Gå til innhold

GL 4cast liner


Anbefalte innlegg

Hallai godtfolk..

Er det ikke noen som har erfaringer med Guideline 4cast linen?

Den "nye" til Guideline som havner midt imellom presentation (7 meter klump) og Highwater (14 meter klump).

4casten har ca 10-11 meter klump...bestilte meg en her om dagen rett og slett fordi jeg føler at jeg mangler et eller annet som er meg meget imøtekommende som en slags "allround" line....

Jeg gamblet på 4cast og VANT :D :D

Lader omtrent mine Winston stenger som GPX...men litt lettere tror jeg...

Strakk linen en gang igår før demo kast uten flue...linen lå rett i vannet, og den skyter altså noe så vanvittig bra.

jeg syntes faktisk den skjøt litt for fort ut av startgropen, kastet var ferdig utrullet for tidlig....27 meter line gikk ut, men detlå ikke pent der ute i tuppen :D

 

Idag derimot kom smilet for alvor...standard 2x stangens lengde fortom og 2 små fluer...pent og enkelt på kort hold...og på lengre og langt hold.

Vannkaster nedre med denne en jeg gjør med mange (de fleste :D) liner.

 

Så satte jeg på en stor kulehode bugger...min BIIx #5 9' har jeg aldri syntes var god på den kombi, med relativt lang 0.15mm spiss. Det var før idag..he-he, plutselig gjør kosestangen min "drittarbeid" også.

Jeg digger allerede denne linen som dere skjønner, den glir godt, flyter godt(rett) og lader stangen godt.

Et eneste "Aber"; og det er at den uten flue på demokasting kan føles som den slår over altfor godt....det var altså en mening med det, det kom frem på fisketuren.

Well done Guideline, dere har akkurat gitt mitt "linofile" liv enda en dimensjon.

Ka dokk trur?? Anbefaler jeg denne linen til gud og enhvermann? Jepp ;)

 

Jeg har selvsagt bestilt meg en #4 line også idag....for den kommer ikke akkurat til å passe dårlig på BIIMX #4 9' :)

 

Og enda en meget gledelig nyhet for dere som ennå ikke har kjøpt liner med clear tipp....denne kommer visst med ca 4,5 meter intermediate tipp...det blir fiskeline det.

Jeg har lagt min begeistring på Wulff Predator, og nå kommer altså Guideline med egen "predator" i 4cast kvalitet, det blir ikke verst får vi håpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest 4cast linen minner mye om Tricast...bare mer fleksibel i forhold til baktapering/overheng.

men mulig det er bare meg som har blitt bedre til å kaste...lenge siden jeg kastet Tricast linen, og synest den var nesten litt for lettkastet, og skyteklumpaktig.

Dette inviteres selvsagt de som vet (Rune Stokkebekk???) til å kommentere. Er jeg helt på villspor eller?

En ting kan jeg sikkert si; 4cast passer raskere stenger bedre enn de aller roligste, jeg kastet #5 linen på min BIIx (medium rask topp aksjonsstang, likevel med dyp flex, en slags 4/5 stang, ern på 4.6 tror jeg).

BIIt er en jevnere dypere #5 stang, også en slags 4/5 stang...liker ikke 4 cast like godt, grunnet den noget hissige profilen på line. Men ikke ubehagelig, kaster godt spesielt vannkast med denne kombi.

 

Her er Guidelines egne ord og lineinfo:

 

4Cast har fått sine egenskaper fra to av våre beste snører, Power Taper og Highwater.

Med en gang du kaster med snøret, kommer du til å kjenne hvordan den konsentrerte og samtidig velbalanserte vektfordelingen i klumpen spenner opp stanga og gir deg super snørekontroll.

Snøret har også en forsterket slitedel for å tåle dobbelttrekk, som igjen taperer seg ned til den tynne skytelinen som gir deg lange kast og presise presentasjoner.

4CAST er et førstevalg når du ønsker deg et lettkastet allround snøre.

 

 

 

 

 

 

Line

  Taper length

Total length

Colour

 

WF #3 - #8

  10,6-11,7 m/11,6-12,8 yds

27,5 m/30 yds

Ivory Head/Faded Green

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liner er kult .jeg har fortsatt en haug av 3m saltwaterliner 10-  15 år gamle..like fine fortsatt. ekstremt god kvalitet....

3m har alltid vært favoritten. og det er vel de som har lagd mye for guideline også.....i det siste har jeg blitt ganske imponert over et par airflo snører

ridge og og så kjøpte jeg noen emeralt masters "DT7" liner. det er jo det den er. en litt kort DT.no. ellers var rio classic en nydelig DT kjøpte 5-6-7 og den nye til vision..DDT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på sovetur med lille vakre Anna idag formiddag, tok med en standard god gammel favoritt fra Guidline, Guidetaper #6..en helt nøytralvektet 6 line, ikke tung ihvertfall.

 

Tok også med "katapult" linen 4cast i #5...Skulle prøve dem begge på min nye saltvannsfavoritt BIIMX #6 9'6.

Var egentlig ikke forberedt på at det ville gå særlig...men spenstige saker dette (da mener jeg stangen ;)) linen har jo jeg allerede beskrevet her...og som video viser; den passer nok meget godt til raske stenger,  :)

 

Jeg er glad jeg bestilte meg #4 line også, blir nok den jeg matcher med mine to "tørrflue femmere" og denne i #5 på den nye lette saltvanns/båt/kajakk femmeren BIIMX #5 9'6.

For denne linen sparker :)

 

Se uanstrengt match på videosnuttten her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4cast er snillere og mer avbalansert enn Tricast. Jeg synes de er ganske forskjellige. Tricast er en mer "dengeline" for større fluer og røffere fiske.

Så jeg deler din oppfattning om det. At snøret er noe spesielt hissig vet jeg ikke om jeg er enig i. Spørs hva man sammenlikner med.. Men jeg har kun brukt 4cast på 4'ern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hei. Har testet dette snøret i hele sesongen på 4'rn min (glx hls). Vært en trofast tilhenger av tricast lina siden det kom på markedet, synd det forsvant egentlig da jeg denger mye når jeg fisker etter andre ting enn ørret. 4 cast line kjøpte jeg helt enkelt i år fordi min forrige line hadde altfor mye minne på tidlig vårfiske i kaldt vann. Først i år jeg har prøvd seriøst buzzerfiske på stillevann og da dukker jo seff nye problemer opp. Den saaaaakte handtwistinga i kombinasjon med kaldt vann førte for ofte til mye vas ved bellybåtfiske. Med 4 cast'n synes jeg helt enkelt dette problemet uteble. Tenker egentlig ikke så mye over detaljer når det gjelder flueliner, men liker tyngden og overgang til klump, passer meg perfekt denne lina her. Passer det så passer det :) Et annet pluss er at coatinga virker mer slitesterk en feks gamle tricast. Fiska mye ørret i år og lina er like fin, det var noe nytt når det gjelder mine flueliner. Har åsså denne i en 5'r på Lpxe'n min, smoooooooth. Alltid vært tilhenger av klumpfølelse , men her føler jeg at jeg har både det og en line som presenter godt :)

 

Edit: Ja ja glemmer ting hele tiden :-\ . Alltid sliti med å finne den rette lina til min 4'r hls'n. Noe av dette kan jo skyldes at jeg driver med så jævla mye dengefiske både før og etter ørretsesongen. I  forhold til "gamle" loomis feks glx classic så vil jeg si at dette er en stang som er mye mere delikat og rolig. Her satt 4 casten som hånd i hanske  første gang. Som nevnt ovenfor har jeg åsså prøvd denne lina på lpxe'n som er mere i min dengeklasse når det gjelder stive/raske stenger og selv om jeg ikke har det samme erfaringsgrunnlaget med den kombon når det gjelder antall timer så har jeg ikke tenkt å bytte med det første, deilig å ha en line som takler både tørt, vått og streamer når jeg blir lei og ikke for fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg vært så heldig og kunne teste nesten samtlige GL sine WF snører fra #4 til #8 nu i sommer..

De snørene jeg brukte mest var Highwater(min favoritt), Tricast, 4cast og pounch pro.

 

Det jeg fant ut veldig fort var at 4cast ikke egnet seg til tungt fiske da snøret blir for lett med storet fluer etc..

Jeg skal nå kategorisere snørene etter det jeg fant ut.. PS: dette er min mening. Ikke sikkert andre er enige med meg.

 

GL Highwater: Fantastisk snøret til alt fisket under vann overflata. Takler store fluer osv.. Dette er snøret som jeg bruker mest.

 

GL Tricast: Kastebombe vil jeg si. Dette snøret bruker jeg kunn i #8 til laksefiske hvor jeg må 30m eller lengere..

 

GL 4Cast: Det lette snøret etter min mening.. Bruker dette på #4 eller #5 når jeg fisker på overflaten og jeg ikke trenger og kaste              lengere enn max 18m. Min mening er at dette snøret er et bedre presentasjons snøret enn GL sin egen WF presentation..

 

GL Pounch: Dette snøret er det råeste jeg har prøvd i alle klasser når det mye vind. Fytte katta som det skjærer i vinden og presser buktene sammen som en drøm..

 

 

Dette er MIN mening! Disse snørene har prøvd KUNN på mine egne stenger og derfor fant jeg ut hva som passet disse stengene og min kaste stil.. Om noen er uenige med meg lytter jeg gjerne!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger folkens....jeg er enig med Tobbe i alt, bortsett fra èn ting:

Jeg fikk et lite kikk når jeg så hvor godt denne linen knallet ut stor/tung wolly bugger.

Og vannkastene var en drøm for meg som er beint ut dårlig til slikt....

 

Robban; ja, dette er en velegnet buzzer line..den ligger meget flott, faktsik rettest i vann av alle mine liner etter "...skin linen".

Og linen blir vel ikke dårligere med tiden, tvert om....eller dvs den er allerede tilfredsstillende :)

 

Jeg tar til meg korrigering fra Rune; Tricast er et hissigere stk line enn 4cast...det var ikke meg som var blitt bedre og mer lydhør :D

 

En knall dypvannsvading/belly/kajakk tørrflueline er nok dette, ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I påvente av søndagens storkamp Bolton- Everton ;D har jeg vært ute å prøvd 4cast linen i #4 på min Orvis Helios mid flex.....det var god match ;)

Bedre enn på min dype BIIt #4 9'....

kan tro jeg gleder meg til #4 MX kommer i mine hender igjen...tipper dette er god line for de raskere stengene...

Den glir jo så inn i granskauen bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så for deg Lars (Godsmack) og alle andre som er tydelig interressert i hvordan denne linen i #5 passet som gull på min relativt raske #5 9'6 BIIMX; Det gikk greit, ja :)

 

Stod i tussmørket på demobrygga til sjappen, kjente med en gang at denne linen ikke var vanskelig å ha bra overheng på, til tross for klumpen på rundt 10 meter.

Det var mye virvelvind og beint ut lite kule forhold for en #5 stang (de andre Winston #5 mine hadde ikke likt forholdene).

Men BIIMX #5 9'6 gjorde dette til en artig opplevelse. Kastet linen i full strekk...mange ganger.

Det var likevel måten stang/snelle kombi gjorde det på som virket troverdig.

 

Likte dette godt :)

Kan ikke noe for det, synest denne linen er aggressiv, jeg....vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men den skjøt positivt avgårde med full utrulling og påfølgende "smack" i snella.

 

Sier ikke at denne linene er bedre enn noen andre i hele verden, sier bare at for de som lurte på hva Guideline 4cast var for noe; En sabla allreight flueline ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for deg Lars (Godsmack) og alle andre som er tydelig interressert i hvordan denne linen i #5 passet som gull på min relativt raske #5 9'6 BIIMX; Det gikk greit, ja :)

He-he, bevares . . . Det er jo gøy å teste snører, og veldig gøy når man finner de rette kombinasjonene.

Selv har jeg kun erfaring med TriCast, Presentation og de gamle Performance (det oransje), når det gjelder Guidelines wf-snører.

Og Powertaper klumpene til guideline er i en klasse for seg. R. Martinsen har bidratt med mye bra der, og er dessuten en usedvanlig trivelig fyr  :)

Presentation er bra til sitt bruk, TriCast var bra første sesongen, men tålte tydeligvis ikke lagring over vinteren, for neste sesong var det ikke til å kjenne igjen. Det jeg savner er de gamle Performance-snørene, for de likte jeg veldig godt, og brukte til det var totalt utslitt.

Har et off-topic tips til deg Stig : Om du ikke allerede har erfaring med dem, prøv ei Burkheimer-stang om du får mulighet til det  ;)

Fantastiske stenger, og litt Winston-aktig aksjon  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...