Gå til innhold

Vårfluer?


Gjest Tana

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Vårfluer skulle hatt et helt annet navn....skulle ikke hatt meg vært-------skulle hete gjennspeile Trichoptera som gjenspeiles HÅRFLUE......her har det skjedd en feil i diktatet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vel blitt antydet at et sted, en eller annen gang, så var det en norsk oversettelse som ikke var helt habil  :) Og oversatte det latinske tri (=hår) coptera (=vinge) til...jepp vårflue  :)

Jeg synes egentlig svenskene har et godt navn på vårfluer; nattslända. Ikke fordi det spiller så mye rolle da, men  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode opplysninger dette(skulle bare mangle med den kompetansen ;D).

Det finnes en flue til med takvinger,som vel er det nærmeste"vårflue"av disse, mudderflue(ikke vårflue),den har ikke hårete vinger,men opptrer tidlig i sesongen,ihvertfall i mine gamle fiskemarker,Østmarka.Med sin flaksende opptreden på vannet tiltrekker den seg en og annen ørret,og kan vel med fordel etterliknes med Andrè sin Bruns caddis.Str.12-10. ;)

 

Ellers er jo de norske oversettelsene av akvatiske insekter helt på trynet,og noe som jeg har lagt i skuffen bak meg for lenge siden. ;D ,

og dette har jo gjort norske fluefiskere gode i latin. ;D

 

Svenskene derimot har lagd sine egne,og mer betegnende navn syns jeg,som:feks.stor strømslende,stor åslende,brun forsslende,gul forsslende osv.og dag-og nattslender.

Kanskje navnet nattflue hadde fått litt færre av oss til å gå hjem når det blir mørt ;).Selv har jeg ikke tall på hvor mange fine fisk jeg har klart å dra opp i nattens mulm og mørke,takket være ørretens gode nattsyn og ...vårfluer som har holdt dem igang ;).Og pilsen smaker minst like godt etterpå. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...