Gå til innhold

Snøre for laaange kast


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Rundt halsen..hmmm... ;)

 

Har vel noen slips til det bruket..

 

Men har prøvd Rio Gold, og vi ble ikke bestevenner..

 

Ser ut som jeg må prøve flere..

 

BC

 

 

Hei Blue Charm

Som en mann med sans for godt fiskeutstyr, gir jeg deg også selvsagt mine varmeste tanker:

Den heter Carron Jetstream..

Ellers deler jeg Tobben sin anbefalinger 100%

Alle de nevne liner går mer enn godt på mine BIIt stenger og BIIx..... Din #5 er nok litt fastere enn min BIIt...og vil bære en Carron line med største glede :D

Eller Highwater fra Guideline, som også er knall line.

Begge linene lader ihvertfall min greenstick mer enn godt nok :) Kanksje litt for godt, derfor liker jeg TT long bellyen i #5 meget bra også.

Som sagt, din LT #5 er nok litt høyere på ERN skalaen enn mine, og derfor matche både Carron og Highwater knallbra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hva er et langt fluekast? skal denne langtkastinga foregå under fisking?.....skulle jeg ha kasta langt ville jeg ha mekka klump og skyteline

og det uten tvil.

 

Som regel er det slik at harde pvcliner kaster noe lengre enn de mykere polyetylenlinene.......forskjellen på disse er at pvc har mye mere minne....så dersom du kaster ti kast....legger kastelengden på alle kastene sammen så har du sansynligvis kastet lenhre med den "glemte" longbellylina til "Foxtail"......pvc lina har krølla seg til et par ganger og toppa i ringene.......

 

Kastelengde har med friksjon å gjøre, det er ikke bare snøret som skal smøres.....klin inn hele stanga også, stanga skaper en betydelig friksjon mot lina....prøv skal du se.....du får kanskje to meter ekstra.......

 

De lengste kastene jeg har gjort er med montert liten haspelsnelle med 0.25 fireline festet til en "holdingline" på ca 0.45 monofilament som igjen er festet til en tilpasset klump.....utskytinga skjer da kontrollert med skjelden noe krøll.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var i mange år på jakt etter snører som kastet langt, men det er ikke bare, bare....  Man må være over middels kaster for å kaste langt (25 m +), og da føles det ofte som en stor skuffelse når man f.eks. kjøper type Extreme Distance snører og likevel ikke kaster langt!... Faktum er vel at snører med lengre klumplengde er krevende å holde i lufta. De lader mye energi etterhvert, men ikke så markant og tydelig på hvert ladepunkt (når man slipper ut mer snøre under kastet). Når man først klarer å få ut en del snøre uten å gjøre tekniske feil i kastet, som Tom påpeker, så går extreme-snøret langt. Men man må da være komfortabel med å holde 15-20 meter i lufta først. Og akkurat det er enklere med et kortklumpsnøre av typen Guideline Presentation og et allroundsnøre av typen SA GPX (som er de to jeg har desidert mest erfaring med). Mitt råd til meg selv og andre er derfor: Bli ekstremt komfortabel med kortklump og allroundsnører før man avanserer til Extreme Distance-snører.

 

Fiskemessig er den store fordelen med lengre klumper at man får bedre snørekontroll når det gjelder retning og presisjon på lange kast. Snører med kort klump blir vinglete. Ørsmå svingninger i horisontalplanet gjør at snøret skjener og lander en meter eller to til side for siktepunktet. Behersker man lang klump så kan man både kaste lengre og mer presist. Ikke enkelt, men morsomt når man får det til. Hadde alt vært lett med en gang, så hadde vi vel kanskje funnet på noe annet. Det er en god trøst.  ;)

 

Hilsen en som jobber beinhardt med fluekasting etter snart 20 år med fluestang.  ;)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i mange år på jakt etter snører som kastet langt, men det er ikke bare, bare....  Man må være over middels kaster for å kaste langt (25 m +), og da føles det ofte som en stor skuffelse når man f.eks. kjøper type Extreme Distance snører og likevel ikke kaster langt!... Faktum er vel at snører med lengre klumplengde er krevende å holde i lufta. De lader mye energi etterhvert, men ikke så markant og tydelig på hvert ladepunkt (når man slipper ut mer snøre under kastet). Når man først klarer å få ut en del snøre uten å gjøre tekniske feil i kastet, som Tom påpeker, så går extreme-snøret langt. Men man må da være komfortabel med å holde 15-20 meter i lufta først. Og akkurat det er enklere med et kortklumpsnøre av typen Guideline Presentation og et allroundsnøre av typen SA GPX (som er de to jeg har desidert mest erfaring med). Mitt råd til meg selv og andre er derfor: Bli ekstremt komfortabel med kortklump og allroundsnører før man avanserer til Extreme Distance-snører.

 

Fiskemessig er den store fordelen med lengre klumper at man får bedre snørekontroll når det gjelder retning og presisjon på lange kast. Snører med kort klump blir vinglete. Ørsmå svingninger i horisontalplanet gjør at snøret skjener og lander en meter eller to til side for siktepunktet. Behersker man lang klump så kan man både kaste lengre og mer presist. Ikke enkelt, men morsomt når man får det til. Hadde alt vært lett med en gang, så hadde vi vel kanskje funnet på noe annet. Det er en god trøst.  ;)

 

Hilsen en som jobber beinhardt med fluekasting etter snart 20 år med fluestang.  ;)   

 

Flott Jørn :)

Personlig til mine fiskesnører for allsidighet, ligger på 12-14 meter klump...med passe avsmalnet overgang fra klump til skyteline....da kan jeg kaste ut litt innpå klumpen, samt tåle mye overheng og mye line i luften (skjeldent brukt for) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse bra innlegg.. hei tore Sil!! ;D  sikkert lurt å prøve på på stanga det gjelder...fluekasting er en holistisk greie, enhaug med variabler hvor en forandring av en brikke vil påvirke alle de andre også, very exiting,,.for meg er det forholdene som i første rekke avgjør hva slags snøre som er best...og hva er langt? det er også relativt i så måte. hvis du står med ryggen mot en vegg, er 20meter langt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt halsen..hmmm... ;)

 

Har vel noen slips til det bruket..

 

Men har prøvd Rio Gold, og vi ble ikke bestevenner..

 

Ser ut som jeg må prøve flere..

 

BC

 

 

Hei Blue Charm

Som en mann med sans for godt fiskeutstyr, gir jeg deg også selvsagt mine varmeste tanker:

Den heter Carron Jetstream..

Ellers deler jeg Tobben sin anbefalinger 100%

Alle de nevne liner går mer enn godt på mine BIIt stenger og BIIx..... Din #5 er nok litt fastere enn min BIIt...og vil bære en Carron line med største glede :D

Eller Highwater fra Guideline, som også er knall line.

Begge linene lader ihvertfall min greenstick mer enn godt nok :) Kanksje litt for godt, derfor liker jeg TT long bellyen i #5 meget bra også.

Som sagt, din LT #5 er nok litt høyere på ERN skalaen enn mine, og derfor matche både Carron og Highwater knallbra. :)

 

 

Dette er vel diskutert i en annen tråd, men enig med Stig. Carron er nyyydelig. I interm. er det ennå bedre...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carron i intermediate er noe av den mest langtkastende lina jeg har brukt i en fiskesetting.

Den er krevende, klarer man å få klump ut pluss 2 meter overheng så presenterer den lange fortommer forbausende godt. Også på noen syke avstander jeg ikke trodde jeg klarte.

 

Det krever litt trening. Men jeg tror det er mye vane (bli vant til), vil tro mange kastere kan få kontroll på denne klumpen med det nivået vi har i norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...