Gå til innhold

Er dette prisen vi må betale?


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Ille å se kjeften til den ørreten der....... men en skal vel heller ikke se bort i fra at det er noe langt større  enn en liten flue i krok 12/14/16 som har forårsaket

den kjeften der :rolleyes:

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mitt ville gjetning er at et av to har skjedd. Enten har den vært på krok som liten og fått revet ut munnvika når den ble sluppet ut igjen ellers har den slitt seg som større og revet av munnvika selv i kampen. Det siste har jeg opplevd på laksefiske. Kun munnvika satt igjen på kroken.

 

At dette forekommer er bare et fakta. Fisken ser ut til å være i god kondisjon så den har tydeligvis ikke lidd noen mangler pga defekten. Selvsagt må en uansett prøve å behandeln fisken så skånsomt som mulig slik at en kan unngå slikt i størst mulig grad. Jeg har også fått laks som har hatt deformert kjeve og hvor dette tydeligvis har vært til hinder for fisken da den var veldig slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille å se kjeften til den ørreten der....... men en skal vel heller ikke se bort i fra at det er noe langt større  enn en liten flue i krok 12/14/16 som har forårsaket

den kjeften der :rolleyes:

 

Terje!

"Selvfølgelig" er det ikke en fluekrok som har forårsaket den skaden :rolleyes:

Våkn opp.. C&R er sikkert fornuftig, men her ser dere baksiden av medaljen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille å se kjeften til den ørreten der....... men en skal vel heller ikke se bort i fra at det er noe langt større  enn en liten flue i krok 12/14/16 som har forårsaket

den kjeften der :rolleyes:

 

Terje!

"Selvfølgelig" er det ikke en fluekrok som har forårsaket den skaden :rolleyes:

Våkn opp.. C&R er sikkert fornuftig, men her ser dere baksiden av medaljen :rolleyes:

 

wattaføkk? ;)

 

såså la oss ikke begynne med det maset om C&R nå, vi blir bare uvenner alikkavæl... ;D

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I`m just sayin..

 

Å kroke samme fisken flere ganger i løpet av en sesong kan umulig være bra for fisken. Og at fisken får varige mèn er kanskje resultatet av nettopp C&R.

Missforstå meg rett, jeg er for C&R til en viss grad, men i enkelte tilfeller blir jeg rett og slett kvalm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meningsløs hypotese med andre ord..  :)

 

En treblekrok gjør nok mer skade en en #16 døgnflue.. Men fortomstykkelse er relativt fra fisker til fisker..

Nei, kommer nok ingen vei i akkurat denne disksjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no
???   ja vi gamle i dete gamet har det like bra der hvor det spilles Boccia og golf......der er det godt å være ordna forholdt og slippe å skape noe nød til noen, så kan vi sammen snakke om det å fiske , kaste med glass og gresstenger uten at de er et våpen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å vite hvor mange som fisker i elver hvor baglimi er èn ørret..

Hvor mange av disse fiskerene slipper ut fisk som har dødelige skader, kun for å fortsette fisket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det punktet vi snakker om nå, tåler ingenting, ihvertfall veldig lite....får en del småharr i lågen i løpet av sesongen og har fått mange av dem før om sesongen også....

 

sånn som nå i sommer har jeg begynt og kakke småharren, mange av de jeg har fått har vært kroket nettopp i den brusken....når den likevel skal kakkes så er jeg ikke forsiktig med og lirke kroken ut...river du litt hardt, så løsner den bruskbiten i ene enden med en gang...også kroket en del fisk i det tynne skinnet midt mellom brusken. det som skjer att det revner helt bort til den bruskbiten og så hekter seg til slutt i brusken og da skal det fint lite til att den løsner...

 

har også prøvd og løsne en mothake krok som har vært kroket gjennom den bruskbiten, prøver man og rive så er sjansene veldig store for att du blir stående med bruskbiten i handa...eller om du legger hardt prsss på fisken da, så tror jeg man kan miste fisken pga det også.

 

har også fått en del harr som denne bruskbiten henger og slenger på også...

 

fått noen store harrer som mangler dette også....ser ut skadene er gamle...ser nå ut som den overlever om den blir skadet på den måten...men selvfølgelig ikke bra :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig...har ikke fått en ørret med sånne skader!

 

så du mener att det pnktet på en ørret er sterkere der?

 

Ja, ganske mye. Hvor mye har jeg ikke målt. Men kanskje noen vet. IKKE STIKK Å DRA I BEGGE BARE FOR Å SE NÅ DA!

 

Dessuten er det faktisk mye mindre sjanse for å kroke ørreten der enn harren. Pussig nok.

 

det må du nesten forklare litt bdre...klarer jeg ikke helt og skjønne men... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke Det er en teori jeg ikke er enig i istedet for En meningsløs hypotese? Det blir både hyggeligere og lettere å diskutere da. Selv om man er dypt uenig så er det god folkeskikk å utvise litt høflighet og respekt når man diskuterer. Eller konstaterer du bare? Altså vet.

For meg så blir det en meningsløs hypotese da det ikke foreligger bevis for at andre sportsfiskere påfører fisken mer smerte enn en fluefisker..

Om du kan redegjøre for din teori, så lytter jeg øre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

harren er mye mere skjør i kjeften. det er vel fordi den ikke eter såfrove ting som sine artsfrende og annen fisk i stor graf, har ikke brukt for tyggamentet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke Det er en teori jeg ikke er enig i istedet for En meningsløs hypotese? Det blir både hyggeligere og lettere å diskutere da. Selv om man er dypt uenig så er det god folkeskikk å utvise litt høflighet og respekt når man diskuterer. Eller konstaterer du bare? Altså vet.

For meg så blir det en meningsløs hypotese da det ikke foreligger bevis for at andre sportsfiskere påfører fisken mer smerte enn en fluefisker..

Om du kan redegjøre for din teori, så lytter jeg øre :)

 

for og være vanskelig nå så sier dt seg selv att en triblekrok eller en stor markkrok KAN skade mere? :)

 

EDIT: var det ikke noen som hadde forsket ett eller annet på smerte hos fisk, eller er jeg helt på jordet nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...