Gå til innhold

Gigapixel


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Ganske kule bilder som lages med å sette sammen mange enkeltbilder (etter som jeg skjønner).

 

Her er et fra hjemplassen min, Stokmarknes (fotografens hjemplass også  8) ):

http://gigapix.no/gigapiksel/150/stokmarknes-1gig

 

Her er Oslo:

http://gigapix.no/gigapiksel/124/oslo-fra-lufta

 

Og nydelige Tromsø:

http://gigapix.no/gigapiksel/881/utsikt-over-troms%C3%B8

 

Han har flere bilder av denne typen og en del 360grader-panoramaer - veldig stilig.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske kule bilder som lages med å sette sammen mange enkeltbilder (etter som jeg skjønner).

 

Her er et fra hjemplassen min, Stokmarknes (fotografens hjemplass også  8) ):

http://gigapix.no/gigapiksel/150/stokmarknes-1gig

 

Her er Oslo:

http://gigapix.no/gigapiksel/124/oslo-fra-lufta

 

Og nydelige Tromsø:

http://gigapix.no/gigapiksel/881/utsikt-over-troms%C3%B8

 

Han har flere bilder av denne typen og en del 360grader-panoramaer - veldig stilig.

 

Eirik

hehe.. tørr ikke fortelle hva jeg har hatt av fart over stokmarknesbrua ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker noe slags servo-oppsett da eller? Stilige bilder forresten. Har forresten spotta noen servo-kamera-assemblies på http://servocity.com/html/pan_tilt_roll___accessories.html

Ikke mye stress eller mange kroner å lodde sammen en servodriver med ei programmerbar microchip heller (bruker ofte USB bootloader, så nye programmer bare kan lastes opp med USB). Så utstyret utover kamera trenger ikke være spesielt dyrt.... bare tenker høyt...

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bildene på Trønder-Avisa er iallefall tatt på stativ, så skyter han rader på ca. 20 bilder hver rad, og ca 10 rader. Det er da slik at bildene må overlappe hverandre litt. Slik at photoshop\andre verktøy har mest mulig å arbeide med når de skal brodere sammen bildene. Det er en funksjon i photoshop som ligger under "Automate" og heter "Photomerge". Det er iallefall den enkleste måten å komme i gang med slike bildemontasjer hvis man har tilgang på photoshop.

 

Ellers er det jo egene systemer for å lage slike montasjer, men de største motasjene jeg har laget har vært på rundt 50 bilder, og det har photoshop taklet ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

slike bilder konstrueres i photoshop......tar bare litt tid.......i stor versjon er alle bildene i full størrelse og går således inn i og gir det kamera gir av[attachimg=1] kvalitet og oppløsning

post-0-139498691437_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bildene på Trønder-Avisa er iallefall tatt på stativ, så skyter han rader på ca. 20 bilder hver rad, og ca 10 rader. Det er da slik at bildene må overlappe hverandre litt. Slik at photoshop\andre verktøy har mest mulig å arbeide med når de skal brodere sammen bildene. Det er en funksjon i photoshop som ligger under "Automate" og heter "Photomerge". Det er iallefall den enkleste måten å komme i gang med slike bildemontasjer hvis man har tilgang på photoshop.

 

Ellers er det jo egene systemer for å lage slike montasjer, men de største motasjene jeg har laget har vært på rundt 50 bilder, og det har photoshop taklet ypperlig.

 

Jo, stativ må du jo uansett ha, men med servoer i tillegg... tanken var da kan du forhåndsprogrammere en sekvens på X bilder per rad og Y rader, og servoene vil være presise ned til circa 1 grad, muligens bedre avhengig av kvaliteten på servoene. Overlapping er nødvendigvis et must. Men om du da i tillegg har et automatisert script for å lappe sammen bildene, det være seg med photoshop eller annen bildebehandlingssoftware, vil du kunne ta slike gigapixelbilder nesten uten noe arbeid involvert.

 

Kjetil

 

EDIT:

Her skriver herr Urke om utstyr og programvare: http://gigapix.no/blogg/403/nyttig-utstyr-og-programvare

 

Eirik

Jepp, der har du det... "Manfrotto 303SPH multirow pan head og Panosaurus."... samme greiene bare ferdigprodusert og antakelig relativt kostbart.

 

Litt det samme konseptet som KDA's maskingeværmontasje.. du forhåndsprogrammerer målene, og når du bestemmer deg for å sette igang beveger montasjen seg mot mål A, fyrer X antall skudd, umiddelbart beveger montasjen seg til mål B, fyrer Y antall skudd, osv... bare fredeligere, ett knips på hvert mål, og et lineært rutenett av målpunkter.

 

EDIT2: et bilde fra servocity som forklarer godt...

Pan_and_Tilt_on_Tripod_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er grisedyrt, og egentlig unødvendig for de aller fleste.

I forhold til at man kan oppnå nesten samme resultat med et vanlig stativ hvor man kan låse av tilt og pan hver for seg. (Slik ble gigapixelbildene til T-A tatt).

 

Selv har jeg laget mange panorama-bilder ut i fra håndholdt-bilder.. Blir somregel ikke flere enn 5-6-7 bilder i en serie, men det kan no funke greit fordi.

 

Såeh, skal man basere seg på å ta mange gigapixelbilder, og eventuelt prøve å gjøre en fortjeneste - så er det sikkert kjekt med et slikt system. Men for de aller fleste andre, så kan man gjøre bortimot det samme med et ordinært bra stativ, og litt ekstra tålmodighet og nøyaktighet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisedyrt, presis.

 

Men er man hobbyfotograf med kamera med stativ, og har interressen, var poenget mitt at et slikt system kan settes sammen til en relativt rimelig penge. Med for eksempel en SPT400 tilt (fra $75), montert til f.eks en SPG645S pan (fra $80), montert til stativet (eventuellt litt opp i pris på servoene om man har tungt kamerautstyr), pluss etpar transistorer ($1) til å drive servoene, en microchip ($2) til å generere pulsbreddemodulerte signaler for servokontroll samt kamerautløsersignaler, og USB-kabel ($2) så du kan instruere microchip'en til ulike oppgaver fra laptop'en... Ja, da har du plutselig ALT du trenger for å gjøre dette kjapt og enkelt.

 

Har du lettere fotoutstyr dvs under 1kg, kan det gjøres enda billigere, med SPT200 (kombinert pan og tilt) til $46, servoer kommer da i tillegg. Ikke helt sikker hvordan jeg ville festet denne til stativet men...

Direct_Drive_Pan___Tilt_with_camera_3.0.jpg

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MM, praktisk, og enkelt for den gjevne hobbyfotograf. Virker ikke komplisert i det heletatt ;D ;D ;D

 

Tenkte jo ikke foreslå at du skulle sette sammen kretskortene og gjøre programmeringa, men skjønner jo at stemningen er laber for noe sånt. Ville jo tatt meg godt og vel en dag å sette sammen en batch med kort samt å skrive en enkel programvare m GUI for windows, så det er lite poeng at jeg sløser med tiden.

 

EDIT: klart USB-kabler etc blir vel også litt i overkant for den "gjevne hobbyfotograf". Enig. Vi dropper den tanken.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MM, praktisk, og enkelt for den gjevne hobbyfotograf. Virker ikke komplisert i det heletatt ;D ;D ;D

 

Tenkte jo ikke foreslå at du skulle sette sammen kretskortene og gjøre programmeringa, men skjønner jo at stemningen er laber for noe sånt. Ville jo tatt meg godt og vel en dag å sette sammen en batch med kort samt å skrive en enkel programvare m GUI for windows, så det er lite poeng at jeg sløser med tiden.

 

EDIT: klart USB-kabler etc blir vel også litt i overkant for den "gjevne hobbyfotograf". Enig. Vi dropper den tanken.

 

Kjetil

 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker i forhold til hvorvidt den siste bemerkningen er sarkastisk eller ei. Muligens fordi jeg har drukket... men det får no så være.

 

Uansett. Har du 3500kr å bruke på et ferdig system, eller har kompetanse til å gjøre det selv for 1200kr med hjemmesnekra løsninger og selvprogrammert software, så kjør for faen på... For all del, gigapixel er morsomt det... Bare ikke verdt pengene når du kan oppnå samme resultat uten servostyring på kameraet.

Men hver eneste fotograf jeg møter med over gjennomsnittelig teknisk\matematisk innsikt tar stort sett utelukkende elendige bilder.

Sier ikke at dette gjelder alle.. bare alle jeg har møtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det lå nok en dårlig skjult sarkasme der. Personlig har jeg egentlig null interresse av noe gigapixelfoto, men jeg tenkte jeg kunne være behjelpelig dersom noen ønsket å sette sammen noe slikt til en brøkdel av prisen av kommersielt utstyr, rett og slett bare fordi jeg har bakgrunn innen denne typen mekanikk/elektronikk/programmering (vel, egentlig kybernetikk). Det var den lysten som ble litt dempa og endte opp i sarkasme, fordi jeg følte tilbudet om å bruke en fridag på dette nesten ble latterliggjort og i beste fall satt vel liten pris på. Faktum er at det ikke er noen big deal å styre en slik kameraenhet fra PC'n automatisk, men det er klart det lar seg gjøre manuellt også. Sikkert mere moro også.

 

Nok om dette, var ikke meningen å dra tråden OT, og jeg oppfordrer moderator til å ta en titt på tråden, evt rydde litt opp her slik at den kan fungere som den antakelig var ment, med lenker til gigapixelfotoer. Beklager avsporingen.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...