Gå til innhold

Fiske i bærumsområdet


AAL

Anbefalte innlegg

Jeg studerer for tiden i Oslo og bor i Bærum. Etter eksamen i slutten av mai skal jeg være noen uker i leiligheten før jeg stikker hjem til Larvik for sommeren. I den anledning lurer jeg derfor på om noen har no tips til bra fiskesteder i Bærum. Tenker da selvfølgelig på et vann eller elv med mulighet for fiske med flue og da etter brunørret.

 

Det er vel noe i lysakerelven, men vil gjerne vite om flere steder også.

 

Noen "locals" som kan hjelpe en ny i Bærum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surre rundt med sekk og stang må du nok bare venne deg til. Du har jo hele bærumsmarka/nordmarka å ta av. Kjøp deg ofa-kort og ofa-boka med kart og oversikt over vannene og sleng deg på sykkelen. Det blir bra nå i ukene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet, men "bærumsmarka" hvor er den og hva omfatter den? Greier liksom ikke helt på plassere det.

 

Har heller ikke peilling på hvor jeg sykler for å komme meg til nordmarka, men  det finner jeg vel ut av :)

 

Og så var det Eiksmarka, er det vann og skog der? Syklet dit, men ser ikke en dritt jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysakerelva er ikke mye å samle på dessverre. Det er mye småørret du kan fiske på, men det er liksom det. Går laks og sjøørret opp til Granfossen, så opp dit gjelder egne regler. Østernvann ligger ikke så langt unna eiksmarka, og er et folksomt vann med ørretbestand. Et såkaldt nærvann hvor det kan være ok fisk. Ellers er det ikke flust med steder nei, så du får kjøpe Ofas kartbok og komme deg opp i marka, evt stille deg opp med polakkene på lysaker brygge og fiske makrell  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for fine tips alle sammen.

 

Dropper nok polakkfiske etter makrell.

 

Staffan: Det var greit og enkelt. Har alltid lurt på om bærumsmarka henger sammen med nordmarka. Er det det som kalles vestmarka det da eller? :)

 

Skal nok skaffe meg no kart og greier så får jeg tatt noen turer mellom slaga på lesesalen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vestmarka er i Asker!

Hvis du sykler videre fra Eiksmarka til Fossum og følger skogsveien mot Brunkollen (skiltet fra Fossumbanen) har du noen vann du kan prøve. det første er Østernvann (tas noen greie der hvert år). I krysset ovenfor Østernvann holder du til høyre (følg skiltene) så har du Triungsvann (kjent fra den første tørfluelandet filmen) fint myrvann med gode kastemuligheter på myrene (blitt noe dårligere de siste årene syns jeg, men det er fin fisk der) og til slutt Hvitsenvann greie kastemuligheter her også. 

 

Ellers har nordmarka mye og by på. Kjøp deg kartboka til OFA og les deg opp. Her står det om hvilke arter, om bestander og annet nyttig.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...