Gå til innhold

Betyr line-farge noe for fisket?


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

Glass er suverent, jeg tror det har litt å si. Jeg kan ikke bevise det, men jeg har mer troa når jeg bruker snøret.

I kombinasjon med lang fortom og en glissen flue er det suverent. Argumentet må være at fisken kan oppdage snøret og selv om den ikke har peiling på hva det er så tenker jeg det kan skremme fisken å bruke fargede snører.

Jeg unngår flytesnører til kystfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått definitivt mest fisk på en trefarga(grønn  ytterst) int fra Scierra, men det er også denne jeg har fiska mest med.. Fikk teste en glassline fra Cortland som var veldig god, 444sl. SA Stillwater er også god. Disse Cleartip/Ghosttip-linene(Har prøvd både loop sin og Rio, virker helt like..) er ikke så gode å kaste med som de "hele" glasslinene. SA Mastery Striped Bass, er ikke helt glassklar, stiv og noe drit å kaste med i forhold til mange f.eks  Stillwater og 444sl. Synes forøvrig Striped Bass lina har fått for mye positiv omtale, er jo ubrukelig i store deler av året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri opplevd farget line som noe problem. bruker glassline av og til, men kun fordi den er slow sink og avt må man litt dypere.

ellers bruker jeg sa wet cell, og jet tror ikke jeg får mindre sø av den grunn. spes med tanke at før sommerferien så fisket jeg med wet cell, mens raymond fisket med en line som var mye dusere i fargen. kun jeg som fikk fisk.

og for å nevne fortom diskusjonen i sø-tråden: hvis tykk fortom kan skremme fisk, tenk deg en glassline som egentlig er en jævlig tykk fortom (enkelt sagt).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Fikk høre fra Stener Skogmo at dette har blitt forsket på og lys oliven/oliven var den beste fargen, men dette var i elv. I sjø vil jeg tro glassliner er å foretrekke

SA Striped Bass, 444SL med glasstip, Airflo 40+ fast intermediate med glassklump o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker selv SA Striped bass nå - dette er for meg det desidert beste snøret for SØ så langt, bruker den på en TFO Ticr #7.

Har ikke opplevd noe problemer i kaldt vann etc. som mange andre rapporterer. Kaster/skyter som en kule med store fluer og vind. Noe stivere en de fleste, men ikke noe problem og ofte en fordel også - skyter jo som en gud!

Brukte Scierra HMT en periode; var ikke fornøyd med dette; flokete og generelt dårlige fiske egenskaper.

Liker fargen (surf) og sink raten som er på dette snøret  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Rio Outbound #7 int glassline i dag. Dro innom M&M som hadde den på tilbud. Dro videre til nærmeste SØ-spot.

Pussig erfaring, den linen - tung sak, skyter "hur långt som helst" uansett hvilken flue en henger på ... uvant til å begynne med, men likte den mer og mer etterhvert som jeg fant rytmen... fikk et par blanke pinner også - kan ha noe med det å gjøre - hehe - så i mitt hode er glassliner supre saker som jeg etter 2 timers bruk ikke skjønner hvordan jeg klarte meg uten...

om noe negativt skal sies, virket den "stivere" enn vanlige liner, og mulig mer minne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Må si meg enig i at SA Striped Bass i synk 1 er bra.

Men, eg hadde et GL Tricast glassline i fast int (WF#8 på min LPXe RS #7, 9 fot). Likte det snøret VELDIG godt, bortsett fra to ting.

1. Snøret virket sprøtt og dårlig... Hadde til og med problemer med å knytte fortommen fast i snøret. Prøvde med ferdiglaget løkkekobling også, men det ble dårlig opplegg. Føler ikke det snøret tålte noe som helst...

2. Snøret tørket veldig fort og ble tørt og gled svæææært dårlig gjennom stangringene.

Men alt i alt synes jeg snøret var bra å kaste med, og sank passe fort til SØ fiske i sjøen.

Er det noen som har kommentarer på dette?

Er virkelig glassnører så RÆVA, eller har jeg fått et mandagssnøre?

Noen som har prøvd 4 cast fra Guideline? Finnes det glassnører i det merket som er bedre enn de gamle tricast snørene?

Hvilke glassliner anbefaler, til sø fiske i sjøen, dere som har greie på det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenwick.

Jeg driter i navn og merker,jeg kjøper det jeg har råd til eller detter over.

Jeg har brukt fenwick og syntes wf I til de er bra nok.

Ellers liker jeg klumper til synkesnørefiske.

Men merker er ikke så viktig for meg.

Noe jeg har erfart med tiden er at snørene er bedre når man har kuttet de ned etter vær gang man har lagd ny nåleknute.

polyleadere unngår jeg.

Hater de nesten!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at line-farge har lite å si for fisken, men føler mer nyttig for meg som fisker.  Husker jeg prøvde glasslina til Cortland 444 SL int. for første gang i sjøen.  Ble litt rar kasting med det samme, mista liksom følelsen med den til jeg fikk inn rytmen og lengden utenfor stangtuppen.  Så jo ikke lina i lufta jo...Skjønte at jeg måtte gi kastefølelsen mer tid med timing enn med at synet og da var det greit.  Uvant, har jo aldri hatt ei glassline før og lenge siden en drev med nattfiske får ta litt av skylda.

Cortland snøret ikke av de som skyter så kraftig, men det skyter da bra lell. Er jo best med en del snøre i lufta detta, mykt til alle årstider.  Kuldegrader ingen problem.  Glatt nok til at frosne fingre kan få en jobb å holde på snøret nåe en kaster.

Polyleader bruker jeg i sjøen, unntaksvist benyttet i ferskvann.  Glad i int. leader, men slenger på en synk når det arter seg.  Hvorfor den negative holdningen til leader marbakken?  Joda, er da noe minus, men litt avhengig av hvor en bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ukjente Gary Borger var opptatt av at det viktigste som nybegynner innenfor fluefiske var å lære å kaste ordentlig før man brukte for mye fokus på andre ting. Han sa at man skulle gi nybegynnerene snører i fluoriserende farger så fikk de ikke fisk og kunne konsentrere seg skikkelig om kastinga :)

Jeg tror snørefarge kan være av betydning, og kanskje særlig i glassklare elver, men til mitt fiske må jeg innrømme at jeg ikke har merket noen forskjell. At jeg likevel nødig bruker fluoriserende snører eller snører i sterke farger skyldes at jeg synes det blir helt feil i forhold til den jakten jeg liker å tro at jeg bedriver. Samme grunn til at jeg ikke liker fiskeklær i de mest skrikende fargene. Jeg vil nemlig helst ikke bli sett, verken av folk eller fisk  ;D

RolfJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er det et uttrykk som heter å "to line the fish". Altså, å kaste snøret over fisken, luftkast som gir bevegelige skygger og dermed skrtemmer fisken. Dette gjelder fisk som står grunnt eller høyt i vannet. Effekten  av slike "kasteskygger" blir kanskje mindre ved bruk av glassline, men det er jo strengt tatt bare å ikke kaste over fisken(om man vet hvor den står da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Må si meg enig i at SA Striped Bass i synk 1 er bra.

Men, eg hadde et GL Tricast glassline i fast int (WF#8 på min LPXe RS #7, 9 fot). Likte det snøret VELDIG godt, bortsett fra to ting.

1. Snøret virket sprøtt og dårlig... Hadde til og med problemer med å knytte fortommen fast i snøret. Prøvde med ferdiglaget løkkekobling også, men det ble dårlig opplegg. Føler ikke det snøret tålte noe som helst...

2. Snøret tørket veldig fort og ble tørt og gled svæææært dårlig gjennom stangringene.

Men alt i alt synes jeg snøret var bra å kaste med, og sank passe fort til SØ fiske i sjøen.

Er det noen som har kommentarer på dette?

Er virkelig glassnører så RÆVA, eller har jeg fått et mandagssnøre?

Noen som har prøvd 4 cast fra Guideline? Finnes det glassnører i det merket som er bedre enn de gamle tricast snørene?

Hvilke glassliner anbefaler, til sø fiske i sjøen, dere som har greie på det ?

Hei

Prøvd 4 cast i flyt og det er supert. Rett og slett fordi det trenger få luftkast og det presenterer fint.

Bruker det hver kveld når jeg fisker, om det finnes i andre synkegrader er jeg usikker på. Den ligger rett i sjøen og har minimalt med minne. Ingenting til nå, selv om snella mi er litt for liten. Det gir minne frem til lina får strekke seg litt i vannet. (min feil)

Ang glassliner, de fleste er vel bra har jeg inntrykk av derfor er det vanskelig å si hva som er rett for deg. Hva liker du av klumplengder? Klump er viktig. Synes feks at 444sl til Cortland er meget god line. Men den krever endel ute før den lader "nok". Hvis du er ute etter kortere klump så blir ikke 40+ lina i int feil. Glassklar klump og gul skyteline.Kort og lettkastet snøre,

Jeg synes stillwater er veldig lettkastet. Og jeg ser mange skryte av den.

Synes den er god selv. Men JEG syntes det var litt mye minne.

En glassline jeg hører mye skryt om er Snowbee sin. Sjekk ut ulike alternativer og finn den du tror passer best til dine behov.

Selv bruker jeg mye Rio sin glassline og er veldig godt fornøyd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyleadere passer ikke mitt fiske, jeg bruker glassline og laaange fortommer.

Ofte, svært ofte møter jeg på folk med altfor kort fortom. Dessverre er ikke alle klar over hvor mange fisk som ikke biter pga kort fortom.

Erfaringer er subjektive, bra og litt farlig. Farlig fordi man konkluderer uten å ha testet. Jeg vet at mine tips har noe for seg. Hvis ikke vile jeg ikke skrevet de ned.

Lang fortom i kombi med glassline er meget behagelig. Kort fortom gir korte kast, jeg merker med en gang fortommen er for kort så kaster og fisker jeg dårligere. Det er lettere å kaste i vind og generelt med lange fortommer. Ikke under halvannen stanglengde.

Farger på lina.? Tror det har en liten effekt jeg, på dager med sol osv. Flytesnører striper i inntrekket og skremmer fisk.

Mest mulig gjennomsiktig blir det vel, det gjelder flua også. Hvis den ikke er svart eller rosa.

Jeg bryr meg ikke så mye om stenger og snører egentlig, fungerer det så er retsten opp til fiskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at linefarge har noe å si i sjøen. Har fått fisk på alle mulige farger, samt korte og lange fortommer. Ved bruk av brune synkesnører var fortommen sjeldent lengre enn ca. en meter. Ofte kortere. Men det føles godt med glassline, og det er jo også viktig.

Glassklar elv er en annen historie, men her spiller også mange andre faktorer inn. For å være på den sikre siden fisker jeg alltid med snører i duse farger, oliven, brunt, beige. Jeg har selv opplevd to nærmest identiske fiskesituasjoner hvor fisken skygget unna en Chartreuse GPX som fløt over hodene på dem (fisket på en større fisk foran disse) den ene gangen, men et par uker etter på akkurat samme sted ble stående og beite mens en oliven Rio Grand fløt over (fikk den store på neste kast  8)). 

Men dette er en 'sjøfiske' tråd...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...