Gå til innhold

hvilke døgflue nymfer er dette da tro?


Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

vi snakker Baetidae......ephemerella......baetidae.....viktig info er ....hvor ble insektene funnet....når på året....stillevann....bølgeslagsone, langsomt strømmende vann....middelsstrømmende vann....hvitvann.....humusfarget vann næringsrikt / fattig....da er det mye letterer å eliminere

 

her er noen av baetidaene

 

Acentrella

Acerpenna

Apobaetis

Baetis

Baetodes

Baetopus

Barbaetis

Callibaetis

Camelobaetidius

Centroptilum

Cloeodes

Cloeon

Diphetor

Fallceon

Heterocloeon

Labiobaetis

Paracloeodes

Procloeon

Pseudocentroptiloides

 

selvsagt ikke bare norske og skandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja fant de i g.lågen igår, middels strømmende vann , bunnen er små og store steiner , ikke så mye planter eller vegetasjon på bunnen... beatis av noe slag de øverste og den nederste? og den midterste ja orker ikke stave...hehe

jeg tror jeg kan telle 6 gjeller på de øverste? eller er det 7?

nederste har ivertfall 7 par gjeller... de to øverste var ikke så store,den i midten var stor i forhold,den nederste hakke større en de to øverste...

håper jeg var til litt mere hjelp nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ja fant de i g.lågen igår, middels strømmende vann , bunnen er små og store steiner , ikke så mye planter eller vegetasjon på bunnen... beatis av noe slag de øverste og den nederste? og den midterste ja orker ikke stave...hehe

jeg tror jeg kan telle 6 gjeller på de øverste? eller er det 7?

nederste har ivertfall 7 par gjeller... de to øverste var ikke så store,den i midten var stor i forhold,den nederste hakke større en de to øverste...

håper jeg var til litt mere hjelp nå ;)

 

dette er umulig å svare eksakt å uten mikroskopi og større kunnskapsballast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg zoomet inn med kameraet jeg tok bildene med på de to øverste, nesten sikker det er 6par gjeller og da er det ganske lett,for det er nemlig bare 2 stk som har det,og det er b.digitatus og den andre er b.niger, de to skal være mørke,noen jeg vil si de er!

b.digitatus er sjelden i norge , så jeg tipper det er en b.niger de to øverste.

sitter med boka innsektslære for fluefiskere nå...der står det det man trenger og vite.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg er sikker på att det er bare gjetting....ingen entomolog våger seg ut med noe når det gjelder baetidaene før den har vært under mikroskopet en tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da har jeg lest litt mere...nei ingen her kan fastslå 100%...

Men det man kan gjøre hvis man følger det som står i den boka om insektslære for fluefiskere , der nevner de noen viktige og lette bestemmelsesnøkler som de kaller det, for og skille feks familien baetidae ned til slekt.

 

i boka står det her: familien baetidae inneholder 5 slekter i norge:

 

Acentrella: eneste døgnflua i norge som har KUN to haletråder som nymfe (den utelukker vi,sikkert sjelden)

Baetis: 3 haletråder,den midterste er kortere enn de to andre,de andre slektene har like lange

Cloeon: har som eneste slekt i denne familien doble gjeller,første til 5 gjellepar består av to bladgjeller som sitter festet sammen!de andre slektene har enkle gjeller!

procloeon: (gjellenes form) avrundet i enden og asymmetriske

centroptilum: (gjellenes form) tilspisset i enden

 

for hver av disse har de laget noen bestemte bestemmelsesnøkler sånn att vi kan skille de slektene der sånn att vi feks kan finne ut om den og den nymfa er en baetis eller en cloeon nymfe.

 

de fleste bestemmelsesnøkler holder det med att man bruker vanlig forstørrelsesglass eller zoomer inn med ett kamera som jeg har gjort.

 

derfor jeg mente att de to øverste kunne være en baetis og muligens niger er som følger:

 

for og skille slekten,da kan man se på feks haletrådene, på baetis så er den midterste haletråden kortere enn de to andre, på resten av slektene er de like lange,sånn som den nederste på bilde.

 

og for og skille de forskjellige baetisene igjen så kan man feks telle gjellene, de fleste har 7 par,og kun 2 har 6par,blandt annet niger. de to øverste har 6par.

 

på det der jeg har fortalt nå så har jeg eliminert vekk 4 slekter,så jeg står igjen med baetis :)

 

har jeg oversett noe har jeg driti meg ut men okey,prøvde og lese meg fram og så sjekke nymfen etterpå.

 

men det jeg prøver på,er att jeg prøver og skaffe meg en liten oversikt over innsektslivet der jeg fisker mest!  :D artig og vite litt hva man kan forvente,og ikke minst vite hva jeg må ha med meg av imitasjoner :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den nederste er enten en procloeon eller en centroptilumnymfe....for og skille de to må man se på gjellenes form....

procloeon den har asymmetrisk form på gjellene,dvs att du ikke får like deler når du bretter gjellene på midten (den som klarer det skal få 1000 norske fjelldollar ;D) mens centroptilumnymfa har gjeller tilspisset i enden...

resten blir bare antagelser fra min side...men ser man på bilde jeg har lagt inn..så ser de mere tilspisset ut i enden...ser mere symmetriske ut enn asymmetriske....så jeg ANTAR att det er en centroptilumnymfe ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig spennende lesning!

 

Er det nå jeg skal bli bekymret for meg selv? :)

 

Anbefaler deg og kjøpe boka,følger med en liten miniutgave sånn att du kan ha den med på fisketur:)

 

hehe nei trenger du det da?  ;)

 

 

 

 

 

 

Nei trenger vel ikke det :) hehe

 

Hva er tittelen på boka Erot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig spennende lesning!

 

Er det nå jeg skal bli bekymret for meg selv? :)

 

Anbefaler deg og kjøpe boka,følger med en liten miniutgave sånn att du kan ha den med på fisketur:)

 

hehe nei trenger du det da?  ;)

 

 

 

 

 

 

 

Nei trenger vel ikke det :) hehe

 

Hva er tittelen på boka Erot?

 

Den heter INSEKTLÆRE FOR FLUEFISKERE

 

Skrevet av Pål Krogvold og Ketil Sand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det den nymfa i midten som jeg ANTAR att er en e.aurivillii , fortelle litt hvordan man  skiller de 3 nymfene i den familien der!

 

E.Aurivillii - Den største av de 3 , nymfa er kraftig bygd, 10-13 mm

 

E.Ignita -  nest største av de 3 , 7-10 mm

 

E.Mucronata - minste av de 3 , 7-9mm

 

Det første man gjør når man har en Ephemmerellanymfe foran seg er og se på oversiden av bakkroppen.

 

E.ignita har to tydlige pigger på hvert ledd på bakkroppen,slik att bakkroppen ser taggette ut fra siden.(eneste av de tre som har det)

E.aurivillii har forhøyninger på bakkroppen, men IKKE pigger.

 

så de to skiller man ut ifra det,det kan ses tydelig med 10x forstørrelse

Det står også att har man først sett en ignita nymfe en gang, vil du ikke ta feil.

 

For og skille E.aurivillii og E.mucronata , bortsett fra størrelsen så må man se på gjellene , det kan også ses tydelig med 10x.

 

Gjellene til E.aurivillii er tilspissede og har ett mørkere mønster, de har også ett tydelig vedheng som ligger under de plateformede gjellene.

 

Gjellene tli E. mucronata er rundere i formen og mangler også ett tydelig vedheng.

 

Så derfor jeg ANTAR att det er en aurivillii nymfe er att den har IKKE pigger , og kraftig bygd og stor.

 

det bilde jeg har lagt inn er dårlig bilde...så jeg jeg har studert den nymfen bedre enn bare og se på dette bilde da :)

 

Den nymfa var også skikkelig feit og stor i forhold til de baetis nymfene..synd jeg ikke fikk tatt ett bilde av de tre sammen :-\

 

Men jeg må presisere att jeg er bare en amatør når det gjelder det her...så jeg kan lett ta feil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...