Gå til innhold

Fortom til fluesnøre???????????????


Magnus Bakken

Anbefalte innlegg

Er det noen her som veit hvordan de skal skjøte fortommen til fluesnøret?! Altså den tjukkeste delen til fluesnøret  ;)

 

løkke mot løkke. løkke på fortom kan du enten lage med kirurgknute eller staffan.metoden. for å se staffan-metoden se mollanmedia :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du her om en ferdig tapert fortom med skikkelig tykk bakende ?

 

Har sett flere bruke nåleknute.

 

Jeg taperer mine egne fortommer og bruker løkker. Har ferdiglagede løkker til #6 og oppover.

Klassene under fjerner jeg coatingen på lina og lager en pitteliten løkke :D

 

Hørtes det greit ut ?

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.animatedknots.com/nailknot/index.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Pröv denne siden. Du kan bruke tykk nål, fyrstikk eller noe annet i stedet for röret sm vises i animasjonen.

 

[/quote

 

Tusen takk. Den bildeserien gjorde at jeg slipper å fiske med gammel fortom på Rena treffet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager løkker i enden på alle fluesnørene mine, og syntes det går helt fint å feste fortommen med helt enkel slukknute.

Ser ingen grunn til å gjøre noe mer ut av dette, da det er svært sjelden hele fortommen byttes.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Kunne ikke tenke meg noe annet enn nåleknuten på flytesnøret, en jevn og pen knute, gjerne glattet i kantene med aquasure eller noe sånt også.

Syns dessuten det er et poeng at det er minst mulig sjanse for hekt i toppringen i overgangen snøre-fortom, det kan fort være den mest kritiske avstanden under berging av storfisk. Får den sjansen til et rykk der blir det mest sannsynlig det siste man ser til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå skjøta fortommen mot fluesnøret, og må si jeg ikek blei helt fornøyd. Jeg brukte teknikken som vises i linken Andreas L la ut her.

 

Det eneste jeg hadde til rådighet var ett plastrør 3 ganger så tykt som et sugerør, så det blei litt kinkig og få det fint..Jeg fikk en slags '"knekk" på fluesnøret der fortommen er festa med denne teknikken

 

Er det andre her som kjenner til dette problemet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

En bit av pinnen/røret fra en q-tip er perfekt å tre enden gjennom med. Så er det å stramme til jevnt og pent, dra litt vekselvis fra begge kanter, med tang i kortenden, og holde hele stasen sammen med fingertuppene. Bøye og vri litt før den siste og endelige tilstrammingen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bit av pinnen/røret fra en q-tip er perfekt å tre enden gjennom med. Så er det å stramme til jevnt og pent, dra litt vekselvis fra begge kanter, med tang i kortenden, og holde hele stasen sammen med fingertuppene. Bøye og vri litt før den siste og endelige tilstrammingen.....

 

Takker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...