Gå til innhold
  • 0

Hva gjør man når fisken hopper høyt?!


Drammensfiskern

Spørsmål

Skulle ha min siste elvetur for sesongen. Jeg har ikke fisket så lenge med flue og har enda ikke fått stor fisk ( dvs fisket 1 år og ingen over 1 kg, men fått mange!).

 

Kom til elva og det var helt sykt bra forhold, krystallklart vann og endel vak. Har plukka opp en del tips fra div fiskefilmer så jeg bestemte meg for å ikke forhaste meg. Fiska tørt...... fikk en på 500g, så ser jeg en litt større finne som vaker (head and tail) 7m fra land, jeg tenker" YES HER LUKTER DET REKORD! tipper 800-900g". Legger ut flua høyt over for å ikke skremme fisken, etter 7-8 flyt over tar fisken flua, tuppen av stanga står i helspenn og jeg skjønner at 800-900g var feil tippa! Tilslaget var foresten nydelig  ;D. Etter noen få sekunder hopper djevelenskapen høyt over vannet ( minst 30 cm), da først ser jeg hvor stor fisken er og tenker " FYTTI HELVETE DEN ER STOR!" Fisken snur i lufta, lander hardt og PANG der røyk djevelskapen! Jeg går inn på land, det rister i hel kroppen og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.... Knekke Stanga?! Hive den i elva?! Nei, jeg setter meg ned og tar en 10-12 sigg for å få ned hjertepumpa og adrenalinet. Ringer 2 fiskekompiser for å fortelle historien.......... Løper så til bilen for å hente tykkere fortom, kikker etter fisken, men den er borte  >:(. Finner andre fisk og får opp en til på 700g. Dagen var jo helt konge! Men samtidig helt SYKt frustrende! Lurer på hvor mange timer jeg har tenkt på den fisken de siste dagene!

 

Hvor stor den jeg mista var? Vet ikke, men tipper rundt 1,5kg ( ganske sikker på at jeg ikke tar i).

 

Så, hva skal man gjøre når fisken er over vann? Ta stanga ned fram til den er i vannet igjen? Holde stramt? Eller?

 

Hilsen en som ikke akkurat har blitt mindre hypp på å fiske!  ;D  ;D

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Pål Andersen

Eller klasse 2 i carbon :) Jo tynnere fortommen er jo lengre bør den være. Da får man en god del strekk i fortommen før den ryker. For å stoppe fisken fra å hoppe; putt stangtoppen ned i vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I "gamle dager" het det at man skulle senke stangtoppen når fisken hoppet.

Egentlig ganske logisk. Ved å senke stangen gir man litt slakk, og unngår nøkket som ofte oppstår etter et hopp.

På den annen side, bør man ikke ha slakk i snøret under kjøring av fisk.....

Må innrømme at jeg aldri har klart å finne noen fasit på dette.

Canestang, som Stian nevner, er selvsagt en glimrende ide  ;)

Selv velger jeg å nyte synet av fisken, og lar det stå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min generelle erfaring er at hvis jeg kjører ørret for hardt, så kommer den opp i overflaten og til og med over overflaten.

Noe til og med fotograf Odd dessverre har lært seg gjennom våre 4 filmer, så rett som det er kan han rope:"Kjør'n hardt nå så den spretter!!" mens han filmer  ;D

 

Forsøk selv neste sesong: Kjør fisken normalt hardt (slik at den av og til er oppe mot overflaten), så legger du ekstra press på den, og fisken vil nesten helt sikkert sprette/ bryte overflaten med plask.

 

Selvfølgelig ingen regel uten unntak, som kan komme av grunne forhold i elva, hvordan den er kroket, hvordan du flekser i armen ved tilsvar til fisken og sikkert også en hel rekke andre parametre også  :)

 

 

 

 

 

EDIT: Skrieveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...