Gå til innhold

SAGE LL


baurhunden

Anbefalte innlegg

Vurderer å anskaffe meg en #6'er. Har en strøken Sage ll "på hånd". Har forstått det slik at denne nå utgåtte serien etterhvert har fått en liten kultstatus blant svorne tilhengere. Det jeg er ute etter er en forholdsvis dyp, ikke for rask og følsom fiskestang. Mye samme egenskapene som jeg verdsetter i min T&T Pardigm #4. Er det noen som har brukt Sage ll og som evt. kan gi en uttalelse om dette kan vere en stang som tilfredstiller mine preferanser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her treng du ikkje og vera redd for ka du kjøpe, for dette e nydelige ting og som eg trur du absolutt vil like :) Viss ikkje du da gjør, so berre send meg ein mail so kjøper eg den av deg ;) Eg bruke sjølv Sage SP kl.6 etter Sø og Bø og desse to seriane e veldigt like i aksjonen og UTRULIGT deilige og fiske med. So sagt, du kjem ikkje til og bli skuffa :D

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

LL serien er noe dypere enn SP og RPL. (Men ingen slaskestang)

 

En morsom sak med LL er at den føles lettere i hånden enn dagens 6000 kroners stenger.. (Med trolig veikere også. Stangbrekking var vanligere før..)

 

LL (Lightweight Lightline) var 90 tallets svar på SLT/ZXL.

Eneste forskjell av betydning i forhold til dagens stenger er faktisk bare tjukkelsen på holkene.

Kastemessig er det marginale forskjeller.

 

NB.  

LL serien kom i en oppgradert versjon med navnet VPS. Også den er noe av det beste Sage har laget !

VPS ble igjen erstattet av dagens VT2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var inte VPS som ersatte LL, utan VPS-Light. Det sägs till och med att det var samma mandrill, alltså exakt samma klinga.

 

Sedan kan jag rekommendera dom tvådelade LL-spöna. Jag har ägt en del modeller i både två och fyra delar, bland annat 590. Jag skulle välja den tvådelade eftersom den är lättare, och balanserar bättre. Holkarna är ganska feta på 590-4, och jag ångrar att jag sålde 590-2 och behöll 590-4.

 

Nu har jag sålt även 590-4, vem behöver den när man har LL 490-2, världens finaste 9' torrfluestang i grafit.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det var sevfølgelig VPS Light som erstattet LL

 

Jeg har forøvrig en VPS Light 490/3  En helt fantastisk stang som ikke er overgått av nyere stenger etter mitt syn.

Aksjonsmessig er den bare riktig til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var inte VPS som ersatte LL, utan VPS-Light. Det sägs till och med att det var samma mandrill, alltså exakt samma klinga.

 

Sedan kan jag rekommendera dom tvådelade LL-spöna. Jag har ägt en del modeller i både två och fyra delar, bland annat 590. Jag skulle välja den tvådelade eftersom den är lättare, och balanserar bättre. Holkarna är ganska feta på 590-4, och jag ångrar att jag sålde 590-2 och behöll 590-4.

 

Nu har jag sålt även 590-4, vem behöver den när man har LL 490-2, världens finaste 9' torrfluestang i grafit.  8)

 

Det er et godt poeng ang. tidelt vs. firedelt. Den gangen var utgangspunktet, når man utviklet nye serier todelte stenger. I dag er utgangspunktet firedelte. Så forskjellen på de to var større før enn den er i dag. Jeg ville også valgt 2-delte stenger hvis jeg skulle gjenanskaffe (nytt ord) noen gamle SAGE stenger.

 

O.T.: HEI SVEN!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye stang for pengene!! Selv tror jeg at jeg ble lurt for 2.000,- eller 2.500,- for min 2-delte 3`er...  :-\ ;D

 

Edit: La på et smiletegn for å få frem at jeg langtfra føler at jeg ble lurt. Veeeldig fonøyd med stanga. Men det var da f... at du skulle få den såpass billig i forhold til det jeg gjorde  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage II er vel en IM6 stang. RPL var vel "gvass" versjonen av denne

 

Halla Pål  ;)

 

"RP" (Reserve Power) var en graphite 2 (ca. 44-45 ton, eller litt høyere enn IM7). Lightline var en dypere versjon av RPL (Reserve Power Lightweight), og som Hoffmann sier en graphite 3 (ca. 55 ton eller IM10).

 

"RP" ble senere til Discovery, eller "DS".

 

Egentlig er hele dette carbon greiene et eneste stort virrvar som ikke betyr mye for det endelige produktet. I en stang som skilter super høy modulus er det kun de nederste delene som har dette materialet. Jo lenger opp i stanga du kommer desto lavere modulus (høyere modulus = sprøere). Det vinkles selvfølgelig til "multi-modulus teknologi" eller lignende. Selv om samtlige stenger har samme prinsipp. Samme med Boron. Det er ytterst lite Boron som brukes, og igjen er det for å skille seg ut.

 

Det er kombinasjonen av karbon, kjerne (scrim) og lim (resin) som gir egenskapene. SAGE brukte jo varianter av RPL materialet fra 1987 og helt fram til i fjor (siste stang med Graphite IIIe var TCR). Karbonen var den samme. Og når du har materialet så er det tapering (hvilken mandrill), hvor mye duk (veggtykkelse) osv. som avgjør hvilke egenskaper STANGA får. Og det er kun det som er interessant for oss kunder.

 

Bla, bla, bla...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg så gjerne chform. Mulig den stanga Pål referer til. Tror LL kom rundt '85 eller deromkring. Men det var nok ikke lenge de brukte GII i den stanga, og jeg tror ikke det finnes mange av den i Skandinavia. Hvis noen har en så PM meg!

 

Stang for Staffan forresten som avskyr all stangutvikling som har skjedd siden '82  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hi.....hi men skal inrømme at rundt 1980 var den tiden jeg kjøpte mye stenger satt å sikla i brinsens flotte katalog. og at jeg ikke har så mange etter 2005 skal jeg også innrømme, men har gatti , vogg, fra 03......nei jeg har mere enn nok og så er det påbegynt er prosess meg noe Elverumsk vanedannende greier som jeg vet at kommer til å glede kastearmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just nu ligger väl inga spön ute tror jag. Men de senaste två åren har jag varit besatt av just LL-serien, så jag har bevakat dom på eBay USA. Av alla dom spöna som jag har sett så har ca en tredjedel varit av GII.

 

Ett tips när man söker på eBay är att göra en Advanced search och kryssa i Completed listings. Man måste vara reggad för att göra det. Då får man upp den senaste tidens avslut i sökt kategori. Jag hittade några LL, varav i alla fall ett var GII.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...