Gå til innhold

Snøre for laaange kast


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Hei

 

Snowbee extreme distance. Den går langt den gitt.

Ellers synes jeg både Carron Jetstream og guideline Higwater er god på laaange kast.

 

At outbound går langt er helt sikkert, det samme gjør 40+ snørene ;)

 

Lykke til med valget!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik stang i klasse 3 selv, og dersom femmern har samme aksjonstype som treern ville jeg ikke valgt Rio Outbound ihvertfall.

 

Aksjonen i LT stangen jeg har er dyp og rolig. Jeg er ikke overvettes begeistret for å holde mye line (vekt) i lufta med denne aksjonstypen, da faren for overbelastning er overhengende. Jeg har derfor valgt liner med noe kortere klumper og gode skyteegenskaper. Jeg er faktisk veldig glad i en helt valig wf line her, SA ultra4 funker bra. Har også prøvd den med sage quiet taper II en gang i tiden, og det fungerte også strålende. Sistnevnte er ikke så ulik Ultra4 mener jeg å huske, men den har vel lengre fronttapering for å roe overslaget noe. Teeny gary lafontaine er også et godt valg, det er denne jeg bruker på treern nå. Nå skal det legges til at jeg ikke kjøpte denne stanga på grunn av distanseegenskaper, til det er det mange andre stenger som er bedre egnet.

 

Rio Outbound er en relativt tung line. Mange velger å gå en klasse ned med denne lina i forhold til det som står på stangen. Jeg har brukt Outbound i et par sesonger på en rask åtter, og til og med her er det fort gjort å overbelaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTen til Winston er vel ikke laget for de jævlig lange kastene, men heller som en skikkelig fiskestang. En moderne klassiker for teknisk elvefiske! Jeg vil nok tro at en SA Ultra 4 eller Rio Selective trout eller noe annet snacks vil kle denne stangen.

Skaff deg heller en stiv kjepp i tillegg for langdunking, når du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal jeg ha en ny stang vil jeg heller ha en Winston Boron IIt enn en Boron II-mx....og er litt usikker på om IIt er god på lange kast....liker ikke å kjøre fisk på stive kjepper.. ;)

 

Men noen ganger noen steder må det kastes så laaangt..sukk!!

 

BC

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal jeg ha en ny stang vil jeg heller ha en Winston Boron IIt enn en Boron II-mx....og er litt usikker på om IIt er god på lange kast....liker ikke å kjøre fisk på stive kjepper.. ;)

 

Men noen ganger noen steder må det kastes så laaangt..sukk!!

 

BC

 

 

 

 

du kan kjøpe deg en b2x da, den er ikke så jævlig stiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kaste laaaangt, så er det to momenter som kommer inn: Holde mye snøre i luften og skyte langt. SA ED (tidligere XXD) kan gå langt, men først når du har mye snøre i luften. Skytelina er ganske tykk, så du ma ha en del snøre i luften for at den skal skyte godt. Den største fordelen med denne lina, er at du kan holde ekstremt mye snøre i luften om teknikken er god. Jeg har ikke testet kombinasjonen, men det kan være at Rio Outbound #5 kan bli tungt for Winstonstanga di. Du bør i hvertfall prøve kombinasjonen før du drar kredittkortet.

 

Fjorårets mest brukte snøre i 5'ercupen, Snowbee XS ED, kan gå virkelig langt, men dette er egentlig ikke å regne som et vanlig 5'ersnøre. Mitt 5'ersnøre veier på de første 9,14 meterne like mye som et 6'ersnøre skal i følge AFTM-standarden og hele klumpen på 18 meter veier 20 gram (veid selv, klumpvekten er oppgitt til 18 gram).

 

Det er mulig at de mest ekstreme snørene ikke er den beste veien å gå for lange kast med en Winston LT 8.9 #5, kanskje vil du bli mest fornøyd med en mer vanlig long belly line med klumplengde på rundt 15 meter. Jeg har selv Carron Jet Stream Trout og Royal Wulff long belly i #5, dette er gode snører som jeg antar kan fungere godt på stanga di.

 

Ellers har jeg bare den vanlige kjedelige oppfordringen. Du kan få gode råd her på FFS om aktuelle snører, men for å finne ut hva som fungerer beste for deg så må du prøvekaste selv med din egen stang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Snowbee XS ED til min Scott S4 907.

Gleder meg til å prøve dette. Tanken var å bruke det til kastetrening, men snøret egner seg vel også til streamerfiske etter storørret og tørrflue til laks..? Bør det da klippes noe ned i front?

 

Ellers har vel Orvis Wonderline Easy Mend fått god omtale.

Vurderer dette til en Helios 5'er, evt. en Lee Wulff TT LB...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

og takk for tips.:-)

 

Ser ut som der er fornuftig å holde seg på den "smalere sti", så det blir vel et Rio Grand tenker jeg....

 

BC

 

Selv om de mest ekstreme snørene kanskje ikke er det beste valget, så er det ikke til å komme bort fra at klumplengden har en del å si for virkelig lange kast. Rio Grand har en normal-kort klump på 11,5 meter. Dersom du ønsker et snøre for lange kast og med tyngden i framre del av klumpen (slik som Rio Grand), så er kanskje andre modeller fra Rio som Gold, Selective Trout og Nymph bedre valg. De har klumplengder mellom 13,5 og 15 meter og er tyngst i fronten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Rio Grand på treern i samme serie. Funker greit, går ikke fryktelig langt. Det jeg liker med Rio Grand er at det har evnen til å slå over veldig lange fortommer, faktisk slår det så hardt over (med min kastestil) at jeg er nødt til å bruke ganske lang fortom. Og det er jo ikke noen ulempe på ørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

sitter på en Winston LT 8.9 #5, og skulle gjerne hatt et snøre for lange kast.

 

Rio Outbound, er det noe, eller finnes det andre gode alternativer??

 

Thight lines

 

BC

 

 

 

Hei. Vision Extreme Distance, GuideLine Highwater og SA Sharksin er de 3 snørene jeg sverger til i klassene 5-7 for lange kast.

Vision sitt snøret egner seg for min del i elver hvor jeg ikke kan ha mye snøret i lufta pga vegetasjonen og dermed må skyte ut en god del snøret. Om du skal kaste langt men også må presentere flua til sky fisk f.eks ørret så er Highwater snøret et godt valg. Fantastisk snøret til mine 2 #5 stenger og det fungerer kanskje enda bedre kontra andre snører om det litt vind i luften. Du trenger ikke bruke mye i dobbeltrekkene eller når du skal legge snøret ned på vannet.

Sharkskin snøret er snøret som overasket meg litt i fjor sommer. Men en stor minus er at du får litt sår på fingrene etter noen timers fiske.

Men mange sikkert uenige i mine erfaringer her, så jeg vil at smaken er som baken. Alle liker ikke de samme snørene + at di samme snørene ikke passer på alle stengene heller. LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått mangen gode råd fra mangen flinke kastere. Personlig har jeg ikke blitt fortrolig med noen av Rio sine snører, det samme gjelder SA snører.

 

Etter Renatreffet i fjord kjøpte jeg Loop opti stillwater. Et utrolig bra snøre som bare må prøves.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Nå har du fått mangen gode råd fra mangen flinke kastere. Personlig har jeg ikke blitt fortrolig med noen av Rio sine snører, det samme gjelder SA snører.

 

Etter Renatreffet i fjord kjøpte jeg Loop opti stillwater. Et utrolig bra snøre som bare må prøves.

 

Sigve

Er det samme lina du hadde kveila rundt halsen da du testa vann/rullekast med Hr Bruns fiskestang?

I så fall.....Virker MEGET imponerende den lina.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått mangen gode råd fra mangen flinke kastere. Personlig har jeg ikke blitt fortrolig med noen av Rio sine snører, det samme gjelder SA snører.

 

Etter Renatreffet i fjord kjøpte jeg Loop opti stillwater. Et utrolig bra snøre som bare må prøves.

 

Sigve

Er det samme lina du hadde kveila rundt halsen da du testa vann/rullekast med Hr Bruns fiskestang?

I så fall.....Virker MEGET imponerende den lina.... :rolleyes:

 

Stemmer det Klumpen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Nå har du fått mangen gode råd fra mangen flinke kastere. Personlig har jeg ikke blitt fortrolig med noen av Rio sine snører, det samme gjelder SA snører.

 

Etter Renatreffet i fjord kjøpte jeg Loop opti stillwater. Et utrolig bra snøre som bare må prøves.

 

Sigve

Er det samme lina du hadde kveila rundt halsen da du testa vann/rullekast med Hr Bruns fiskestang?

I så fall.....Virker MEGET imponerende den lina.... :rolleyes:

 

Stemmer det Klumpen :)

 

 

 

Ok....det snøret såg SKIKKELIG bra ut.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått mangen gode råd fra mangen flinke kastere. Personlig har jeg ikke blitt fortrolig med noen av Rio sine snører, det samme gjelder SA snører.

 

Etter Renatreffet i fjord kjøpte jeg Loop opti stillwater. Et utrolig bra snøre som bare må prøves.

 

Sigve

Er det samme lina du hadde kveila rundt halsen da du testa vann/rullekast med Hr Bruns fiskestang?

I så fall.....Virker MEGET imponerende den lina.... :rolleyes:

 

Stemmer det Klumpen :)

 

 

 

Ok....det snøret såg SKIKKELIG bra ut.........

 

Såg bra ut?? Likte du fargen eller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Nå har du fått mangen gode råd fra mangen flinke kastere. Personlig har jeg ikke blitt fortrolig med noen av Rio sine snører, det samme gjelder SA snører.

 

Etter Renatreffet i fjord kjøpte jeg Loop opti stillwater. Et utrolig bra snøre som bare må prøves.

 

Sigve

Er det samme lina du hadde kveila rundt halsen da du testa vann/rullekast med Hr Bruns fiskestang?

I så fall.....Virker MEGET imponerende den lina.... :rolleyes:

 

Stemmer det Klumpen :)

 

 

 

Ok....det snøret såg SKIKKELIG bra ut.........

 

Såg bra ut?? Likte du fargen eller :)

 

Jepp, og gutten som kasta. :D Pluss at han var skikkelig flink :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SA ED (tidligere XXD) kan gå langt, men først når du har mye snøre i luften. Skytelina er ganske tykk, så du ma ha en del snøre i luften for at den skal skyte godt. Den største fordelen med denne lina, er at du kan holde ekstremt mye snøre i luften om teknikken er god.

 

SA Expert Distance var en positiv erfaring for meg sist sesong, og kommer nok til å bli mye brukt denne sesongen. Som Tom skriver, kan man ha mye line i lufta, og i motsetning til en del andre liner jeg har, blir den ikke for "front-tung" når lengdene begynner å bli en del meter. Lina er vel 32 meter, dersom jeg ikke husker helt feil. Dette er lina som jeg foretrekker på Z-axis, tidligere var det Sage Performancetaper.

 

Morten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...