Gå til innhold

Hvilket synkesnøre trenger jeg? Pål, Erik, eller andre uten vannskrekk..


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å utvide horisonten litt og gå litt i dybden.

Dvs. fiske etter store røyer som bare unntaksvis er å se i overflata.

Utfra mange års erfaring med slukdenging og markfiske vet jeg at røya i disse vannene gjerne står på 5-8 meters dyp.

Der står de å fråtser i marflo og annet snadder når vanntempen begynner å bli pisslunka...

Hvilket snøre/ synkegrad vil dere anbefaletil dette fisket som etter all sannsynlighet må foregå fra flytering?? Fortomslengde, etc..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Jeg foretrekker å alltid ha disse to snørene tilgjengelig (utenom flyt): Glassline i synkegrad 1-2 og et synk 4. Begge disse bør være "density compensated" slik at man slipper en stor "mage" på snøret under vann. Det vil bare føre til mindre kontakt med flua/fluene.

 

På 5-8 meter er det nok synk 5-6 som gjelder, men med litt tålmodighet så vil du kunne fiske mer hastighetskontrollert med synk 3-4. Jeg syns det er bedre å bruke litt for lett synkegrad og heller telle litt ekstra enn å få det for travelt på slutten. Det er jo kun i konkurranse man har dårlig tid. Dessuten kan du justere mye ved å bruke forskjellige tyngder på flua/fluene.

 

Fortomslengde kommer helt an på ferdighetsnivå, antall fluer og hvilket teknikk, men standard utgangspunkt er 7ft tapert og en kort favn med spiss. Til sammen 3-3,5m til flua. Men jo dypere du fisker, jo kortere fortom kan/bør du ha. Dersom flere fluer på samtidig er det et godt utgangspunkt at tykkeste del av fortommen kan snurres en til to runder på snella før første flue er i toppringen. Neste flue bør være minst en meter lenger unna. I konkurranser bruker jeg som regel tre fluer og nøyaktig 18 fot fortom til sammen.

 

Om ting må justeres pga flytering må du nesten spørre andre om.

 

Håper ikke jeg forvirret deg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40+ synk 5. Den vil du garantert like. Klassen stemmer på dette snøret, til forskjell fra fast intermediaten.

Beste synk 5 jeg har testet uten tvil.

 

Denne anbefaler jeg fordi jeg vet mange vil like denne lina.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å alltid ha disse to snørene tilgjengelig (utenom flyt): Glassline i synkegrad 1-2 og et synk 4. Begge disse bør være "density compensated" slik at man slipper en stor "mage" på snøret under vann. Det vil bare føre til mindre kontakt med flua/fluene.

 

På 5-8 meter er det nok synk 5-6 som gjelder, men med litt tålmodighet så vil du kunne fiske mer hastighetskontrollert med synk 3-4. Jeg syns det er bedre å bruke litt for lett synkegrad og heller telle litt ekstra enn å få det for travelt på slutten. Det er jo kun i konkurranse man har dårlig tid. Dessuten kan du justere mye ved å bruke forskjellige tyngder på flua/fluene.

 

Fortomslengde kommer helt an på ferdighetsnivå, antall fluer og hvilket teknikk, men standard utgangspunkt er 7ft tapert og en kort favn med spiss. Til sammen 3-3,5m til flua. Men jo dypere du fisker, jo kortere fortom kan/bør du ha. Dersom flere fluer på samtidig er det et godt utgangspunkt at tykkeste del av fortommen kan snurres en til to runder på snella før første flue er i toppringen. Neste flue bør være minst en meter lenger unna. I konkurranser bruker jeg som regel tre fluer og nøyaktig 18 fot fortom til sammen.

 

Om ting må justeres pga flytering må du nesten spørre andre om.

 

Håper ikke jeg forvirret deg for mye.

 

Tusen takk for et utmerket svar Erik  :)

Overhodet ikke forvirrende!!

Hadde en hyggelig samtale med Vidar under et besøk hos Bios for et par år siden. Han ga meg et par tankevekkere hvor du og Pål Andersen ble nevnt i en bisetning mht. denne type fiske og dets fortreffelige effektivitet :-)

 

 

40+ synk 5. Den vil du garantert like. Klassen stemmer på dette snøret, til forskjell fra fast intermediaten.

Beste synk 5 jeg har testet uten tvil.

 

Denne anbefaler jeg fordi jeg vet mange vil like denne lina.

 

 

 

Finnes vel ikke i kl. #5, og har såvidt meg bekjent flytende runningline.

Jeg skal ha et rent synkesnøre, men takk for tips Toggi  :)

Skal ha  40+ til sjøørretstanga :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airflo 40+ Extreme #5 Fast Intermediate finnes ja og det har ikke flytende runningline. Prøvde det for første gang i ferskvann i går. Synker meget jevnt og fint. Fisket med en #5 stang. Fungerer, men tror snøret passer bedre på en #6 stang.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airflo 40+ Extreme #5 Fast Intermediate finnes ja og det har ikke flytende runningline. Prøvde det for første gang i ferskvann i går. Synker meget jevnt og fint. Fisket med en #5 stang. Fungerer, men tror snøret passer bedre på en #6 stang.

 

bjorni

 

Hvis det føles tung er det nok utelukket til min femmer.

Hvordan er klumplengda. Den bør være relativt kort slik at jeg slipper å holde så mye line i lufta.

Blir tungt i lengda under flyteringfiske....

 

Edit: Fast intermediate er uansett for "slow" til mitt lille prosjekt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det var et kjapt og gæli svar fra meg :P

Jeg tror jaggu du vil like Scierra HMT synk 3. Den lina er den beste fra Scierra. Den synker kjappere enn man kan forvente. Legger seg rett under vannfilmen i noen sekunder, så synker den såpass kjapt at du slipper å vente deg ihjel. Rimelig sikker på at den finnes i lettere klasser. Hele lina synker og er 27 meter lang. Den er mye mer holdbar enn de andre HMT.

 

Høres dette interessant ut så kan jeg sende klasse 7 til test. Den skyter bra i tillegg, men det er ikke et typisk "klumpsnøre". Et typisk WF vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klumpen på Airflo 40+ Extreme #5 Fast Intermediate er 10,6 meter. Selv brukte jeg Scierra HMT synk 3 på årets første belly tur her om dagen. Det fungerer meget bra, men synes running line vaser seg litt fort i bellyen. Men, det vil ikke bli byttet ut før det er utslitt. Med dybder ned til 8 meter ville jeg faktisk vurdert et synk 5. Helt enig i at Fast Intermemiate er "to slow" da  :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med bjorni her altså, synk 5 er mest praktisk. Men med synk 3 kan du dra fordeel av tregere fisketeknikk. Jeg ville vurdert å lage en klump til dette formålet. Men det er sikkert bare meg Aurivilli ;)

 

I belly er nok denne lina glad i en kurv ja. Enig der også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hadde en hyggelig samtale med Vidar under et besøk hos Bios for et par år siden. Han ga meg et par tankevekkere hvor du og Pål Andersen ble nevnt i en bisetning mht. denne type fiske og dets fortreffelige effektivitet :-)

 

Vidar er bare kledelig beskjeden. Han er selv en av de aller dyktigste "synkefiskerne" vi har her på berget. Pål er ganske enkelt sjefen med glasslina ved innlandsfiske. Ingen over og ingen ved siden. Ikke som jeg kjenner til i hvertfall. Hvor gode disse er ved fiske i sjøen aner jeg ikke, men det er jo uvesentlig også. Saken er at disse to kan gi meget gode råd og det er vel det som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Synk 5 tenderer til å gi litt stress på slutten av "draget" dersom det ikke er svært dypt. Spesielt om man fisker med tung endeflue. Et slikt snøre krever at man må ha høyere tempo på inntrekket og det passer derfor meget godt til streamere og våtfluer. Til små nymfer og til marflo etter røye ville jeg absolutt heller telle tusenogen, tusenogto, tusenogtre.... til 25 enn å stresse fluene. Dessuten vil jeg tro at belly vil kunne ha samme effekten som båt. Og da er det ofte på treig fisk smart å fiske sakte gjennom vannet og på slutten løfte snøret til fluen(e) henger rett under vanhinna. La det henge i 5-10sek (on-the-hang). Dette kan selvsagt utføres synk 5 også, men da har man som regel mistet fiskens interesse på veien hvis det er "on-the-hang" som skal til. Fiske handler om tålmodighet. Selv for oss som fisker konkurranse er dette en regel. Vi stresser ALDRI fluene hvis ikke fisken vil ha det slik. Og røyestress har jeg ikke store erfaringen med gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og røyestress har jeg ikke store erfaringen med gitt.

 

Røyene har en tendens til å følge flua helt inn (ofte uten å ta) ved fiske fra land.

(I finnmark sier vi ofte at røya er "råtten i kjeften"! Du ser og føler at den suger seg på redskapen, men når den kommer foran skotuppene snur den og daffer bedagelig tilbake  :))

Ofte er et tempobytte og evt. stopp det som skal til for å utløse hugg.

En liten opphenger kan også virke huggstimulerende...

Røya kan være veldig "enten eller"  :rolleyes:

Her har nok jeg mye å lære hos både deg og mange andre :-) Temaet er variasjon som ofte krever litt kreativitet.

 

Back on topic!

Snøret/rigginga er selvfølgelig tiltenkt både ørret og røyefiske med alt fra streamere, våtfluer, kulehoder og rene imitasjoner av bunndyr...

Har litt erfaring med glass-intermediate snører fisket fra land, men føler disse har en nedre grense på et par meter, bortsett fra når noe skal presenteres "dødt"...

 

Som sagt masse god info dere kommer med! "On-the-hang"-teknikker og slikt er nytt for meg, og slukes derfor med stor appetitt :-)

 

Føler kanskje at denne tråden passer vel så godt under fiskemetoder som under utstyrskategorien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

- "What do you do if the fish only follow the fly and do not take it?"

- "STOP!"

 

Et av mine første spørsmål og svar i VM. Kanskje også det viktigste. Med synk 5 vil dette ofte kunne bli et problem. Jeg sier "kunne" fordi det aldri er noen fasit som passer til alt, og 8 meter er veeeeldig dypt. On-the-hang er også en del av denne stoppen og er svært effektivt. Gi fluen(e) en bitteliten vibrasjon et par sekunder før du løfter for nytt kast.

 

Uansett ville jeg selv valgt et density compensated synk 4 i #6 for denne typen fiske dersom jeg bare skulle tatt med ett snøre.

 

Men mens vi er igang så kan vi jo like godt sjekke kunnskapsnivået til synkefiskerne her: Hvordan kan man vite om man bør bytte snøre eller tellelengde når man har fått et par fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men mens vi er igang så kan vi jo like godt sjekke kunnskapsnivået til synkefiskerne her: Hvordan kan man vite om man bør bytte snøre eller tellelengde når man har fått et par fisk?

 

Lite lurespørsmål? Har vi da en eller flere fluer på fortommen?

Er det virkelig noen som tar tiden på synkehastigheten? Voi, voi...

I begge tilfellene bør en vel kunne telle...

 

Bring it on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

 

Men mens vi er igang så kan vi jo like godt sjekke kunnskapsnivået til synkefiskerne her: Hvordan kan man vite om man bør bytte snøre eller tellelengde når man har fått et par fisk?

 

Lite lurespørsmål? Har vi da en eller flere fluer på fortommen?

Er det virkelig noen som tar tiden på synkehastigheten? Voi, voi...

I begge tilfellene bør en vel kunne telle...

 

Bring it on!

 

La oss si en (1) flue i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nåh, de er vel ute og fisker tenker jeg. Vi gir dem litt tid.  Er nok ingen direkte fasit, men kraftig økning av sjansene til å få mer (og kanskje større) fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte ekspert på dette Lars og sluker svarene du får like rått som deg. Jeg fisker imidlertid en del fra belly og synes det er greit å får snøret litt fort ned når jeg skal dypt. Har som regel kun en ufortynget flue i enden, men bør kanskje prøve meg litt på tandem også. Men, så var det dette med vas da. Flere fluer = mere vas = mindre fisketid  er min erfaring, særlig i bekmørket. Toggi skriver jo mye om stoppene sine, og det forundrer meg ikke at viktigheten av dette gjelder for brun ørret og røye også.

Hmmm, spennende tråd dette  :D :D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kanskje du har en konkret anbefaling av snøre i f.eks. synk 4?

 

Jeg tilhører bransjen og må avstå fra å komme med konkrete forslag dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har en konkret anbefaling av snøre i f.eks. synk 4?

 

Jeg tilhører bransjen og må avstå fra å komme med konkrete forslag dessverre.

 

Akkurat det er vi veldig uenig i, men hvis det er til sjenanse for andre med bransjetilknytning kan vi ta det på PM.

Så kan jeg prøve i ro og mak, for senere å komme med en saklig vurdering!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...