Gå til innhold

Booby


persa

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å se på dette med Booby fluer og ifht tradisjonelle fluer er de mildt sakt underlige kreasjoner. Overdimensjonerte foam øyne , lange haler og ofte merkelig livlige farger. De er samtidig hevdet å være noe av det mest effektive til fiske i stille og sakterennende vann ,så vel ingen røyk uten ild? Nymfene stammer omkring 25- 30 år tilbake og som mye annet innen fluefiske fra England, Gordon Fraser designet de første fluene til fiske ved Eyebrook Reservoir i Leicestershire. Han brukte overdimensjonerte foamkuler som flottør og formene på øyne var naturlig ellers lett gjenkjennelig og derav navnet på fluene som har nær revolusjonert stillevannsfisket. Nymfen er allsidig men er i hovedsak designet for fiske med synekliner av ulike grad der den skal sveve over bunnen med en jojo og jiggaktiv bevegelse opp og ned mens haler og vinger vinker lokkende. Skal man fiske den dypt må man ha tung line, gjerne grainline og bruke svært kort fortom 0,5-1 m. Man gir lina tid til å synke og drar inn med korte rykk og napp med lange intervaller slik at nymfa stiger igjen. I sakterennende vann er prinsippet det samme , man må gjerne bruke litt lengre tid til å la flua synke men her kan man også bruke strøm mer og bare la nymfa stå å gå litt på dype partier. Nymfene er som sakt ofte fargerike og livlige med mye innslag av marabou i hale og vinger, materialer som zonker strips, tempelhund, revehår med mer har jeg også sett brukt. Videre er flash, tinsel, fritz materialer, cheniller livlige dubbiner vanlige til kroppsmateriale. Det er ulike bindestiler som heter ting som Cats Whisker, Viva, Buggers, Montanas med mer. Sannsynlig blir nymfa ofte oppfattet som noe i nærheten av småfisk imitasjon med mye innsalg av attraktor og hugg utløsende momenter sammenlignbart med konvensjonell streamer. Det er ellers en mye brukt nymfe i konkuransefiske og benyttes ofte da sammen med andre mer imitasjonspregede nymfer, eks buzzers, diawl bachs med mer. En mye brukt metode er den såkalte ” klessnor” riggen med en Booby på spissen og flere opphengere som fiskes på ulik dybde med ulike linetettheter. Boobys kan også fiskes på lengre fortom og utpreget poppes i overflata under inndraging evt brukt som støy og livgivende stripende flue. Jeg har også sett kommentarer på at noen fiskeetisk ikke liker Boobys, mulig pga effektivitet og at de har tendens til å kroke dypt og vanskeliggjør C&R og de er dermed forbudt en del steder i England. Jeg har surret flere Boobys siste dager i flere stilarter, her en Booby Bugger. Så nå ligger utstyret klart og jeg ser frem til å prøve en ny type fiske og metode så snart sjansen byr seg.

post-368-13949845310078_thumb.jpg

post-368-13949845412318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga fra meg noen slike til fatter for ett par dager siden, noe greier som jeg fikk i en flueboks til jul. Syntes de så skikkelig jalla ut, tenkte bare abbor fluer med en gang jeg så dem. Men da må jeg vel binde opp ett par eksemplarer, og teste i Vorma. Synes foresten fortsatt de ser jalla ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Og som vanlig skal man ikke skue hunden på hårene! ;)

Det er ikke mange fluekombinasjoner som slår boobies med buzzer eller mikronymfe-oppheng i vann med storfisk som beiter på steingrunner. Grøss, hvor effektivt det kan være :!: Og OBS - Dette er en fiskemetode som ikke passer for folk med dårlig hjerte. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en drøss av slike fluer fra england eller scottland for noen år siden, trur de fulgte med en flueboks eller noe. og de er meget fargerik, i kreasjoner fra rosa til gult, grønt, svart, rødt ja og masse andre farger. bare at på de var ikke øynene farget.

fiske dem langs bunnen med jigg bevegelse, ohhh, har man større sjanse for å kroke 5+ ørreten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jigg ja, bare snudd opp ned. Storfisk? Tja, den største ørreten (regnbue) som har tatt en av mine Boobies var stor nok til å ryke flettaløkka med et kraftig rykk på håvkanten. Løkka var slitt, men dog. Det var en j.... sterk fisk som bare ville inn i gresset på bunnen, og da går det litt hardt for seg. 6+ tenker jeg.

Brunørreter 2-2,5 har også latt seg friste av disse kreasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede dette! Jeg har selv "boobies" ;) på "plakaten" for i sommer. Jeg skal lage meg noen abbor og ørekyte varianter. Så er det fram med 6'er stanga og synk 4 og bare vente på at selveste gammer'n kommer :D Jeg har lest litt om disse fluene i en fin bok som heter "Under Overflaten" av Michael Jensen. Men har jo fisket med flytende streamere før på synkeline og vet at det funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...