Gå til innhold

Med sykkel på Hardangervidda


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger tur til Hardangervidda neste år. Utgangspunktene er mange, men jeg ser fort at jeg muligens må ta sykkel fatt for å nå inn til de områdene jeg ønsker. Er det noen her som har erfaring med bruk av sykkel på Hardangervidda? Jeg ser ut av kart at det er mange traktorveier på vidda. Er de farbare med sykkel og eksempelvis tralle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

den artikkelen ble atsluttet med til fots......jeg har hatt sommerjobb på hardangervidda, legge ut merkepunkt for kartverket......vi snakker om 75.......fy så mye steinrøyser, ja til fots

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sykkel er vel ikke det de gamle veidemennene brukte på Hardangervidda og ikke det jeg savnet da jeg gikk turen mellom Lågaros og sandhaug for en del år tilbake. Sykkel passer vel bedre på den gamle anleggsveien langs Bergensbanen. ellers så kan du komme et stykke inn på vidda ved Tinnhølen og fiske i Eitro, men ville latt sykkelen stå ved tinnhølen. Inn til Kalhovd går det også an å sykle og derfra inn i området ved Gøyst.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel kan være et fint fremkomstmiddel mange steder på Hardangervidda ! (Men last den ikke for tung)

Inne i selve Nasjonalparken er det en del ferdselsregler som gjelder sykling: Det er ikke tillatt å sykle utenfor veier, traktorveier og sleper !  Du har altså ikke lov å sykle på de fleste stier og turistløyper på vidda.

Turen Staffan refererte til kan du ikke lenger sykle hvis du skal holde deg på rett side av loven.

Turen Oddbjørn henviser til starter ved Solheimstulen og ender opp på Lågaros, her er du jo midt inne i flotte fiskeområder,

turen kan også gjøres lenger ved å krysse Lågen ved det gamle vadestedet neden for Lågaros, herfra kan du følge sleper opp til Tronsbu/Tinnhølen.

Dette er også et fint utgangspunkt sentralt på vidda, med flere sleper du kan følge.

Hadde selv dette som utgangspunkt for årets tur, med Sandhaug turisthytte som base.

 

Rjukan med Krossobanen opp på fjellet er også et fint utgangspunkt, og ligger utenfor nasjonalparken.

 

Har selv syklet på Hardangervidda de 5 siste sommerene med sønnen min og kamerater av ham.

Dette er turer på de unge`s premisser, så telt og fluestang er byttet ut med turisthytter og sykkel.

Her er bilder fra flere av sykkelturene:

 

http://picasaweb.google.no/sandefjord.sk/Hardangervidda912Juli09#

http://picasaweb.google.no/sandefjord.sk/Hardangervidda36Juli08#

http://picasaweb.google.no/sandefjord.sk/Kalhovd68Juli07#

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå misforståelser: Jeg er ikke tilhenger av sykling utenfor veier og bredere stier. Sykkel skader som andre transportmidler underlaget. Ikke har jeg sykkel beregnet for slike øvelser heller. MEN er det grusveier/sandveier/brede stier som egner seg, nøler jeg ikke med å ta med sykkel med mindre det er forbud. Sykling nord for Rosskreppfjorden er ikke etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke ett fiskebilde Helge! Er det mulig?

 

Takk for fyldig informasjon alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fantastiske bilete frå vidda! :D Godt og sjå frisk og sprek ungdom. Men det må då vera nokon gonger du skulle ynskje at du hadde fiskestong i dei områda her?? ;D ;D

Har hatt mange turer i dette området med fiskestang  :) :) Både til fots og med kano.

Til og med bryllypsreisen min gikk til dette området for snart 20 år siden. Vi fikk da flere flotte ørreter i en av elvene vi nå krysset med sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...