Gå til innhold

Riktig line til enhånds speykasting?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Da vet jeg ikke, for de har ingen info om sånt på hjemmesiden sin :(

 

Normalt vil jeg tro 100m 20lbs vil være nok, men kjøp en 200/300m spole for å være sikker. Snør på til det er igjen 2-3cm til kanten av snella og legg på lina du har kjøpt FØR du har kveilet den ut fra eska, press den ned slik at den ligger nesten som den skal gjøre ferdig påspolet. Ser dette rett ut, så er det bare å vinsje på snøret. På denne måten slipper du unødvendig knyting og sveiving. Skal være underkant av en halv cm klaring mellom snøre og snelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Som Bo har heller ikke jeg sett backingen mange ganger, tross en god del store og sterke ørreter, 100m er mer enn nok i massevis forhold til fiske, om man tar det med ro, men det er bra å fylle opp hvis det er plass, det gir større diameter for snøret og mindre minne (krøll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Blue Line #5 hele sommeren, 6-delt. Dette er en undervurdert stangserie, meget gode, og var forholdsvis rimelige. Prøv gjerne Loop Opti Stream snøre og lange fortommer også,  - for meg fungerer det bra. (skal ha samme klasse som stanga, ikke en over som vanlig ellers med WF - dersom stanga er riktig klassifisert,  og det er Loopstengene). Det går bra til vanlige bakkast og er utmerket til underhåndskast, begrepet "speykast" med enhånds er noe ullent her på forumet- det er vistnok over hundre forskjellige måter å gjøre dette på, og alle bør vist helst ha sin egen individuelle kasteteknikk her, i hvert fall IKKE den som er detaljbeskrevet fra før, ser det ut til..... :)

 

 

O.T:

 

Loop riktig klassifisert ja (ERN betyr 'effective rod number' eller 'faktisk stangklasse'):

 

Loop Opti Stillwater - klasse 5  ERN: 6.40

Loop Multi - klasse 6  ERN: 7.70

Loop Greyline 590- klasse 5 ERN: 6.40

Loop Greenline LGL 593-3 klasse 5 ERN: 6.60

Loop Multi - klasse 7 ERN: 8.70

 

Så Loop skiller seg ikke ut verken den ene eller andre veien når det gjelder "riktig" klassifisering.

 

Et "vanlig" wf snøre kan fint brukes til enhånds kast fra vannet. Jo kortere baktapering desto lettere blir det.

 

Jeg har sett noen påståtte feilklassifisering med det målesystemet der på stenger jeg bruker selv, men som ikke stemmer overens med virkeligheten i det hele tatt, så det der bør brukes med litt forsiktighet.

Loopstenger og snører kan man regne med at er klassifisert riktig i forhold til hverandre.

 

;D ;D

 

Så CCS er ikke et objektivt målesystem, men det er hånda di?  ;D ;D ;D

 

On topic:

Jeg er enig med de som sier at du ikke må ha et eget snøre, OG det må heller ikke stå Loop på esken  :D  ;).

 

Når det gjelder de nye Loop stengene: Jeg ser at f.eks. Opti 5'er stengene varierer med over en vektklasse i stivhet (fra 5,3 til 6,4). Er det ikke slik at navnet på stanga skal matche navnet på snøret? Altså at en Opti Stream stang skal ha et Opti Stream snøre? Det virker ihvertfall mest logisk. Det stemmer også best når man sammenligner klumplengdene på snørene og stivheten på stanga.

 

Loop Blueline 590-4 har en ERN på 5,9 og Loop Opti Stream har 5.3. Med andre ord er Blueline noe stivere (en halv klasse). Opti Stream 690-4 har ERN på 6,4. Derfor er jeg rimelig sikker på at et Opti Stream klasse 6 snøret vil være mye lettere å kaste med for en som er litt fersk i gamet.

 

Men spar penger: kjøp Foxtail snøret!  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Nå får vi ikke spore av dette Ængler.. :),  men mitt inntrykk er at dette målesystemet kanskje passer bra på typisk progressiv toppaksjon, men at det ser ut til å kunne bomme på stenger som virkelig jobber i dybden.

En Yellow Line jeg har ble i hvert fall klassifisert riv ruskende galt, ingen tvil om det. Men selvsagt kunne selve målingene vært feil, det er så mange usikre variabler her at i alle fall jeg tar det med forbehold.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Husk å smør snøret hyppig de første ukene, så vil du få ei line du vil være fornøyd med lenge ;D

 

Tiemco eller SA sin Flyline Dressing er et bra valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et fornuftig valg det. Gå for den du  ;).

 

Erland, er enig i at det kan være usikre variabler avhengig av hvem som måler. Men målingene til Parabolflua har vist seg ganske solide. Jeg stoler uansett mer på CCS enn på andre "klassifiseringer" (det finnes jo ingen andre...).  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ok folks. Nå må jeg bestemme meg her. Jeg kjøper et foxtail-6.

Jeg også synes at stanga mi virker stiv med vektklasse-5 som jeg har nå... :)

 

 

Hvis denne stanga føles stiv er snøret antagelig for lett, disse stengene er absolutt ikke stive, men med andre snøremerker enn loops egne bør man nok opp på #6 med wf-snører.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten gikk gamle Loop Long Distance snørene dagens en høy gang. Er også forskjeller på stangaksjoner også. Feks. vil en stang med "moderne" aksjon passe bedre sammen med denne type snøre. Stenger med mer "tradisjonell" aksjon vil fungere utrolig godt sammen med snører som har mye av kastevekten nære stanga, eks. Triangle Taper. Mange kaster også utrolig bra med skyteklumper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Prøvde Loop Long distance her om dagen, det var et knallbra snøre. Imponert!

En gutt hadde det med på kastekurset mitt og lurte på om det var no dritt ;D

 

Skal jeg anbefale noe så blir det foxtail i orange. Utrolig å vannkaste med, fikk helt sjokk :o

 

Og ikke minst, noe dyrere men også veldig bra til dette: Carron Jetstream.

Veldig enkelt å presentere med vannkast grunnet fin balanse på tapering i forhold til klump.

Føles veldig stabilt og lettkastet til dette formålet. (krever mer over hode)

 

Jeg skal lete etter et long distance på nett for å si det slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foxtail er et meget godt snøre. Det er faktisk så godt til de fleste situasjoner at man kan bli skeptisk, siden intet tre vokser inn i himmelen. Og det gjør ikke Foxtail-snøret heller. Vokser inn i himmelen, altså. Du kan risikere å bli stående med smørefilla i neven hele fisketuren for ikke å gnage deg gjennom alt som finnes av stangringer. I hverfall føles det som om det er det som skjer. Og selv om du smører snøret mer enn du noen gang har smurt kjerringa, ender det opp med krakkelering. Må være verdens mest elendige coting med tanke på dette.

 

Blir som det var å kjøre Fiat Abart med hyperrask motor. Jævla artig de femten minuttene den fungerte hver uke. :)

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en helt annen erfaring enn det jeg erfarer........og jeg har brukt denne typen line i mange år etterhvert. hva sier de andre som bruker disse linene? kjenner dere denne beskrivelsen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt har jeg lyst til å føye til at "gliding" av snører nesten uten unntak ødelegger snøret... Mange glemmer viktigheten av å holde selve stanga og ringene rene/polerte...

 

bruker samme middel på stangringene eller? jeg har aldri rengjort/smørt ringene... :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en helt annen erfaring enn det jeg erfarer........og jeg har brukt denne typen line i mange år etterhvert. hva sier de andre som bruker disse linene? kjenner dere denne beskrivelsen igjen?

 

Er det den hemnlingsløse rosen jeg gir snøret når jeg er inne på pur kaste-glede, eller er det kritikken av trå coting som ikke er særlig slitesterk du ikke kjenner deg igjen i?

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har jeg ei line i en sesong er jeg mere enn fornøyd.....i den tiden jeg brukte SA liner brukte jeg to liner.......det snøret jeg lar gå ut iår har funka i 3 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du oppdaget de problemene. Særlig det at skitt og smuss fester seg til lina slik at det føles som å dra et sagblad gjennom ei sinkbøtte når du dobbelttrekker. Dette vet jeg. Ærlig talt, jeg har hatt flere av disse snørene. Altså liker jeg dem svært godt, men en erfaren kaster som deg må da kunne trekke fram det du vet er negativt med et produkt også? :rolleyes:

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har aldri nektet for at de kan være tråe dersom man ikke fetter det inn......dette tar meg ca 1 minutt og jeg gjør det svært ofte, før hver tur......dette er ikke bare problem med dette merket, men alle liner produsert på samme sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Foxtail siden det ble introdusert under navnet "Ashima"!

Det begynner å bli noen år siden nå ja.....

Har enda til gode å bruke et snøre som ikke blir trått med tiden, men Foxtail og bl.a. Snowbee "tørker" litt fortere ut enn brorparten.

Krakkelering har ikke vært noe utpreget problem.

Jeg vasker og smører opp samtlige flytesnører jevnlig.

Mildt, lunket grønnsåpevann gjør susen.

Bruker Tiemco Fly Line Dressing til de snørene som ikke blir levert med egen olje/dressing.

Jeg bruker nok lengere tid enn det ene minuttet Staffan snakker om.

Ikke smører jeg før turen, men etter, med påfølgende polering.

Da får middelet "herdet" litt, og varer under en hel ukestur. Anbefales!

Jeg gir samtlige snører en skikkelig overhaling før vinterdvalen.

Jeg kan ha et snøre i mange sesonger.

Når et snøre så begynner og krakkelere (og synke), som regel i overgang mellom klump og skyteline, hender det jeg mekker en klump av det.

Lee Wulff TT blir flotte skyteklumper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god beskrivelse av sakens virkelighet angående Ashima-/Foxtail-snører, Lars. Synes som deg at det er viktig å fortelle hele historien om et snøre når noen ber om råd. ;)

 

Ellers nevnte jeg jo stor kasteglede angående dette snøret. Hvorfor ingen reaksjon på dette, Lindstrøm? Er du selektiv i din måte å lese andres innlegg? :)

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...