Gå til innhold

Montering av fortom til flueline - igjen


Lillevann

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvis man fjerner coatingen på de yterste 2-3 cm av enden på snøret, slik at man bare sitter igjen med kjernen. Kjernen på dette snøret jeg forsøkte dette på var flettet på samme måte som backing. Så fulgte jeg Staffan rådene videre. Bite litt på enden av fortomen og tre den inn i kjernen (som mellom snøre og backing). Noen dråper superlim, også bensle over tilslutt.

 

Ikke noen dumper på veien der.

 

Bytter jo ikke fortom på 2 min med denne metoden da.

 

Denne virker ikke dum, men det forutsetter at kjernen er flettet.  Er det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man fjerner coatingen på de yterste 2-3 cm av enden på snøret, slik at man bare sitter igjen med kjernen. Kjernen på dette snøret jeg forsøkte dette på var flettet på samme måte som backing. Så fulgte jeg Staffan rådene videre. Bite litt på enden av fortomen og tre den inn i kjernen (som mellom snøre og backing). Noen dråper superlim, også bensle over tilslutt.

 

Ikke noen dumper på veien der.

 

Bytter jo ikke fortom på 2 min med denne metoden da.

 

Denne virker ikke dum, men det forutsetter at kjernen er flettet.  Er det normalt?

 

Hvis kjernen ikke er flettet går det kanskje å fjærne litt mer av coatingen. Bensle fortom og kjerne fra coating og et par cm utover. Brette resterende av kjernen bakover for så og bensle over en gang til?

Vet ikke om det blir litt klumpete eller om det holder, men kunne ha vært en mulighet?

Må sjekke når jeg kommer meg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåleknuten er best, lugginga gjør ingenting syntes jeg.

 

Kan ikke skjønne at du mener dette.  Det er jo noe skikkelig dritt å oppleve at det lugger vilt på både inntrekk og utslipp de siste meterne før fisken skal håves. På en løs krok skal det ikke så store lugget til før fisken glipper.  På en spent stang skal det heller ikke store klumpen til før den hekter i toppringen, og du må gi løs line for å få løst opp og dratt videre inn.  Tror dette er en ganske kjent problemstilling, så sømløs overgang ville jo vært fantastisk.

 

Har fått endel gode ideer her som absolutt skal testes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke opplevd att jeg har mistet en fisk pga dette...men ja...den knuten er utrolig irriterende...spesielt når du har lang fortom, står ett sted med mye bsker og dritt og så dette hekter seg i stang tuppen og du må slippe flua for og få tak lenger innpå for og dra ut dette...så hekter flua seg fast i buskene...alt dette mesn det står en pen fisk og vaker steady..haff...

 

skal absolutt prøve ut noe av dette... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man fjerner coatingen på de yterste 2-3 cm av enden på snøret, slik at man bare sitter igjen med kjernen. Kjernen på dette snøret jeg forsøkte dette på var flettet på samme måte som backing. Så fulgte jeg Staffan rådene videre. Bite litt på enden av fortomen og tre den inn i kjernen (som mellom snøre og backing). Noen dråper superlim, også bensle over tilslutt.

 

Ikke noen dumper på veien der.

 

Bytter jo ikke fortom på 2 min med denne metoden da.

 

Denne er nå testet. Jeg har sjekket på 3 ulike fluesnører - kjernen har vært flettet på samtlige.  Man ser det ikke før man prøver å stikke opp med en nål, for den er så tynt og fint flettet at man ikke ser det uten å stikke den opp.

 

Utrolig knotete jobb.

 

1) Først av med all coating.

2) Deretter stikke opp kjernen med baksiden av en nål (dette er trangt og trasig).  Noe mer enn 2 cm blir veldig tungt da strømpa er trang og elastisk.

3) Smøre inn buttenden med aquaglue (min er 0.4) og tre den pent inn (dette hørtes da tvilsomt ut, men, men)

4) Smøre aquaglue rundt hele overgangen/skjøten for å gjøre den vanntett slik at fluesnøret ikke trekker vann.

5) La limet tørke.

 

Bendsle?  Nei - jeg skal forsøke uten.  Mener denne skjøten bør bli dritsterk.

 

Resultatet?  FANTASTISK!  Fullstendig sømløst!  Akkurat slik jeg ønsket.  Skal ettersende bilde.

 

Tusen takk til Palmer for topp løsning.  At kjernen i fluesnøret var flettet hadde jeg ikke begrep om, men det muliggjorde altså denne geniale løsningen.  Dersom det er hold nok i skjøten uten bendsling vil det ikke være mulig å lage en mer sømløs overgang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man fjerner coatingen på de yterste 2-3 cm av enden på snøret, slik at man bare sitter igjen med kjernen. Kjernen på dette snøret jeg forsøkte dette på var flettet på samme måte som backing. Så fulgte jeg Staffan rådene videre. Bite litt på enden av fortomen og tre den inn i kjernen (som mellom snøre og backing). Noen dråper superlim, også bensle over tilslutt.

 

Ikke noen dumper på veien der.

 

Bytter jo ikke fortom på 2 min med denne metoden da.

 

Denne er nå testet. Jeg har sjekket på 3 ulike fluesnører - kjernen har vært flettet på samtlige.  Man ser det ikke før man prøver å stikke opp med en nål, for den er så tynt og fint flettet at man ikke ser det uten å stikke den opp.

 

Utrolig knotete jobb.

 

1) Først av med all coating.

2) Deretter stikke opp kjernen med baksiden av en nål (dette er trangt og trasig).  Noe mer enn 2 cm blir veldig tungt da strømpa er trang og elastisk.

3) Smøre inn buttenden med aquaglue (min er 0.4) og tre den pent inn (dette hørtes da tvilsomt ut, men, men)

4) Smøre aquaglue rundt hele overgangen/skjøten for å gjøre den vanntett slik at fluesnøret ikke trekker vann.

5) La limet tørke.

 

Bendsle?  Nei - jeg skal forsøke uten.  Mener denne skjøten bør bli dritsterk.

 

Resultatet?  FANTASTISK!  Fullstendig sømløst!  Akkurat slik jeg ønsket.  Skal ettersende bilde.

 

Tusen takk til Palmer for topp løsning.  At kjernen i fluesnøret var flettet hadde jeg ikke begrep om, men det muliggjorde altså denne geniale løsningen.  Dersom det er hold nok i skjøten uten bendsling vil det ikke være mulig å lage en mer sømløs overgang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:) Så bra. Selvom jeg vil komme til å fortsette med benslingen..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man fjerner coatingen på de yterste 2-3 cm av enden på snøret, slik at man bare sitter igjen med kjernen. Kjernen på dette snøret jeg forsøkte dette på var flettet på samme måte som backing. Så fulgte jeg Staffan rådene videre. Bite litt på enden av fortomen og tre den inn i kjernen (som mellom snøre og backing). Noen dråper superlim, også bensle over tilslutt.

 

Ikke noen dumper på veien der.

 

Bytter jo ikke fortom på 2 min med denne metoden da.

 

Denne er nå testet. Jeg har sjekket på 3 ulike fluesnører - kjernen har vært flettet på samtlige.  Man ser det ikke før man prøver å stikke opp med en nål, for den er så tynt og fint flettet at man ikke ser det uten å stikke den opp.

 

Utrolig knotete jobb.

 

1) Først av med all coating.

2) Deretter stikke opp kjernen med baksiden av en nål (dette er trangt og trasig).  Noe mer enn 2 cm blir veldig tungt da strømpa er trang og elastisk.

3) Smøre inn buttenden med aquaglue (min er 0.4) og tre den pent inn (dette hørtes da tvilsomt ut, men, men)

4) Smøre aquaglue rundt hele overgangen/skjøten for å gjøre den vanntett slik at fluesnøret ikke trekker vann.

5) La limet tørke.

 

Bendsle?  Nei - jeg skal forsøke uten.  Mener denne skjøten bør bli dritsterk.

 

Resultatet?  FANTASTISK!  Fullstendig sømløst!  Akkurat slik jeg ønsket.  Skal ettersende bilde.

 

Tusen takk til Palmer for topp løsning.  At kjernen i fluesnøret var flettet hadde jeg ikke begrep om, men det muliggjorde altså denne geniale løsningen.  Dersom det er hold nok i skjøten uten bendsling vil det ikke være mulig å lage en mer sømløs overgang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flott tilbakemelding lille venn :)

MEN.....MED bensling, blir skøten like liten og fin, OG sterkere :)...Tipper det er slik som dette jeg kommer til å gjøre det i neste sesong :)

Flott Lillevann at du tok opp dette :) Du er en knupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flott tilbakemelding lille venn :)

MEN.....MED bensling, blir skøten like liten og fin, OG sterkere :)...Tipper det er slik som dette jeg kommer til å gjøre det i neste sesong :)

Flott Lillevann at du tok opp dette :) Du er en knupp.

 

Feil.  Lillevann er en sarkastisk drittsekk (ikke kødd med imaget mitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint med en melding på hvor mye det tålte uten bensling da...

 

Skal gi rapport basert på løft av vannflasker.  Er ganske sikker på at den tåler mye.  Kan godt hende at jeg ender opp med å bendsle de neste, men jo mindre unødvendig friksjon jo bedre.  En butt på 0.4 er omtrent like tykk som kjernen før den utvides, noe som betyr at skjøten holder nesten samme tykkelse som fluesnøret. Med litt glue som formes til på utsiden blir overgangen fullstendig smooth.  Det er så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografering kan jeg ikke, spesielt ikke små objekter på nært hold.  Ikke har jeg kamera til det heller.

 

Her er likevel et forsøk.

 

På bildet kan det se ut som om man får en markant kant mellom butt og snøre, men husk på at dette er betydelig forstørret.  Tatt i betraktning at buttenden til sammenligning er 0.4 mm er denne overgangen så ubetydelig at den knapt merkes.

 

Snøret er et SA Expert Distance #5, altså relativt slankt.  Fortommen er en ferdigtapert fortom fra Rio, 2X.  Buttenden på denne er 0.4.[attach=1]

post-2400-13949866726854_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografering kan jeg ikke, spesielt ikke små objekter på nært hold.  Ikke har jeg kamera til det heller.

 

Her er likevel et forsøk.

 

Snøret er et SA Expert Distance #5, altså relativt slankt.  Fortommen er en ferdigtapert fortom fra Rio, 2X.  Buttenden på denne er 0.4.[attach=1]

 

Dette så virkelig bra ut lille :D 

 

bilde viser jo det som trengs det...toppers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk illustrasjon Lillevann. Kanskje den beste jeg har sett på hele internettet. Uansett tema og kategori, så er dette det beste jeg har sett :) Ja, det kan du ta til deg som en positiv tilbakemelding og kompliment :D Du er helt rå:)

 

Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble toppers Lillevann.

 

Venter i spenning på resultater fra strekkbenken.

 

Da var strekktest gjennomført med elektronisk vekt.  Den holdt stabil vekt på ca. 2 kg. Så presset jeg videre, og den røyk mellom 2 og 2,3 kg.  Spissen hadde mao. røket først.  Jeg skal gjøre 2 forsøk til - et hvor jeg lager buttenden ru og ujevn (det hadde jeg ikke gjort denne gangen), og så skal jeg prøve med bendsling bare for å sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...