Gå til innhold

Litteratur til artsbestemmelse av døgnfluer


Gjest Sjur

Anbefalte innlegg

I år har jeg tenkt å gjøre en jobb på taksonomi av døgnfluer i mitt lokalmiljø. I fjor oppdaget jeg et par individer jeg ikke kjente igjen sånn ved første øyekast. Ønsker derfor tips om god litteratur som går litt i dybden og omfatter alle våre døgnfluearter. Jeg har litteratur som dekker larvene, men ikke de ferdig klekkede døgnfluene.

 

Forslag mottas med takk!

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

du har jo den flotte boka til bengtson og bostrøm.....dagslendor i øringvatten.....de vitenskaplige skriftene er tungleste og dårlig illustrert....

Ulf Pierau har dagsendor i øringvatten som er veldig bra og.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo den flotte boka til bengtson og bostrøm.....dagslendor i øringvatten.....de vitenskaplige skriftene er tungleste og dårlig illustrert....

Ulf Pierau har dagsendor i øringvatten som er veldig bra og.....

 

Ja, den er fin og den har jeg med på fisketur. Men er egentlig ute etter vitenskapelige skrifter. Tungleste eller ikke. Skal sjekke ut Pierau.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes aquatic insects of northern europe er litt bedre på nymfene enn den norske. I tillegg tar du voksne med den. Gode bind med mye svært mye info, men tror ikke de er så lett å få tak i nå. Kanskje de har den på biblioteket?

 

Hva mener du med den norske?

Ja du har rett, aquatic insects er vrien å få tak i. "Out of print" eller "sold out" overalt.

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I år har jeg tenkt å gjøre en jobb på taksonomi av døgnfluer i mitt lokalmiljø. I fjor oppdaget jeg et par individer jeg ikke kjente igjen sånn ved første øyekast. Ønsker derfor tips om god litteratur som går litt i dybden og omfatter alle våre døgnfluearter. Jeg har litteratur som dekker larvene, men ikke de ferdig klekkede døgnfluene.

 

Forslag mottas med takk!

 

Mvh Sjur

 

litt etter her jeg...men jeg vil anbefale Den boka innsektslære som godsmack foreslår :)

 

følger også men en felthåndbok med den, kjekt og ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...