Gå til innhold

GLEDESTRÅDEN :D :D :D :D


Stian38

Anbefalte innlegg

I går tok jeg meg en tur til det lokale "myggvannet". Dette var årets andre fisketur. Den første hadde jeg på lørdag til det samme vannet.

 

På lørdag var forholdene langt fra optimale. Isen har nettopp gått der, vannet var kaldt, det blåste rimelig mye og insektene uteble. Men sent på kvelden dukket det opp noen mikroskopiske mygg som noen få fisker fattet interesse for. Da hadde også vinden løynet/stilnet helt. Det resulterte i 1 stk. fisk på ca. halvkiloen. Ikke rare krabaten, men til tross for tidlig start på året, var den overraskende sprek og i fin kondisjon.

 

I går hadde jeg litt mere trua. Sola tittet frem, men det blåste en del. Og det i fra Nord.... Sjelden en gunstig vindretning og i hvert fall ikke gunstig såpass tidlig på året! Men på min vei til motsatt vik (som lå i le for vinden) måtte jeg kjempe meg forbi en skokk med fjermygg størrelse XXL. Fikk litt den samme følelsen som Aragorn antageligvis hadde på slettene i Ringenes Herre. De hadde funnet ut at solhellinga var ett fint sted å holde til. Her var det i hvert fall over 10 plussgrader. Dette lover bra tenkte jeg. Bare vinden slipper taket litt nå så....

 

Men vinden slapp ikke taket... Og i den stille viken var det ingen fisk å se.... Men hva gjør vel det??  :D Når man for første gang, med barnslig og nysgjerrig instilling, står med nyinkjøpt mesterverk fra Vidar Steimler  ;D ;D ;D

 

En ypperlig anledning til virkelig å få prøvekastet den!! Og hvilken stang! De første kastene ble så som så... Men jeg lærte meg fort at kunsten var å kaste i ett bittelitte roligere tempo enn jeg er vant med fra før av. Den myke toppen føltes utrolig følsom. Og allerede ved lite line ute begynte denne å gjøre jobben. Man kjente hver ørliten viberasjon og bevegelse ned i hånden. Og dess mere line man la ut, dess dypere ned jobbet stangen. Og alt gikk så gradvis. Sto å så på da kameraten min prøvde den også. Den var som ei pil og bue. En jevn kurve fra tupp tilhåndtak... :)

Snørebuktene ble trangere og trangere for hvert kast etter hvert som jeg vendte meg til den. Tror den korte lengden spillte meg ett lite puss i begynnelsen  :)  Og alt gikk i ett rolig og bedagelig tempo... Det var nesten så jeg begynte å bli små-religiøs utpå odden der  ;D

 

Det som egentlig overrasket meg mest var hvilken kraft og spenst det var i denne stangen. Når ting virker følsomt og mykt, forventer man ikke at den skal være full av kraft og spenst i tillegg. Men dette er vel bare nok ett bevis på at naturen lager bedre råmaterialer enn det vi mennesker klarer å kopiere... Etter denne kvelden fikk jeg en bedre forståelse for hvorfor noen sverger til disse stengene. Jeg tror allerede nå at jeg er solgt.... :D

 

Fiskemessig gjentok historien seg. Ingenting skjedde før en god stund etter at solen gikk ned bak trærne. Vinden løyet, mikroskopiske mygg på vannet (krok 24) og

noen få fisker fant interesse av disse. En enslig fisk på ca. halvkiloen ble resultatet etter denne kvelden også. Men hva gjør vel det??  ;D ;D ;D

 

Får legge ved noen bilder også. TØRRFLUEPURISTEN kommer vel til å få hjerteinfark da han ser dem da men... Han er ikke spesiellt glad i bilder tatt med mobil-telefon  ;D ;D Men har man ikke annet, så har man ikke  :D

 

Bildene ble ikke pene. Stangen er litt bløt/duggete også. Dette var etter at solen ble borte, så jeg måtte bruke den fantastiske blitsen på Nokia`n  ;D

 

post-3004-13949864730023_thumb.jpg

post-3004-13949864730858_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at den nye stanga de gav deg "godfølelsen" :) Jeg får "godfølelsen" med zkl,en min.

Hyggelig lesning :)

 

Takk for det  :)

 

Tipper du mener ZXL`en din. For det er i hvert fall en fantastisk god stang. Eller har du kjøpt ny?  ;D

 

Ny vår, første fisker, bløt flueline igjen.... Kan det gi annet enn godfølelse?? Åhhh... det er digg å komme igang igjen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at den nye stanga de gav deg "godfølelsen" :) Jeg får "godfølelsen" med zkl,en min.

Hyggelig lesning :)

 

Takk for det  :)

 

Tipper du mener ZXL`en din. For det er i hvert fall en fantastisk god stang. Eller har du kjøpt ny?  ;D

 

Ny vår, første fisker, bløt flueline igjen.... Kan det gi annet enn godfølelse?? Åhhh... det er digg å komme igang igjen  ;D

Jeg skjønner akkurat hordan du har det nå :) Er det ikke fantastisk å leve når det er vår :D

Ps: Hva mener du med ny stang ???

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hva skal man egentlig si Stian :D..... annet enn at jeg unner deg denne stanga noe så inn i granskauen :D

Bildene er mer enn gode nok til at hårene reiser seg på kroppen og at jeg nå gleder meg noe så inn i hæljeroa til stanga mi er ferdig ;D

I tilegg liker jeg Ingvar of Sweden snella di også, den er bare nydelig og står oppført på ønskelista :D

 

Dette går mot en drømmesommer :D

 

Takker for at du delte dette med oss Stian. Det har vært en sann fornøyelse å følge prosessen med Stigandr her på FFS.

Vidar lager rett og slett fiskbare smykker, det er det ikke mange som gjør :D

 

Terje!

 

PS. Bildene kommer til å bli beskuet titt og ofte fremover. Ikke blir det lenge før jeg tar en tur til Elverum heller for å prate litt med Vidar :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk bjorni og takk Terje  :)

 

Ja det er ett smykke. Bare så synd ingen bilder kan gjengi dette. Den er sykt mye diggere i virkeligheten  8) 8)

 

Om utstyret vil gjøre sommeren til en drøm vet jeg ikke, men den får i hvert fall ikke blitt noe dårligere  :D  Men kastemessig var den en drøm for meg  ;)

 

Det første som blir lagt merke til ved en sånn stang er snertenheten virker det som. Folk blir overrasket over hvor tynn og snerten den er. Ei femmerstang i karbon er omtrent dobbelt så tykk i bunnen. Dette kommer jo heller ikke frem av bildene  :)

 

Og at den også bare veier 103 gram, slår ihjel noen fordommer som de som har prøvd den hadde fra før av  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Stian.

 

Grattis så mye, ser bare utrolig fin ut. Håper at det blir mulighet for å få teste den i løpet av sommeren?

 

 

Takk for det Jan Erik  :D

 

Og skulle det passe slik at vi treffes, er det klart du skal få teste  :) Enn så lenge har jeg kun planlagt renatreffen (helgen før startskuddet mandag), men har flere turer oppover i der i løpet av sommeren, så mulighetene skal bli mange  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden har hatt fornøyelsen av å følge med på hvordan stanga de ble "født" så mener jeg den er litt alles.

Og da mener jeg den burde sendes rundt så alle får prøvd den.

Er du ikke enig?

 

Det er bare å komme å prøve. Der er jeg enig... Men når det gjelder å sende den rundt. IKKE enig  ;D ;D

 

Denne skal ikke en eneste dag være utilgjengelig. Passer ikke fisketur, må jeg ha muligheten til noen kast på plenen. Og med tanke på den "positive" tråden "Erfaringer med det norske post-vesen" eller hva den het, tenker jeg på med gru å sende denne rundt om i landet  ;)

 

Men kanskje Vidar skal kjøre demoer nedover sørlandet en gang også. Han har i hvert fall en demostang som er prikk lik min. Det var jo faktisk stangen som var ment for meg, men pga. et tusj som ikke holdt hva den lovet, ble dette ikke noe av. Men det er en helt annen historie...  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott stang(sikle) og flott snelle(sikle) :) La nesten demper på at jeg akkurat er hjemme etter en kjempefin efta med seks ørreter i elv(første fisk som ikke er tatt i sjø/tjern i år) Men, men, liker SP`n min jeg, rolig og myk i linjene, men den stanga di ;), er en nytelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det bør ikke legge noen demper på din kveld!! Det er fisket vi forhåpentlig lever for her. At man er fornøyd med utstyret bør ses på som en ekstra bonus  ;)

Og SP`en er gull. Masse feeling i den  :D

 

Takk for komplimenter på stanga forresten. Selv om det er Vidar som bør få komplimentene. Jeg er bare en lykkelig og stolt eier som er glad for at noen fortsatt kan bygge slike stenger  :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge ut mere skryt her.... Siden det ikke er jeg som har bygget stangen, føler jeg ikke at det er selvskryt. Men jeg eier den, så da er det kanskje det?? Uansett, jeg må bare få delt det med noen! Kjærringa mi bare ser dumt på meg, og kameratene mine er så langt fra utstyrsfokusert som det går an  :P

 

Hadde en sesjon på plenen i dag. Var bedt på middag til foreldrene mine, så der røk den perfekte fiskekvelden... Men litt panikkasting på plenen fikk jeg da til!!  ;D

 

Stanga funker bare mere og mere... Visst er jeg ikke akkurat subjektiv. Visst er jeg litt blendet av dens skjønnhet... Men lengdemeter, størrelser på bukter og kasterytmen får man ikke blitt så subjektiv på! Det er bare såååå digg og kaste med den. Føler den er skapt for meg. At sjebnen førte oss sammen. At.....  ;D ;D Nei, dette er bare fantasisk!!

 

Måtte ringe Vidar å tømme meg først. Ringte`n kl. 21. Han var i noen selskapeligheter, men svarte allikevel høflig at det var greit jeg ringte. Og jattet høflig med mens jeg tømte meg for engasjement  ;D

 

Måtte bare få sagt det. Siden denne tråden allikevel er ferdig. Hadde det vært moro om andre også har hatt lignenede følelser for nyinnkjøpt fiskeutstyr... Og kanskje grunnen til denne "fornøydheten" Dette er ingen cane-tråd. Så om det gjelder cane, glassfiber, carbon, ei snelle, ei jakke, en vaderbukse ol. er det samme. Kanskje en helt spesiell fisketur der alt klaffet på en spesiell måte.... Bare morsomt å høre fra fornøyde folk og grunnene til at de er fornøyde  :D

 

Det er vår, fiskesesongen ligger foran oss, kvinfolkene er lettere å ha med å gjøre. Kom igjen nå, få ut litt glede her!!  ;D ;D

 

Jeg endrer headingen på tråden til Gledestråden  :D (høres jeg gal ut??  :rolleyes: Samme det! Husker ikke hvem som sa det. Men ett sitat lyder som følger: "Hvis jeg er glad, synger og er sprudlende. Tror jeg ikke verdenen lider vondt av den grunn "  ;)

 

PS. Nei, jeg har ikke drukket  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Bjorni  :D

 

Etter at jeg la dette inn i går angret jeg litt. Tenkte at nå trur dem vel at det har klikka for meg. Eller nå har`n glemt å ta ADHD medisinen sin eller noe  :-\ 

 

Men iblant er man bare ekstra glad  ;D ;D

 

Men ser at det kan være vel mye å forlange at andre også skal hive seg på gla-dag-bølgen, bare fordi jeg hadde en  ;D ;D

 

Nå ble også United seriemestere, så da er jeg ekstra glad i dag også  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...