Gå til innhold

Hva er dette for en krabat?


Lars_

Anbefalte innlegg

Ved første øyekast, tenkte jeg det samme. Men jeg trodde ikke det eksisterte Vulgata i Kampåa.      Etter litt research, viser det seg at det gjør det, noe som jo er gledelig :) Så det er nok en Vulgata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel tatt kvelden oppi Utsjøen eller noe da vettu, og blitt med strømmen nedover..

 

Edit:

Stilleflytende er jo ordet, hvertfall nedre del..

 

Bilde hentet fra Fluefiskeprat

bildegalleri40.jpg

 

 

Nå er det på tide at Øyvind T kommer inn her med en mening :D :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bra med vulgata i vannene i området. Hvor langt unna vann var det denne var observert ?

 

Langt nok unna til at jeg vil tro at den klekket i elva og ikke i noen av vannene elva renner igjennom  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke opp mobilbildene dine, men jeg kan ihvertfall bekrefte at det er Vulgata i åa.

Kampåa er lang, og ikke noen bekk. Mange stilleflytende partier og minst en innsjø renner den igjennom. Sett mye Vulgata i området rundt nettsjøen, både i/oven/nedenfor. Bra insektliv generelt med mange døgnfluearter. Men den blir fort varm og vannføringen blir for svært lav om sommeren. I de nedre delene som ligger i kulturlandskap, med tilhørende avrenning av kunstgjødsel fra gjorder i tillegg til fritt kloakkutslipp, gror åa mer eller mindre igjen i løpet av sommeren. Ørret med snitt på 118 gr, med noen slengere opp mot halvkiloen. Men fin å er det.

 

Er vel bra med vulgata i vannene i området. Hvor langt unna vann var det denne var observert ?

 

Neppe. Jeg kjenner kun til et vann som huser Vulgata i Fenstad. Dette var tidligere reservedrikkevannskilde, ble kalket og var et godt ørretvann. I dag er ørreten borte og jeger- og fiskeforeninga har satt ut abbor(!). Er det rart jeg ikke gidder betale fiskekort til de nissene? De andre vannene i bygda er stort sett typiske myrtjern. Sur berggrunn.

 

Editert:

Nå er det på tide at Øyvind T kommer inn her med en mening :D :D

 

Hehe, så ikke denne før etter at jeg hadde posta. Det er klart jeg må ha en mening om åa jeg har oppvokst i. :) For å si det sånn, den har ikke blitt bedre med årene.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...