Gjest Terje Refsahl Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Jeg driver å vurderer en ABEL super series snelle med fishgraphics. Jeg har vært i kontakt med et firma i USA hvor jeg fikk noen veldig gode tilbud på den gamle super 4 series men så viste det seg at de var utsolgt for de snellene jeg hadde plukket meg ut som alternativer (det er kun et lite utvalg mønstre jeg finner lækkert og ikke overkill ) De får antakelig inn igjen om noen uker men det er usikkert når. Den gamle super 4 serien er utgående slik jeg har forstått det mens det er super 4N (Narrow) som tar over. Grunnen til at jeg ønsket super 4 serien istedet for super 4N er at den gamle super 4 serien er tyngre noe jeg foretrekker på mine stenger (5,5 oz for super 4 vs 4,6 oz for super 4N serien som utgjør en forskjell på 25,5 gram som for meg er en vesentlig forskjell ) Hvis jeg har forstått det rett så kommer de nå kun i Super N (Narrow) series og ikke lenger super series som er utgående (discontinued). Jeg har sett meg ut Super 5N series som den mest aktuelle siden super 4N blir i letteste laget, men jeg er mildt sagt forvirra over at vekten som oppgis på denne snelle serien varierer på ulike nettsidene jeg har sjekket. På ABEL sine hjemmesider oppgis vekten til 5,2 oz som er ca 147,8 gram omregnet til gram. Rundt omkring på ulike nettsider som selger ABEL så varierer vekten på samme snelle fra 4,6 oz (130,64 gram) til 5,7 oz (161,88 gram). Jeg blir også litt forvirra over at det er to utgaver av super 5 N serien, både Large Arbor og Standard Arbor hvor snøre klassene som oppgis varierer en god del innenfor samme snøreklasse. Jeg regner med at prisene i Norge er langt høyere enn i USA men er allikevel interessert i om det finnes forhandlere i Norge som selger ABEL med fishgraphics så hvis noen vet om noen så hadde det vært fint med noen linker til forhandlere så jeg iallefall kan vurdere om det er aktuellt Hadde også vært fint med noen erfaringer fra ABEL brukere om snellenes kvalitet og driftsikkerhet. Svar mottas med stor takk Terje
Robban Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Hei Terje. Jeg har to Abler i noen av de størrelsene du nevnte. I motsetning til deg så liker jeg overkill jeg da ;D Samme som deg så liker jeg sneller som har litt vekt. Har super 4 i (den gamle) og den nye N. De veier forøvrig med backing og line 196 gram og 170(N). (2 gram feilprosent på vekta). På peacock 'n har jeg som regel rigga til 5'r liner og mere en nok biltemabacking. På Artic graylingen kjører jeg bare wf 4, og jeg trur det er akkurat 50 yards backing på den. Legger ved et bilde sånn at du kan se de ved siden av hverandre. Når det gjelder kvalitet har jeg bare lovord. Har tryna stygt med peacock'n og nesten knust den mot en stein. Den har også blitt mistet i flisgulvet i gangen, bare riper. Har byttet en liten stålfjær i peacock, den som lager klikkelyd. Dette kommer rett og slett av at den har ligget nedsunket i vann bak i belly'n i to sesonger, det er noen timers bruk bak de. Fikk ny fjær kostnadsfritt med engang. Det andre tekniske for noen andre svare på, jeg er ihvertfall superfornøy med mine super 4, skal ikke se bort fra det blir flere gitt Edit: Fjæra som ble byttet lager lyd ved utras på bremsen og har ingen mekanisk funksjon utenom lyd. [attachimg=1]
Gjest Terje Refsahl Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Tusen takk for meget god info, Robban Vet du om det er noen forhandlere i Norge som selger ABEL med fishgraphics? Du oppgir snellevekt på 4N til 170 gram, har i grunn ikke tenkt over hvor mye et fluesnøre veier men det er kanskje 40 gram eller noe sånt? ? ? Lurer fordi ABEL oppgir vekta på 4N til 4,6 oz som ca 130 gram. Terje
Marius B Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Vet du om det er noen forhandlere i Norge som selger ABEL med fishgraphics? Mener å huske at Gero har hatt det inne før.
Gjest Terje Refsahl Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Vet du om det er noen forhandlere i Norge som selger ABEL med fishgraphics? Mener å huske at Gero har hatt det inne før. Finner ikke ABEL på Gero sine nettsider lenger. Terje
Marius B Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Vet du om det er noen forhandlere i Norge som selger ABEL med fishgraphics? Mener å huske at Gero har hatt det inne før. Finner ikke ABEL på Gero sine nettsider lenger. Terje Tror ikke de har vært på nettsidene men er i butikken. Men fant en her: http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=10894 DRØY pris!!
Gjest Terje Refsahl Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Vet du om det er noen forhandlere i Norge som selger ABEL med fishgraphics? Mener å huske at Gero har hatt det inne før. Finner ikke ABEL på Gero sine nettsider lenger. Terje Tror ikke de har vært på nettsidene men er i butikken. Men fant en her: http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=10894 Hyggelig pris ;D Terje
Marius B Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Vet du om det er noen forhandlere i Norge som selger ABEL med fishgraphics? Mener å huske at Gero har hatt det inne før. Finner ikke ABEL på Gero sine nettsider lenger. Terje Tror ikke de har vært på nettsidene men er i butikken. Men fant en her: http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=10894 Hyggelig pris ;D Terje Haha ;D ;D
Robban Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Du oppgir snellevekt på 4N til 170 gram, har i grunn ikke tenkt over hvor mye et fluesnøre veier men det er kanskje 40 gram eller noe sånt? ? ? Lurer fordi ABEL oppgir vekta på 4N til 4,6 oz som ca 130 gram. Hei Terje. Jeg veide snellene på digital bakevekt hos naboen. Jeg kom akkurat til å tenke på at det var rett etter en fisketur istad hvor da snella har ligget lenge bak i belly'n og sikkert trekt litt vann i backingen. Har vel ikke så mye å si men noen gram kan det vel greie seg om. Lina er forøvrig en 4cast wf 4. Jeg kjenner ikke til noen forhandlere bortsett fra Gero Sportsfiske, hvor jeg har handlet. Han har jo noen inne til tider , men ikke akkurat lagervare de snellene.
Tor Arne Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Om snella skulle bli litt for lett, kan du da bare rote litt i fluebindersakene dine, og legge på litt Bly-tape på spola, før du legger på backinga....? ;D Jeg driver og gjør det på Ulaen nå... funker som bare faen det Ja, det går på bekostning av noen usle meter med backing, menb jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ALDRI kommer til å slippe en fisk 120 meter unna meg.....
Gjest Terje Refsahl Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Om snella skulle bli litt for lett, kan du da bare rote litt i fluebindersakene dine, og legge på litt Bly-tape på spola, før du legger på backinga....? ;D Jeg driver og gjør det på Ulaen nå... funker som bare faen det Ja, det går på bekostning av noen usle meter med backing, menb jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ALDRI kommer til å slippe en fisk 120 meter unna meg..... Slett ingen dum ide Tor Arne, selv om det er dårlig med blytape blant fluebindingsmaterialet mitt Terje
Tor Arne Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Om snella skulle bli litt for lett, kan du da bare rote litt i fluebindersakene dine, og legge på litt Bly-tape på spola, før du legger på backinga....? ;D Jeg driver og gjør det på Ulaen nå... funker som bare faen det Ja, det går på bekostning av noen usle meter med backing, menb jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ALDRI kommer til å slippe en fisk 120 meter unna meg..... Slett ingen dum ide Tor Arne, selv om det er dårlig med blytape blant fluebindingsmaterialet mitt Terje Da er det bare å stikke nedom sporten i morra Det funker fint på Ulaen iallefall... Ble litt mer behagelig vekt på den også
Gjest Terje Refsahl Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Om snella skulle bli litt for lett, kan du da bare rote litt i fluebindersakene dine, og legge på litt Bly-tape på spola, før du legger på backinga....? ;D Jeg driver og gjør det på Ulaen nå... funker som bare faen det Ja, det går på bekostning av noen usle meter med backing, menb jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ALDRI kommer til å slippe en fisk 120 meter unna meg..... Slett ingen dum ide Tor Arne, selv om det er dårlig med blytape blant fluebindingsmaterialet mitt Terje Da er det bare å stikke nedom sporten i morra Det funker fint på Ulaen iallefall... Ble litt mer behagelig vekt på den også Det tror jeg på Genialt Terje
Gjest fredrik hoffmann Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Om snella skulle bli litt for lett, kan du da bare rote litt i fluebindersakene dine, og legge på litt Bly-tape på spola, før du legger på backinga....? ;D Jeg driver og gjør det på Ulaen nå... funker som bare faen det Ja, det går på bekostning av noen usle meter med backing, menb jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ALDRI kommer til å slippe en fisk 120 meter unna meg..... Slett ingen dum ide Tor Arne, selv om det er dårlig med blytape blant fluebindingsmaterialet mitt Terje Da er det bare å stikke nedom sporten i morra Det funker fint på Ulaen iallefall... Ble litt mer behagelig vekt på den også Da kan man jo til og med eksperimentere seg fram til ideell vekt før man legger den på snella. Genialt ! Blytape kjøpes i morgen! Jeg kan godt kjøpe inn og sende til deg Terje, så du slipper å bli sett, mener jeg
Gjest Terje Refsahl Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Om snella skulle bli litt for lett, kan du da bare rote litt i fluebindersakene dine, og legge på litt Bly-tape på spola, før du legger på backinga....? ;D Jeg driver og gjør det på Ulaen nå... funker som bare faen det Ja, det går på bekostning av noen usle meter med backing, menb jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ALDRI kommer til å slippe en fisk 120 meter unna meg..... Slett ingen dum ide Tor Arne, selv om det er dårlig med blytape blant fluebindingsmaterialet mitt Terje Da er det bare å stikke nedom sporten i morra Det funker fint på Ulaen iallefall... Ble litt mer behagelig vekt på den også Da kan man jo til og med eksperimentere seg fram til ideell vekt før man legger den på snella. Genialt ! Blytape kjøpes i morgen! Jeg kan godt kjøpe inn og sende til deg Terje, så du slipper å bli sett, mener jeg :D ...... vel, jeg tror jeg skal klare å finne på en god unskyldning hvis noen ser meg og spør hva faen jeg holder på med ;D Terje
Ruffen Skrevet 29. mai 2011 Rapporter Skrevet 29. mai 2011 Har stangas aksjon noe å si for snekkevekta deres?
fluedengern Skrevet 30. mai 2011 Rapporter Skrevet 30. mai 2011 Du har sikkert funnet ut av det Terje, men standard arbor har rett og slett en god gammel dyp spole, ikke noe large/medium arbor altså. Kjøpte akkurat en skikkelig pen gammel super 4 standard arbor på ebay. Solid ramme og den nydelige gamle runde "porting"a på spolen. 300 dollar kom herligheten på, dog uten glorete Graphic-finish.
Gjest Terje Refsahl Skrevet 30. mai 2011 Rapporter Skrevet 30. mai 2011 Du har sikkert funnet ut av det Terje, men standard arbor har rett og slett en god gammel dyp spole, ikke noe large/medium arbor altså. Kjøpte akkurat en skikkelig pen gammel super 4 standard arbor på ebay. Solid ramme og den nydelige gamle runde "porting"a på spolen. 300 dollar kom herligheten på, dog uten glorete Graphic-finish. Det har jeg vet du Grattis med nye ABEL snelle forresten Terje
fluedengern Skrevet 30. mai 2011 Rapporter Skrevet 30. mai 2011 Takker så mye Terje. Den blir fin på canestanga
Gjest Terje Refsahl Skrevet 30. mai 2011 Rapporter Skrevet 30. mai 2011 Takker så mye Terje. Den blir fin på canestanga Det trur jeg på Terje
Eivind Hagen Skrevet 2. juni 2011 Rapporter Skrevet 2. juni 2011 Når man havner på Abel 'kjøret' er det ingen vei tilbake Absolutt det beste av sneller jeg har prøvd. Jeg sverger til klassiske standard arbour til lett ørretfiske (bør da være ported) mens jeg bruker super series (mid arbour) til tyngre ørretfiske AFTM 5-6. Både Super Series 4 og 5 passer bra på 5'er stang
Anbefalte innlegg