikke alltid like lett, men jeg vil påstå at ett kamera med manuelle instillinger kan hjelpe deg godt på vei. Men hele greia går jo bare på å ta masse bilder tenke litt over hvilke instillinger som gjør hva. Jeg er heller ingen god fotograf, men jeg har blitt mye bedre ved å ta mye bilder og se igjennom hva de forskjellige instillingene gjør.

 

Og det er som Mr Sportsfiskeren sier (Han er en av verdens snilleste i mine øyne omdagen) man må ha med seg så vanvittig mye ekstra utstyr. Og jeg anser dette som ett STOOORT minus om man skal fiske samtidig.

 

Og det viktigste for en digital fotograf, det er bildebehandlingen, ingen bilder er kanonbra rett ut fra kamera, de må innom ett eller annet bildebehandlingsprogram for å få rosinen i pølsa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg personlig synes er litt negativt er at jeg ikke kan bruke alle de gamle linsene mine.

 

Åh ? Jeg trodde produsentene hadde vært så "greie" at man kunne bruke sine gamle merke-linser på de nye digitale speilreflekskameraene. Så dette stemmer altså ikke.....??? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette stemmer ikke helt. Man kan bruke noen av det gamle linsene men de gamle manuell fokus linsene kan man glemme, etter hva jeg har skjønt. Nå skal jeg ikke si hvorfor har bare gitt opp litt, når jeg valgte nikon engang i tiden var dette fordi de hadde brukt den samme linsefatningen i utrolig mange år ca 1950-og utover. Det var derfor greit å få tak i linser, ikke altid til en hyglig penge men alikevel. Det enest kameraet som støtter alle linsene er nikon d2x, men jeg er litt usikker på om det tar de helt eldste linsene. Må nok rette litt på det jeg har skrevet, jeg ser at nikon d70 er kompatibel med alle af-objektivere, men det er ett eller annet som ikke stemmer, jeg skal sjekke dette litt bedre!

Men jeg ser at jeg har problemer med matrix måling på F4 når jeg setter på min micro nikkor. Så det kan ha noe med lysmålingen å gjøre! Og overføring av blender fra linse til kamera!

Men jeg skal sjekke dette bedre, har jo så lyst på en digital slr selv, men ikke for en hver pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket med inter foto, alle linser med F-fatning kan brukes på nikon D70 og D100, Da må jeg selge unna noe greier tror jeg, skal nemlig kjøpe meg nytt kamera, men selger ikke den gamle F4 for det( grei å ha for å slå ned tyver med, også kan jeg jo ta bilde av dem etterpå) Men man må bytte blitz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg personlig synes er litt negativt er at jeg ikke kan bruke alle de gamle linsene mine.

 

Åh ? Jeg trodde produsentene hadde vært så "greie" at man kunne bruke sine gamle merke-linser på de nye digitale speilreflekskameraene. Så dette stemmer altså ikke.....??? :shock:

 

Du kan bruke eos linser på nye D serien til Canon, de går om hverandre, eller så er produsentene gode til å lage nye serier som ikke er kompatibel med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og det er som Mr Sportsfiskeren sier (Han er en av verdens snilleste i mine øyne omdagen) man må ha med seg så vanvittig mye ekstra utstyr. Og jeg anser dette som ett STOOORT minus om man skal fiske samtidig.

 

 

Skal ikke så mye for å glede en halv svenske :P;)

 

Enig med Hermansen.

Det beste om man skal ha med seg kameraen på tur er at den er så liten at man vil ha den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt å lurer på det samme, jeg. Har et digitalt pocket kamera, men det lever ikke opp til forventningene, desverre. Nå finns det sikkert de som gjør det, men jeg savner noen ting fra mitt gamle Eos10: Hastighet (både å slå på og på autofokus) og brukbar autofokus. Jeg savner derimot ikke vekten, men kanskje er det ingen vei utenom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt å lurer på det samme' date=' jeg. Har et digitalt pocket kamera, men det lever ikke opp til forventningene, desverre. Nå finns det sikkert de som gjør det, men jeg savner noen ting fra mitt gamle Eos10: Hastighet (både å slå på og på autofokus) og brukbar autofokus. Jeg savner derimot ikke vekten, men kanskje er det ingen vei utenom?[/quote']

 

Sleit selv med en Eos 10 i mange år, men ekstra linser, converter, filser og holder+++ så ble det noe kg

 

Den jeg bruker nu er som jeg nevnte tidligere Minolta Dimage 7i, den har alt innebygd, kan kjøre den så manuelt som man vil eller helt auto. Sinnsyk blitz når man stiller den på full guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

Sleit selv med en Eos 10 i mange år' date=' men ekstra linser, converter, filser og holder+++ så ble det noe kg

 

Den jeg bruker nu er som jeg nevnte tidligere Minolta Dimage 7i, den har alt innebygd, kan kjøre den så manuelt som man vil eller helt auto. Sinnsyk blitz når man stiller den på full guffe.[/quote']

 

Med f eks EOS 20D får man jo ganske stort spekter a brennvidder med 18-70 og 70-200 eller 70-300. Men enig, mye a dra på. Men speilrefleksen virker jo når den skal da. Har såvidt prøvd etterkommerene til Dimage 7i i butikken, men ble ikke helt fortrolig med "video" søkeren.

Hvordan er det forresten med polar-filter på pocket kameraer. Er kanskje ikke så mange som støtter det. Fant ut hvor viktig det er på NZ i november :-) (satt faktisk og filmet med videokamera gjennom solbrillene, men det ble vel ikke 100% vellykket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Fjellfant

Problemet med digitalkamera og gammel optikk melder seg vel egentlig bare på vidvinkel, der det bakre linseelmentet kommer for nære selve bildebrikken slik at ting blir feil rent oprisk. Bildebrikkene er avhengig av at lyset kommer parallelt, altså ikke på skrå ut mot hjørnene, noe om ikke hadde noe særlig å si for filmen.

Dette gjelder ikke for fullformatkameraene som Canon D5, men for alle digitalkameraer med omregningsfaktor for brannvidden - altså der bildebrikken er mindre enn ei filmrute. Og det gjelder jo nesten alle digitale kameraer.

Men fra normal (50 mm) og oppover er det ikke noe problem med tradisjonell optikk, så lenge selve fatningen passer. Bortsett fra at brennvidden må omregnes til f.eks 1,6 for Canon 350D. Egentlig vinner man ikke noe i form av strerkere televirkning etc., det blir vel i prinsippet som å beskjære et bilde fra et fullformatskamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...