Gå til innhold

Anbefaling til biiillig 3'er stang


ziggy

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en økonomistang i #3.  Jeg bruker mesteparten av tiden (og pengene) på laksefiske, men kan tenke meg å prøve det letteste fiske for å se om dette er noe for meg. Jeg har etterhvert litt erfaring med fluestenger generelt, men #3 er upløyd mark.

Er det noen som har gode anbefalinger som ikke innebærer tømming av banken?

Takker for alle tips.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Jeg har en Guideline LPXe 8' #3 3-delt som er så og si ubrukt som du kan få til en pris som ikke svir for mye :)

 

Send pm om du er interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg er på jakt etter en økonomistang i #3.  Jeg bruker mesteparten av tiden (og pengene) på laksefiske, men kan tenke meg å prøve det letteste fiske for å se om dette er noe for meg. Jeg har etterhvert litt erfaring med fluestenger generelt, men #3 er upløyd mark.

Er det noen som har gode anbefalinger som ikke innebærer tømming av banken?

Takker for alle tips.

 

 

 

Et generelt tips. Klasse 3 stenger som er gode å kaste med setter høye krav til produsent. Sjelden å finne gode klasse 3 i de laveste prisklassene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Man skal IKKE kimse av kortere stenger. De fleste 9`stenger i dag ville faktisk kastet ennå bedre i en halv fot kortere. Det betyr ikke at de er bedre å fiske med. Husker Sage kom med en 8 fot klasse 6 for noen år siden. RÅSKINN av ei stang. Så det med at stenger ikke kan være kortere enn 9 fot er VÅS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke 7,6' litt kort? skal jo ikke pilke med den heller. jeg ville ikke kjøpt noe annet en en 9' er

 

MVH erik

 

 

Nei, det er ikke kort. Du "småfisker" jo med en 3er, og litt tett vegitasjon, kronglete plasser er et bare fordel med så kort stang. De fleste canestenger er i denne lengden, og de kaster som faen. Er vel strengt tatt heller ikke et mål å kaste 30 meter med en 3er. altså, er vel ikke derfor man kjøper den. Har prøvd mange stenger i 10 fot som er mye dårligere å kaste med en 7.6.

 

Så ergo, 7.6 fot er IKKE pilkestang :)

 

Dette kan sikkert Pål greie litt ut om :D

 

EDIT: Der var an litt før meg gitt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei treer i 8...snasen lita stng...guideline trout tror jeg den heter...i farge blå...som henning sier så kjøper man vel ikke ei treer for og skulle kaste 30 m...noe jeg ikke fikk intrykk av att trådstarter heller ikke hadde tenkt :)

 

Jeg bruker #3 ern til og leke meg med harren i ei sideelv her...siden den er småvokst og lat så må jeg ha noe som man merker att man får den på ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har for min del aldri prøvd en klasse 3 stang på 9 ft som er virkelig god, derimot #4 er det mye å velge i!

 

Den beste ørretklassen for ordinært ørretfisker er og blir #5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Generelt er de 8-8,6 fot stengene i klasse 3 jeg har prøvd gode i denne lengden. De likner 9´forsåvidt, men man blir "kvitt" noen cm av den tynneste spissen. Dette gir raskere snørebukter, kaster bedre i vind, OG klarer lengre fortommer og "tyngre" fluer litt bedre. Til nymfefiske er det 10-11 fot klasse 3 som gjelder, men da er det ikke snakk om rare kastinga. PS kortere enn 9´klasse 3 stenger kaster MEGET bra med "vannkast"/spesialkast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er de 8-8,6 fot stengene i klasse 3 jeg har prøvd gode i denne lengden. De likner 9´forsåvidt, men man blir "kvitt" noen cm av den tynneste spissen. Dette gir raskere snørebukter, kaster bedre i vind, OG klarer lengre fortommer og "tyngre" fluer litt bedre. Til nymfefiske er det 10-11 fot klasse 3 som gjelder, men da er det ikke snakk om rare kastinga. PS kortere enn 9´klasse 3 stenger kaster MEGET bra med "vannkast"/spesialkast

Pål...Dette har vært oppe før :) Det heter for faen ikke vannkast :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er de 8-8,6 fot stengene i klasse 3 jeg har prøvd gode i denne lengden. De likner 9´forsåvidt, men man blir "kvitt" noen cm av den tynneste spissen. Dette gir raskere snørebukter, kaster bedre i vind, OG klarer lengre fortommer og "tyngre" fluer litt bedre. Til nymfefiske er det 10-11 fot klasse 3 som gjelder, men da er det ikke snakk om rare kastinga. PS kortere enn 9´klasse 3 stenger kaster MEGET bra med "vannkast"/spesialkast

Så en kortere stang vil være enklere å håndtere mht vannkast? :)

Hilsen n00b  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Generelt er de 8-8,6 fot stengene i klasse 3 jeg har prøvd gode i denne lengden. De likner 9´forsåvidt, men man blir "kvitt" noen cm av den tynneste spissen. Dette gir raskere snørebukter, kaster bedre i vind, OG klarer lengre fortommer og "tyngre" fluer litt bedre. Til nymfefiske er det 10-11 fot klasse 3 som gjelder, men da er det ikke snakk om rare kastinga. PS kortere enn 9´klasse 3 stenger kaster MEGET bra med "vannkast"/spesialkast

Så en kortere stang vil være enklere å håndtere mht vannkast? :)

Hilsen n00b  ;)

 

JEG syntes det. Særlig i trange situasjoner åpenbart, men også pga. høyre linehastighet enn 9`. For all del, jeg har en gammel Sage SP 9`klasse 3 som fortsatt er helt rå.. Så det er ikke ment slik at 9`IKKE kan brukes, men det er da MYE høyre krav til produsent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Generelt er de 8-8,6 fot stengene i klasse 3 jeg har prøvd gode i denne lengden. De likner 9´forsåvidt, men man blir "kvitt" noen cm av den tynneste spissen. Dette gir raskere snørebukter, kaster bedre i vind, OG klarer lengre fortommer og "tyngre" fluer litt bedre. Til nymfefiske er det 10-11 fot klasse 3 som gjelder, men da er det ikke snakk om rare kastinga. PS kortere enn 9´klasse 3 stenger kaster MEGET bra med "vannkast"/spesialkast

Pål...Dette har vært oppe før :) Det heter for faen ikke vannkast :D

 

 

oooppsss SORRY. Veit fa---- ikke hva som er riktig lengre hæhæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...