Gå til innhold

Kjøp av sjøfiskeutstyr


Olav Larsen

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg skal kjøpe flueutstyr for sjøfiske og trenger noen tips. Null erfaring med dette type fiske fra før.

 

Etter i årevis kun å ha fisket med 3´er og 4´er stang etter ørret må det nå tyngre skyts til for å lure fisken i sjøen.

 

Jeg trenger stang, snelle og snøre. Jeg ser for meg en totalpris på tilsammen ikke noe særlig over 8000,-

 

Grunnleggende spørsmål først. Det skal være for allroundbruk. Fiske fra land. Må tåle større fluer og litt vind.

 

Klasse 7 eller 8 (eller kanskje 6 eller 9)?

Lengde 9´,  9´6´´ eller 10´?

Snøre flyt, intermediate, synk? Tenker kjøpe maks to snører til å begynne med.

 

Vet at det gjerne er litt smak og behag også, men som sagt ikke særlig peilig og trenger noen starttips.

 

Så mulige merker og modeller.

 

Stang: Mulig G.Loomis Crosscurrent(ikke GLX, men CC utgaven), ev Loop Opti eller Multi, eller kanskje Guideline LPXe RS?? Andre? Tips?? Gjerne ikke for stiv stokk. Litt følelse, men samtidige kunne trykke på litt.

 

Snelle: Loop Opti Speedrunner, Guideline Quadra, Streamstix Troutseeker?? Andre? Deres favoritter?

 

Snøre: Airflow 40+ ??

 

Legge mer penger i stang og mindre i snelle?

 

Skulle seff ha prøvd forskjellig utstyr, men ikke så lett å få til. Tenker på å kjøpe noe litt safe til å begynne med (noe de fleste ville kunne like).

(Har også bundet min første sjøflue. Legger ut bilde om litt)

 

Alle tips hjertelig velkommen.

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt utstyr :

 

Scierra HM3 #8

Vision XLA Antireverse snelle

Scierra HMT flytesnøre

Airflo 40 + Synk 3 snøre

SA Mastery Stillwater glassklart intermediate

 

 

Dette funker bra til mitt fiske. Ikke noe problem å hive ut hele linene med den stanga der.

 

Men Toggi har vel omtrent 363 fiskedager i året i sjøen. Tror han har testet det meste av utstyr som kan brukes i sjøen.  ;)

Kanskje han legger inn et svar ?

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8´er stang ja. Bør man opp på så kraftig skyts for å kunne takle litt fluer og vind langs kysten? Er kanskje ei 7´er stang å foretrekke dersom man skal fiske ei stund og det blir endel kasting?

 

Mitt utstyr :

 

Scierra HM3 #8

Vision XLA Antireverse snelle

Scierra HMT flytesnøre

Airflo 40 + Synk 3 snøre

SA Mastery Stillwater glassklart intermediate

 

 

Dette funker bra til mitt fiske. Ikke noe problem å hive ut hele linene med den stanga der.

 

Men Toggi har vel omtrent 363 fiskedager i året i sjøen. Tror han har testet det meste av utstyr som kan brukes i sjøen.  ;)

Kanskje han legger inn et svar ?

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en Guide Line #7 før. Gjorde jobben den også.

Men aksjonen i HM3 stanga passer MEG mye bedre.

 

Brukte den en hel dag på Kola i hard vind uten å kjenne noe. Så tror ikke det skal være utslagsgivende.

Den føles ikke så utrolig tung at det gjør noe.

 

Bruker av og til #6 stanga mi men det er ikke noe gøy når vinden tar til.

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bigo,

 

Du har satt så pass romslig økonomi på det hele at jeg dister meg til å umiddelbart foreslå noe jeg vet du vil like..og du har jo selv listet opp en del merker som er godt kjente og markedsførte i Norge.

Gode ting, intet å utsette på det.

 

 

Les Winston tråden. og les den godt ;)

 

da var stangen din i boks,,,grattis :D

Så var det snelle: Her er mange gode, og funskjonelle.

Vision LA, Streamstix Troutseeker i #6-9 passer #7 9'6 stangen godt...streamstixen har fått karbonskive i disse str.

Snører; På Winston BIIMX #7 9'6 skal du ha Airflo 40+ fast intermediate #6!

Og skal du ha hurtigere synkende, skal du kjøpe deg en Airflo 40+ synk3 eller synk5 i #7.

 

Da kan jeg gratulere deg med meget fiskbart utstyr som ikke er dyrest i sirkuset, men sjekk likevel prisen på Winston i Norge.,..den er lav sammenliknet med de øvrige høyprofilerte merkene fra USA.

Men la det være sagt; du skal ikke handle slik stang på "pris", men på bakgrunn av at du vil ha noe særdeles lett/spenstig/kjapt og kraftfullt....med massevis av "enkelt å håndtere". Det er viktig poeng!

 

Men nå har jeg bare anbefalt det jeg synest holder høyest klasse av stenger, totalt sett.

Men du kan få bøttevis av gode produkter fra alle de norske, finske og svenske utstyrsprodusentene.

til og med danskene har jo noen fine ting...

Og i prissjikter under rundt 5000.- som Winston koster.

 

Men helt kalrt spennende valg du skal gjøre, Tipper hvis du følger råd innpå her, så kan du ikke trå feil...alle tidligere tips er også meget troverdige og gode.

Og bare vent til Toggi kommer, han har vel prøvd dem alle...nesten. Men han skal snart få prøve et par av de grønne jeg refererer til, bare slik at vet.

Han fisker såpass mye i alle typer forhold at jeg unner ham den opplevelsen :) :)

 

Lykke til

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker nok på en 9 foter i klasse 7. Kan vel passe som en allround førstestang da.

 

Ser på G.Loomis Crosscurrent stang og Loop Speedrunner snelle. Er dette noe jeg kan bli glad med tror dere, eller finnes det noe tilsvarende yesss-utstyr jeg burde vurdere?

 

Olav

 

Hei bigo.

 

Har flere av de nevnte stenger nevt her crosscurrent(glx) , Guideline rs , sage og noen andre. Mine personlige beste synes "jeg" er cross current'n og rs'n. En 7 stang for meg er noe av det jeg bruker mest til varieriende fiske både i sjøen og etter andre arter i ferskvann. Hver stang sin situasjon mener jeg. Har ikke noen crosscurrent cc personlig men fiska mye med en i fjor sommer(kompis), og brukt mye lopp (opti)sneller ( annen kompis), vi bruker det som er rigga. Det du vurderer er helt krem. ;)

Helt utstyrsfrik selv når de gjelder stenger og sneller, har vel det man kan kalle snellefetisj ;D.

Nå skjærer det helt ut som vanlig , men min beste allround stang, i sjøen , gjedde osv er faktisk Guideline sin rs 7'r (4 delt). ccs (tabeller) og lignende er helt gresk for for meg, og bryr meg mindre, men "godstanga" er faktisk rs'n.

Den takler alt fra store fluer til gjedde og delikate presentasjoner etter litt mere vare fiskearter. Skal jeg ut en liten tur er det den jeg rasker med meg.

Lekker å se på er den åsså.

Tenk litt frem i tid, cc'n er tre-delt, noe som jeg hater mye pga av du må dele den i tre for få den i bilen, ren irritasjon over alle 3 delte( ja bagatell, men ,,,). 4 delte går rett i bilen om du deler den i to eller 4. + letter å ta med på fly hvis du blir bit av den bassilen. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det spiller inn hvor i landet du bor, før du velger utstyr.

Bor selv i Østfold å bruker sjelden utstyr som er klassifisert over #7.

Personlig fisker jeg med klasse 6 stort sett hele året. Stanga mi er en TFO TiCr X 9fot som takler også klumper som jeg bruker når det blåser litt mer en vanlig. Bruker stort sett "glassliner" til stort sett 90 % av tiden. Men er nå på vei tilbake til å fiske med klumper og skyteliner. Grunn til dette er at glasslinene blir litt for stive når vannet blir litt for kaldt.

Mvh Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt det her altså. Burde jo seff ha prøvd noe av det.

 

Etter å ha lest innleggene til Stig kan man jo ikke greie å se bort fra Winston da. Skjønner at det er 9´6 som gjelder. Hvem fører denne i Norge? Ser ikke at nfisk har denne lengden.

Ellers så har jeg en forkjærlighet for Loomis da, men kanskje Winston har enda litt mer fiskefølelse...?

 

Tror ihvertfall det blir ei Loop Opti snelle.

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har greid å gjøre trønder utav meg, så det blir vel for det meste Trondheimsfjorden som gjelder. Vet ikke om dette vil ha noe å si for valg av utstyr..?

 

Olav

 

 

Synes også det spiller inn hvor i landet du bor, før du velger utstyr.

Bor selv i Østfold å bruker sjelden utstyr som er klassifisert over #7.

Personlig fisker jeg med klasse 6 stort sett hele året. Stanga mi er en TFO TiCr X 9fot som takler også klumper som jeg bruker når det blåser litt mer en vanlig. Bruker stort sett "glassliner" til stort sett 90 % av tiden. Men er nå på vei tilbake til å fiske med klumper og skyteliner. Grunn til dette er at glasslinene blir litt for stive når vannet blir litt for kaldt.

Mvh Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har greid å gjøre trønder utav meg, så det blir vel for det meste Trondheimsfjorden som gjelder. Vet ikke om dette vil ha noe å si for valg av utstyr..?

 

Olav

 

 

Synes også det spiller inn hvor i landet du bor, før du velger utstyr.

Bor selv i Østfold å bruker sjelden utstyr som er klassifisert over #7.

Personlig fisker jeg med klasse 6 stort sett hele året. Stanga mi er en TFO TiCr X 9fot som takler også klumper som jeg bruker når det blåser litt mer en vanlig. Bruker stort sett "glassliner" til stort sett 90 % av tiden. Men er nå på vei tilbake til å fiske med klumper og skyteliner. Grunn til dette er at glasslinene blir litt for stive når vannet blir litt for kaldt.

Mvh Frode

 

Tja  :D

 

Hvis laksefiske med enhånds frister i Orkla eller Gaula så !

 

Drar du på en storlaks kan det vær lurt å ha noe å holde igjen med.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg klasse 6 er et veldig godt kompromiss til sjøfiske. Foruten en femmerstang som blir brukt i ny og ne, er det faktisk nesten utelukkende det jeg bruker til mitt eget fiske i saltvann, og jeg har aldri følt et spesielt behov for kraftigere skyts. Jeg bruker riktignok stort sett korte klumper med kraftig fronttapering som hjelper i håndteringen av store og tunge fluer, så hvis man hovedsaklig har tenkt å bruke mer moderat taperte klumper og/eller helliner, kan det nok være mer aktuelt å gå opp en klasse (eller to?).

 

Er forresten godt fornøyd med LPXe RS i klasse 6, som for øyeblikket er hovedstanga mi til sjøfiske. Den har mer enn nok rygg til å håndtere grov lyr, havabbor, etc. effektivt, uten at den føles latterlig overdimensjonert med småfisk i andre enden av snøret. Ideelt sett skulle jeg kanskje sett at aksjonen var en liten tanke dypere, men dette koker ned til personlig kastestil og individuelle preferanser. Skulle også gjerne sett at de byttet ut kork med EVA i håndtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har greid å gjøre trønder utav meg, så det blir vel for det meste Trondheimsfjorden som gjelder. Vet ikke om dette vil ha noe å si for valg av utstyr..?

 

Olav

 

Siden du er i trøndelagen, stikk innom Agdars i fjordgata og test ut stenger i klasse 7 og 8 der. Vil tro du får et kjempetilbud om du spør pent nok ;)

 

G-Sport på Heimdal har også litt utvalg, verdt en titt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke så ivrig på den laksefiskinga da (enda ihvertfall). I første omgang går jeg nok for sjøørret, lyr, sei og andre spennede ting i sjøen. Men, skal vel ikke se bort ifra at det blir en tohånds for laksen etterhvert også  ;)

 

Hadde kanskje vært fint med ei 6´er stang samt ei i 8 for vindfulle dager med sjanse for skikkelig storfisk. Men tenker bare ei i første omgang. Ender vel gjerne opp på 7 da. Kanskje ikke helt avgjørende med en klasse opp eller ned, men ei 7´er stang føles som et greit kompromiss.

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt det her altså. Burde jo seff ha prøvd noe av det.

 

Etter å ha lest innleggene til Stig kan man jo ikke greie å se bort fra Winston da. Skjønner at det er 9´6 som gjelder. Hvem fører denne i Norge? Ser ikke at nfisk har denne lengden.

Ellers så har jeg en forkjærlighet for Loomis da, men kanskje Winston har enda litt mer fiskefølelse...?

 

Tror ihvertfall det blir ei Loop Opti snelle.

 

Olav

 

 

Aktiv A/S er nok forhandler av disse produkten Olav, det er litt dumt, for da er det ikke så mange i Norge som mulighet til å prøve dem...og mange ville nok likt å både kaste og eie slike produkter.

Og ja, i #7 er det definitivt 9'6 som gjelder :D

#6 er som nevnt i tråden, god i begge lengder, men til kraftig vær og vind ville jeg holdt en knapp på 9'6 også her. Men du hendelse for en flottt kombi stang 9' i #6 er. Det lille mykere i klingen....

 

Og ja, Winston er synonymt med "fiske" i alle sine klinger ;)

 

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Å velge utstyr til sjøen er ikke lett, rett og slett fordi det lages så mye bra.

Jeg mener MYE.

 

Igår skulle jeg bruke en ny 9 fot 7er fra Streamstix som har mye av egenskapene til Redington CPS. Et lite fantastisk smykke, lett og utrolig presis stang. Ikke antydning til "slaskepreg".

 

Vinden var for brutal så jeg gikk over på guideline lpx RS stanga. Satt på en kappet Airflo 40+ intermediate line. Og det kastet som en drøm i vinden i forhold til SS. Hadde det vært litt mindre vind hadde jeg gått for lettvekteren.

 

Ja, sånn fungerer mitt fiske. Jeg tilpasser utstyr til forholdene.

Umulig for meg å si hva du skal kjøpe. Det blir nesten som en selger som lover gull og grønne skoger. Så vrient er det.

 

Du har fått mange bra tips, vurder om det blåser mye der du fisker. Jeg mener det er kritisk viktig.

 

Veldig mange stenger på dagens marked har en fellesnevner. De er presise og som regel ganske raske. Tenk på DITT behov, det er jo tross alt deg som skal ha stanga.

 

Og en ting: Snøre er like viktig som stanga, et dårlig snøre som ikke passer stanga i sjøen gjør at hele turen kan virke ubrukelig eller hvertfall utstyret.

 

Min mest brukte stenger:

 

gudeline RS: Her får du alt i ett, både feeling samt rygg til røffere forhold. Morsom å få fisk på. Takler mye, er både bra med Coastal i klasse 7 og 40+ int mi klase 6. Også rio aqualux i 7. Alle synk snørene til 40+ er gull i klasse 7 til denne stanga.

Et smykke av en stang med tanke på finish, vakkert vakkkert!

 

Feeling fra A-Å: Sage z-axis. Maken til stang, tåler endel vind. Men ikke det røffeste. Her bøyer hver og en fisk ned til klinga. En av de stengene som har fått meg til å smile mest faktisk. Til denne passer 6er line best, noen av de lettere 7er linene går lett. Min er 6er i 9,6 fot. Her får du følelse og en unik stang. Bøyer veldig dypt uten at det føles upresist.

 

Kjapt: Redington CPS 9 fot 7. Passer de fleste liner selv med så kjapp aksjon. Er litt pingle i motvind. Litt veik her, ellers utrolig presis og litt krevende siden den er veldig rask. Dnne er meget lett i vekt. Og du får fine opplevelser med selv halkilos SØ også. Mest for pengene i mine øyne.

 

Streamstix troutseeker 9 fot 7: Nesten som CPS, bare litt dypere med litt mer rygg. Ikke noen kanon i røffe forhold. Men den brukes nesten til det meste. Føler også dette er mye for pengene. Forbedret snellefeste og meget pen finish. Jeg har brukt 4 ulike liner på denne og alle føler jeg passer. Denne stanga er toppaksjon uten å føles for kjapp. CPS er kjappere.

 

 

Har en haug til, bruker mye seatroutstix i meget røffe forhold der alt kommer til kort, men dette er litt mer "kjepp". Ikke akkurat stanga man koser seg glugg i hjelp ved å dra opp 6 hundre grammer. Til havabbor i meget ekstreme forhold så er denne helt knall.

 

Så skal det sies:Har prøvd Scierra stenger som er konge, MPA, HMS etc. Alle disse er bra i vind, men mangler litt feeling synes jeg i forhold til et par nevnte. Så har du Loop som har mye bra sjøstenger. De er flinke til å komme med mange ulike stenger for dette fisket. Synes flere er veldig typiske kastemaskiner. Men de er konge i alle forhold og det kan være et pluss. Det kjipeste man kan gjøre er å kjøpe stang/snøre som tåler lite vind. Synes det er synd Scierra kuttet ut HM 2. Makan til stang sier nu jeg ;)

 

Skulle jeg kjøpt kun ett snøre til sjøen så hadde det uten tvil blitt ei glassline.

Valget hadde nok gått på Airflo 40+ intermediate klasse 6 til 7er stang. Fordi den er så praktisk. Ellers finnes det mange flotte glassliner. en av de beste synes jeg er Cortland 444 sl. Den har man i flere år, det er bare synd den er lite praktisk.(lang klump, tykk runninglinedel) Igjen, dette synes jeg . Merk deg det! PRØV FØR DU KJØPER.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Å velge utstyr til sjøen er ikke lett, rett og slett fordi det lages så mye bra.

Jeg mener MYE.

 

Igår skulle jeg bruke en ny 9 fot 7er fra Streamstix som har mye av egenskapene til Redington CPS. Et lite fantastisk smykke, lett og utrolig presis stang. Ikke antydning til "slaskepreg".

 

Vinden var for brutal så jeg gikk over på guideline lpx RS stanga. Satt på en kappet Airflo 40+ intermediate line. Og det kastet som en drøm i vinden i forhold til SS. Hadde det vært litt mindre vind hadde jeg gått for lettvekteren.

 

Ja, sånn fungerer mitt fiske. Jeg tilpasser utstyr til forholdene.

Umulig for meg å si hva du skal kjøpe. Det blir nesten som en selger som lover gull og grønne skoger. Så vrient er det.

 

Du har fått mange bra tips, vurder om det blåser mye der du fisker. Jeg mener det er kritisk viktig.

 

Veldig mange stenger på dagens marked har en fellesnevner. De er presise og som regel ganske raske. Tenk på DITT behov, det er jo tross alt deg som skal ha stanga.

 

Og en ting: Snøre er like viktig som stanga, et dårlig snøre som ikke passer stanga i sjøen gjør at hele turen kan virke ubrukelig eller hvertfall utstyret.

 

Min mest brukte stenger:

 

gudeline RS: Her får du alt i ett, både feeling samt rygg til røffere forhold. Morsom å få fisk på. Takler mye, er både bra med Coastal i klasse 7 og 40+ int mi klase 6. Også rio aqualux i 7. Alle synk snørene til 40+ er gull i klasse 7 til denne stanga.

Et smykke av en stang med tanke på finish, vakkert vakkkert!

 

Feeling fra A-Å: Sage z-axis. Maken til stang, tåler endel vind. Men ikke det røffeste. Her bøyer hver og en fisk ned til klinga. En av de stengene som har fått meg til å smile mest faktisk. Til denne passer 6er line best, noen av de lettere 7er linene går lett. Min er 6er i 9,6 fot. Her får du følelse og en unik stang. Bøyer veldig dypt uten at det føles upresist.

 

Kjapt: Redington CPS 9 fot 7. Passer de fleste liner selv med så kjapp aksjon. Er litt pingle i motvind. Litt veik her, ellers utrolig presis og litt krevende siden den er veldig rask. Dnne er meget lett i vekt. Og du får fine opplevelser med selv halkilos SØ også. Mest for pengene i mine øyne.

 

Streamstix troutseeker 9 fot 7: Nesten som CPS, bare litt dypere med litt mer rygg. Ikke noen kanon i røffe forhold. Men den brukes nesten til det meste. Føler også dette er mye for pengene. Forbedret snellefeste og meget pen finish. Jeg har brukt 4 ulike liner på denne og alle føler jeg passer. Denne stanga er toppaksjon uten å føles for kjapp. CPS er kjappere.

 

 

Har en haug til, bruker mye seatroutstix i meget røffe forhold der alt kommer til kort, men dette er litt mer "kjepp". Ikke akkurat stanga man koser seg glugg i hjelp ved å dra opp 6 hundre grammer. Til havabbor i meget ekstreme forhold så er denne helt knall.

 

Så skal det sies:Har prøvd Scierra stenger som er konge, MPA, HMS etc. Alle disse er bra i vind, men mangler litt feeling synes jeg i forhold til et par nevnte. Så har du Loop som har mye bra sjøstenger. De er flinke til å komme med mange ulike stenger for dette fisket. Synes flere er veldig typiske kastemaskiner. Men de er konge i alle forhold og det kan være et pluss. Det kjipeste man kan gjøre er å kjøpe stang/snøre som tåler lite vind. Synes det er synd Scierra kuttet ut HM 2. Makan til stang sier nu jeg ;)

 

Skulle jeg kjøpt kun ett snøre til sjøen så hadde det uten tvil blitt ei glassline.

Valget hadde nok gått på Airflo 40+ intermediate klasse 6 til 7er stang. Fordi den er så praktisk. Ellers finnes det mange flotte glassliner. en av de beste synes jeg er Cortland 444 sl. Den har man i flere år, det er bare synd den er lite praktisk.(lang klump, tykk runninglinedel) Igjen, dette synes jeg . Merk deg det! PRØV FØR DU KJØPER.

 

Lykke til! :)

 

så jeg slipper å skrive mye, enig med toggi :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supre tips gutter. Snella er i boks ihvertfall (Loop Opti).

 

Ut ifra tipsene vurderer jeg Guideline RS, Redington CPS og Winston BIIMX.

Så blir det en liten tur ned til vår lokale supplier (Agdar) i begynnelsen av uka for å se det han har også.

 

Helt syk etter å komme igang. Nydelig vær både idag og igår. Burde jo vært ute og prøvd nystanga istedet for å sitte forran dataen. Men, ny stang skal det nok bli iløpet av uka uansett.

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...