Gå til innhold

HJELP - Slate eLite #5 - erfaringer? verd å kjøpe? alternativ?


Anders_PGA

Anbefalte innlegg

Hei,

 

ny på forumet.

 

Trenger en allround-stang og vurderer å kjøpe en Slate eLite #5 med SA GPX WF F 5-snøre (30% på dette hos Prima Villmarksliv i disse dager). Finner ingen test på denne (jfr. AoF 2009 - folkestanga), og trådene her på forumet var flere år gamle.

 

Er absolutt ingen utstyrsfreak, men åpner forsiktig Pandoras eske og lurer på hvorvidt kjente merkenavn som Orvis (med sin Helios) eller en av SAGEs toppmodeller gir noe mer enn en slik stang. Dette til en trolig under middels kaster (fisker mest alene... :P;)) som fisker 10-20 dager i året. Budsjettet er for så vidt romslig nok, men det må jo gi en effekt - prestisje er ikke noe tema. Ser ikke bort i fra at jeg vil få mer tid til fiske i årene fremover og dermed også noe mer trening/litt bedre kaster.

 

Takknemlig for alle synspunkter, råd eller vink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders.

Slate-stengene er jevnt over gode, og de fleste har en aksjon som gjør de lettkastet.

Ut ifra det du beskriver vil jeg tro du gjør en god handel her.

SA GPX er kanskje det beste allround-snøret på markedet også.

Du vil hverken fiske bedre eller kaste lenger med ei stang som er flere ganger så dyr, enten de heter Orvis eller Sage, det kan du være trygg på.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, her er link:

 

http://www.prima-villmark.no/goxpage00000012dbmSlateeLite.html

 

Snøret er vel velkjent.....?

 

Tja, til den prisen kan du ihvertfall være sikker på og få kvalitet. jeg kjenner ikke denne stanga, men det beste rådet jeg kan gi deg, (hvis det med og skaffe seg stang før vinteren ikke er over er noen hastesak) er og dra på ei messe. Det er flere fluefiske / villmarksmesser rundt om i landet, og den på Lillestrøm har masser av fiskeutsty, det samme har den på Hamar, der jeg kjøpte min GT four. Se i blader som villmarksliv elelr AoF, da de annongserer for messene. Eller så kan du søke på internett

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godsmack: Det var jo beroligende.

 

Claus: Mener du å handle på nettet i utlandet? Utgående modeller? Eller medfører dette salg hos leverandørene her i Norge? (Er ikke så inne i dette, men hvis det blir store prisforskjeller er det jo interessant!)

 

Magnus: Har for så vidt god tid, men skal jeg kjøpe nevnte utstyr, må jeg slå til på dette nå. (Prima Villmarksliv sa at de ikke har mange igjen av denne stanga nå, men jeg antar at de kanskje får inn noe nytt... men da neppe på salg/med rabatt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus: Mener du å handle på nettet i utlandet? Utgående modeller? Eller medfører dette salg hos leverandørene her i Norge? (Er ikke så inne i dette, men hvis det blir store prisforskjeller er det jo interessant!)

 

Tenker på kjøp fra amerikanske nettbutikker.

Selv om moms og frakt kommer i tillegg slipper du garantert billig unna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godsmack: Det var jo beroligende.

 

Claus: Mener du å handle på nettet i utlandet? Utgående modeller? Eller medfører dette salg hos leverandørene her i Norge? (Er ikke så inne i dette, men hvis det blir store prisforskjeller er det jo interessant!)

 

Magnus: Har for så vidt god tid, men skal jeg kjøpe nevnte utstyr, må jeg slå til på dette nå. (Prima Villmarksliv sa at de ikke har mange igjen av denne stanga nå, men jeg antar at de kanskje får inn noe nytt... men da neppe på salg/med rabatt.)

 

Hvis du føler det er riktig og slå til på dette settet, ja da skal du ikke nøle. Løp og kjøp  :)

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsten er en fin tid å handle fiskeutstyr på, om man ikke har ubegrensede midler å bruke.

Man kan, som Claus sier, gjøre gode kjøp fra usa i disse tider, men jeg tviler på om du kommer noe rimeligere ut av det enn hos feks Prima Villmark, med de tilbudene de kjører.

Det må isåfall være hvis du skal ha noe usa-produsert, som Sage, Scott osv.

Ta gjerne en titt på de rimeligere Slate-stengene også, e-Lite er vel topp-serien deres ?

Husker jeg hadde ei Slate spx (tror jeg det var), og den var utrolig god. Disse har vært på salg hos Prima for under 1000-lappen, mener jeg å huske.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gå for Slate så har jeg ei Slate Lightweight #3 og tre Slate-sneller. Har ikke hatt noen problemer med de.

Siste snellen er en rød eLite og den er bare rett og slett Sæksy 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus: Dette så jo riktig trivelig ut. Med MVA og frakt blir dette sikkert ikke mer enn drøye 2.500 kr.

 

Er dette en stang som de fleste vil hevde er bedre enn Slate eLite...?

 

Staffan: Får man ikke service på utstyr kjøpt i utlandet? Hva med produksjonsfeil? Må man sende tilbake til nettforhandler eller hva? 

 

 

For øvrig - til alle som svarer og har svart så langt: Takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok deal det der ja :)

Hvorvidt Sage er bedre enn Slate skal ikke jeg uttale meg om.

 

Problemet ved f.eks en garantisak er at du har færre forbrukerrettigheter. Om du skulle knekke stanga så blir du nødt til å sende stangen til USA for egen hånd og pengebok. I mange tilfeller kan en slik sak ta tid.

 

Hos forhandler så går det som regel raskere.. (som regel, ikke alltid!)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne har en service-innstilling som går langt utenpå det man vanligvis opplever i norge, om man ser bort fra enkelte nisje-forretninger, det skal de ha.

Hadde følt meg langt tryggere på rask service fra en amerikansk nettbutikk, som Bob Mariotts, enn om jeg skulle ha behov for hjelp fra G-Sport, Sport1 osv.

Dette med garanti er vel mest vesentlig ved kjøp av dyre stenger også.

Andre gode stenger som sikkert er å finne på salg i norge disse dager er GuideLine, Vision og Loop m.fl

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke akkurat noe prisleie.... er bare interessert i maksimalt med fiske-/kasteegenskaper - uten å betale for noe mer enn akkurat dét. Sikkert ikke så enkelt å finne ut av hvor dette ligger - hverken merke eller modell. Tror kanskje at Slate er et slikt merke der en ikke betaler for så mye mer enn for egenskapene...

 

Til min litt brutale kastestil tror jeg at jeg trenger en litt stiv, ganske raske stang. Tror derfor at Slate eLite er bedre enn H20, men vet ikke.

 

Drar til Prima og tester Slate - trolig i morgen.

 

Godsmack: Hvem fører Vision i Oslo/Akershus-området (eksempelvis Catapult)?

 

Raymond: Kommer tilbake til PM.

 

Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Godsmack: Hvem fører Vision i Oslo/Akershus-området

Det er jeg faktisk usikker på, om ikke Gero på lillestrøm eller Villmarksbutikken i jessheim fører Vision . . .

Det er ihvertfall Mustad som har agenturet på vision i norge, så forhandlere finner du kanskje på Mustads hjemmesider.

Finish og stang-aksjoner skiller ikke mye mellom Slate og Vision, da dette er to merker som er veldig sammenlignbare.

Blir stort sett bare logoen på stanga som skiller.

Om du ikke er en veldig erfaren fluekaster så tør jeg anbefale ei stang med medium rask aksjon, altså ikke veldig myk og ikke veldig kjapp.

Lettest å bli venn med de midt imellom, kastemessig  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke akkurat noe prisleie.... er bare interessert i maksimalt med fiske-/kasteegenskaper - uten å betale for noe mer enn akkurat dét. Sikkert ikke så enkelt å finne ut av hvor dette ligger - hverken merke eller modell. Tror kanskje at Slate er et slikt merke der en ikke betaler for så mye mer enn for egenskapene...

 

Til min litt brutale kastestil tror jeg at jeg trenger en litt stiv, ganske raske stang. Tror derfor at Slate eLite er bedre enn H20, men vet ikke.

 

Drar til Prima og tester Slate - trolig i morgen.

 

Godsmack: Hvem fører Vision i Oslo/Akershus-området (eksempelvis Catapult)?

 

Raymond: Kommer tilbake til PM.

Klin til med Slate-stanga, du! Tror du kommer til å bli fornøyd! Selv har jeg en Lightweight i #7 som jeg bruker i sjøen, og er kjempefornøyd!

Da jeg testet stanga du lurer på, ble jeg imponert over den. For ikke å prate om materialvalg og finish... Blir en sånn i #4 i løpet av vinteren, trur eg.

Og, ta med deg en sånn elite-snelle også! Nøddelig!!!

"Problemet" med Slate, er at det i visse kretser ikke blir sett på som fancyschmancy nok. Du vet, det er jo myye tøffere å skryte av en stang til 7laken... Selv om alt ved Slaten holder høy kvalitet.

 

 

Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...