Gå til innhold

Oppdrettslaks NEI TAKK


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Spis O-laksen med god samvittighet, (da har du i allefall spart en vill en). 

God jul.

Hvis du mener at du sparer villaksen med å spise fjøslaks fra butikken, så kan du vel ikke i edruelig alvor forsvare at dette sparer den norske villaksen? Jo før den norske laksenæringen går konkurs eller jo før de flytter anleggene inn på land, jo større sjanse er det for at villaksen overlever.

Nedgang i SØ-, og laksebestandene skyldes etter min mening 2 ting, begge forårsaket av oppdrettsnæringen:

-uttømming av havets matressurser

-spredning av lakselus.

De som vil ha begrunnelse får sende meg PM!

Sånn som det er nå, går dessverre de fleste av lakseelvene dukken i løpet av neste generasjon.

Politikerne makter ikke å gjøre noe med problemene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis O-laksen med god samvittighet, (da har du i allefall spart en vill en). 

God jul.

Hvis du mener at du sparer villaksen med å spise fjøslaks fra butikken, så kan du vel ikke i edruelig alvor forsvare at dette sparer den norske villaksen? Jo før den norske laksenæringen går konkurs eller jo før de flytter anleggene inn på land, jo større sjanse er det for at villaksen overlever.

Nedgang i SØ-, og laksebestandene skyldes etter min mening 2 ting, begge forårsaket av oppdrettsnæringen:

-uttømming av havets matressurser

-spredning av lakselus.

De som vil ha begrunnelse får sende meg PM!

Sånn som det er nå, går dessverre de fleste av lakseelvene dukken i løpet av neste generasjon.

Politikerne makter ikke å gjøre noe med problemene!

Bra at du har svaret, to ting er årsaken.  Hadde det bare vært så enkelt som du har resonert deg fram til.

Med en eksport på ca 14.000 tonn pr uke, + noen tonn innenlands så burde du vel egentlig tenke over hvor stort dette egentlig er.  Men alikevel er det vel svin og fjørfe produksjon som står som den største forbruker av marint protein i sitt for.  Tenk litt på det neste gang du spiser kylling eller pølser.  ;)

Helt klart ville det være best uten rømninger, lakselus og andre problemer.  Dessverre er det ikke nok villaks til alle, så derfor er det vel greit med at noen får klare seg med O-laks?

Ps.  Idag skal jeg spise røkelaks av selvfanget Orklalaks fra åpningsuken  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fjørfe og kyllingproduksjon visste jeg faktisk ikke om. Takk for opplysningen  :)

Men er IKKE greit at noen får klare seg med O-laks, når dette er med på å rasere villaks-stammen!!

Enkle, dog muligens kostbare, grep kunne vært gjort for å unngå utrydning av villaksen.

Se hvordan det har gått i Sør-Amerika, Canada, og til dels Skottland. Dette skammer jeg meg over som Nordmann. Nekter derfor å spise O-laks inntil næringen er blitt stueren!!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...