Jump to content

Hekla softhackle vulgata parachute – steg for steg


Recommended Posts

Ephemera vulgata (Innsjøduskgjelledøgnflue eller Innsjøsanddøgnflue) er med sin 14mm-25mm lange kropp en av våre to desidert største døgnfluer (med Ephemera danica). På grunn av den betydelige størrelsen ser selv stor ørret på disse som nyttig matauk når de er tilgjengelige, så vulgataen gir mulighet for grov innsjøørret på tørrflue (i Norge lever danica bare i strømmende vann).

Her følger en steg for steg til ei skikkelig solid og tøff vulgataimitasjon, det er mye arbeid men dette er fluer du fisker på tykk fortom, og binder du dem solide bør de være verdt slitet. Heklestrengen jeg bruker er rett og slett ei strekkfjær i en ramme som spenner opp en løkke av kraftig bindetråd. Flua jeg binder her har en total kroppslengde på 20mm, altså sånn midt-på-treet-størrelse.

Bare én advarsel… ingen vittige kommentarer om stikka jeg brukte her, takk.

1. Jeg begynner med en bøyd tørrfluekrok. Denne er en gammel Mustad 80250 BR, på de mindre døgnfluene bruker jeg som oftest Tiemco TMC 212Y. Bind inn tråden og surr deg litt opp igjen mot øyet som vist:

2. Bind inn en bunt rådyrhår eller hjortehår med dobbel slakk løkke, surr etpar løse brede turns ned for å holde materialet nede (skal ikke bindes fast). Vær forsiktig i håndteringen av rådyrhåra så du beholder volumet, som når du binder ”dyret” hvis du kjenner til den.

3. Klipp ned håra tett inne ved kroken så de bygger lite.

4. Slipp opp surringene som holdt håra nede, legg etpar turns rundt kroken og vi er klare til å flytte flua til heklestrengen.

5. Surr kroken til strengen med stramme turns.

6. Surr deg ned mot halen i brede forsiktige turns, igjen som om det var ”dyret” du bandt…

7. Surr deg like forsiktig opp igjen og bind inn 6 fibetts.

8. Hold fibettsene på oversiden av bakkroppen når du surrer deg ned. Splitt dem pent (her bruker jeg forstørrelsesglass og nål for å sortere dem)

9. Sikre fibetts-splitten med åttetallsurring, surr deg opp, og legg på litt superlim ved halerota.

10. Plukk ut de fargene av fibre du skal bruke. Fortrinnsvis mest drywing, men gjerne også polypropylene. Det brune garnet jeg hekler oversiden med består av 5 medium dun og 10 brown drywing-fibre, det gulgrønne garnet til undersiden består av 5 medium dun drywing-fibre, og 10 polypropylenefibre henholdsvis 6 gule og 4 oliven. Bruk de kombinasjonene som gir deg fargen du trenger, men prøv å bruk lettest mulige materialer (hulfiber).

Bind inn heklematerialet.

11. Ned og opp igjen. Fortsatt forsiktig så du ikke ødeleger volumet i håra.

12. Så var det heklinga. En relativt stor nål anbefales for mindre kløning med fibre som ramler av heklehaka.

13. Hekle deg helt opp til kroken. Når du skal avslutte heklinga, legg merke til hvilken vei materialene peker (ene fargen peker opp, andre ned). Fortsett materialretningen inn i en halvstikk på hver av garnendene, rundt krokstammen.

14. Bind inn med bindetråden og kutt. Noen ganger sparer jeg heklematerialet for noen fargede strå til vingen, det har jeg ikke gjort her. Nå er det dags for å sette inn kroppen lett med superlim. Forsiktig, små mengder. Forsterk knutene som forankrer bakkroppen til kroken litt ekstra. La det tørke.

15. Flytt flua tilbake til stikka etter limet er tørt.

16. Kutt heklestrengen foran og bind inn vinge. Her brukte jeg halvannen tykkelse drywing.

17. Finn fram en passende hacklefjær. Her har jeg brukt ei bakfjær fra en whiting-saddle. Skikkelig myke pløsete fjær. Bare en advarsel, det kan være ganske variere fiberlengder på disse. Jeg målte fjæra, men bandt den inn litt lengre ned enn der jeg målte og fikk litt for langt hackel. Når jeg oppdaga det hadde jeg alt limt innbindinga så jeg prøvde ikke rette på det.

18. Bind inn hacklefjæra og lim fast innbindingspunktet med superlim.

19. Etter å ha dubba thorax på kryss og tvers gjør du klar cdc for innsetting i splitta tråd. Lakk vingeposten, surr hacklet og bind fast materialenden, spinn på cdc-hackelet under fjærhackelet FØR lakken tørker (så det får ekstra feste). Deretter legger du bittelitt superlim på der du bandt inn enden av hacklefjæra.

20. Sånn…

21. Dubb foran thorax, lag hode, og lakkér.

22. Til slutt sniker du inn noen små dråper med superlim her og der ved roten av hackelet, spesielt cdc-hackelet for å hindre fibre i å bli dratt ut. Dra hacklet litt ned, kutt av heklestrengen ved halerota, og du er ferdig.

Forøvrig, som jeg nevnte underveis i steg-for-steg'en ble hackelet litt i lengste laget. Ville nok anta at noe som dette blir litt nærmere virkeligheten.

[attachimg=1]

Flua med dette kortere hacklet flyter akkurat like bra (som kork), og poenget med softhacklet her er jo å gi et inntrykk av bein med liv i, så da bør lengden tilsvare det helhetlige inntrykket av døgnfluebeina.

Nøkkelfaktorer i mønsteret er altså et hackle/framkropp med liv (dubbinga er også cdc), en glassklar bakkropprofil med de rette fargene (burde ikke kunne misforstås av ørreten), og en solid vingekontur, gjerne litt høy vinge.

Kjetil

EDIT: Skulle du være nysjerrig på tidligere informasjon om hvordan denne teknikken ble unnfanget er det litt info samlet i

, men ha i tankene at det du finner der er tidlig eksperimentering som er videreført til disse nyere variantene. Noen lenker til aktuell informasjon er samlet øverst i den tråden.

Link to post
Share on other sites

Glittrende steg for steg Kjetil. Terje får konkuranse som heklekongen her

;D

Legger på et lite fototips, finn en ensfarga bakgrunn til bildene dine, så hever du dem enda et hakk. en papplate,  eller et stoffstykke gjør susen

Gisle

Link to post
Share on other sites

Fytte hæljeroa for en suveren steg for steg

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Fantastisk bra, Kjetil!

Terje!

Tusen takk Terje! Varmer godt å få sånn skryt fra sjefen sjøl 

Var litt drøyt format på denne, men har fått helt dilla på disse fluene nå, så syntes den fortjente ei steg-for-steg

/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Knallhardt kjetil

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Takker Tore

/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Glittrende steg for steg Kjetil. Terje får konkuranse som heklekongen her

;D

Legger på et lite fototips, finn en ensfarga bakgrunn til bildene dine, så hever du dem enda et hakk. en papplate,  eller et stoffstykke gjør susen

Gisle

Takker 

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Haha, tror du hadde revurdert den utallelsen hadde du sett et kjempestort øye foran den ene knuta på et makrobilde, med tunga sideveis ut av kjeften i full anstrengelse for å få knutene til å ligge relativt rett

/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Har lagt merke til at noe må gjøres med bildene mine ja. Fargene blir jo forskjellig fra bilde til bilde avhengig av bakgrunnen.. Skal prøve ut noe av det du foreslår jeg

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Link to post
Share on other sites

Kjempemessig, Kjetil! Vanvittig flott.

Vi begynner vel å ane at du liker å hekle..

Dag

Takker så mye, Dag  

;D

Dette var en sinnsykt fin flue kjetil! På grensen til sykt ass.. Strøken.

Hvor lang tid bruker du på en slik flue? (uten å underdrive)

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Takker for skryten André  

EDIT: bare vill gjetning altså.. har ikke helt oversikt over hvor mye tid det tar

Kjetil

Link to post
Share on other sites

Knallbra steg for steg

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Takk for det Amund 

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Link to post
Share on other sites

begge vulgataene vist i slutten av post #1 ble altså sluppet ned på vannet uimpregnert, sammen med

klokka 20.00, og nå 3:40 timer etterpå er status at alle fibbets med unntak av ene haletråden til ei vulgata er i (på) overflatehinna. Det er en haletråd bestående av to fibetts som av en eller annen grunn har sluppet overflatehinna og ligger like under. Flua gjør antydning til å ville krenge litt over til sida der halefiberen glapp, så hackelet tar over å støtter den opp så den er bare en anelse skjev. Alt annet flyter perfekt bortsett fra at jeg tror den uimpregnerte (og fargede... trenger reimp) cdc-thoraxen på fluene har begynt å trekke vann. Thorax ligger mye dypere enn i starten, men cdc-hackelet ser ganske safe ut. Det har jo også et mykhackle over seg som støtter cdcfibrene litt.

Husk at bakkroppen ikke trekker vann. så selv om den alltid ligger i vannlinjen blir den aldri riktig våt så den begynner ikke å synke... Personlig tror jeg cdc'n synker først og at flua går ned med halen til topps

/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Desverre vanskelig å få bilder som viser noe som helst av dette, jeg har dem i elendige fotoforhold.

EDIT: Har vel ikke helt godt klart å beskrive flyten... disse fluene flyter tungt i vannfilmen, da omtrent 50% av bakkroppen er over vann. Litt som en sivbåt.. ikke oppå vannfilmen som mange fluer... Kan være en god eller en dårlig egenskap avhengig av hva man vil imitere, men det er nå ihvertfall sånn den oppdriftsbakkroppen funker... cdc-parachuten og cdc-dubbinga trenger jeg nok ikke forklare virkningen av

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" /> Men ihvertfall, arkimedes og overflatespenninger gjør at bakkroppen alltid "klistrer" seg til vannfilmen, kroppen sitter i filmen og ikke oppå..

4:20 timer: cdc-hacklet flyter bra. Aner ikke om de flyter til imorra, dvs marginataen flyter evig tror jeg, den ser veldig veldig bra ut. Ikke helt uventet egentlig da jeg ikke brukte spissene på de rådyrhårahåra jeg bandt den med, jeg kappa spissene og brukte den indre delen av håra og taperte med tråden, tenkte det fløt bedre enn spissene.. Alle fluene er fullstendig tørre oppå bakkroppen... Vet ikke hva mer jeg skal si.. Stikker og legger meg men har flytta bolla til nattbordet, så jeg får se om jeg får tatt sekunderinger. Setter nok ikke på vekkeklokke før mårra'n.

5:25 timer: skulle sove nå men ensa en pussig sak.. fibbetsene som glapp overflatefilmen tidligere ikveld (2 stykk, begge i ene halefiberen til en vulgata) har dratt seg opp i hinna igjen  

05:45 timer (lagt til bilder): gjorde en liten innsats til for å få bilder før natta, dette er det beste jeg fikk. Her har de altså ligget i nesten 6 timer...

Link to post
Share on other sites

Nå kan du få prøve et annet eksperiment. Hilsen Bjørnar. Husker noe diskusjon som tydeligvis ble flyttet til en annen tråd

/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20" /> Ene argumentet mot disse kroppene var at en relativt stiv bakkropp kunne hindre krokingsegenskapene.

Prøvå bind de bakfram.... Kun cdc fiber som hindrer kroken da! Dessuten blir vel bakenden enda lettere. 

/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Link to post
Share on other sites

Nå kan du få prøve et annet eksperiment. Hilsen Bjørnar. Husker noe diskusjon som tydeligvis ble flyttet til en annen tråd

/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20" /> Ene argumentet mot disse kroppene var at en relativt stiv bakkropp kunne hindre krokingsegenskapene.

Prøvå bind de bakfram.... Kun cdc fiber som hindrer kroken da! Dessuten blir vel bakenden enda lettere.  

/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Stemmer Bjørnar, det ble flytta fra inspirasjonstråden. Skjønte ikke helt hvor men har ikke vert så ivrig til å lete heller  

/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Bakfram.. blir vinge ved krokbøyen da på en rettere krok, og halen forover forbi øyet  

Er litt trøtt nå så jeg henger ikke helt med.. hvordan tenkte du å feste snøret til flua?

EDIT: Vil bare legge til at i motsetning til inspirasjonstråden som må holdes oversiktlig, er det her full mulighet til å spørre og foreslå og diskutere rundt mønsteret. Hvis folk leter etter steg-for-steg'en så er'n i post #1, de slipper å lese alt dette...

Link to post
Share on other sites

Flytestillinga etter 13:20 timer er uendret iforhold til igår kveld. To av fibbetsa (de samme to på ene strået til den ene vulgataen) ligger halvveis i overflaten bare, ellers er alle fibbets og alle kropper i vannlinja. Hackelet flyter fortsatt bra... lar de ligge til i ettermiddag, ingen tegn til at de vil synke, men liker ikke å ha dem så utrolig lenge i bløt... Dette er altså uimpregnert, bare for å repetere meg selv til det kjedsommelige...

Hei Kjetil, flotte fluer.

Tror ikke du skal henge deg så mye opp i tyngde på materialer. Problemer med dette kan lett kompenseres med størrelse på hackle, haletråder, kroktype osv, som skaper stor bæreflate. Liker antron jeg, bruker det som dubbing på tørrfluer også.

vanligvis ville jeg vert helt enig, men dette mønsteret lager altså ikke bæreflate for bakkroppen annet enn med fibbets da bakkroppen flyter og er vannavstøtende. Antron kan flyte ja, men da er det de bærende egenskapene mot hinna og ikke egenvekta som gjør det. Fluer kan bindes på forskjellige måter...

Aahhh

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />, skikkelig flott flue. Får orntli lyst til å binde den. Men: har du fått fisk på den/de..?

Nei, ingen fisk, de er lagd med en helt splitter ny teknikk jeg aldri har prøvd før denne senhøsten.

Her er ei flue till med antrom. Har bare gode erfaringer med disse.

Tidlig på mårran? 

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Link to post
Share on other sites

Den flytter vi til inspirasjonstråden 

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Ikke gjør det. Du vet, brendte vinger er fy fy 

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut detta kjetil  

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Takker Tore!  

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Her er noen bilder av flytestillinga etter 14 timer... Begynt å bli vått inne ved hacklerota legger jeg merke til nå...

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare jeg skulle utdype litt rundt konseptet med bakkroppen siden hekla kropper i tørrfluer har fått så beinhard slakt fra enkelte hold i det siste. Fluene er som vist bygd på hule dyrehår, og kledd med hekling av en ultralett spesialkonstruert polypropylene hulfiber som forøvrig er vantett, fibrene trekker ikke vann, det er derfor fluene flyter så lenge selv om vann flyter inn i kroppen. Men bakkroppen har IKKE som mål å holde HELE flua flytende.. det er ikke poenget... kroppen skal bare holde seg selv flytende, så skal cdc'n holde kroktyngden. Det er jo sånn at dersom gjennomsnittet av spesifikk gravitasjon i materialene i utgangspunktet avgjør om noe synker eller flyter... på ei dubba tørrflue jukser vi litt, vi binder inn 58739 bittesmå hår som holder luft og gir bæreflate mot vannfilmen. Men blir flua våt så synker den fordi den egentlig er tyngre enn vann. En dupp med spesifikk gravitasjon på 0.6g/cm^3 f.ex vil derimot flyte uten dubbing, med ca 60% av duppens masse under vann. Disse bakkroppene bruker altså konseptet til duppen og ikke til dubbingflua.. Derfor er materialvekten SÆRDELES viktig her (bruk "Dry Wing"-materialet fra Tiemco eller Guideline til heklinga!!). Måten hjortehåra bindes inn på er også viktig, derfor jeg har kværna så mye om "dyret" i forklaringene..

Hekler du derimot materialet på et mønster ala ei vanlig dubbingflue tar du bort effekten av 58739 bittesmå hår som gir luft og bærende avtrykk, og flua blir våt inn til kroken nermest momentant i det den treffer vannflata. Da, selv med drywing som har en lav spesifikk gravitasjon på 0.68g/cm^3 ville flua synke pga den høye egenvekta til krokstålet. Du ville måtte bruke MYE drywing i kroppen for å gi et egenvektgjennomsnitt under 1 (den spesifikke gravitasjonen til rent vann ved 4 grader celcius) på garnet+krokstålet dersom du hekla og altså ikke benyttet deg av dubbingeffekten. Fiskevann har forøvrig en spesifikk gravitasjon på ~0.999g/cm^3.

Vulgataene her har forresten bare 2/3 drywing (0.68g/cm^3) i garnet, de er iblandet 1/3 polypropylene (~0.9g/cm^3) for å få ønsket farge, så egenvekta på garnet er høyere enn ei flue med hekling av 100% drywing. Marginataen bruker 100% drywing i garnet.  

EDIT: Det er viktig å fremheve her at antron trekker vann og synker. Antron er et IKKE-materiale i disse mønstrene. Dessuten er ikke antronfibre hule.

Du må ha en dråpe zalo i vannet for at testen skal bli reel.

Ser ut som det er god flyteevne i den kroppen der.

Unngår jeg at det danner seg luftbobler da eller? Takker for tipset, skal bruke det neste gang men nå i ettermiddag tror jeg fluene først skal få tørke skikkelig. De er våte og kalde må skjønne  

EDIT: Zalo bryter overflatespenninga det, gjør det ikke?

Link to post
Share on other sites

Med det innlegget der så ser man att du vet hva du driver med  

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" /> knallhardt.

en ting: cdc og disse drywingfibrene...

er drywing fibrene hakket mere knallhardt enn cdc?

Om så kan man jo bruke dette i thorax ved og dubbe med drywing, ved og klippe dem opp og bruke dubbingsløkke? (eller en kombinasjon sammen med cdc?

Og bruke dette som bein og vinge?

Mulig jeg er helt på jordet her nå, det er vanlig at jeg er det...  

Link to post
Share on other sites

er drywing fibrene hakket mere knallhardt enn cdc?

...

Og bruke dette som bein og vinge?

Har prøvd det som dubbing, med rester, men det er ikke egentlig egnet. Selv om fibrene er lette er de helt glatte utvendig (om du ser på dem i mikroskop.. derfor de er vanntette...), vannet trenger enkelt inn melom fibrene og du får ikke fordelen at de holder luft. Cdc er et MYE bedre alternativ her.

Til vinge derimot liker jeg drywing, men du kan like gjerne bruke cdc... det har ikke så mye å si med egenskapene til å holde luft i vingen, den skal jo ikke bli våt... cdc eller drywing i vingen tror jeg blir smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Det er uansett flott med nytenkning - og det er sånn verden går videre - også fluebinderverdenen 

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Og de aller fleste har godt av inspirasjon, og det er det mye meget bra av her inne på ffs, blant annet takket være slike steg for steg som du serverer, Kjetil. Så keep up the good work 

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Link to post
Share on other sites
×
×
  • Create New...