Gå til innhold

Impregnering


Tordmulen

Anbefalte innlegg

Hur många av er impregnerar flugorna direkt vid bindstädet? Vad använder ni dels vid städet och dels vid vattnet?

 

Själv har jag slutat att impregnera vid städet och jag använder Loons Aquel vid vattnet.

 

Hei Tordmulen

 

jeg bruger CDC olie, ved vandet og ved fluestikken.

 

Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å impregnere ved bindestikka. Det er CDC i nesten alle fluene, så da blir det bare en runde i risteboksen ved behov. Det er vel snart bare Streaking Caddisen igjen som ikke har CDC.

Er det noe meninger ang. forskjellig type pulver, eller er alle bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg bruker ingen ting når jeg sitter å binder, fluer uten cdc bruker jeg ofte Loons Aquel - ellers går det i Top Ride fra Loon. Syns disse fungerer helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å impregnere ved bindestikka. Det er CDC i nesten alle fluene, så da blir det bare en runde i risteboksen ved behov. Det er vel snart bare Streaking Caddisen igjen som ikke har CDC.

Er det noe meninger ang. forskjellig type pulver, eller er alle bra?

 

Selvom du bruger CDC skal de jo impregneres alligevel, de indholder jo ikke noget olie efter de er farvet.

 

Tørflue pulver fra TIEMCO er godt. nen ikke rart at få på fingerne, huden bliver som sandpapir.

 

Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Jeg har sluttet å impregnere ved bindestikka. Det er CDC i nesten alle fluene, så da blir det bare en runde i risteboksen ved behov. Det er vel snart bare Streaking Caddisen igjen som ikke har CDC.

Er det noe meninger ang. forskjellig type pulver, eller er alle bra?

 

Selvom du bruger CDC skal de jo impregneres alligevel, de indholder jo ikke noget olie efter de er farvet.

 

Tørflue pulver fra TIEMCO er godt. nen ikke rart at få på fingerne, huden bliver som sandpapir.

 

Loke.

 

Pleier somregel å holde med tørkepulver, TIEMCO sitt er det Dryshake? Den grønne greia? Søla en slik i lomma på vadejakka mi jeg, tok 2 år før den blei bra igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min boks med grønt lokk står det Shimaski Dryshake, den er fra Tiemco ja. Får du pulver på fingeren så vær forsiktig så du ikke får det på fluesnøret. Da blir det trått og umulig å kaste med, omtrent som sandpapir det også.

Jeg har ikke prøvd andre merker, kan det være noen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Er det noen som har peiling på hva slags stoff det egentlig er i risteboksen??

 

Den grønne TMC greia har jeg ingen anelse, står ingen ting i topride eller, er nå iallefall silicagel, kan være det meste er det bare i veldig liten str, er slik melis struktur av dette.

 

Det svei på tunga iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lumskheter som er i de boksene er nok ikke så lett å

få 100 % oversikt over. Men det er noe dritt å få på snøret ja!

 

Mer praktisk Hermansen?? TMC boksen har en pute i lokket som er glimrende til å impregnere de delene som man ønsker. Trenger ikke å

ta i pulveret en gang. Jeg synes Shimizaki Dry Shake er best, både i

flyteegenskaper og funskjonalitet. Lokkene på loonboksene har mye lettere for å sprette opp/bli skjeve slik at de lekker.

 

Men Loon skal jo liksom være så miljøorientert da, burde ikke ha noe

giftig i boksen da. Bare les på førstesiden deres:

 

http://www.loonoutdoors.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

 

Mer praktisk Hermansen?? TMC boksen har en pute i lokket som er glimrende til å impregnere de delene som man ønsker. Trenger ikke å

ta i pulveret en gang. Jeg synes Shimizaki Dry Shake er best, både i

flyteegenskaper og funskjonalitet. Lokkene på loonboksene har mye lettere for å sprette opp/bli skjeve slik at de lekker.

 

Skal være enig i at den er meget meget bra, men etter jeg fylte lomma mi i vadejakka med den vil jeg ikke se den boksen noe mer :) Greit mulig kanskje det var min skyld noe jeg ALLTID VIL NEKTE egentlig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Hehe.. sånn er det med traumer.

Kjenner til det, har ikke handlet meg permafloat etter at jeg fikk

full buksa jeg heller... Savner ikke guffa en gang.

 

Rune

 

Trur jeg har ei gammal flaske med permafloat liggende om du vil kjøpe`? Var ikke den mest til å ha på fluebindebordet a? Mener den ga noen stygge oljeringer, mulig jeg tar feil altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permafloat ja ... Jeg brukte Permafloat til å impregnere nybundne fluer med før. Slutta da jeg la ei permafloat-våt flue i en Myran-boks, og det gikk hull i boksen. Stærke saker var det væffal.

Nå impregnerer jeg alle mine tørrfluer umiddelbart etter at lakken er tørr, og så henger de til tørk en tid. Bruker et stoff som heter Orvis Watershed. Ute i elva har jeg brukt Tiemco's pulver, men prøver nå Loon Top Ride, etter et hyggeligt (kaffeslaberas)besøk hos Jarle og Bjørnar i sommer. Forskjell på disse to pulverene? Ikke som jeg merker... Sannsynligvis er det vel samme stoffet.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har nylig begynt å bruke cdc i endel mønstre. Bør jeg impregnere fluene, f.eks. fallskjermflue med cdc-vinge med hydrostop (bortsett fra cdc-vingen), eller bruker dere bare pulver på disse fluene? Han i butikken sa jeg kunne bruke hydrostop på cdc også, men det stiller jeg meg tvilende til.. Dere som bruker hydrostop: Hvordan bruker dere dette? Bare før de går i flueboksen?

 

 

Hmm. Nydelig vær i dag. Blir nok lite skriving i dag, og heller en tur i skogen og teste cdc fluer :)

 

PS! Håper noen kan svare nå, siden vi nå tross alt hadde en tangering av rekorden fra 26 Mai 2005 17:56 på 53 brukere i forumet på en gang. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluene jeg binder gjennomgår et 5 minutters dykkerkurs i Hydrostop, deretter kun vedlikeholdsimpregnering under fiske. Stiller meg tvilende til å duppe CDC i noe som helst! -der gjør risteboksen jobben best. Ser at noen også sverger til CDC-olje men dette her jeg selv ingen nyere erfaring med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fallskjermfluer med cdcvinge impregneres med nål dyppet i foreplay (hydrostop). Jeg har ikke testet ut slik tyntflytende silikon på cdc men innbiller meg at det klistrer det godt sammen. Kan hende at det fungerer etter lang tids tørking og "blåseøvelser". Dry Magic fungerer meget bra på cdc, har brukt det mange ganger i år, cdc olje er sikkert bra det også. Uansett så skal cdc ikke ha mye impregnering.

 

Jeg vet at watershed fungerer på cdc, men da må fjæra tørke lenge før du bruker den. Det dobbler flytegenskapene og bæreevnen.

 

rams,

Stiller meg tvilende til å duppe CDC i noe som helst! -der gjør risteboksen jobben best. Ser at noen også sverger til CDC-olje men dette her jeg selv ingen nyere erfaring med

Pulver er bra til tørk og "oppfreshing" men holder ikke på langt nær så lenge som annen impregnering. Jeg hadde to fluer impregnert med Dry Magic i et vannglass i en uke uten at de sank. Merker også forskjell under fiske ved at fluene holder seg vestentlig lengre høytflytende.

 

Det man skal være oppmerksom på er hvilke typer cdcfluer man impregnerer.

Fluer med vingefjær og flyteelement er greie å impregnere. Værre er det med de som har hackle av cdc, da skal man vær mye mer forsiktig for å unngå at fibrene klistrer seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg den grønne boksen fra Tiemco - *Shimaski Dryshake*. Kan ikke dette brukes på alle typer tørrfluer ? Må man nødvendigvis drive å rote med 20 forskjellige impregneringsmidler ?

 

Er det noen her som holder seg KUN til denne boksen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...