Gå til innhold

Hvilket synkesnøre trenger jeg? Pål, Erik, eller andre uten vannskrekk..


Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Varier med saltinnhold og temperatur kjære :) Dessuten er det gjerne andre "substanser i saltvann som har innvirkning. MAO det varierer...

 

Grei tabell...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Artig å være fersking så da kliner jeg til: Hvor mye påvirker saltvannet kontra ferskvann i forhold til synkehastighet?

 

Er fjellape uten sjø serru.  :-[

 

Interessant spørsmål. Oppdriften i saltvannet er betydelig større, men hvordan dette skal kompenseres ift synkgrader aner jeg ikke. Det logiske ville f.eks. være at synk 4 i saltvann tilsvarer synk 3 i ferskvann mht cm pr. sekund.  Noen som vet?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å være fersking så da kliner jeg til: Hvor mye påvirker saltvannet kontra ferskvann i forhold til synkehastighet?

 

Er fjellape uten sjø serru.  :-[

 

Interessant spørsmål. Oppdriften i saltvannet er betydelig større, men hvordan dette skal kompenseres ift synkgrader aner jeg ikke. Det logiske ville f.eks. være at synk 4 i saltvann tilsvarer synk 3 i ferskvann mht cm pr. sekund.  Noen som vet? 

 

Blir litt forskjell på indre Oslofjord og tromsøflaket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å være fersking så da kliner jeg til: Hvor mye påvirker saltvannet kontra ferskvann i forhold til synkehastighet?

 

Er fjellape uten sjø serru.  :-[

 

Sjekket igår, fast intermediaten min sank betydelig fortere i marka enn i sjøen. Minnet mer om synk 1/2 i marka enn sjøen hvor det synker tregere og kan brukes på halvmetern. Det kunne det ikke går Erik ;)

 

Demko: Jeg bruker mye fra Dan, men kommet så mye kule snører at jeg gidder å kjøpe WF igjen. Det er ikke dumt å ta vare på gamle "utslitte" snører. For hvor slites snørene? Sjeldent i klumpen for å si det slik. Og bare der har du et nytt snøre :P Løkke til løkke funker som fy i ferskvann. Tok mye på tørt ifjor jeg gitt på fine presentasjon kast i marka. Takket være geniale klumper og fortoms oppsett fra Micke som er et unikum på dette området! Mener jeg!

 

Fikk tak i mye snører fra Nicco som "vi" kappet. Bruker et i flyt til sjøen nå som er meget godt. (det er et kappet DT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befriende.. Har ikke behov for å analysere en gang. Bare pælmer uti å teller..

 

Jepp, noen som husker den gamle Donald-stripa der han går så matematisk og utstyrsmessig perfekt til veis at det blir drit-ut kjedelig.

(Må jo spe på hverdagsbetraktningene med noen litterære referanser jeg anser oppnåelige for denne nerdete målgruppen  ;D ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egner booby-fly seg til synkelinefiske fra båt/belly, i så tilfelle.. er det effektivt?

 

He-he, ja det kan jeg love deg :)

Engelskmennene bruker masse denne teknikken ifra sine båtøkter.

Da er det ikke meningen at boobien skal flyte hele veien inn altså. Mer for at hele opsettet, gjerne 3-4 fluer, skal fiske i en svær bue under vann. Kommer innom div vannlag med teknikken. Man starter da inntrekk med en gang fluer har begynt å bli druknet av linens vei nedover.

Man venter altså ikke til line er i bunn. Med synk6 fisker man likevel høyt først/så nedover/bortover/ og opp igjen :)

 

Og når jeg på side 2 i tråden snakket om synk6 og bobbie, med en liten flue som opphenger, mente jeg da å la line synke til bunns, boobien hengende igjen godt over, med følge at den lille fluen (gjerne marflo) henger å dingler klar av bunn den også.

 

Etter å ha skrevet dette søndag formiddag, tok jeg med Vetle 5 år til mitt aller nærmeste vann. Jeg rigget synk6 linen i #6 på en myk #5 stang (Winston BIIt 9'), en sort boobie på eneden #12 og en liten opphengerflue.

 

Kastet alt ut over en bukt ca 3-5 meter dypt(gikk som smurt merkelig nok :), men det har jeg jo også hevdet :D)lot alt bare synke.

Gikk bort til min lille utålomodige venn og hjalp ham litt med å trene med lukket haspel snelle.

Etter noen minutter gikk jeg tilbake til min stang som bare lå der å ventet.

Dro inn en halvmeter av gangen- pause 10-15 sekunder slik at boobien etter draget steg i vannet igjen.

Holdt denne takten helt inn.....dårlig respons (fått mye fisk på dette tidligere)...men så av alle ting kom en fisk i rakett fart etter boobien på "hanget" ut av vannet.

Neste kast vaket det en fisk på den lille opphengeren i det linen hadde brutt vannflaten og var i ferd med å drukne fluene også....artig, kan fiske effektivt både høyt og lavt i vannet denne kombi. Men best selvsagt dypt der nede hvor fisken bare lunker rundt i "spisepausene" eller når den jakter nær bunnen.

 

Troen kan være vanskelig å ha noen ganger på denne rare metoden, og er nok ikke blant mine favoritter, da jeg er altfor rastløs :D

Men at det kan gi uttelling er sikkert.

Jeg brukte ca 4 meter fortom, slik at boobien og opphenger ca 70 cm fra boobien på enden. På denne måten fisket jeg passe høyt over bunn likevel.

OBS: Ikke bli fristet til å dra inne for kjapt uten pauser, da henger man seg i bunn/planter/generell dritt ;)

HAr prøvd det også..

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante betraktninger om boobie-fluer, Stig!

Min far var en meget ivrig fluefisker, og han fisket ofte med marfloimitasjoner med oppdrift (isopor i ryggskallet) og fast sink-snører i marflovann.

Denne metoden har fellestrekk med boobie: snøret drar flue og fortom ned, og oppdriften i flua gjør at den svever like over bunnen. Dette funker noen ganger veldig bra på treg fisk.

 

Utfordingen er å unngå at fluene blir klumpete og store. Man limer isoporet (el. balsa) til kroken (tørrfluekrok), og filer til passende fasong. Farges med tusj e.l., og dekkes med epoxy.

Han skrev en fin artikkel i Jakt og Fiske om dette fisket og fluene (sent 70-tall), men jeg har den ikke her i Oslo (drar nordover 24. mai, og gleder meg som en ørn til laang fiskesommer ;D).

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante betraktninger om boobie-fluer, Stig!

Min far var en meget ivrig fluefisker, og han fisket ofte med marfloimitasjoner med oppdrift (isopor i ryggskallet) og fast sink-snører i marflovann.

Denne metoden har fellestrekk med boobie: snøret drar flue og fortom ned, og oppdriften i flua gjør at den svever like over bunnen. Dette funker noen ganger veldig bra på treg fisk.

 

Utfordingen er å unngå at fluene blir klumpete og store. Man limer isoporet (el. balsa) til kroken (tørrfluekrok), og filer til passende fasong. Farges med tusj e.l., og dekkes med epoxy.

Han skrev en fin artikkel i Jakt og Fiske om dette fisket og fluene (sent 70-tall), men jeg har den ikke her i Oslo (drar nordover 24. mai, og gleder meg som en ørn til laang fiskesommer ;D).

 

Håvard

 

"Gamlegutta" kunne kunsten de ;)

Det var før vi ble opptatt av hvor mange haletråder duns skulle ha ;D

 

Har hatt en kanon artig opplevelse under MN førde i 2006, på blikk stille vann en august ettermiddag med mye vårflueaktivitet i overflaten.

I fri vannmasser.

Hadde fisket inntil land/brådyp marbakke hvor fisken bet godt helt i land og ned i marbakken på vårfluer og wolly buggere.

Jeg ville ut å fiske mer fisk (mye vil ha mer ;D), skiftet til intermediate line for virkelig å ta all fisken som var i overflaten.

Til da hadde jeg fått 9 fisk, ca 25 min igjen av økten. Nå skulle jeg virkelig dra på, tenkte jeg.

resultatet var nedslående: kastet ut vårfluer, dro dem i overflaten...før de begynte å bryte vannfilmen av linen som var på vei gjennom....fisken var tussete etter dette.

Problemet var at all fisken som kom stupende ut av mørket, ikke klarte å bli kroket i det de brøt vannfilmen ved voldsom ukontrollert iver. Jeg fikk ikke en eneste av de ca 10 fiskene som prøvde drukne fluene mine >:(

 

Da slo det meg med 4 min igjen å fiske: Skal jeg ha fisk, må jeg først ploge/stripe i overflaten for så å få dem fort under vannfilmen slik at kroking blir bedre.

Skiftet tilbake til synk6, dro vårfluene fortere ned under vannfilm, og kroket 2 ørreter skikkelig godt igjen. Da hadde jeg 11 fisk totalt (mener jeg å huske)

Fikk bare 3 plass i økten, men ble bare irritert på meg selv over å ha rotet vekk 25 min på "smart valg med intermediaten" :(

 

I det jeg rodde mot land etter sluttsignal, traff jeg fenomenale Pål og Olav i samme båt...de hadde fisket synkeliner hele tiden, og tror de hadde 18 og 17 fisk hver :o. Med Pål som vinner av økten.

 

Så min opplevelse av det var at selv under overflate aktivitet er det noen ganger helt ok å bare "øse på" med sinking lines ;)

Men det var da også en mening bak det, ikke helt på lykke og fromme med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk gode innlegg her. Fortsett!

 

Gjør meg fire refleksjoner:

1. Skal eksperimentere mer med synk, spesielt i stille vann.

2. Skal komme meg på en konkurranse som observatør evt. kontrollør.

3. Skal aldri disse konkurransefiske noe mer.

4. Synes enda mer synd på tørrfluepuristene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk gode innlegg her. Fortsett!

 

Gjør meg fire refleksjoner:

1. Skal eksperimentere mer med synk, spesielt i stille vann.

2. Skal komme meg på en konkurranse som observatør evt. kontrollør.

3. Skal aldri disse konkurransefiske noe mer.

4. Synes enda mer synd på tørrfluepuristene.

 

 

:D Opplagt gode refleksjoner, alle fire ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...