Gå til innhold

Montering av fortom til flueline - igjen


Lillevann

Anbefalte innlegg

Jeg skal gjøre 2 forsøk til - et hvor jeg lager buttenden ru og ujevn (det hadde jeg ikke gjort denne gangen), og så skal jeg prøve med bendsling bare for å sammenligne.

 

Dette ser vi fram mot! Har røket en slik kobling en gang i det flua skulle rykkes løs fra en stein; litt skeptisk etter det, men er åpen for nye "testresultat"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Endelig en tråd med mening :) :) Dette er vel en av de vanligste utfordringer for oss som fisker med flue og er gull verdt for de som er nye i gamet og skal montere sine første snører. Denne skal prøves Lillevann, høres ut til å være den perfekte løsning for de av oss som ikke bytter fortom hele tiden.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke sjønner helt er hvorfor coatingen må av? Kan dette gjøres uten å strippe den av?

 

 

Tror ikke du klarer å utvide kjernen i snøret uten å fjerne coating???

Jeg har ikke forsøkt på noen annen måte. Mulig det er andre luretriks som funker enda bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare slibe butt'en med et stykke sandpapir, og så give den en dråbe 10 sekunders

lim, inden man trækker butten ind i fluelinen ......, altså lige som med kneedle knot, bare uden

knot  ;D

 

En symaskine nål eller den fra CF-design og Tiemco gør det nemt og lave ovenstående med

færdig taperede forfang i nylon eller fluorcarbon.

 

mvh

Allan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En symaskine nål eller den fra CF-design og Tiemco gør det nemt og lave ovenstående med

færdig taperede forfang i nylon eller fluorcarbon.

Denne teknikken har jeg brukt:

1. Trer nåløye-enden av nåla inn i fluesnørets midt (og inn i kjernens midt), ca. 2 cm.

2. Tar spissen på en annen nål og punkterer coating over nåløye-enden som nå ligger inne i fluesnøret.

3. Trer nåløye-enden ut av dette lille hullet med litt trykk.

4. Trer spissen på fortommen (opp til 0,23 mm har funket med nålen jeg bruker) gjennom nåløyet.

5. Drar fortommen gjennom snøret til ca. 4 cm av butten er igjen.

6. Ruffer opp butten med tennene på en liten peang eller sandpapir og smører den med superlim.

7. Drar denne delen inn i fluesnøret og ruller/trykker/klyper dette sammen.

8. Lar det bli igjen 0,5 cm av butten som surres mot snøret med bindetråd, limes og coates med Auqasure.

Blir fint, tror og håper det holder bra.......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble toppers Lillevann.

 

Venter i spenning på resultater fra strekkbenken.

 

Da var strekktest gjennomført med elektronisk vekt.  Den holdt stabil vekt på ca. 2 kg. Så presset jeg videre, og den røyk mellom 2 og 2,3 kg.  Spissen hadde mao. røket først.  Jeg skal gjøre 2 forsøk til - et hvor jeg lager buttenden ru og ujevn (det hadde jeg ikke gjort denne gangen), og så skal jeg prøve med bendsling bare for å sammenligne.

 

Har du fått prøvt med bensling enda Lillevann? Er spent på forskjelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble toppers Lillevann.

 

Venter i spenning på resultater fra strekkbenken.

 

Da var strekktest gjennomført med elektronisk vekt.  Den holdt stabil vekt på ca. 2 kg. Så presset jeg videre, og den røyk mellom 2 og 2,3 kg.  Spissen hadde mao. røket først.  Jeg skal gjøre 2 forsøk til - et hvor jeg lager buttenden ru og ujevn (det hadde jeg ikke gjort denne gangen), og så skal jeg prøve med bendsling bare for å sammenligne.

 

Har du fått prøvt med bensling enda Lillevann? Er spent på forskjelden..

 

Ja, da.  Jeg har laget ny skjøt, hvor jeg har fjernet litt mer av coatingen (for å få lengre og sterkere feste), samt bendslet overgangen mellom butt og kjerne.  Jeg skal ta bilde.  Deretter skal den i strekktest, selv om det er litt trasig å hele tiden ødelegge de fine skjøtene.

 

I tillegg skal jeg lage en siste versjon, hvor jeg først limer med lynlim, deretter bendsler og til slutt påfører Aquaglue.  Mulig denne blir sterkere med lynlim i bunn.

 

Kommer tilbake så snart jeg har det klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra og viktig tråd - jeg skal hjem og prøve ut et par av de foreslåtte løsningene når jeg er ferdig på jobb.  At det er et viktig tema, kan understrekes av det som skjedde da kona fikk overta firerstanga for å ta inn en halvkilos ørret - nåleknuten stoppet i toppringen, hun snella videre - og så kom den deprimerende lyden de fleste av oss kjenner. Mitt første stangtuppknekk på 20 år.

 

Hun var veldig lei seg, men heretter blir det bare haspel på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hiver meg på denne igjen.  Skjøten overlevde snøret.  Jeg hadde således en og samme fortom - bare byttet spisser - i hele snørets levetid (som dessverre ikke var så lenge - skuffet over levetiden til SA ED).  Nytt snøre kjøpt inn - Guideline Highwater - samme festemetode for fortom, denne gang en Tiemco 12F 5x.  Utrolig kronglete metode, men du verden så fin overgang!  Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

×
×
  • Opprett ny...