Gå til innhold

BEST I TEST!


Snekkern

Anbefalte innlegg

Etter som at det er så mye wf og glass liner, skyte liner og klumper av alle slag på markedet så blir det jo ikke så lett å få prøvd alle slag, og det kan være dyrt å prøve og feile også.

For min del så er jeg veldig intr. i å høre hvilket snøre, liner og klumper folket som fisker i sjøen sverger til og syns har vært best i test og fortjener en topp 5-10. plass.

Kunne jo f.eks starte en tråd på denne her med wf liner der folket skriver inn kun navn og klasse på lina og til hvilken stangklasse de syns har vært det beste de har testet (og kanskje bestemme oss for en eller to klasser det skal gå i, bare #7 eller #7 og #8 kanskje?), så en tråd med glass liner, så en med skyteliner og så en med klumper.

Så kommer det sikkert opp en hel del navn som vi kan lage en avstemning på etterhvert.

Og da lettere for dem som vil bytte liner og klumper eller som nesten akkurat har begynt å fiske i sjøen å se hvilket folket har stemt frem til plassering på toppen.

Kunne dette være noe av interesse? Og kom gjerne med innspill på BEST I TEST :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

SA Striped Bass Synk 1, virker best for meg og mine behov  8) Bruker WF#7 på en #7 TFO Ticr stang, en kanon kombo!

Brukte det snøret mye før, men var så sinnsykt mye minne på kalde dager og om vinteren, at jeg knapt fikk kastet et par kast før jeg måtte løse opp i floker osv.

Kjøpte meg Guideline Costal for noen uker siden, etter alle anbefalingene på forumet. Satt som et skudd, kanonline på grunne plasser og skyter kjapt og bra! Kan anbefales på det varmeste.

Ellers har jeg vært veldig fornøyd med de gamle guideling tricast intm snørene (ikke glassline snøret, men det hvor hele intm klumpen er hvit) , men de er vel vanskeligere å få tak i nå.

Scierra hmt er også et knall snøre, dessverre er ikke coatingen helt på topp.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte det snøret mye før, men var så sinnsykt mye minne på kalde dager og om vinteren, at jeg knapt fikk kastet et par kast før jeg måtte løse opp i floker osv.

hører mange klager over dette... har absolutt ikke samme erfaringer selv! Syntes det leverer bedre enn noe annet snøre jeg har fisket med! klart jeg setter streken for fiske ved minus 5 grader  8)

Derimot Scierra HMT som du nevner... har jeg elendig erfaring med; bare floker, minne og tull... endte opp med å kaste hele snøret i sinne; etter kun noen mnd. fiske med det...  :P

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele liner:intermediate

guideline Coastal- (slow intermediate) kjøp samme som stangklasse

cortland Classis Camou (glass line/intermediate,fantastisk minnefrihet, og ikke minst; anti spook finish :D)

SA "Kelly Green" Wet cel (grønnfarget hel intemediate...som Igor sa; minnefri :)).

hel line med "klump" effekt;intermediate

Airflo 40+ Fast intermediate- anbefaler å gå ned en klasse i forhold til stang(dvs 5 line for #6 stang)

Verdens beste vannkastline???? Fabelaktig til dette også.

Rio Outbound Intermediate-

Synkeliner;hele liner

SA og Cortland

synekliner med "klump" effekt;

Airflo 40+ intermediate runningline i gul/synk3 klump i sort:o

Airflo 40+ intermediate runningline i gul/synk5 klump i sort :o

Airflo 40+ intermediate runningline i gul/synk7 klump i sort :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forty Plus, Extreme Distance Line. Fast intermediate 1.5" IPS

Floating ridge R/Line

Head:35FT/11.6YDS/10.6M

Lenght: 125ft/41.7yds/38.1m

WF7I

Direkte oversatt fra plastrullen..  :P

Det er hvertfall lina jeg bruker mest i sjøen. :) Men som Stig sier her, kjøp deg et wf6i til sjuerstanga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rio aqualux, meget gode kasteegenskaper-men nå i kulda hater den stor line hastighet.

Men ellers, fabelaktig. Virker som lina har litt ræva holdbarhet på coating og slitasje.

Synes 40+ glassklar er også ei suveren line, klasse 6 til 7er stang ja. VIKTIG.

Hva som er så bra, den er integrert klump. Med andre ord kaster lett, man har flua i vannet mer enn i lufta. Det synes jeg er topp! Og den presenterer pent selv om den går for å være ei klumpline.

Klarer ikke å la være, ei knall line er:Cortland 444sl clear. Lina som har gitt meg utrolig mye glede.

Strekker den litt mye for å la være minneproblemer. Den presenterer pent pga lang baktapering og tykk runningeline del. Meget langtkastende line.

GL coastal: Spesial line som har en kort klump som lader kjapt. Noen digger denne, de få som klager mener den er underklassifisert. Mulig det, men den har et formål. Flua skal være mer i vannet enn i lufta :P Knall line som har blitt en HIT. Det fortjener den.

Klump: Guideline Streamline. Meget praktisk klump som lader lynkjapt og presenterer silkemykt hvis man bare vipper den ut i stedet for å skulle bruke så mye unødvendig kraft. Klumper lander ikke i en vase hvis man bare vet åssen man skal tilpasse seg den. Det går ut på at man tørr å kaste roligere enn man er vant til i forhold til WF. Og man tilpasser fortom NØYE.

Scierra HMT intermediate: Ideen er genial, praktisk god line. Lite holdbar og må smøre litt for mye. Men jeg tar den frem i ny og ne og nyter. Men litt mye negative momenter for full score fra meg. Men absolutt ei line som gleder mange jeg kjenner.

Flyt: 4 cast, fordi den er en suveren allround line som presenterer silkemykt med få blindkast. Og den skyter så uhorvelig bra selv med bare klump ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å la være, ei knall line er:Cortland 444sl clear. Lina som har gitt meg utrolig mye glede.

Strekker den litt mye for å la være minneproblemer. Den presenterer pent pga lang baktapering og tykk runningeline del. Meget langtkastende line.

Scierra HMT intermediate: Ideen er genial, praktisk god line. Lite holdbar og må smøre litt for mye. Men jeg tar den frem i ny og ne og nyter. Men litt mye negative momenter for full score fra meg. Men absolutt ei line som gleder mange jeg kjenner.

Enig med deg Toggi. 444sl fikk jeg prøve såvidt her i år og blir nok den neste sjølina for min del. Den jeg prøvde var 2 år gammel og noe av det beste og mest minnefrie jeg har vært borti.

Scierra HMT Brukte jeg MYE i 4 sesonger og den holdt. Smørte den nå og da. Syntes det er en kanonline og fin pris også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er litt rat er at nesten ingen har de samme favorittene..... :rolleyes:

Det viser bare at uansett hvilke tester en leser om, så kan en ikke stole på de opp mot eget bruk.

Velg snøre etter egen smak. Og finner en et snøre som en er fornøyd med, så trenger en ikke lete lenger. Da kan en bruke tiden på fisking i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

airflo 40+ i fast intermediate og slow intermediate klasse 7, passer perfekt til Loop opticoast klasse 7

ikke nødvendig å bruke en klasse mindre her.

har også kjøpt, men ikke brukt ennå den nye glass lina til Fenwick. Har fått mye skryt av fiskekompiser.Blir spennende.

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

airflo 40+ i fast intermediate og slow intermediate klasse 7, passer perfekt til Loop opticoast klasse 7

ikke nødvendig å bruke en klasse mindre her.

har også kjøpt, men ikke brukt ennå den nye glass lina til Fenwick. Har fått mye skryt av fiskekompiser.Blir spennende.

Kristian

Bare vær litt obs på at fenwick lina er litt skjør Kristian. ;) To kompiser som har ryki lina tvert av.

Når det gjelder Cortland her, en 7er passer hvertfall til en RS i klasse 7.

Lina føles tung nok til de fleste 7er stenger, alt avhenger hvor mye man vil presse utenfor stangtuppen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klump og coatet skytesnøre er det som har vært mest allsidig for meg under sjøørretfiske. Rio Outbound ble brukt sist sesong, og den funket greit også.

Da jeg var skikkelig ivrig hadde jeg alltid en "wallet" med forskjellige synkegrader i rygglomma på jakka. Byttet kjapt fra synk til flyt. Bruker vel intermediate 90% nå. Fisker sjeldent i mørket, ellers så hadde det blitt mer flyt.

Skyteliner er/var forbruksvare. Gikk minst to i året, selv etter å ha snudd dem rundt. Alle merker like dårlige, og jeg tror ikke mye har endret seg. Snakker fortsatt om coatede skyteliner.

Synes Guideline er flinke på liner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er litt rat er at nesten ingen har de samme favorittene..... :rolleyes:

Det viser bare at uansett hvilke tester en leser om, så kan en ikke stole på de opp mot eget bruk.

Velg snøre etter egen smak. Og finner en et snøre som en er fornøyd med, så trenger en ikke lete lenger. Da kan en bruke tiden på fisking i stedet :)

Nei, det er ikke mange som har de samme favorittene, men syns det kommer opp mye av de samme snøre her også :)

Og enig det Henning, at uansett hvilke tester en leser om, så kan en ikke stole på de opp mot eget bruk, men jeg mener og syns at litt tips og råd fra de av oss som er veldig aktive på fluefiske vet hvilke snører som man syns er best og ganske sikker på at de snørene vil falle i smak på NESTEN en hver fluefisker som er mer erfaren eller som nybegynner.

Og det er det jeg vil med denne tråden, lage en avstemning etterhvert når det har kommet enda mere snører inn. Så har folk litt å gå etter på valg av snører osv. Så slipper man å feile så mange ganger og kan bruke tiden på fisking som du sier :) :) :) :)

Det er veldig bra gutta... Begynner å få inn noen snører nå :P :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...