Gå til innhold

Hekla softhackle vulgata parachute – steg for steg


Kjetil_H

Anbefalte innlegg

Takker for dine motiverende ord, André. Er jo ikke direkte underlig at ærfarne tradisjonalister som har sett flere fluevarianter enn de fleste, kommenterer utifra hva de vet fungerer. Det setter jeg jo stor pris på, og det er nyttig. Men teknologiutviklingen, kansje spesielt innen kunstfibre, gir oss jo nye muligheter som må prøves ut  :) Da er det litt viktig å ikke bare se på ting fra en tradisjonell vinkling men også vurdere de tekniske aspektene objektivt.

Legger forresten ved en tegning av tverrsnittet til Dry Wing -fiberen. Jeg fant ikke noe om dette på nettet, og jeg husker ikke helt hvem som tegnet og forklarte meg oppbygningen, men det er ihvertfall slik jeg har fått fiberstrukturen beskrevet... uten kildehenvisning altså, så ikke bruk tegninga som referanse.

Kjetil

post-3869-13949869552987_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner mistenkelig på fiber som brukes i forskjellige typer isolasjon.  Soveposefiber har jo også hulfibertyper med 3 og 4 luftkammer.

Ja, du kan nok være 100% sikker på at disse fibra ikke er lagd med tanke på fluefiske ihvertfall ;) Soveposer høres ganske sannsynelig ut som bruksområde, jeg har ihvertfall blitt fortalt at Tiemco lanserte disse fibra for fluebinding, og Guideline solgte garnet for Tiemco... men så fant Guideline garnet selv, antakelig direkte fra produsent av vetikkehva (soveposer? isolasjon?), så pakka de det selv istedet for å betale blodpris til Tiemco. Så enten du kjøper Guideline eller Tiemco Dry Wing er det visstnok akkurat de samme fibrene... Har jeg hørt da, får jeg legge til..

Connection Problems

Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker opp fluene fra vannet nå... legger ved bilder tatt nå nettopp etter 19 timer på vannet, ingen vesentlig endring. Så får jeg heller følge Oddbjørns råd om en dråpe zalo i neste test. Men nå skal fluene få tørke seg litt og få igjen varmen med en kopp kakao eller noe...  :rolleyes:

post-3869-13949869553237_thumb.jpg

post-3869-13949869553798_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner mistenkelig på fiber som brukes i forskjellige typer isolasjon.  Soveposefiber har jo også hulfibertyper med 3 og 4 luftkammer.

Ja, du kan nok være 100% sikker på at disse fibra ikke er lagd med tanke på fluefiske ihvertfall ;) Soveposer høres ganske sannsynelig ut som bruksområde, jeg har ihvertfall blitt fortalt at Tiemco lanserte disse fibra for fluebinding, og Guideline solgte garnet for Tiemco... men så fant Guideline garnet selv, antakelig direkte fra produsent av vetikkehva (soveposer? isolasjon?), så pakka de det selv istedet for å betale blodpris til Tiemco. Så enten du kjøper Guideline eller Tiemco Dry Wing er det visstnok akkurat de samme fibrene... Har jeg hørt da, får jeg legge til..

Synes de som GL selger virker noe mere "kreppet" eller bølgete om du vill. Tror ikke det er samme leverandør. Men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner mistenkelig på fiber som brukes i forskjellige typer isolasjon.  Soveposefiber har jo også hulfibertyper med 3 og 4 luftkammer.

Ja, du kan nok være 100% sikker på at disse fibra ikke er lagd med tanke på fluefiske ihvertfall ;) Soveposer høres ganske sannsynelig ut som bruksområde, jeg har ihvertfall blitt fortalt at Tiemco lanserte disse fibra for fluebinding, og Guideline solgte garnet for Tiemco... men så fant Guideline garnet selv, antakelig direkte fra produsent av vetikkehva (soveposer? isolasjon?), så pakka de det selv istedet for å betale blodpris til Tiemco. Så enten du kjøper Guideline eller Tiemco Dry Wing er det visstnok akkurat de samme fibrene... Har jeg hørt da, får jeg legge til..

Synes de som GL selger virker noe mere "kreppet" eller bølgete om du vill. Tror ikke det er samme leverandør. Men jeg vet ikke.

Har lagt merke til det, men jeg har garn fra Guideline som er både kreppet og glatt... Tror det varierer rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente bakfram som du tenkte ;D ;D

Krokøet kan være fritt bak Thorax likevel. Du binder inn kropp,vinge og skuldre der krokbøyen begynner. Bare feil veg.

Det er ikke noe gæærnt å prøve. Når jeg var tenåring og bandt kun tørrfluer med tradisjonelt hackel, gjorde jeg det masse. Jeg innbilte meg at jeg skulle kamuflere selve kroken i hackelet ;D

Jeg kan jo prøve selv også og legge ut bilder. (men da blir det ikke på en stund ennå..litt november i hodet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente bakfram som du tenkte ;D ;D

Krokøet kan være fritt bak Thorax likevel. Du binder inn kropp,vinge og skuldre der krokbøyen begynner. Bare feil veg.

Jo, såpass fikk jeg egentlig med meg, men hvor binder du ut den forlenga kroppen? På en streamer-liknende krok hadde det vert lett da du kunne hatt øye på halen, men klarer ikke helt visualisere om krokøyet kommer over eller under kroppen.. er det klekkerkrok du ser for deg, vanlig tørrfluekrok, eller noe annet?

Er du flink til å tegne i Paint?  ;D

Fantastisk fine Vulgataer, Kjetil! Tror jeg må bygge meg en slik heklestrengdings :) Hva slags materiale bruker du som "heklestreng"?

Takker så mye Roger  :D Har prøvd litt forskjellig, bla.a. drywing men det viste seg å være elastisk, litt kjedelig når du spenner flua ned fra strengen :-\ Nå bruker jeg ei løkke av kraftig bindetråd. Jeg har et pappkort som er skåret til akkurat så stort at ei løkke bundet rundt det passer akkurat på riggen med passe fjærbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner mistenkelig på fiber som brukes i forskjellige typer isolasjon.  Soveposefiber har jo også hulfibertyper med 3 og 4 luftkammer.

Ja, du kan nok være 100% sikker på at disse fibra ikke er lagd med tanke på fluefiske ihvertfall ;) Soveposer høres ganske sannsynelig ut som bruksområde, jeg har ihvertfall blitt fortalt at Tiemco lanserte disse fibra for fluebinding, og Guideline solgte garnet for Tiemco... men så fant Guideline garnet selv, antakelig direkte fra produsent av vetikkehva (soveposer? isolasjon?), så pakka de det selv istedet for å betale blodpris til Tiemco. Så enten du kjøper Guideline eller Tiemco Dry Wing er det visstnok akkurat de samme fibrene... Har jeg hørt da, får jeg legge til..

Synes de som GL selger virker noe mere "kreppet" eller bølgete om du vill. Tror ikke det er samme leverandør. Men jeg vet ikke.

Har lagt merke til det, men jeg har garn fra Guideline som er både kreppet og glatt... Tror det varierer rett og slett...

Jeg ser Nordisk endelig har fått sjappa si online igjen... i ny innpakning.. og se:

Guideline Dry Wing, akkurat samme materiale som TMC Aero Dry Wing. Vingemateriale. Hule fibre gir svært gode flyteegenskaper. Lett å jobbe med.

http://nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=386&Category2ID=491&List=1&Level=2&ProductID=6668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du tok deg bryet med gjøre dette. Jeg kommenterte mer under tråden der bildene ligger ;D ;D

artig ;D ;D

Hadde det artig sjøl jeg Bjørnar  ;D Det blir nok med den ene, så får jeg prøvekaste den ved anledning og se om'n spinner, og kansje ta en fisk eller to på'n for å se om snøreløkka holder, går jo evt an å hekle på kevlartråd da, og forankre skikkelig i kroken, mulig jeg lager en sånn variant. Noe som mangla på det estetiske inntrykket men... det er jo egentlig underordnet...  :rolleyes:

EDIT: Bare en tanke som slo meg i forbindelse med Kevlar... Kevlaren til Nordisk har visstnok bruddstyrke på 3.5kg, men lurer litt på hvordan kevlarfibra slites... om de slites.. Det jeg lurte litt på var å tjore ei kevlarløkke igjennom krokøyet, sammen med ei sånn ring folk bruker til å skjøte fluefortom (bitteliten metallring). Da kunne øyet ligge inni flua, kevlaren igjennom bakkroppen, og fortomsringen bak på halen til å knyte snøret i... men hvis kevlaren slites er jo ikke dette noen knallidé akkurat. Som sagt, bare en tanke som slo meg... Antakelig ingen knallidé... Høres kansje tungvint ut, men med streamer-type krok ville bakkroppen bli for tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ramla over en italiensk strengbindeteknikk som kalles facocchi. et google bildesøk på "facocchi" ga et bilde av denne riggen, enda enklere å bygge enn den jeg har brukt ;)

fagicchi.fra16.jpg

Disse fluene er bygd på en litt annen måte... ser ut som kroken er helt separert fra flua. Kan kansje være en idé med hensyn til krokinga?

DSC_0594.jpg0812i894.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp du har nok rett Tore... tror disse etterhvert ser ut omtrent som de bør, bare bakkroppen ikke lages så stiv at den ikke kroker skikkelig. Har droppa superlimet på heklinga, og det virker relativt holdbart likevel. Har kikka på litt annet snax jeg vurderer å anskaffe av inspirasjonsmateriale da...

http://www.essential-skills.tv/

Essential Patterns -> Woven flies

og denne boka

http://www.amazon.com/Fly-Tiers-Benchside-Reference/dp/1571881263

Sjekk ut indexen som ligger åpen hos amazon... sikle... et titals hekle/veveteknikker :)

Tror detta blir en givendes vinter hva fluebinding angår ;)

EDIT:

Dette er noen av hekle/veveteknikkene som beskrives, men mye annet er vanskelig å finne online info på

http://www.swedneckflyfishing.com/parallelweave_steps.htm

http://www.fliegenfischer-forum.de/knuepfen.html

Ellers har jeg lett litt etter denne (Chequer(ed) Weave) som beskrives i DVD'n over, uten hell.. må nok kjøpe DVD...

ep2_04.jpg

Lurte litt på å prøve teknikken opp-ned i forhold til bildet for å lage tegninger under kroppen på Danica ;) Men vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...