Gå til innhold

sLOVEnien


JohanStix

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Flott der har vært i hele området.....før krigsutbruddet......

 

men terje......vil du fiske på regnbueørret  som fra begynnelen er satt ut?????? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns väldigt fin förvildad Regnbåge i Slovenien men det finns zoner med inplanterade också, jag väljer att främst fiska efter Harren när jag är i Slovenien, dels är den större, stridfullare och vackrare här, fråga Erik Eikre som miste än harr på +75cm,,, "åååhh fyttirackarn" vad det ända ord som han fick ur munnen ;D. Sedan har ni Marmorataöringen som är väldigt vacker och kan bli riktigt stor plus den vanliga öringen som beter sig precis som i norden. Jag skall slänga upp fler Harr bilder så ni inte tror att det bara är regnbågsfiske som gäller,  :D

 

J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Flott der har vært i hele området.....før krigsutbruddet......

 

men terje......vil du fiske på regnbueørret  som fra begynnelen er satt ut?????? :) :)

 

Nei egentlig ikke, men det ryktes om brunørret der nede også........ stooor brunørret....... var det ikke sånn da :rolleyes:

Hvis det kun er regnburørret, så er det ikke aktuellt......... desverre.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott der har vært i hele området.....før krigsutbruddet......

 

men terje......vil du fiske på regnbueørret  som fra begynnelen er satt ut?????? :) :)

 

Nei egentlig ikke, men det ryktes om brunørret der nede også........ stooor brunørret....... var det ikke sånn da :rolleyes:

Hvis det kun er regnburørret, så er det ikke aktuellt......... desverre.

 

Terje!

 

Marmorataöringen kan bli Oootroligt stora, största flugfångade enligt rykten är på 36 kg och vår värd som vi brukar bo hos har tagit en på 28kg och den har jag sett bild på den va STOR... men jag tycker mest om harr fisket där nere, det kan vara riktigt svårt att få lura upp dom men när man väl gör det så är det mödan värdt för jäv..ar vilken fart det är i dom och snittvikten ligger runt 1kg men det är inte ovanligt att få på 2 kg och de största ligger strax under 3 kg. Alla älvar är riktigt bra harrströmmar men alla har olika partier, vissa där harren är mest talrik och andra för öring och andra för Regnbåge. Unica som blivitt vald till världens bästa harr vatten, där finns bara harr och öring, stor harr och öring och där är endast torrflugfiske tillåtet, känn på den du Terje ;),,

 

J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med meg at det var mothakerløse kroker som gjaldt her nede. Gjelder det hele Slovenia og omegn. Kan man klemme ned mothaker å slippe unna med det?

Eller må man binde om alle flueboksene hvis man vurderer en sånn tur. Av nye steder å fiske så er dette noe jeg virkelig vurderer, er bare så sinnsykt flotte elver og natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det räcker gott att man klämmer ner hullingen, bara man gör det ordentligt så det blir en slät yta.

Klämm ner hullingen med en peang och fila lite med en krokvässare.

Jag träffade på en kontrollant i älven Baca som tog fram ett förstoringsglas för att se om hullingen på kroken fanns kvar.

 

Vad det beträffar om det gäller alla älvar kan jag inte svara på. Men en enkel regel man kan hålla på är att om man fiskar på catch and release sträckor så är det hullinglösa krokar som gäller.

Mvh Mårten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det räcker gott att man klämmer ner hullingen, bara man gör det ordentligt så det blir en slät yta.

Klämm ner hullingen med en peang och fila lite med en krokvässare.

Jag träffade på en kontrollant i älven Baca som tog fram ett förstoringsglas för att se om hullingen på kroken fanns kvar.

 

Vad det beträffar om det gäller alla älvar kan jag inte svara på. Men en enkel regel man kan hålla på är att om man fiskar på catch and release sträckor så är det hullinglösa krokar som gäller.

Mvh Mårten

 

 

Ok Takker for svar Mårten. Glemte å skryte av artikkelen din istad, sikla på den noen ganger. Du er forresten en racer på fluebinding åsså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jätte trevlig läsning Mårten och fina bilder, ser den nedströms bron i Unica huua vilka brunöringar det står i den höljan där,, ojojoj.

And hulingar så är dom rätt hårda och intensiva fisketillsynsmännen i Slovenien vi träffade på minst en "vakt" per dag och dom satte krokarna i nåt slags paper och när dom drog tebax kroken så skulle ingt papper fastna bakom hullingen, men det räkte att knippsa in hullingen.

 

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tackar för erat beröm Johan och Robban.

Och Johan jag åker ner till Slovenien den 17e maj så vi får se om det blir Unica någon av dagarna.

Tolminka kommer det bli,så mycket vet jag men sen får vi se var det bär iväg.

Jag får lämna en utförlig rapport senare.

Mvh Mårten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Et slags NZ i Europa dette. Hva koster en slik tur Johan?

 

 

Fiske korten är rätt dyra i snitt 400-600:- om dagen och ända upp till 1000:- maten är billig och boendet är billigt beroende på HUR man vill ha det där nere, vi kör på LYX med mycket god mat(litedyrare) och god dryck. Bilar man ner så går bensinen på ca 6000:- från Göteborg flyger man ner så kostar det allt mellan 1500-4500 tur och retur, men då måste man hyra bil där nere eller guide så man kan åka till alla fantastiska vatten. Vi kör ju resor dit själva, med Guidning, mat och transporter. Att det kallas Europas NZ är inte konstigt har mycket likheter, men i Slovenien finns det mer fisk i älvarna och 4 laxarter och fördelen med Slovenien är att du inte behöver vara hemifrån så länge för att få riktigt bra fiske.

 

MVH

 

J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tackar för erat beröm Johan och Robban.

Och Johan jag åker ner till Slovenien den 17e maj så vi får se om det blir Unica någon av dagarna.

Tolminka kommer det bli,så mycket vet jag men sen får vi se var det bär iväg.

Jag får lämna en utförlig rapport senare.

Mvh Mårten

 

Kul vi är där från 16 Maj och 2 veckor framåt, kanske vi får köra ett fiske ihop,,, vart bor du?

 

J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu längtar men ju inte mindre  :P

 

Water conditions

 

River Water level Water clarity Fishing conditions

Soča High Murky Bad

Idrijca Medium Clear Very good

Bača Medium Clear Very good

Nadiža Medium Clear Very good

Tolminka Medium Clear Very good

Trebuščica Medium Clear Very good

Last update: 14.04.2009 10:10

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...