Gå til innhold

Hvordan skal jeg ta DEN ørretten?


Taxxi

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk innen fluefiske og har de siste dagene sjekket ut en nærliggende elv i stor iver om å ta min første ørret på flue! Til min store forbausing spottet jeg en ørret mens  jeg gikk oppstrøms langs elvekanten. Det var noe jeg trodde var et lite vak som avslørte fisken. Der står en ørret, en halvmeter fra land på en knapp halvmeters dybde og tar til seg føde under vann. Hva den tok klarte jeg ikke å se. Jeg stresser med å få opp fluestanga, setter den sammen og tar en myggimitasjon (måtte bare prøve tørt! ). Problemet er at det står en busk rett nedenfor fisken. Jeg har derfor ingen sjans til å kaste oppstrøms og siden fisken står en meter fra meg klarte jeg ikke å gå fra plassen uten å prøve å "pilke". Fisken reagerte ikke på noe, og svømte av og til ut i dybden for så å komme tilbake. Jeg følte at fisken aldri stod helt stille og fikk følelsen av at jeg gjorde den litt urolig. Til slutt forsvant den.

 

Neste tur på samme plass, jeg ser noe jeg tror er et vak, akkuratt samme sted men ingen fisk å se.

 

Siste tur på samme plass: der er fisken igjen! Gud vet om det er samme fisk men det er hvertfall fisk på samme størrelse, denne gangen står jeg en meter fra fisken og fisken er bare noen få cm fra land. Jeg ser at den går opp til overflaten og tar tørt en gang, og igjen registrerte jeg ikke hva den tok. Når jeg gjør klar stanga trekker den litt lenger ut, men fortsatt ganske nærme land, men litt dypere. Jeg prøver palmerrygg: ingen reaksjon. Bytter over til nymfe med gullhode; også forsvinner fisken rolig avgårde.

 

Nå er jeg temmelig sikker på at jeg kommer til å treffe på denne fisken ( ihvertfall en fisk) på samme plass en gang de nærmeste dagene og jeg må få tatt den før den tar nattesøvnen fra meg! Allerede før jeg har kommet ordentlig igang med fluefiske har jeg mistet lysten på andre fisk, jeg vil ha DEN!

 

Så jeg har noen spørsmål jeg sitter igjen med:

 

- Hvorfor forsvinner fisken alltid innen et kvarters tid etter at jeg kommer dit? Kan det hende at jeg skremmer den selv om den ser ut til å svømme rolig og uskremt bort mot dypere vann?

 

- Hva skal jeg bruke? Forslag til nymfer? Jeg ser ingen tydelige klekkinger. Noe mygg kanskje.

 

- Hvordan skal jeg ta den?

 

Får jeg ikke tatt den fisken de neste turene må jeg vel ta den med håven! hehe... Uansett; utrolig fasinerende å se på en ørret fra en meters hold. Fantastisk!

 

 

REDIGERING: Den første (og andre og tredje) fisken på fluestanga er nå tatt så denne tråden er nå blitt en slags fiskerapport fra mine første turer med fluestanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vurdere tynnere fortom eller flourcarbon(sene som ligger under vannflaten uten å legge igjen et avtrykk når man fisker tørt), men viss det ikke var en stor fisk så tviler jeg på at det var det som var problemet, spesielt siden du fikset i elv... Med mindre du brukte 0,25mm fortom da :P

Prøv en klekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel egentlig relativt greit med 0,20 gjerne en smule tykt(til myggfiske bruker jeg 0,13)... Du får fortsette å prøve, før eller siden tar du den ;)

Men prøv en klekker og en våt myggpuppe du, det har jeg tatt fisker på i år.

Enkelt mønster til en myggpuppe som fiskes rett under filmen som jeg har hatt hell med i år:

krok: kurvet, jeg brukte tmc 2488

kropp: strippet påfuglherl/TYNT lag med dubbing/bindetråd eller no tilsvarende du klarer å lage en så slank som mulig kropp med...

thorax(fremkropp, utgjør ca 1/3 eller 1/4 av flua): staffans alpkka dubbing

 

Skitt fiske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyres ut som ein morsom jævel ;D Kan du klare og kaste på den frå andre sida?? då ville eg prøvd da, evt skrått oppstrøms, og kanskje ein liten klekkar heilt ned i str 20 og kanskje 12-15fot fortom og so tynn spiss som du trur du kan fiske med og pass på at du ikkje kaste får nærme sjølve vaket, viss du klare og få eit fritt flyt på 3-4 mtr så ville eg prøvd da, Det e greit at fisken ikkje alltid e veldigt kresen på denne tiden, men små bevegelsa i området som fisken kan sjå prøve eg alltid og unngå :) Da du ogso kan gjøra viss du ikkje heilt veit ka den står og spiser på, e jo og gå 5-7 mtr nedforbi med ein liten akvarihåv, holde den i vatnet i nåken sekunder/minutter og deretter sjå ka den evt står og plukker på. På denne tida so e da nåk stor sjangse for at da e fjørmygg :) Skitt fiske og lykke til med forsåket :)

 

P.S. Forventer at rapporten kommer etter fangst  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamitt og...eller og plassere en ladning med c4 under en stein i nærheten av der den pleier og stå,så er det bare og sitte og vente klar med utløseren i handa...meen det blir vel og dra den litt for langt ;) hehe...nei nok bullshit...

 

Lykke til...du tar den der..smyg deg rundt som en indianer ihvertfall så du ikke skremmer den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset snorre! Skal prøve klekker og våt myggpuppe. Fisken er liten, men utrolig fin ørret med prikker som skinner i sola! (i mine øyne blir den finere for hver dag jeg ikke får tatt den, hehe) Skal prøve med langt tynnere fortom da jeg tror det skal holde. Vannet er forresten krystallklart så tynnere fortom tror jeg vil hjelpe.

 

Høyres ut som ein morsom jævel ;D Kan du klare og kaste på den frå andre sida?? då ville eg prøvd da, evt skrått oppstrøms, og kanskje ein liten klekkar heilt ned i str 20 og kanskje 12-15fot fortom og so tynn spiss som du trur du kan fiske med og pass på at du ikkje kaste får nærme sjølve vaket, viss du klare og få eit fritt flyt på 3-4 mtr så ville eg prøvd da.

...

 

Takk for tips! Jeg tror neppe jeg klarer å kaste fra den andre siden, men jeg kan gjøre et forsøk. Tviler isåfall på at jeg får noe fritt flyt. Skrått oppstrøms fra den siden fisken står på har jeg prøvd, men pga busken må jeg gå så nærme fisken før jeg kan kaste at jeg vet ikke om det kalles skrått oppstrømskast eller pilking  :P hehe. Jeg tror nedstrøms fiske blir eneste mulighet hvis jeg ikke skal komme for nærme fisken. Men så frister det jo å se fisken når jeg fisker.

 

Uansett, hvis ingenting funker får jeg vel ty til noen av de mer kreative løsningene som har dukket opp her  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset snorre! Skal prøve klekker og våt myggpuppe. Fisken er liten, men utrolig fin ørret med prikker som skinner i sola! (i mine øyne blir den finere for hver dag jeg ikke får tatt den, hehe) Skal prøve med langt tynnere fortom da jeg tror det skal holde. Vannet er forresten krystallklart så tynnere fortom tror jeg vil hjelpe.

 

Høyres ut som ein morsom jævel ;D Kan du klare og kaste på den frå andre sida?? då ville eg prøvd da, evt skrått oppstrøms, og kanskje ein liten klekkar heilt ned i str 20 og kanskje 12-15fot fortom og so tynn spiss som du trur du kan fiske med og pass på at du ikkje kaste får nærme sjølve vaket, viss du klare og få eit fritt flyt på 3-4 mtr så ville eg prøvd da.

...

 

Takk for tips! Jeg tror neppe jeg klarer å kaste fra den andre siden, men jeg kan gjøre et forsøk. Tviler isåfall på at jeg får noe fritt flyt. Skrått oppstrøms fra den siden fisken står på har jeg prøvd, men pga busken må jeg gå så nærme fisken før jeg kan kaste at jeg vet ikke om det kalles skrått oppstrømskast eller pilking  :P hehe. Jeg tror nedstrøms fiske blir eneste mulighet hvis jeg ikke skal komme for nærme fisken. Men så frister det jo å se fisken når jeg fisker.

 

Uansett, hvis ingenting funker får jeg vel ty til noen av de mer kreative løsningene som har dukket opp her  8)

 

Skjønner at dette kastet ikke er lett, men du må jo ikke få flyt rett over fisken. Du kan jo prøve å kaste bare litt for kort sånn at flytet er innen for 30-40 cm av fisken.

 

du kan jo kaste oppstrøms og mende som F***!

 

Lykke til!

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skjønner at dette kastet ikke er lett, men du må jo ikke få flyt rett over fisken. Du kan jo prøve å kaste bare litt for kort sånn at flytet er innen for 30-40 cm av fisken.

 

du kan jo kaste oppstrøms og mende som F***!

 

Lykke til!

 

DF

 

 

Tror bredden på elva er litt i overkant av 20 meter, og som nybegynner innen fluefiske sliter jeg litt med lengden. MEN jeg har hatt noen kast som nærmer seg den lengden så jeg skal prøve noen oppstrøms kast fra andre siden! Verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt opp?

 

Følger nemlig spent med...

Gleder meg til rapport jeg også :D

 

Flott at dere følger med! En fisker gir vel aldri opp  8) Jeg har vært i elva en gang siden sist, dessverre var ikke fisken der da. Jeg er høgskolestudent så eksamenstiden stjeler litt fisketid men jeg skal nok tilbake til elva snart og hvis jeg ser fisken kommer en rapport! 0,10 og 0,14mm fortom er kjøpt inn og myggpuppe/klekkere er bundet så jeg er klar! Hvis jeg får til skal jeg også ta bilde av fisken  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har gitt lyd fra meg på en stund, det har vært fullt kjør med jobb og eksamener! Idag fikk jeg endelig tatt turen ut for å fiske. Jeg dro til samme elv og parkerte der jeg alltid pleier å parkere langs elva. Derfra er det 20 - 30 meter å gå opp til den plassen der fisken pleier å stå. Men idag, mens jeg enda stod ved bilen og satte på ny fortom så jeg et lite vak. Jeg ser en liten fisk ta tørt og fester på en palmermygg. Uten mulighet for baksleng og med masse busker rundt får jeg slengt ut et par meter snøre. Etter to tre forsøk sitter den! - Første fisk på fluestanga! En knøttliten fisk! Herlig   :D  :D  Det ble kanskje ikke DEN fisken, men akkurat nå spiller det ingen rolle. Hehe...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Beklager at jeg ikke har gitt lyd fra meg på en stund, det har vært fullt kjør med jobb og eksamener! Idag fikk jeg endelig tatt turen ut for å fiske. Jeg dro til samme elv og parkerte der jeg alltid pleier å parkere langs elva. Derfra er det 20 - 30 meter å gå opp til den plassen der fisken pleier å stå. Men idag, mens jeg enda stod ved bilen og satte på ny fortom så jeg et lite vak. Jeg ser en liten fisk ta tørt og fester på en palmermygg. Uten mulighet for baksleng og med masse busker rundt får jeg slengt ut et par meter snøre. Etter to tre forsøk sitter den! - Første fisk på fluestanga! En knøttliten fisk! Herlig   :D  :D  Det ble kanskje ikke DEN fisken, men akkurat nå spiller det ingen rolle. Hehe...

 

 

Kondulerer.....Nå er det ingen vei tilbake :)

Veldig morro å følge deg frem til den første fisken her på forumet. Måtte det bli mange mange flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...