Gå til innhold

Hvilken fortom er best til tørrfluefiske?


Saksvoll

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Skulle ønske jeg kunne være enig med Helge, men desverre ikke i dette tilfellet :D

 

Jeg har prøvd microring, men opplever at jeg ikke får den presentasjonen jeg ønsker fordi microringen lager et ledd i mellom ferdigtapert fortom og spiss som

etter min mening får spissen til å vingle litt. Den vinglingen er nok til at jeg mister feelingen når jeg skal legge tørrflua presist rett oppstrøms over en vakende ørret.

 

Til oppstrømsfiske er jeg helt avhengig av at spissen følger resten av fortommen og at presentasjonen blir helt presis, noe jeg ikke føler den blir når jeg bruker

microring. Derfor kutta jeg ut å bruke disse nesten med en gang. Tror jeg prøvde dem noen få dager men ble aldri fortrolig med disse ringene til prikkskyting av tørrflue på sky ørret :D

 

Dette er selvfølgelig en smaksak, men til mitt fiske funker det bare ikke.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne være enig med Helge, men desverre ikke i dette tilfellet :D

 

Jeg har prøvd microring, men opplever at jeg ikke får den presentasjonen jeg ønsker fordi microringen lager et ledd i mellom ferdigtapert fortom og spiss som

etter min mening får spissen til å vingle litt. Den vinglingen er nok til at jeg mister feelingen når jeg skal legge tørrflua presist rett oppstrøms over en vakende ørret.

 

Til oppstrømsfiske er jeg helt avhengig av at spissen følger resten av fortommen og at presentasjonen blir helt presis, noe jeg ikke føler den blir når jeg bruker

microring. Derfor kutta jeg ut å bruke disse nesten med en gang. Tror jeg prøvde dem noen få dager men ble aldri fortrolig med disse ringene til prikkskyting av tørrflue på sky ørret :D

 

Dette er selvfølgelig en smaksak, men til mitt fiske funker det bare ikke.

 

Terje!

Hæ Terje?Tror Helge mener at kirurgknuten er bedre enn microring,så dvs at vi alle er enige 8);)...eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Skulle ønske jeg kunne være enig med Helge, men desverre ikke i dette tilfellet :D

 

Jeg har prøvd microring, men opplever at jeg ikke får den presentasjonen jeg ønsker fordi microringen lager et ledd i mellom ferdigtapert fortom og spiss som

etter min mening får spissen til å vingle litt. Den vinglingen er nok til at jeg mister feelingen når jeg skal legge tørrflua presist rett oppstrøms over en vakende ørret.

 

Til oppstrømsfiske er jeg helt avhengig av at spissen følger resten av fortommen og at presentasjonen blir helt presis, noe jeg ikke føler den blir når jeg bruker

microring. Derfor kutta jeg ut å bruke disse nesten med en gang. Tror jeg prøvde dem noen få dager men ble aldri fortrolig med disse ringene til prikkskyting av tørrflue på sky ørret :D

 

Dette er selvfølgelig en smaksak, men til mitt fiske funker det bare ikke.

 

Terje!

Hæ Terje?Tror Helge mener at kirurgknuten er bedre enn microring,så dvs at vi alle er enige 8);)...eller?

 

Snakker om å måtte lære seg å lese ;D ;D..... du har helt rett Rune. Her dret jeg på draget for å si det sånn :D.... litt for kjapp og en feillesning som er

mildt sagt pinlig :D

Jeg må herved komme med en korrigering. JEG ER ER HELT ENIG MED HELGE :D :D..... Sorry Helge, jeg må få meg lesebriller. Mulig jeg kan skylde på alderen ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

men hvordan binder dere flua til fortommen, m løkke eller helt fast?

 

På tørrfluer bruker jeg forsterka slukknute (tror det er det den heter).

Løkke er helt uaktuellt på tørrfluer iallefall.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som bruker en ring i fortommen...det har jeg aldri sett eller hørt om.

Kan noen forklare dette, og ta ett bilde?

 

det er slike

 

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=9&products_id=2008

 

man knyter spissen på den ferdigtaperte på den ene siden og den spissen man vil bruke i den andre enden av ringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fikk meg til og skifte mening var at rullen med froskehår var tomm, så jeg gikk på sportsforretningen. Der hadde de alslags materialer, og jeg skimtet "vidunderproduktet" mellom alle rullene. Men rett før jeg hadde grep om rullen, fikk jeg flashback, og kom på at Fishmen stjal to ruller Stroft fra Bård, og siden en fluefisker går så hardt til verks, ja så måtte da dette matrerialet funke, tenkte jeg. Og det fungerte, mye bedre en den nydøpte "dritten"  :P  ;D ;D

 

STROFT RUUULER

 

MB

 

Har tanken om produktplassering og reklame streifet deg? Sponset av osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fikk meg til og skifte mening var at rullen med froskehår var tomm, så jeg gikk på sportsforretningen. Der hadde de alslags materialer, og jeg skimtet "vidunderproduktet" mellom alle rullene. Men rett før jeg hadde grep om rullen, fikk jeg flashback, og kom på at Fishmen stjal to ruller Stroft fra Bård, og siden en fluefisker går så hardt til verks, ja så måtte da dette matrerialet funke, tenkte jeg. Og det fungerte, mye bedre en den nydøpte "dritten"  :P  ;D ;D

 

STROFT RUUULER

 

MB

 

Har tanken om produktplassering og reklame streifet deg? Sponset av osv...?

 

Hadde det vært slik at jeg fikk tilbudet om sponset utstyr, betinget at jeg hadde mange fiskedøgn i året der jeg skrøt produktet høyt i sky, ja så hadde jeg ikke takket nei  :D :D

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...