Gå til innhold
  • 0

Tilslag vs oppstramming.


Drammensfiskern

Spørsmål

Jeg er fersk i gamet, men dette er min mening om temaet. Synes dette er greit å poste under nybegynner siden det alltid dukker opp slike spørsmål i startfsen.

 

Jeg lærte at det heter tilslag, men ordet tilslag sender noen signaler til hodet mitt som sier at HER SKAL DET BRUKES KREFTER! Resultatet blir jo at flua lander bak deg på land (eller ryker) og fisken svømmer videre ( gitt at det ikke er en 100grams fisk, fordi det kan det hende at den henger på og lander bak deg:) )

 

Derimot har jeg prøvd å omstille hjerne til at jeg skal stramme opp isteden og dette med hell. Det er jo ikke mange cm flua har av plass inne i munnen til fisken, så en oppstramming som tilsier at flua ville flyttet seg 15-25 cm burde holde lenge for å kroke den.

 

Jeg har et par kompiser som nå har begynt med fluefiske og til disse bruker jeg konsekvent utrykket oppstramming/stramme opp.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

nei det er ikke lett...men jeg snakker om dead drift nedstrøms...ufortynga nymfer...nappindikator er vel fin og bruke med fortynga?  det er ikke lett det der, men og hive ut nymfa og dra den sakte inn eller handtwiste o.l inn...fint på stille vann og veldig stilleflytende,sliter ihvertfall med det når flua er rett nedstrøms for meg, men når man står der det er litt drag i elva...fiske nedstrøms da synes jeg den siste metoden funker bedre...bruker den der på flymfer...eller de som ligger rett under vannfilmen ...nei når det gjelder nymfefiske...ANER IKKE hva jeg driver med...hehe, for lite erfaring rett og slett :-\

 

gjør heller det enn og stå og dra inn nymfa helt inn for så og gjøre ett kast til på samme måten...nymfene de svømmer jo ikke mot strømmen heller vil jeg tro, altså der det er litt drag i elva..de er jo sikkert med strømmen...svømmer på skrå innover med strømmen...

 

jeg får ihvertfall fisk og mere fast fisk enn den første metoden...den første ender som regel med ett nykk...harren den prøver seg gjerne flere ganger... ;)

 

trenger en nymfe ekspert her nå :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dead drift nedstrøms nymfing ja. Da er du inne på "tricky" fiske  :D.

Du kaster altså nedstrøms med ufortynget nymfe og mater line. Da er du nesten nødt til å bruke en form for indikator. Det kan være alt fra selve fortommen (gjerne litt fettet), tuppen av fluesnøret, en tørrflue eller en av de mange indikatorene som finnes på markedet. Så fort du ser en bevegelse på fortommen/snøret/flua/indikatoren må du gjøre tilslag. Alt dette mens du mater snøre. Som sagt - tricky fiske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dead drift nedstrøms nymfing ja. Da er du inne på "tricky" fiske  :D.

Du kaster altså nedstrøms med ufortynget nymfe og mater line. Da er du nesten nødt til å bruke en form for indikator. Det kan være alt fra selve fortommen (gjerne litt fettet), tuppen av fluesnøret, en tørrflue eller en av de mange indikatorene som finnes på markedet. Så fort du ser en bevegelse på fortommen/snøret/flua/indikatoren må du gjøre tilslag. Alt dette mens du mater snøre. Som sagt - tricky fiske.

 

 

 

Ja sant det, jævlig morro når man får det til, og tilslaget der må komme rimelig kjappt :)   men jeg mater ut mens jeg prøver og holde snøret sånn noenlunde stramt sånn att så fort jeg  setter fingeren på snøret så har jeg kontakt med nymfa med en gang...sånn gjør jeg med jevne mellomrom , jeg tror liksom att nymfa får en fin bevegelse...ser nå ut som det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...