Gå til innhold

"Mud" som funker(?)


S3

Anbefalte innlegg

Noen som har tips om mud som funker. Det eneste jeg har brukt er Loon sin og det produktet er ikke mye å skryte av.

Har også forsøkt mose o.lign og det er jo et gratis alternativ, men finnes det noe bedre enn dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, og jeg som er tom for Fullers Earth...

Jeg pleier å ha en liten flaske Zalo i lomma, tror det var flytemiddel på den flaska før. Dette har jeg brukt med stort hell, men det forsvinner gjerne etter to kast. Greit til stillevannsfiske.

En jeg møtte i sommer foreslo å blande litt leire i Zalo'en - modell-leire eller noe annet finkornet. Da funker det visst slik at leira holder konsistensen og Zalo'en bryter overflatespenningen slik at fortomen går under filmen.

Dette har jeg tro på - hvis man ikke tilfeldigvis har glyserol og fullers earth liggende innerst i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fullers earth får man tak i via forsvaret.......rensemiddel ved gassangrep.......glyserol er apotekvare.......såpa, den står på kjøkkenbenken.

dette er enkel produksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke fluorcarbon spiss??? Vitsen med mud er jo borte da!?

Jeg er ikke helt enig, jeg.

Jeg bruker utelukkende fluorcarbon i ferskavann - det flyter like fordømt enten det er av merket Fluo-ditt eller super-datt.

Jeg tror jeg har prøvd8 merker (jajaja, dere super-informerte sier nå sikkert at alt er laget på samme fabrikk) og fluorcarbonet flyter. Kanskje litt lavere i filmen, men det etterlater i alle tilfeller avtrykk.

Så selv med FC bruker jeg Zalo. Dessuten er det jo often en fordel å ha med seg Zalo i "felten" uansett. En smekk, to fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke fluorcarbon spiss??? Vitsen med mud er jo borte da!?

Jeg er ikke helt enig, jeg.

Jeg bruker utelukkende fluorcarbon i ferskavann - det flyter like fordømt enten det er av merket Fluo-ditt eller super-datt.

Jeg tror jeg har prøvd8 merker (jajaja, dere super-informerte sier nå sikkert at alt er laget på samme fabrikk) og fluorcarbonet flyter. Kanskje litt lavere i filmen, men det etterlater i alle tilfeller avtrykk.

Så selv med FC bruker jeg Zalo. Dessuten er det jo often en fordel å ha med seg Zalo i "felten" uansett. En smekk, to fluer.

Denne erfaringen med fluorcarbon har jeg også. Da kjøper jeg heller mono til halve prisen, og smører med noe flytende Loon-greier som synker av og til. Må finne noe som fungerer snart. Har ikke prøvd Zalo enda da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan var inne på det; Orvis Mud det beste jeg har brukt, nå er jeg tom og har Loon...funker ikke!

Selv på fluor carbon som jeg vil "matte ned" i glansen drar jeg litt våt leire/undervannsvegetasjon eller aller helst Orvis Mud over. Hjelper å komme igang med det jeg skal; få fluene dit jeg ønsker å fange fisk.

Bruker dette kun hvis fiske i stille strøm partier elle stille vann.

Ikke nødvendig eller heldigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har brukt Orvis sin lille røde mud i snart 20 år, Ingen konkurrerer med den.

Den er i tillegg utrolig drøy !

Ved tørrfluefiske bruker jeg den uansett.

Har eksperimentert med dette, og fisken avslår ofte en flue med synlig fortom, og den sjansen tar jeg ikke når jeg har ålet meg fram til bredden ! Dæven nå vil jeg på fisketur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...