Gå til innhold

Hvordan skal jeg ta DEN ørretten?


Taxxi

Anbefalte innlegg

Beklager at jeg ikke har gitt lyd fra meg på en stund, det har vært fullt kjør med jobb og eksamener! Idag fikk jeg endelig tatt turen ut for å fiske. Jeg dro til samme elv og parkerte der jeg alltid pleier å parkere langs elva. Derfra er det 20 - 30 meter å gå opp til den plassen der fisken pleier å stå. Men idag, mens jeg enda stod ved bilen og satte på ny fortom så jeg et lite vak. Jeg ser en liten fisk ta tørt og fester på en palmermygg. Uten mulighet for baksleng og med masse busker rundt får jeg slengt ut et par meter snøre. Etter to tre forsøk sitter den! - Første fisk på fluestanga! En knøttliten fisk! Herlig   :D  :D  Det ble kanskje ikke DEN fisken, men akkurat nå spiller det ingen rolle. Hehe...

 

 

Kondulerer.....Nå er det ingen vei tilbake :)

Veldig morro å følge deg frem til den første fisken her på forumet. Måtte det bli mange mange flere :)

 

Rekne ikkje med at denne personen gjer seg med denne lidenskapen etter sin første Ørret på Tørt nei ;D ;D

Gratis og skitt fiske videre i sesongen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at så mange følger med! :) Det var spennende med første ørret på fluestanga. Føler meg en del kilo lettere nå. Har allerede bestemt at det blir noen lengre fisketurer mot sommeren så det skal forhåpentligvis bli flere  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så trår du til på renatreffen og perser noe voldsomt!

...hvis det blir fisk da :rolleyes:

Edit:  ikke for å være pessimistisk altså, men for en nybegynner er vel ikke akkurat Rena optimal...

 

Rena må vel være den letteste å starte i. Trenger ikke kunne kaste der en gang. Tror staffan har tatt sin største i Rena på å mende ut fluen nedstrøms. Er ikke sikker så dette får Staffan bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du, Taxxi?

Hvis det er i Stavangerområdet må du gjerne bli med meg å fiske :)

 

Jeg er for tiden bosatt i Bø i Telemark så det er dessverre noen timer unna. Men hyggelig tilbud!  :)

 

Noen som kan anbefale noen gode elver eller skogsvann på østlandet? Er ingen trofejeger så jeg er mer opptatt av å kunne få en del fisk og ha fin natur fremfor å gå for den virkelig store (men gjerne med muligheter for fisk over halvkiloen). Har fisket endel med sluk, flue og dupp, mark etc. så jeg er ikke helt fersk når det gjelder å lese elva og finne fisken. For dere som kjenner til mer "eksklusive" områder så tar jeg gjerne imot PM  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

[attachimg=1]skal forsøke å lage inn en illustrasjon av slepekastet, det jeg bruker mest i Renaelva.....der står de fleste nær land!

post-0-1394986445144_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er en feil på illustrasjonen,retter imorgen kanskje.....jeg ikke bare tror, men jeg vet at dette kastet løser presentasjonskoden, man kan selvsagt bruke det ved overhodekast vadene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute for å fiske idag ved samme elv. Voldsomme vindkast gjorde kasting vanskelig men det var overraskende mye aktivitet i overflaten likevel. Spesielt når vinden tok små pauser. Jeg hadde et napp på en døgsflueimitasjon men dårlig tilslag gjorde at jeg mistet fisken. Ellers ble det en del spotting av fisk fra en nærliggende bro - mye spennende man legger merke til når man observerer litt istedenfor å hive seg til vannkanten og begynne å kaste med en gang.   Det var en ganske stor klekking av døgnfluer - jeg tok frem kikkerten og bladde opp i den eneste boka jeg hadde med for anledning (Pål Krogvold - fluefiske fra a til å) i håp om å kunne identifisere den. Det nærmeste jeg kommer er Beatis Rhodani. Kan det stemme at denne klekker i elv på østlandet på denne tiden? Jeg har blitt "litt" hekta på dette med fluefiske så jeg prøver å lære meg mest mulig om både fiske og insektslivet  :D

 

Takker for alle innspill!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Var ute for å fiske idag ved samme elv. Voldsomme vindkast gjorde kasting vanskelig men det var overraskende mye aktivitet i overflaten likevel. Spesielt når vinden tok små pauser. Jeg hadde et napp på en døgsflueimitasjon men dårlig tilslag gjorde at jeg mistet fisken. Ellers ble det en del spotting av fisk fra en nærliggende bro - mye spennende man legger merke til når man observerer litt istedenfor å hive seg til vannkanten og begynne å kaste med en gang.   Det var en ganske stor klekking av døgnfluer - jeg tok frem kikkerten og bladde opp i den eneste boka jeg hadde med for anledning (Pål Krogvold - fluefiske fra a til å) i håp om å kunne identifisere den. Det nærmeste jeg kommer er Beatis Rhodani. Kan det stemme at denne klekker i elv på østlandet på denne tiden? Jeg har blitt "litt" hekta på dette med fluefiske så jeg prøver å lære meg mest mulig om både fiske og insektslivet  :D

 

Takker for alle innspill!

 

 

Er ikke så mange andre alternativer en Rhodani nei. 90% sikker på at det var det du såg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter mine fiskerapporter i denne tråden så slipper jeg å lage unødvendig mange tråder i forumet. (ikke sikkert alle synes det er like interessant å lese om mine første fisker på fluestanga :P)

 

Idag hadde jeg en spennende opplevelse! Jeg ville prøve å finne ut en ny fiskeplass i Bø-elva(Telemark). Jeg gikk langs elva en stund før jeg fant et område som i mine øyne så ut som en god fiskeplass. Det var en slags "bukt" der som elva svinger, og det var mye trær som hang over elva. Det blåste endel når jeg kom og det var ingen vak å se. Jeg tenkte uansett å komme i gang raskt så jeg satte på en døgnflueimitasjon og kastet et kast inn mot bukta (i medvind) og lot flua drive innover mot bukta. Nedstrømskast var eneste mulighet her så jeg prøvde å gjøre meg minst mulig synlig for fisken.

 

Flua driver ikke mange sekunder før en fisk tar den, jeg gjør tilslag og fast fisk! :D Fisk på første kast - en utrolig start! Fisken veier ca.150gram, det er ikke stort men det er likevel større enn de mini-puttene som regjerte der jeg pleide å fiske. Været klarner litt og det blir mer aktivitet i overflaten. Jeg legger merke til noen vak så jeg tar et lignende kast og lar flua drive. Etter noen få kast prøver jeg å la flua drive litt lenger, og det resulterer i ny fisk! Denne rundt 200 - 250gram! Dette er uten tvil den mest spennende fisketuren med fluestanga hittil! ;D To fisker på ca. et kvarters tid! Så hittil har fluestanga bringet større fisk for hver gang (100g - 150g - 200g) så da håper jeg på at neste fisk blir rundt halvkiloen..hehe..

 

ffs_06.jpg

 

ffs_08.jpg

 

For de som har lyst til å fiske i Bø elva kan det være greit å vite at så si ALL fisk mellom Oterholtfossen og Herrefoss inneholder mark/larver. De ligger i små kapsler og hvis du åpner kapslene kan du se en ca.4-8cm. lang rød larve. Fisken er spiselig når den sløyes men kjøttet er litt bleikt så kvaliteten er ikke helt topp. Jeg har lagt ved bilder av kapselen og larven for de som vil vite hvordan den ser ut.

 

ffs_22.jpg

 

Ellers har jeg også lagt ved et bilde av en fisk som den minste ørretten hadde i magen. Jeg ble litt overrasket over størrelsen på byttedyret i forhold til fisken som spiste den..

 

ffs_18.jpg

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte i Bø noen år og har hatt en del timer ved Bø-elva, og generelt rundt i skogene/Lifjell.

For fisk over 500g kan Fagerlitjønn anbefales. Hvis du ikke veit hvor det er, så kjører du mot Lunde og tar til høyre inn Uvdalsveien ved Eikja. Kjør helt forbi Uvdalsvann og se så kart for videre vei.

Litt knotete og finne bra kasteplasser, men hvis du spør grunneier som bor på Uvdal gård, så kan du hende du får bruke belly hvis han er i godt humør.

Øyantjørna er også verdt et besøk, men ikke så stor fisk her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte i Bø noen år og har hatt en del timer ved Bø-elva, og generelt rundt i skogene/Lifjell.

For fisk over 500g kan Fagerlitjønn anbefales. Hvis du ikke veit hvor det er, så kjører du mot Lunde og tar til høyre inn Uvdalsveien ved Eikja. Kjør helt forbi Uvdalsvann og se så kart for videre vei.

Litt knotete og finne bra kasteplasser, men hvis du spør grunneier som bor på Uvdal gård, så kan du hende du får bruke belly hvis han er i godt humør.

Øyantjørna er også verdt et besøk, men ikke så stor fisk her.

 

 

Takk for tips! Var på Uvdalsheia igår og da var det Tveittjønn jeg sjekket ut. Ser nå på kartet at Fagerlitjønn og Øyantjørna ikke er så langt unna. På Tveittjønn var det ingen aktivitet eller vak så jeg er vel kanskje litt for tidlig ute? Når tid anbefaler du å ta turen til Fagerlitjønn og Øyantjørna da? Har du forresten noen tips til fiskesteder ved Bø-elva? (øvre del mot seljord, sentrum eller nedre del nedenfor oterholdtsfossen?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt tidlig enda i nevnte vann, men kan vel være mulig å ta de på mygg/maur om en uke eller to.

I Bø-elva mener jeg det er klart best der elva renner ut fra Seljordsvannet og noen hundre meter nedover.

I de to store kulpene ovenfor Oterholt kan det også være mulig å få pen fisk, men man må vel regne 30 små for hver pene.

 

Londalsvatnet kan også anbefales, sjølveste gromvannet. Ligger på Lifjell, kjør forbi Seljord og til høyre inn Grunningdalsveien. Kjør denne til enden og se kart for sti resten av veien. Er et stykke å gå, så egner seg ikke for kveldstur... Er forøvrig et helvete å kaste mange steder der hvis du ikke behersker rullekast/vannkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...