Gå til innhold

Fisk & smerte


Shadow

Anbefalte innlegg

Gjest erland fjell

Fisk har nervetråder de som oss, men i munnen vistnok bare omtrent 10% av det vi har.

Nå kan man spørre seg hvem som føler mest smerte, om det er fisken - eller den mer sjelelige smerten hos folk som har gjort det til en livsoppgave å farte omkring for å plage og herje med vakre skapninger som bare prøver å få i seg litt mat....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo tankevekkende lesning for dem som kun morer seg med å fiske og slippe den ut igjen.

 

http://www.nettavisen.no/reise/article2650016.ece

 

Vad morer du dej med? Slå i hjäl all fisk?

Jeg morer meg vel med de samme ting som de flesta av oss her inne  ;D Fiske og ta opp det man har bruk for og slippe ut resten. Har man ikke lyst på, eller bruk for fisk, slippes fisken ut igjen. Jeg er alså en av de fryktelige som påfører fisken unødige lidelser og traumer for livstid, kun for å more meg.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Fisk føler smerte, antagelig i langt mindre grad oss, det som blir mest interressant er om fisken i c&r-elvene endrer adferd som følge av dette hos oss også. Etter det man hører har dette skjedd i usa-elvene der c&r har vært drevet systematisk siden på 50-tallet - fisken har praktisk talt sluttet å kjempe mot, og i stedet nærmest svømmer bort til fiskeren og stiller seg opp for å bli hektet av kroken..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk føler smerte, antagelig i langt mindre grad oss, det som blir mest interressant er om fisken i c&r-elvene endrer adferd som følge av dette hos oss også. Etter det man hører har dette skjedd i usa-elvene der c&r har vært drevet systematisk siden på 50-tallet - fisken har praktisk talt sluttet å kjempe mot, og i stedet nærmest svømmer bort til fiskeren og stiller seg opp for å bli hektet av kroken..... 

Jøss :o Er det sant :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sprakk den teorien om att fisken har dårlig hukommelse ;D

 

Mulif dette har pågått så lenge att det har blitt videreført til genene...rett og slett medfødt :o

 

Men dette er ikke noe nytt for meg...jeg og storørretten nedi lågen forgår sånn...kan faktisk plystre på den så kommer den svømmende og tar flua pent i ett head an tail vak , napper ut flua, den steller seg opp i en fin bildeposisjon, knips og den svømmer rolig ut i strømmen igjen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...