Gå til innhold

Micke maur


bjorni

Anbefalte innlegg

Det er ikke ofte en er så heldig å få oppleve skikkelig maursverming. For fluefiskeren som ferdes i skogsvann er det nærmest fluefiske-nirvana. Micke, Jøran og jeg opplevde dette 30. mai 2009, men vi kom litt seint i gang, klekkingen var nok på sitt beste litt tidligere på dagen. Men, stor fisk vaket og tok store stokkmaur som la i vannflaten. Vi hadde med oss maurimitasjoner, også store, men uten vinger. Små vingemaur og store maur uten vinger ble forkastet. Våre imitasjoner fungerte rett og slett ikke optimalt. Fisken ville ha grandis flygemaur konfekt. Litt frustrerende var det når en endelig er så heldig å oppleve fenomenet. På vei hjem diskuterte vi opplevelsen og hvordan en slik grandiosa flygemaur burde se ut.

I går formiddag konfererte jeg litt med Micke og Micke maur ble til. Kl 14:00 tok jeg med meg nye maur imitasjoner og dro innover marka for å teste. Så ikke flygemaur i lufta eller på vannflaten, men testet mønsteret. Resultatet ble 8 fine ørreter, alle tatt på Micke maur. Fisken var imidlertid mye tregere og vak aktiviteten var sparsom. Testet andre fluer også, men fikk ingen på disse. Naboen var også med på tur. Han fisker med mark og spinner. Han fikk kun en i dette vannet.

En enkel test gir ikke grunnlag for å si noe som helst om et mønster. Men, jeg har såpass tro på mønsteret at jeg velger å legge det ut her likevel. Hadde vært kult om flere prøvde og ga tilbakemeldinger.

 

Bindetråd: organge 12\0

krok: TMC 102Y str. 11, eller for den bøyde varianten TMC 2487 str. 10

Bakkropp: Svart celleplast og svart flyrite

Ving: Oliven CdC lange fjærstråler

Bein: Brun hanehackel lange fjærfibre

Torax\hode: Svart celleplast

 

Fremgangsmåte:

 

Bakkropp:

Fest bindetråd midt på krokstammen og fest en 2-3 mm bred strimmel av svart celleplast pekende bakover. Bind inn cellepast strimmel bakover med vide ikke altfor harde tørn. Fest celleplast litt ned på krokbøyen og stram til. La resten av celleplast strimmel være og dubb fremover med svart flyrite. Ikke dubb for hardt. Brett cellepaststrimmel fremover og fest den. Klippe vekk overskytende celleplast. Lag et smalt "hofteparti" 0,5 mm med orange bindetråd.

 

Ving\bein:

Bind inn brunt hanehacle med litt lange fjærstråler. Bind inn Oliven\brun CdC fjær med lange fjærstråler. Sur CdC hackle rundt krokstammen og prøve å legge surringene tett.Jeg bruker 2-3 tørn. Fest CdC fjær og klipp av resten. Rett CdC hackelet slik at alle fibre peker rett ut fra krokstamme.Ta så hanehackel og surr det 2-3 tørn gjennom CdC hackel. Fest hanehackel og klipp av resten. du skal nå befinne deg ca 3\5 frem av krokstammen. Lag en "hals" av noen turn orange bindetråd.

 

Hode\thorax:

Lag en litt smalere strimmel celleplast og fest denne forann krokøyet. Du skal ha en god bit celleplast pekende bakover over ving og litt pekende fremover over krokøye. klipp ned den fremste biten (hodet) skrått fremover slik at mauren får et litt trekantet hode. Klipp så forsiktig den bakerste celleplaten skrått slik at du får et thorax som dekker CdC og hanehackle. Jeg fester bindetråd og avslutter der jeg festet inn hodet. Til slutt forsegler jeg flua med litt lynlim.

 

For mindre maur bruker du samme metode, men med litt mindre dimensjoner på krok og everything else. Jeg kaller mønsteret Micke maur da jeg ikke har sett helt tilsvarende andre steder og fordi det er Micke som har hatt ideene til hvordan mauren skal se ut. Ikke bruk for tynn fortom. Fisken tar mauren hardt og fasongen gjør at den propellerer noe.

 

Fisking:

I min test valgte jeg ikke å frisere flua. Den trenger ikke ligge rett på vannet da flygemauren gjerne ligger på siden og ser ut som ei "maurklyse". Ved første gangs bruk impregnerer jeg flua med CdC olje. Tar en liten dråpe olje på fingeren og gnir inn hele flua med dette. Når jeg har fått fisk skyller jeg flua skikkelig, kniper ut vannet og dupper hele flua i Repel flaska. (bruker aldri spray). Knip så ut overskytende imregneringsvæske og ta noen luftkast før du legger flua på vannet. Flua fisker jeg stille, eller med med mikroskopiske små rykk (mauren er ingen god svømmer, den ligger bare og kaver)

 

Lykke til med svermingen!

 

bjorni

 

Bilde nr. 2 er dårlig, men viser orginalen som lå i halsen på fisken sammen med imitasjonen

Bilde 4 viser maurområdet vårt. Fint inne i Landsmarka  :)

 

 

 

 

 

 

post-1017-13949865311259_thumb.jpg

post-1017-13949865313189_thumb.jpg

post-1017-13949865313847_thumb.jpg

post-1017-1394986531439_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine ører og øyne så ser det ut for meg at du har truffet på en prikk, tror nesten ikke man trenger mere dokumentasjon på imitasjonen men lover deg at jeg skal prøve :D For meg hadde det ihvertfall vært dokumentasjon nok etter turen du hadde ;D Men det er nå meg da ;D ;D ;D

 

Finfin fangst også, ser formelig for meg hel ørret som ligger og surrer i panna med en boks sæterrømme over et aldri så lite leirbål, sikle sikle, blir vått i tastaturet her ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...